Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

O umarłym mieście

127

We wrześniu 1944 r. niemieccy okupanci rozpoczęli akcję wysiedlania mieszkańców Jasła a następnie jego całkowitego unicestwienia. Miasto niemal przestało istnieć. Oszacowanie strat, skali grabieży i zniszczeń może stanowić dziś nie lada wyzwanie. Czy w kontekście dyskusji na temat reparacji wojennych Jasło będzie starać się
o naprawienie dawnych krzywd?

Kwestia ewentualnych roszczeń wobec Niemiec za straty wyrządzone przez III Rzeszę
w czasie II wojny światowej od kilku tygodni elektryzuje dyskurs publiczny w Polsce. Swoje stanowisko w znaczącym dla aktualnego życia politycznego i społecznego zagadnieniu wyrażają powszechnie znane autorytety czy też czołowi politycy ugrupowań mających swoich przedstawicieli w parlamencie.

Ożywiona dyskusja na temat reparacji za straty wyrządzone przez hitlerowskie Niemcy nie mogła rzecz jasna ominąć samego Jasła, tak tragicznie doświadczonego przez władze okupacyjne w czasie II wojny światowej. Na jej kanwie w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Jaśle odbył się panel dyskusyjny pod wymownym tytułem „Straty Jasła
i jaślan na skutek barbarzyńskiego zburzenia miasta przez Niemców od 13 września do 13 grudnia 1944 r.” Jej organizatorami byli: starosta jasielski Adam Pawluś, poseł na Sejm RP Bogdan Rzońca oraz rzeszowski oddział Instytutu Pamięci Narodowej. Oprócz przedstawicieli władz Jasła, radnych miejskich i powiatowych, dyrektorów szkół ponadgimnazjanych powiatu i instytucji kultury na sali obecni byli również jaślanie pamiętający wydarzenia sprzed siedemdziesięciu trzech lat.

Wstępem do dyskusji był list otwarty marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego, który odczytał starosta jasielski Adam Pawluś. Następnie głos zabrał poseł Bogdan Rzońca.
W kilkunastominutowym wystąpieniu przedstawił on stan prac sejmowych dotyczących reparacji wojennych Niemiec wobec Polski. Kilkukrotnie podkreślał opierając się na treści odpowiedzi na swoją interpelację złożoną na ręce ministra spraw zagranicznych z 25 września 2014 r., iż obywatele polscy posiadają niezbywalne i nieograniczone prawo do dochodzenia swoich roszczeń przed sądami niemieckimi. Tym samym osoby poszkodowane w czasie wojny w związku z działalnością władz okupacyjnych mogą wystąpić na drogę sądową starając się o odszkodowanie. Poseł zaoferował w tym zakresie swoją pomoc.

Każdy obywatel Jasła na drodze cywilnej może w sądach niemieckich dochodzić swoich praw. Uważam, że ten temat jest ciągle aktualny. Ostatnio Biuro Analiz Sejmowych na wniosek posła Arkadiusza Mularczyka przedstawiło opinię, że państwo Polskie również może występować
i wspierać obywateli w tych działaniach. Jasło, zatem może zarówno na drodze cywilnej jak też państwowej oczekiwać rekompensat od Niemiec za ogromne zniszczenia, o których pamiętają dziś świadkowie tamtych wydarzeń. Chciałbym zaoferować pomoc prawną w ramach działającego biura poselskiego dla wszystkich jaślan, którzy mają dowody, dokumenty, świadków i zechcą wystąpić na drodze cywilnej o odszkodowanie za majątek, który utracili na skutek zburzenia miasta.
– mówi poseł Bogdan Rzońca.

