Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Nowe przepisy dają się we znaki handlującym samochodami. Przedsiębiorcy się skarżą

71

Początkiem lutego w Starostwie Powiatowym w Jaśle odbyło się spotkanie z przedsiębiorcami zajmującymi się sprzedażą samochodów używanych sprowadzanych z zagranicy. Zmiana przepisów, które weszły w życie 1 stycznia br. nakłada na nich nowe obowiązki. Zbulwersowani utrudnieniem w prowadzeniu działalności o swoich bolączkach postanowili porozmawiać z włodarzami powiatu oraz kierownictwem wydziału komunikacji i transportu. - Nie możemy sprzedać samochodu sprowadzonego bez rejestracji. Wiąże się to również z zatrzymaniem towaru, z dodatkowymi kosztami – żali się Magdalena Nowak z firmy Nov-Car.

Od 1 stycznia 2024 r. zgodnie ze zmianami w ustawie – Prawo o ruchu drogowym każdy właściciel pojazdu czy kupionego w Polsce czy za granicą ma obowiązek rejestracji samochodu. Osoba, która nabywa pojazd na terenie kraju bądź sprowadza z zagranicy, ma obowiązek złożyć wniosek o rejestrację w terminie 30 dni. Z kolei przedsiębiorca prowadzący firmę w zakresie obrotu pojazdami na terenie Polski – w terminie 90 dni.

Zmiana ustawy-Prawo o ruchu drogowym, która obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. wprowadza generalny obowiązek rejestracji pojazdów, czy to zakupionych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też sprowadzonych z zagranicy. Osoba, która nabywa pojazd na terenie kraju bądź sprowadza z zagranicy ma obowiązek złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni, zaś przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami – w terminie 90 dni. - Dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność w zakresie obrotu pojazdami największym problemem jest to, że wprowadzony do tej ustawy przepis zwalniający z obowiązku rejestracji pojazdów, dotyczy tylko pojazdów nabytych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i sprzedanych w terminie wymaganym na złożenie wniosku o jego rejestrację. Taka osoba, która zakupi pojazd na terenie kraju i sprzeda go w ciągu 30 dni (lub 90 w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami) jest wyłączona z obowiązku rejestracji pojazdu, zaś w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy, obowiązujące przepisy nie przewidują takiego wyłączenia, dlatego przedsiębiorcy mają z tym problem – wyjaśnia Sergiusz Hadała – Zastępca Naczelnika Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Jaśle.

Zablokowani i obciążeni dodatkowymi kosztami

Za brak rejestracji pojazdu w terminie, ustawodawca przewidział wysokie kary. Tych zdecydowanie obawiają się przedsiębiorcy. - Nie możemy sprzedać samochodu sprowadzonego bez rejestracji. Wiąże się to również z zatrzymaniem towaru, z dodatkowymi kosztami – wyjaśnia Magdalena Nowak z firmy Nov-Car. - Do tej pory było tak, że jeśli nie sprzedaliśmy samochodu do miesiąca to wtedy go rejestrowaliśmy, a teraz musimy go od razu zarejestrować, żeby móc go sprzedać. Klient, który od nas kupuje samochód i tak ponownie musi na siebie zarejestrować auto. Ponadto straszą nas karami w kwocie 2 tys. zł. Jesteśmy po prostu w kropce – dodaje. - Jesteśmy zablokowani. Klienci do nas dzwonią, a ja nie mogę im samochodu sprzedać to jadą do kogoś innego. Jeśli chodzi o mnie to przywożę całe samochody, ale są osoby, co sprowadzają uszkodzone, więc na pewno im się ten czas wydłuży i mogą w tych 90 dniach nie zdążyć zarejestrować pojazdu, bo np. nie będzie miał jakieś części i co wtedy? Nie wszystkie są sprowadzane z Unii Europejskiej, ale też ze Stanów Zjednoczonych, Japonii. Bywa i tak, że trudno jest dostać część i trzeba czekać – mówi zbulwersowany Waldemar Chochołek, właściciel firmy Waldi. Zdaniem Piotra Lubasa z firmy FHU Lubcar zmiana przepisów nie tyle skomplikowała sprawę handlującym pojazdami, co obarczyła ich dodatkowym kosztem. - Zmiany te są nieadekwatne do naszej sytuacji, którą mamy w naszym biznesie. Zostaliśmy nieco zablokowani ze sprzedażą, bo jak kupimy samochód zagranicą to musimy go zarejestrować, następnie otrzymujemy tymczasowy dowód na okres miesiąca czasu, co nas blokuje, gdyż pojazd możemy sprzedać klientowi mając dowód tzw. "twardy" – wyjaśnia pan Piotr.