Bogdan Rzońca

Pytany o burzę, jaką w stosunkach bilateralnych polsko-niemieckich wywołała dyskusja na temat reparacji wojennych uspokaja, przekonując jednocześnie, że w perspektywie czasu przyniesie ona wiele korzyści obydwu stronom. – Nie powinniśmy obawiać się popsucia relacji z sąsiadem. Niemcy przyznają się do tego, że wywołali pierwszą i drugą wojnę światową. Mówią o tym wprost, chociaż dzisiaj przeciętny mieszkaniec Niemiec nie wie o skali zniszczeń, jakim uległo Jasło w czasie wojny. Sądzę, że spokojna dyskusja, nie awantura, prezentacja niezadowolenia w świetle dokumentów pozwoli uzyskać założony cel. Nie obawiam się żadnych reperkusji na arenie międzynarodowej. Wprost przeciwnie. Wydaje mi się, że Niemcy będą chcieli pokazać światu, przyznając się do wywołania drugiej wojny światowej, iż zależy im na udzieleniu rekompensat wszystkim, którzy utracili swoje majątki. – podsumował poseł Bogdan Rzońca.

Niezwykle interesującymi okazały się referaty wygłoszone przez dr. Jakuba Izdebskiego
z Instytutu Pamięci Narodowej w Rzeszowie oraz Mariusza Świątka, kustosza Muzeum Regionalnego w Jaśle, które rzuciły wiele światła na wydarzenia związane
z okolicznościami wyburzenia Jasła oraz sporządzanymi już po wojnie szacunkami strat.

Mariusz Świątek

Nieugięty Gentz

Pierwsze pogłoski o planach władz okupacyjnych dotyczących wysiedlenia miasta pojawiły się jeszcze przed 13 września 1944 r. Informacje o zamiarach okupanta mogły wypłynąć
z drukarni, której zlecono druk obwieszczeń o wysiedleniu. Co więcej już 10 września odpowiednie instrukcje otrzymał personel szpitala w Jaśle, celem przygotowania sprawnej ewakuacji przebywających w nim pacjentów.  Dzień przed planowaną ewakuacją poinformowany został o niej burmistrz Jasła Jan Pyrek, który zwrócił się do starosty jasielskiego Waltera Gentza z usilną prośbą anulowanie wydanego rozkazu. Gentz pozostał jednak nieugięty.

Jaślanie mieli tylko dwa dni i kilka godzin na opuszczenie swoich domów i zabranie z sobą dorobku całego życia. O zarządzeniu dowiedzieli się z plakatów, które pojawiły się
13 września w całym mieście. Ulicami Jasła miał poruszać się również samochód, z którego obwieszczenie było rozgłaszane. Nie wszyscy mieszkańcy zdecydowali się jednak opuścić swoje domy, udając się zgodnie z zarządzeniem w kierunku Biecza i Gorlic. Wielu jaślan znalazło schronienie w okolicznych wsiach. W mieście cały czas trwały łapanki.

Po 15 września Niemcy przystąpili do systematycznego wyburzania Jasła. Do tego zadania skierowano 1545 kompanię saperów. Większe gmachy niszczono przy użyciu materiałów wybuchowych. Z powierzchni ziemi zniknął, jako pierwszy budynek Sądu Okręgowego, następnie przyszedł czas na miejski ratusz, więzienie, szpital, elektrownię, budynki szkolne i inne. Nie oszczędzono, żadnego z jasielskich kościołów. Mniejsze budynki murowane oraz drewniane podpalano. Wcześniej jednak dokonano rabunku, ogołacając miasto i jego zabudowania z wszelkiego majątku ruchomego. Wywożone miały być nawet klamki od drzwi. Z zakładów produkcyjnych i fabryk wywożono maszyny i wyposażenie. Ostatnim budynkiem, który Niemcy zniszczyli w mieście był z oczywistych względów dworzec kolejowy. Spośród 1232 domów mieszkalnych według szacunków przygotowanych w 1946 r. przez wydział budowlany Powiatowej Rady Narodowej w Jaśle całkowitemu zniszczeniu uległy 704, częściowemu zaś 487. Zachowało się jedynie 39 budynków, z czego 34 w samych Ulaszowicach, gdzie stacjonowali niemieccy saperzy.

Wszystkie świadectwa osób powracających do Jasła tuż po wyzwoleniu miasta mówią jedynie
o morzu ruin i wszechobecnych gruzach. Z około piętnastu tysięcy mieszkańców przedwojennego Jasła w styczniu 1945 r. powróciło do niego około 460 osób. Miasto osiągnęło przedwojenną liczbę ludności dopiero pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Liczby te dobitnie świadczą o tym, co okupanci uczynili z miastem. Jak ogromne były to straty.
– mówił dr Jakub Izdebski z rzeszowskiego IPN.

dr Jakub Izdebski

Prelegenci w swoich referatach poruszyli kwestię wielkości strat, jakie poniosło Jasło
w wyniku działań władz okupacyjnych w czasie II wojny światowej. Zwracali przy tym uwagę na złożoność problemu w precyzyjnym oszacowaniu zniszczeń.

Byliśmy świadkami tragedii

O swoich wspomnieniach z tragicznych dla miasta wydarzeń 1944 r. opowiedzieli obecni na Sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego ich świadkowie.

Do dziś pozostały w mojej pamięci wspomnienia z najtrudniejszych chwil mojego dzieciństwa. Wydarzenia te postanowiłem utrwalić w publikowanych książkach oraz artykułach zamieszczanych w różnych periodykach i lokalnej prasie. Nie było wówczas przesady
w określeniach pojawiających się w prasie, iż Jasło było miastem śmierci.
– mówił Zdzisław Świstak.

Zdzisław Świstak

Obraz miasta zniszczonego przez hitlerowców na własnoręcznie sporządzanych szkicach starał się, jako młody człowiek uwiecznić Bolesław Tumidajowicz. – We wrześniu 1944 r. wiadomość o wysiedleniu spadła na mieszkańców niczym grom z jasnego nieba. Nikt nie wierzył w to, że to może dojść do skutku. Każdy zwlekał z opuszczeniem swojego domu. Trudno było
w jednej chwili zabrać ze sobą wszystko, co miało się w domu. Z rodziną udaliśmy się do Brył, potem Lisowa po czy znaleźliśmy się w Bieczu. Po powrocie, a styczniu mieszkaliśmy w domu drewnianym przygotowanym do spalenia. Znajdowała się w nim jeszcze słoma. Najpewniej Niemcy nie zdołali go spalić. Chodziłem wtedy do gimnazjum. Postanowiłem szkicem zobrazować skalę zniszczeń.
– mówi.  