Jakie kary mogą zostać nałożone za nieprzerejestrowanie pojazdu?

Za niezgłoszenie nabycia oraz za niezarejestrowanie pojazdu w wymaganym terminie grozi kara 500 zł, a osoby prowadzące działalność gospodarczą zapłacą 1000 zł. W przypadku nie złożenia wniosku o rejestrację w ciągu kolejny 180 dni od daty nabycia pojazdu lub sprowadzenia z zagranicy kwota zostanie podwojona. - Rejestracja pojazdu wymaga przyjścia do urzędu, złożenia wymaganych dokumentów oraz – w przypadku pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium RP – ubezpieczenia pojazdu w dniu jego rejestracji. Cały proces rejestracji odbywa się dwuetapowo, gdyż najpierw przedsiębiorcy otrzymują pozwolenie czasowe, a po około dwóch tygodniach mogą odebrać dowód rejestracyjny, a to sprawia, że mają związane ręce ze sprzedażą. Wydziały Komunikacji w Polsce różnie interpretują nowe przepisy, które weszły w życie 1 stycznia, np.: że jeżeli przedsiębiorca sprowadzi pojazd z zagranicy i sprzeda go w terminie wyznaczonym na rejestrację pojazdu to nie jest stroną postępowania w sprawie rejestracji i tym samym nie podlega karze za niedopełnienie obowiązku rejestracji pojazdu – wyjaśnia S. Hadała. - Przepis dotyczący kar pieniężnych używa zwrotu: „kto będąc właścicielem pojazdu obowiązanym do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu”. Osoba, która sprowadza pojazd z zagranicy i sprzedaje w terminie wymaganym na złożenie wniosku o jego rejestrację – w naszej opinii – była właścicielem pojazdu obowiązanym do jego rejestracji. Sprzedaż pojazdu sprowadzanego z zagranicy w terminie na złożenie wniosku o rejestrację wprawdzie powoduje, że sprzedający nie będzie już stroną postępowania w sprawie rejestracji pojazdu, natomiast osoba taka – naszym zdaniem – będzie stroną postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej – dodaje zastępca naczelnika.

Przedsiębiorcy na spotkaniu z Janem Muzyką, etatowym członkiem Zarządu Powiatu w Jaśle oraz pracownikami Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Jaśle oczekiwali jednoznacznego zapewnienia, że nie mają obowiązku rejestracji pojazdów sprowadzonych z zagranicy i mogą sprzedać samochód przed rejestracją, a co za tym idzie, nie będą nakładane na nich kary pieniężne. - Ze względu na zapis art. 140 mb ustawy -Prawo o ruchu drogowym dotyczący nakładania kar pieniężnych oraz brak przepisu ustawowego zwalniającego z obowiązku rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy, nie możemy jednak tego uczynić – komentuje S. Hadała. - Jesteśmy zobowiązani do stosowania przepisów prawa, nie jesteśmy natomiast od ich tworzenia. Zarzut przedsiębiorców był taki, że Wydział Komunikacji zmusza do rejestracji. Nikogo nie zmuszamy, tylko stosujemy literalną wykładnię przepisów prawa. Mamy opinię radcy prawnego urzędu potwierdzającą nasze stanowisko. Ponadto okoliczne Wydziały Komunikacji również stosują taką interpretację przepisów, chociażby Starostwo Powiatowe Krośnie, czy w Gorlicach. Rozumiemy przedsiębiorców i też jesteśmy za tym, aby przepisy się zmieniły – kwituje.

id

Napisany dnia: 27.02.2024, 18:27

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
1
@ Loko
dnia 29.02.2024, 08:08 · Zgłoś
Wszyscy liczą handlarzom ile to nie zarabiają nic nie robiąc itd. Mamy wolny rynek, weź się jeden z drugim za ten biznes jak to taki łatwy kawałek chleba i handluj. Nic nie stoi na przeszkodzie. Przecież to takie proste
Odpowiedz
-1
@ Loko
dnia 29.02.2024, 08:08 · Zgłoś
Wszyscy liczą handlarzom ile to nie zarabiają nic nie robiąc itd. Mamy wolny rynek, weź się jeden z drugim za ten biznes jak to taki łatwy kawałek chleba i handluj. Nic nie stoi na przeszkodzie. Przecież to takie proste
Odpowiedz
-2
@ Loko
dnia 29.02.2024, 08:08 · Zgłoś
Wszyscy liczą handlarzom ile to nie zarabiają nic nie robiąc itd. Mamy wolny rynek, weź się jeden z drugim za ten biznes jak to taki łatwy kawałek chleba i handluj. Nic nie stoi na przeszkodzie. Przecież to takie proste
Odpowiedz
1
@ Anonim27801
dnia 28.02.2024, 20:55 · Zgłoś
Jakoś sprzedawcom marchewek, telefonów czy sukienek nikt nie każe miesiąc towaru nie sprzedawać, bo trzeba czekać na dowód rejestracyjny... gdzie tu swoboda działalności???
Odpowiedz
7
@ john
dnia 28.02.2024, 16:53 · Zgłoś
nie o to chodzi że teraz jest im żle...kiedys było im za dobrze...
Odpowiedz
-3
@ Mrcn
dnia 28.02.2024, 17:25 · Zgłoś
Nikt Ci nie broni, zacznij ściągać auta z zachodu, zobaczysz jakie na tym kokosy
Odpowiedz
8
@ UE TAK
dnia 28.02.2024, 16:31 · Zgłoś
Auto do sprzedaży na terytorium RP musi mieć polska rejestrację JESTEM ZA
Odpowiedz
2
@ Szymek Barierka Kotłownia
dnia 28.02.2024, 17:15 · Zgłoś
A co w przypadku tablicy pojazdu zlomowanego? Przeciez to idiotyzm ze nie mozna jest najzwyczajniej zatrzymac dla nowego samochodu. Raz ze musimy kolejny raz płacic za nowe a dwa to zaraz miejsca na tablicach braknie, bo oczywiscie te stare nie sa wykorzystane tylko " wiszą" w systemie. Marnotrastwo pełną gebą za ktore płacimy my podatnicy
Odpowiedz
-8
@ Po
dnia 28.02.2024, 11:40 · Zgłoś
Ale zal dupkę sciska bo ktoś autami chandluje.
Weź się pajacu jeden z drugim za robotę to też zarobisz zazdrość ci. ?
Zeby tyljo kogoś podkablowac bo ma lepiej
Odpowiedz
13
@ Stary
dnia 28.02.2024, 14:26 · Zgłoś
Tak tak za robotę uczciwa a nie za oszukiwanie na handlu złomami.
Odpowiedz
19
@ zwykły mieszkaniec
dnia 28.02.2024, 09:20 · Zgłoś
Wreszcie będzie porządek i rynek będzie bardziej uregulowany. Naściągali tego ,,złomu" , nie rejestrowali, trochę zamaskowali ,,fehlery" auta i sprzedawali Kowalskiemu za ciężko zarobione pieniądze. A ci ,,poszkodowani" to mają tupet !!!- trzeba im to przyznać.
Odpowiedz
2
@ Szymek Barierka Kotłownia
dnia 28.02.2024, 17:18 · Zgłoś
Mylisz sie, zciagane beda dalej tylko drozsze o tą wlasnie kwote bo handlarz bedzie miał wyzsze koszty. Nie kumasz ze końcowy klient za to zapłaci? I wcale nie zlikwiduje to nieuczciwych sprzedawców
Odpowiedz
1
@ Tak
dnia 28.02.2024, 08:31 · Zgłoś
Tylko cuckold
Odpowiedz
1
@ ryjówki rysie kuny jenoty
dnia 28.02.2024, 15:40 · Zgłoś
Waldek samochodowy biznes dogorywa czas się zająć czym innym.
Odpowiedz
-1
@ jaslok
dnia 28.02.2024, 20:07 · Zgłoś
krasc zarowki w Belgi na placu i srubokrety z bagaznika?
Odpowiedz
6
@ Ehh...
dnia 28.02.2024, 08:29 · Zgłoś
Wszyscy rzucili się na sprzedających ze bardzo im dobrze bo to oszuści. Większość pewnie tak. Ale nikt w tym samym czasie nie zauważył że biznes działa tak, że na końcu za wszystko płaci kupujący czyli ja, ty, i twoi znajomi... Myślicie że handlarze wezmą te koszta na klatę? Oczywiście że nie ... Dodadzą je do końcowej ceny pojazdu. ( umknęło wam to całkowicie nie?)
Można psioczyc na PiS i na PO że są źli i niedobrzy ale w jednym są znakomici - w dzieleniu i sklucaniu spoleczeństwa. Przykre są te wasze komentarze.
Odpowiedz
8
@ Rjs
dnia 28.02.2024, 09:00 · Zgłoś
Koszty przerzuca na klienta, ale żeby klient zapłacił auto musi być w konkurencyjne cenie z autem z Polski. A to już kwestia wyposażenia co w porównaniu do "tanich" modeli krajowych nie jest już tak opłacalne jak w przypadku aut luksusowych. Czyli jednym słowem na granicy opłacalności dla takiego handlarza. Czasem się zdarza że trzeba do auta dołożyć i wtedy płyniesz. Tyle się mówi o ekologi itp itd a tak naprawdę za 20 letniego strupa klasy średniej trzeba wyłożyć grubo ponad dychę. Gdzie tu sens i logika? Aale jak to mówią popyt rodzi podaż. Więc jeszcze długo będziemy kupować takie ulepy bo na inne po prostu nas nie stać. Odkładając najniższa krajowa przez rok jesteś wstanie kupić kilku letnie auto, w Niemczech nowe. Więc śmiać mi się chce jak słyszę ze mamy najtańsza benzynę w Europie bo cena litra paliwa nie jest adekwatna do stawki godzinowej w Polsce do stawki godzinowej na zachodzie.