Bolesław Tumidajowicz

MD

Reklama

Komentarze: 126

Dodaj komentarz Widok:
11
@ zms
dnia 27.09.2017, 20:43 · Zgłoś
Fotki są takie jakieś okropnie przesączone czerwienią. Dlaczego?
Odpowiedz
3
@ Jacek
dnia 27.09.2017, 18:45 · Zgłoś
Pracowici i dumni Polacy w tym i Jaślanie, mimo takich a nie innych ustaleń w Teheranie i Jałcie, już w 1945 roku zabrali się do odgruzowywania i odbudowy zniszczonych miast i zakładów pracy. Młodzież podejmowała naukę w powstających szkołach (tylko jednostki bawiły się w "żołnierzy wyklętych" a czasami "przeklętych"). Nie czekano na odszkodowania, odbudowa i rozbudowa Polski dla nich była najważniejsza. A dzisiejsze "elity" czy też nieroby rzucają temat reparacji. Na co wam potrzebne? Na kolejny "+" ?
Odpowiedz
2
@ pip
dnia 27.09.2017, 17:23 · Zgłoś
Piszę do wszystkich tych ktorzy obrzucają kłamstwami historię Jasła.
Gdyby inne miasta np. Krosn nie układało się z niemcami to tak samo by skończyło jak my.
Prawda jest taka że lizali i nie mieli takiej czystki
Odpowiedz
8
@ PISa
dnia 27.09.2017, 17:13 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
9
@ do [...]
dnia 27.09.2017, 16:30 · Zgłoś
Tak się stało bo Krosno miało zawsze chody, również za komuny
i u Ruskich m.in. za sprawą niejakiego tow. Gomułki wysokiego
rangą PPR-owca.
Odpowiedz
10
@ stary jaślanin
dnia 27.09.2017, 12:50 · Zgłoś
Pozwólcie że zapytam. Od kogo będziemy domagać się reparacji za zniszczenie Jasła przez ekipę obecnych decydentów-[...]? Przecież Jasło umiera, niedługo będzie wymarłe zarośnięte przez zdziczałe plantacje winogron. Ludzie weźcie sprawy w swoje ręce i pozbądźcie się tej ekipy puki czas bo zadośćuczynienia za swoją "pracę" oni nie wypłacą poszkodowanym!!!
Odpowiedz
12
@ mieszkaniec
dnia 27.09.2017, 11:52 · Zgłoś
Boguś!!! POJEDziEZIEMY na tym temacie następne 30 lat !!!
Odpowiedz
5
@ [...]
dnia 27.09.2017, 11:05 · Zgłoś
Jasło mogło być uratowane, gdyby front nie zatrzymał się na 4 miesiące w Krośnie. Do dzisiaj nie mogę zrozumieć, co było tego przyczyną? Przecież między Krosnem i Jasłem nie ma ani dużej rzeki, ani wysokiego pasma górskiego. Nie miało to też miejsca w okresie srogiej zimy, co też nie byłoby okolicznością wyjaśniającą, gdyż - paradoksalnie - front ruszył właśnie w styczniu! Z drugiej strony - czyżby Gentz miał wiedzę, że tak się stanie? Bo w przeciwnym wypadku, nie wiedząc, kiedy ruscy mogą wkroczyć, raczej zająłby się przygotowaniem do ucieczki, niż systematycznym wyniszczaniem miasta.
Odpowiedz
20
@ funio
dnia 27.09.2017, 09:24 · Zgłoś
Kim jest Katarzyna Pawluś przyjęta do pracy w starostwie , panie starosto PAWLUŚ?
Odpowiedz
9
@ Marcin
dnia 26.09.2017, 20:58 · Zgłoś