Odpowiedz
24
@ do nierobów
dnia 28.02.2024, 07:36 · Zgłoś
do roboty na nowy styl na zmiany i po problemie
Odpowiedz
14
@ Stary
dnia 28.02.2024, 08:49 · Zgłoś
Ci cwaniacy na jednym złomie którego podpicują mają więcej niż za miesiąc w nowym stylu.
Odpowiedz
31
@ polit
dnia 28.02.2024, 07:11 · Zgłoś
Wszystko zrozumiałe, tylko dlaczego do Starostwa z tym problemem.
Kiedy tak zwany suweren zrozumiem, że urzędy mają stosować przypisy a nie tłumaczyć się z tego, że je stosują. Protesty to u posłów, senatorów
i pod urzędami w stolicy. Tam się to prawo tworzy.
Odpowiedz
9
@ Bogdan
dnia 28.02.2024, 10:07 · Zgłoś
Poprzednia władza była przecież super. Idźcie do poseł (tak sobie życzy) aby Was poparła. Brała udział w stanowieniu prawa za poprzedniej kadencji a teraz protestuje jak w przypadku rolników. Widziały gały co poprzednio wybierały i się doczekały. Dla klientów to dobre rozwiązanie.
Odpowiedz
2
@ xyzzz
dnia 28.02.2024, 20:40 · Zgłoś
Problem polega na tym, że przepisy nie dla wszystkich takie same - w Dębicy czy Tarnowie nie rejestrują i nie karają... ale tu jest Jasło... Czyli jedno prawo różne interpretacje, byle Starostwo w Jaśle zarobiło... O tym zapomnieli w artykule wspomnieć
Odpowiedz
2
@ Wiosna
dnia 28.02.2024, 06:43 · Zgłoś
ZIBI nie protestuje ?
Odpowiedz
13
@ kierowca
dnia 28.02.2024, 00:39 · Zgłoś
Wkrótce sprzedawcy aut złomów z zagranicy nie będą potrzebni bo na rynek trafi mnóstwo aut zabranych pijanym kierowcom a niektóre to będą nawet nówki mało śmigane.
Odpowiedz
33
@ Mmm
dnia 28.02.2024, 00:32 · Zgłoś
I bardzo dobrze bo pujdzieszkupić kupić do takiego auto to będzie zarejestrowane i będziesz spokojny że żadnego dokumentu nie brakuje. A co szkoda kasy na zarejestrowanie i ubezpieczenie dziady nic nie robią tylko przywożą i jeszcze narzekają bo się nie opłaca ciekawe za co te wille.
Odpowiedz
-2
@ spiskowy
dnia 28.02.2024, 00:10 · Zgłoś
1. zabieramy auta pijakom.
2. diesle trują środowisko. podatki potem likwidujemy
3. auta powyżej 2 ton - szkodliwe
4. auta spalinowe złe.
5. elektryki ...
itd. na wszystko po kolei się zgadzamy. plan jest prosty niewola. chleb i dach nad głową.
Odpowiedz
44
@ Maggi
dnia 27.02.2024, 22:00 · Zgłoś
Ja też prowadzę działalność gospodarczą codziennie borykam się że sterta idiotyzmow przepraszam może ktoś wie do jakiego urzędu mam się isć pożalić że mi źle? Niech się wezmę za robotę bo się nauczyli że się im wszystko należy podane na tacy a tu niespodzianka trza tępym łebem ruszyć! To kup tyle samochodów zebys miał czym handlować i czesc na placu które oczekują na dowody rejestracyjne a jak Cie nie stać to zamknij pseudo firme od której i tak nie płacisz podatków bo wszystko bez faktur i na lewaka.Ot tacy biznesmeni
Odpowiedz
20
@ Prawda
dnia 27.02.2024, 22:14 · Zgłoś
Masz rację
Odpowiedz
16
@ Do Maggi
dnia 27.02.2024, 22:16 · Zgłoś
Święta racja
Odpowiedz
-8
@ Znaleziony.
dnia 27.02.2024, 22:21 · Zgłoś
Mówisz jak Kaczyński kiedy podnieśli składkę na ZUS.. Życzę bardzo wysokiej emerytury z działalności gospodarczej...
Odpowiedz
22
@ Lazio
dnia 27.02.2024, 22:53 · Zgłoś
O wreszcie ktoś kto ma jaja.JAK się handel nie opłaca to trzeba budę zamknąć.To fakt to pseudo firmy
Odpowiedz
1
@ autka
dnia 28.02.2024, 20:51 · Zgłoś
Od lat prowadzę taką działalność... Zwykły Kowalski mógłby nie zrozumieć, że to praca ponad 8 godzin dziennie, że trzeba frontem do klienta, więc jak klient przyjedzie w niedziele bo wtedy ma czas to trzeba mu czas poświecić, bo taka branża, że podróż po auto za granicę to przynajmniej 2-3 dni poza domem a koszty rosną- ale że inny przedsiębiorca tego nie kuma to szok?? Jakoś sprzedawcom marchewek, telefonów czy sukienek nikt nie każe miesiąc towaru nie sprzedawać, bo trzeba czekać na dowód rejestracyjny... gdzie tu swoboda działalności???
Odpowiedz
15
@ On
dnia 27.02.2024, 21:56 · Zgłoś
Ktoś dobre auto nie sprzedaż wiadomo że same złomy odpicowane Niemcy się cieszą bo zamiast na złom to jeszcze parę euro zarobi
Odpowiedz
1
@ Rjs
dnia 28.02.2024, 09:05 · Zgłoś
My kupujemy złomy. Pomagamy bracia że wschodu. A może widział ktoś jakie auta na laweta h jadą na Ukrainę?
Odpowiedz
7
@ Piter
dnia 27.02.2024, 21:26 · Zgłoś
[komentarz zawierał obraźliwe treści]
Odpowiedz
27
@ Haha
dnia 27.02.2024, 21:19 · Zgłoś
,,Do tej pory było tak, że jeśli nie sprzedaliśmy samochodu do miesiąca to wtedy go rejestrowaliśmy, a teraz musimy go od razu zarejestrować, żeby móc go sprzedać. Klient, który od nas kupuje samochód i tak ponownie musi na siebie zarejestrować auto”.

No i bardzo dobrze kupujesz samochód i jestes jego wlascicielem masz obowiązek go zarejestrowac nie prawda ? Ja od Ciebie odkupie i tez musze te same czynnosci wykonac i oplacic wiec co ? Nagle sie urwało bicie kasy u handlarzy co przez 30 lat robili. Ja jestem osobiscie za tym.
Odpowiedz
36
@ oliwier
dnia 27.02.2024, 21:16 · Zgłoś
Dawno powinni wprowadzić zakaz sciągania samochodów , które z racji stanu technicznego po wypadku za granicą są wycofane z ruchu a u nas sprzedawane są takie złomy co powinny być skasowane.
Odpowiedz
1
@ fd
dnia 27.02.2024, 21:03 · Zgłoś
a hahary zyja i gorzalke pija z gory spogladaja wszystkich w d...e maja
Odpowiedz
2
@ Rumcajs
dnia 27.02.2024, 21:12 · Zgłoś
Waldek nie denerwuj się,dasz radę ????
Odpowiedz
22
@ Kierowca
dnia 27.02.2024, 20:17 · Zgłoś
Kontakt
Zmiany dotyczące rejestracji samochodów
ZMIANY DOTYCZĄCE REJESTRACJI SAMOCHODÓW W 2024 ROKU
12 września 2023
Nowe regulacje prawne, które wejdą w życie w 2024 mają na celu ograniczyć niektóre skutki kradzieży tożsamości i wnieść duże zmiany dla kierowców. Jednym z najważniejszych jest zniesienie obowiązku zgłoszenia nabycia pojazdu. Aby uniknąć wysokich kar, należy zgodnie z nowymi przepisami zarejestrować samochód w określonym terminie.