W Jaśle za okupacji więcej było życia i mieszkańców niż teraz pod rządami "dobrej" zmiany!!!
Odpowiedz
2
@ nikt
dnia 26.09.2017, 23:35 · Zgłoś
Ja, ja, naturlich!
Odpowiedz
16
@ Mark Passio
dnia 26.09.2017, 20:51 · Zgłoś
Umarłe albo co najmniej UMIERAJĄCE jest Jasło teraz !!! Ludzie wyjdzcie wieczorem na ulice i zobaczcie jak mało ludzi spotkacie. Na XX-lecia co trzeci dom do sprzedania - nie świeci się :( Okna blokowisk mrugają telewizorami. Siedzicie pozamykani w tych norach podłączeni do ogłupiającego telewizora.
Odpowiedz
0
@ Marcin
dnia 26.09.2017, 20:59 · Zgłoś
Muszą odebrać dzienną dawkę pis-głupoty!!!
Odpowiedz
0
@ Mark Passio
dnia 26.09.2017, 21:32 · Zgłoś
Nie rozumiesz człowiecze [...]. Partie nie istnieją to tylko teatr odgrywany przez aktorów w telewizji która należy do JEDNEGO właściciela. I nie myślcie że to jest tylko w Polsce. Demokracja to iluzja, stado [...] prowadzonych przez [...] na rzeź. Jesteście codziennie programowani przez MEDIA które tak naprawdę sterowane są z JEDNEGO miejsca. Gorąco polecam w YouTube "Mark Passio - Nieświęta kobiecość ..." DOSTANIECIE SZOKU po tym filmie.
Odpowiedz
0
@ A co
dnia 26.09.2017, 20:30 · Zgłoś
Oddajmy Szczecin i Śląsk za reparacje. Ciekawe kto lepiej na tym wyjdzie.
Odpowiedz
4
@ ona
dnia 26.09.2017, 21:06 · Zgłoś
Dlaczego Szczecin i Śląsk? bo są tam niemieckie groby? Niemieckich grobów na Podkarpaciu i w Małopolsce po dwóch wojnach też sporo, podobnie jak na Psim Polu czy pod Grunwaldem
Odpowiedz
-3
@ funio
dnia 27.09.2017, 09:34 · Zgłoś
Śląsk od XII wieku nie był polski, Szczecin nigdy.
Odpowiedz
3
@ do funio
dnia 27.09.2017, 10:12 · Zgłoś
Dziecko, poczytaj trochę o piastach śląskich, Królestwie Czech i kiedy tak naprawdę Śląsk znalazł się pod okupacją pruską. Śląsk do końca XVIII wieku był obszarem wielokulturowym. Dopiero później zaczął się - nieudany zresztą - proces germanizacji Śląska.
Odpowiedz
1
@ .
dnia 27.09.2017, 10:34 · Zgłoś
[...] z historii, funiu. W XII wieku nic się w statusie Śląska nie zmieniło, zresztą wtedy Śląskiem nazywano wyłącznie dzielnicę wrocławską. Opole już Śląskiem nie było, a Bytom był stolicą kasztelanii w księstwie krakowskim.
O historii Pomorza też musisz się jeszcze dużo dowiedzieć.
Odpowiedz
8
@ elf
dnia 26.09.2017, 19:30 · Zgłoś
Miasto umarło ale ożyło i rozkwitło, teraz też umiera ale czy kiedyś rozkwitnie ??
Odpowiedz
13
@ Ackrseze
dnia 26.09.2017, 20:00 · Zgłoś
Jak Boguś przestanie bajki opowiadać czyli jeszcze długo w dół
Odpowiedz
7
@ 1 i 2 zdjęcie
dnia 26.09.2017, 22:07 · Zgłoś
Wyrazy twarzy jak na pogrzebie i bez nadziei..
Odpowiedz
7
@ Zakladamy
dnia 26.09.2017, 19:22 · Zgłoś
Ok Załóżmy że Niemcy wpłacają do kasy miasta Jasła pieniądze