REJESTRACJA SAMOCHODU – ZGŁOSZENIE NABYCIA
Do końca 2023 roku wygląda to w następujący sposób: kupuje się używany samochód zarejestrowany w Polsce i ma się 30-dniowy termin na zgłoszenie zakupu do Starosty/Wydziału Komunikacji (termin został wydłużony w czasie pandemii). Za niedopełnienie tego obowiązku grozi kara finansowa w wysokości od 200 do 1000 zł, jednak wszystkie sprawy można szybko i łatwo załatwić on-line (bez konieczności udawania się do urzędu, co oczywiście też było możliwe). I wbrew powszechnemu przekonaniu zgłoszenie zakupu nie jest równoznaczne z zarejestrowaniem pojazdu, ale to wystarczało aby uniknąć kary.

Jednak po 1 stycznia 2024 r. nie będzie już żadnych obowiązków zgłoszenia nabycia. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami każdy będzie musiał w określonym terminie zarejestrować zakupiony samochód. Wcześniej takie obowiązki (tj. rejestracja samochodów używanych) dotyczyły tylko tych, którzy sprowadzili samochody z innych krajów UE, również tych, które mają polskie tablice. Zatem przepis nakazujący złożenie wniosku o rejestrację nie miał zastosowania do pojazdów zarejestrowanych w Polsce, ani do pojazdów na terenie Stanów Zjednoczonych, Kanady i Szwajcarii. Od 2024 roku takie przepisy będą obowiązywać.

Rejestracja samochodu - zgłoszenie- nabycia

REJESTRACJA POJAZDU W CIĄGU 30 DNI
Od 1 stycznia 2024 r. termin rejestracji samochodów używanych będzie wynosił 30 dni w przypadku zakupu przez osobę fizyczną i 90 dni w przypadku, gdy przedsiębiorca zajmuje się zawodowo handlem (obrotem) samochodami używanymi.
Nowe przepisy nie mają zastosowania w niektórych przypadkach (np. w przypadku sprzedaży przed upływem terminu na złożenie wniosku o rejestrację). Jak już wspomniano, obowiązek informowania o nabyciu zostanie zniesiony, natomiast obowiązek zgłoszenia zbycia samochodu pozostanie. Ma się na to 30 dni, a jeśli się dopełni się tego terminu, kara wyniesie 250 zł.

W czym problem 30 i 90 dni mało czasu? Żeby samochód sprzedać?
Odpowiedz
66
@ 2024
dnia 27.02.2024, 20:16 · Zgłoś
Przez całe życie sprzedający auta oszukują kupujących to teraz karma wraca.
Odpowiedz
17
@ jaslok
dnia 27.02.2024, 19:59 · Zgłoś
a gdzie grono szanowanych jasielskich handlorzy matizami i clio?
Odpowiedz
17
@ gra muzyka
dnia 27.02.2024, 20:08 · Zgłoś
Etatowy może udzielić porady w sprawie roweru, jako były kolarz.
Jak biurokracja ma zmagać się z problem, który sama sobie zapodała?
Wspaniała jest ta walka z wiatrakami.
Szkoda, że ofiarami tych przepisów nie są tylko i wyłącznie ich autorzy.
Odpowiedz
53
@ Maurycy z Jasła koło Desznicy
dnia 27.02.2024, 19:47 · Zgłoś
Ale dlaczego poszliście z tym do powiatu? Przecież macie swoją posłankę i senatorkę. Czemu nie wymagacie od kogoś, komu płacicie po kilkanaście tysięcy złotych na miesiąc?
Odpowiedz
45
@ Maurycy z Jasła koło Desznicy
dnia 27.02.2024, 20:16 · Zgłoś
A właśnie, sprawdźmy z ciekawości...

Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości

Druk nr 3251, Głosowanie nr 80 na 76. posiedzeniu Sejmu, dnia 26-05-2023 r.

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/agent.xsp?symbol=glosowania&nrkadencji=9&nrposiedzenia=76&nrglosowania=80

Maria Kurowska - ZA
Odpowiedz
-14
@ Fan
dnia 27.02.2024, 21:18 · Zgłoś
I w czym problem?
Odpowiedz
1
@ Wyborca Pis
dnia 27.02.2024, 19:17 · Zgłoś
Teraz trzeba zamknąć działalność i do MOPSu po zapomogę Albo pić wodę i na rentę bo to choroba i tacy żyją a zwykłemu człowiekowi kłody pod nogi kładą
Odpowiedz
32
@ Ciekawy
dnia 27.02.2024, 19:41 · Zgłoś
Może do uczciwej pracy się zabrać a nie oszukiwaniem łatwowiernych naiwnych ?Niemiec płakał jak sprzedawał licznik nie cofany lakier oryginał itd.
Odpowiedz
24
@ bazalt
dnia 27.02.2024, 19:55 · Zgłoś
do @ Ciekawy - Prawo powinno być takie -
- kupuję auto używane, kupujący ze sprzedawcą spisują protokół (wypadkowość, stan uszkodzeń, powłoka lakiernicza, przebieg, obecne usterki, stopień zużycia), jadę do rzeczoznawcy, rzeczoznawca weryfikuje protokół. Jeżeli sprzedawca mówił prawdę - sprawa zamknięta. Jeśli jednak nakłamał - adekwatna odpowiedzialność karna. Ustawa Oszustwo (art. 286)
Odpowiedz
21
@ Stary
dnia 27.02.2024, 20:16 · Zgłoś
Handlarze będą musieli posiadać protokół od rzeczoznawcy zawierający opis stanu technicznego i przebiegu projekt na dniach trafi do ustawodawcy.
Odpowiedz
0
@ Do stary
dnia 28.02.2024, 09:17 · Zgłoś
Ty sprzedajac samochód też będziesz musiał mieć protokół od rzeczoznawcy . To prowadzi tylko do dodatkowj kasy dla rzeczoznawców i rzeszy biurokratów manipulującymi papierkami za które będziemy płacić. To jest tak jak w rolnictwie , kulczykowanie rejestrowanie co tylko się da .
Odpowiedz
61
@ młody
dnia 27.02.2024, 19:13 · Zgłoś
kogo jak kogo ale handlarzy autami nigdy mi nie żal...
Odpowiedz
-38
@ Do młody
dnia 27.02.2024, 19:19 · Zgłoś
Mi żal ciebie
Odpowiedz
-5
@ Aaa
dnia 27.02.2024, 19:46 · Zgłoś
Firmy legalnie handlujące samochodami mocno zasilają budżet państwa, przykładowo jednoosobowa działalność gospodarcza miesięcznie odprowadzi (zakładając zakup i sprzedaż tylko 5 szt samochodów) takie sumy:
-akcyza 3.2% lub 18.6% co od kwoty 5szt x Ok 20 tys/szt da min 3200 zł akcyzy
-VAT 23% (zakładając 15% marży) Ok 3500 zł
-podatek dochodowy
-ZUS - 2000 zł
W sumie ok. 8700 zł miesięcznie od 5 samochodów.
I to są same podatki nie licząc innych wydatków z których też państwa odbija sobie %%%.
Odpowiedz
6
@ Tomek
dnia 27.02.2024, 20:38 · Zgłoś
Szkoda tutaj pisac cokolwiek
Zobacz ile ludzi zaglosowala na na Pania Marie
Dzbany w zyciu nie zrozumieja na czym polega kapitalizm
To zwykla socjal holota
Odpowiedz
7
@ Do Aaa
dnia 27.02.2024, 22:27 · Zgłoś
A znasz takiego co płaci bo z moich doświadczeń to wszyscy na lewo bez faktury kupują auta na wujka brata swata mamusię żonę i kochankę i biznesie się kręci
Odpowiedz
1
@ Jaślak
dnia 28.02.2024, 12:19 · Zgłoś
Wszystkie wpływy zostaną ściągnięte z kupującego i to kupujący płaci te opłaty, a nie handlarz. Handlarz tylko pośredniczy, więc nie jemu chwała.
Ponadto, ma to na celu wprowadzenie porządku, jak auto wjechało do PL to powinno zostać zarejestrowane i przejść przegląd, a potem jak będzie stało na placu i się nie sprzeda, to trudno. Część aut stoi bez blach po roku, bez przeglądu, a potem albo frajer kupi, albo się na części pchnie.