Moje Pytanie: Kto i jak te pieniądze wykorzysta, są jakieś plany?
Odpowiedz
19
@ dragoness
dnia 26.09.2017, 18:07 · Zgłoś
Panel dyskusyjny, czyli bicie piany dla wybrańców i rozpoczęcie kampanii wyborczej do samorządów. Nie mówiąc o temacie zastępczym w kontekście ustaw o sądownictwie i systemie emerytalnym. Smoleńsk się przejadł, trzeba wymyślić coś nowego. Oczywiście nic z tego nie bedzie, ale będzie przedwyborczy lansik i wprowadzimy swoich pupilków nad samorządowe korytko, a sami dorwiemy się do tego sejmowego. A [...] bedzie się dziwił jak to jest, że skład nad korytami niezmienny.
Odpowiedz
18
@ Marcin
dnia 26.09.2017, 21:00 · Zgłoś
Pierwszy raz w pełni się z Panią zgadzam.
Odpowiedz
4
@ ręce opadają...
dnia 26.09.2017, 16:56 · Zgłoś
"Miasto niemal przestało istnieć. Oszacowanie strat, skali grabieży i zniszczeń może stanowić dziś nie lada wyzwanie." - brzmi jak opis współczesności. Nie czytam artykułu, przecież te reparacje to tylko taka polityczna retoryka jak ze Smoleńskiem. Tamto za bardzo dzieliło, w tym się wszyscy zgadzamy. Co z tego, jak nie idą za tym pozwy rządowe w stosunku do rządu RFN? A zresztą, wierzcie sobie w co chcecie.
Odpowiedz
1
@ [...]
dnia 26.09.2017, 16:51 · Zgłoś
Niemcy muszą zapłacic odszkodowanie za zniszczenie pieknego przedwojenego Jasła
Odpowiedz
19
@ Max Szyderko
dnia 26.09.2017, 15:20 · Zgłoś
Rudolf, znowu dajesz się wkręcać jak z podatkiem w paliwie :)
Te reparacje to temat zastępczy i za chwilę prezes go zakończy a ty znowu wyjdziesz na...pożytecznego [...] :)
Odpowiedz
8
@ do maxa
dnia 26.09.2017, 15:35 · Zgłoś
On jest za "wierny" (czyt. usłużny) aby to zrozumieć.
Odpowiedz
29
@ [...]
dnia 26.09.2017, 14:39 · Zgłoś
Od kiedy ten ekspert z Jafaru stał się Jaślaninem? Zarzecze to przecież wieś?
Odpowiedz
15
@ expert
dnia 26.09.2017, 15:19 · Zgłoś
Tak samo jak wsią jest Czermna, Święcany i Przysieki. Czy chodzi o eksperta od rynków wschodnich czy zachodnich? Sam chyba nie wiedział? Czy płacili mu za to duże pieniądze?
Odpowiedz
6
@ Do reżysera
dnia 26.09.2017, 14:21 · Zgłoś
A może zrobisz nabór wśród Rosjan, którzy wymyślili łagry i podbijają sąsiednie kraje? A może zatrudnij aktorów niemieckich? niemcy to kraj odkrywców, odkryli, że z ludzi da się zrobić mydło. Itd itd można by mówić o cechach innych narodów. Na tym tle Polacy, których największą wadą jest obgadywanie, jawią się jako anioły.
Odpowiedz
-12
@ do Do rezysera
dnia 26.09.2017, 14:28 · Zgłoś
My mamy na sumieniu również sporo, ale proporcjonalnie do naszych możliwości. Potęgą w XX w. nie byliśmy więc i skala bezeceństwa była do tego odpowiednia.
XXI wiek przed nami, [...] z Ziobrą mogą jeszcze te proporcje zmienić, jest szansa.
Odpowiedz
4
@ Do do do reżysera
dnia 26.09.2017, 16:21 · Zgłoś
A co my mianowicie mamy na sumieniu? Może podpowiem; ratowanie żydów w czasie II wojny światowej, bitwa o Anglię, walka z komuną. Nie mamy się czego wstydzić w przeciwieństwie do miemców czy żydów.
Odpowiedz
3
@ tyy
dnia 26.09.2017, 16:45 · Zgłoś
Mamy sporo - wzrost przestępczości w Anglii , Irlandii, Belgii. 75% złodziei to nasi , Kombinatorstwo, lenistwo, obłuda i cynizm. Mało?
Odpowiedz
2
@ odpowiedź
dnia 26.09.2017, 17:07 · Zgłoś
Co do Żydów w czasie wojny to rozpowszechnione było również wymuszanie okupu na ukrywających się Żydach lub szantażowanie Polaków, którzy im pomagali. Kochani rodacy wymyślili nawet na określenie tego procederu specjalne słowo - szmalcownictwo.
Jeśli zaś chodzi o komunę, to jeśli byli tacy co walczyli (coraz ich więcej ostatnimi czasy), to warto również zapytać z kim? Komuna to nie było [...] ani smok wawelski. Po tej drugiej stronie byli też Polacy, a ponad milion ich było w partii.
Świat nie jest czarno-biały, tak jak nie wszyscy Polacy są biało-czerwoni, nawet jeśli wywieszają barwy narodowe na 11 listopada.
Pokory życzę.
Odpowiedz
3
@ Riposta
dnia 26.09.2017, 17:21 · Zgłoś
Nie twierdzę, że Polacy to istoty bez skazy, tylko że na tle innych narodów wypadamy lepiej, dużo lepiej. Jeśli piszesz o szmalcownikach to pamiętaj też o Sendlerowej, Ulmach, Karskim i wielu innych. Argument o wzroście przestępczości na wyspach wybacz, jest śmieszny. Inni imigranci wysadzają w Londynie metro w powietrze, my kradniemy portfele. Widzisz różnicę?