Odpowiedz
-9
@ Lisi
dnia 27.02.2024, 19:10 · Zgłoś
Do dragon masz rację bo już tak jest
Odpowiedz
7
@ Patologia
dnia 27.02.2024, 19:10 · Zgłoś
Zarejestrujesz samochód masz kupca nie możesz sprzedać bo za miesiąc stały dowód masz odebrać ,i klient odchodzi ,bez sensu W Niemczech rejestrujesz i za godzinkę do domu do Polski a w Polsce stoisz rano żeby wcześniej załatwić i za miesiąc to samo
Odpowiedz
10
@ ????
dnia 27.02.2024, 19:01 · Zgłoś
Nic tylko pod górkę każdemu przedsiębiorcy każda władza robi! Rolnikom, sprzedawcą w małych wiejskich czy osiedlowych sklepach... Tylko po to żeby wszyscy zbankrutowali i robili dla wielkich korporacji, które nawet nie płacą podatków. Stać te korpo żeby płacić łapówki. Wszyscy ludzie będą robić za grosze i będziemy ich niewolnikami!
Odpowiedz
-2
@ Piątka
dnia 27.02.2024, 19:04 · Zgłoś
Masz rację ! Do tego dążą !
Odpowiedz
-5
@ dragon
dnia 27.02.2024, 19:05 · Zgłoś
będą wielkie niemcy i francja a reszta państw będzie na nich robić do tego dąży ta unia
Odpowiedz
-7
@ wujek
dnia 27.02.2024, 19:09 · Zgłoś
Trza wyjść z Unii i tyle póki możemy
Odpowiedz
31
@ bazalt
dnia 27.02.2024, 19:42 · Zgłoś
Zmiany dotyczące rejestracji pojazdów, zostały wprowadzone do ustawy o ruchu drogowym uchwałą Sejmu RP 7 lipca 2023 roku.
Kto wtedy tworzył Rząd?
Odpowiedz
4
@ biedne
dnia 27.02.2024, 19:42 · Zgłoś
przedsiębiorce ile wynosi odległość z niemiec do Polski około minus 100 tys km :) jasne że nie każdy nie zawsze podatki też niejeden "kreatywnie" płaci widomo jest wielu uczciwych nie można wszystkich razem łączyć ale różnie to bywa
Odpowiedz
28
@ 1971
dnia 27.02.2024, 19:49 · Zgłoś
To nie wina uni tylko rzadu pis. To im iagle było mało kasy i chcieli wszystko o wszystkich wiedzieć
Odpowiedz
18
@ Pawełek @ Plus
dnia 27.02.2024, 20:10 · Zgłoś
To wszystko o czym piszesz to pokłosie ośmiu lat rządów PiS owców. Zostawili kraj w agonalnym stanie. A teraz ludzie obarczają nowy rząd. Wyborcy z podkarpackiego.????????
Odpowiedz
-3
@ ;
dnia 27.02.2024, 20:22 · Zgłoś
Rząd nie przegłosuje żadnego przepisu bo ministrów jest za mało. Projekt ustawy może zaproponować każdy poseł. Potem marszałek sejmu nadaje mu numer i kieruje do dalszych prac albo chowa do zamrażarki na bliżej nie określony termin. Tak jak obecny marszałek mrozi projekt konfederacji podnoszący kwotę wolną od podatku do 60 000 zł. Później dany projekt musi zostać przyjęty większością głosów przez posłów. Proszę, Napisz, kto głosował za tym rozwiązaniem!!! Bo każdy chce wiedzieć na koga ma w następnych wyborach nie głosować albo głosować, jak mu się ten przepis podoba. Pozdrawiam
Odpowiedz
1
@ Bogdan
dnia 28.02.2024, 10:50 · Zgłoś
do@; Zgłoś.Proszę nie wypisywać kłamstw. To jest oszustwo. To są metody stosowane przez tow. z PiS i Konfederacji .Było to oficjalnie wyjaśniane.
Odpowiedz
3
@ Do wujek
dnia 28.02.2024, 10:53 · Zgłoś
To wychodź z unii kto ci broni. Niektórzy rolnicy tez chcą wyjścia z unii.Ciekawe komu beda sprzedawac swoje produkty.Zostaje tylko Bialorus i Rosja. Powodzenia .
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657