Odpowiedz
-6
@ do riposta
dnia 26.09.2017, 18:39 · Zgłoś
W ostatnich latach, począwszy od ataku na WTC w rozpoczętych przez USA wojnach, przy współudziale również Polski, w Afganistanie, Iraku i Pakistanie zginęło około 1 milion 300 tysięcy ludności cywilnej. Gdyby u nas [...] chociaż 1300, to też byśmy wysadzali metro w Londynie, czyż nie?
Odpowiedz
8
@ Riposta
dnia 26.09.2017, 19:05 · Zgłoś
Uważasz, że fakt iż tam ginęli cywile usprawiedliwia akty terroryzmu? A zauważasz tę różnicę, że Polacy in gremio nie są [...]? My nie ucinamy głów, nie rozwalamy samolotów o wieżowce, nie palimy ludźmi w piecach. Jesteśmy ponad tamtymi barbarzyńcami, jesteśmy lepsi. Tak trudno to przyznać?
Odpowiedz
-2
@ do riposty
dnia 26.09.2017, 19:24 · Zgłoś
Bo nasz świat europejsko-amerykański przeszedł długą drogę do czasów kiedy robiliśmy to samo ich metodami. My dzisiaj mamy nowoczesną broń, którą zabijamy na odległość. Nie musimy ucinać głów. Jeden facet namierzy coś tam z satelity, a drugi odpali rakietę siedząc w klimatyzowanym pomieszczeniu gdzieś pośrodku USA. Potem zje lunch, popije colą, a po pracy zabierze żonę z dziećmi do kina na film familijny. Jeżeli dodatkowo giną cywile, to są to tak zwane "koszty dodatkowe" i nikt się tym nie przejmuje. A śmierć ostatecznie jest taka sama - zadana maczetą czy nowoczesną rakietą.
Problem w tym, że my w Europie już dawno zapomnieliśmy co to jest wojna, bo jej u nas dawno nie było. Jak zginie parę osób w jakimś zamachu, to jest wielka tragedia. Tam w tych krajach z których ci ludzie pochodzą jest permanentna wojna od dziesięcioleci i codziennie ginie setki ludzi, zazwyczaj cywili, ale to nas nie boli. Media o tym nie mówią. W telewizji jest zazwyczaj jakaś krótka informacja pomiędzy tym co powiedział jakiś [...] polityk, a wynikiem meczu w piłkę nożna.
Nie usprawiedliwiam terroryzmu i zbijania w ogólności, ale na tym też warto się zastanowić.
Odpowiedz
5
@ Riposta
dnia 26.09.2017, 19:50 · Zgłoś
Czy nie mamy w Europie wojny, to zależy jak na to spojrzeć. Obserwując to co się dzieje wokół nas nie byłabym taka pewna. Z zachodu graniczymy z kalifatem niemieckim, w którym właśnie doszli do głosu ekstremiści z AFD chwalący bohaterów z wehrmachtu, ze wschodu napiera kałmucki satrapa podbijający kolejne kraje, który nie pogardziłby Polską. A cała unia europejska to lewacy gardzący Polakami. Jesteśmy sami, jak w 1939.
A że tam daleko giną ludzie? No giną. Ale co my w tej sprawie zawiniliśmy i co możemy zrobić sami będąc na celowniku?
Odpowiedz
3
@ do riposty
dnia 26.09.2017, 20:18 · Zgłoś
Co do tego osamotnienia, to aktualnie dzieje się to na nasze życzenie, a właściwie na życzenie jednego [...] faceta, co do którego nie można mieć pewności czy ma jeszcze "równo pod sufitem" czy już nie. I wygląda na to, że będzie jeszcze gorzej, bo jak się kasy Polakom podsypie w ramach różnych 500, to za te parę stów połowa narodu sprzeda bezpieczeństwo swojego kraju, bo jest [...] [...].
Co do Niemiec, to nie jeden raz dochodziły tam, jak piszesz, "do głosu" różne siły typu AFD i nic złego się tam nie stało. Margines jest wszędzie, również i unas, i lewy i prawy.
Po za tym poglądy AFD na temat imigracji niczym się nie różnią o poglądów pisowców. Oni też chcą bronić czystości narodu. U nas [...] się to jeszcze dalej, bo według tego co K. głosi pod pałacem każdego 10. dnia miesiąca, nie rasa, czy narodowość, ale już inne poglądy powodują, że nie jest się Polakiem.
Ostatecznie jeżeli Putin posunie za daleko, to trudno będzie wytłumaczyć jakiemuś Francuzowi czy Niemcowi, że powinien "umierać za Gdańsk".
Co do twojego języka, to zauważam w nim również pewne typowe naleciałości. Utożsamianie pewnych narodów z jakimiś negatywnymi cechami. [...] to zawsze złodziej, a ten ze wschodu to Kałmuk. Kałmucy to niewielki naród (jakieś kilkaset tysięcy), pewnie mniej cywilizowany niż Polacy, ale czy przez to gorszy? Swoją drogą Kałmucy walczyli z Sobieskim przeciw Turkom. No i utożsamianie Rosjan z Kałmukami to jakieś nieporozumienie.
Odpowiedz
6
@ Riposta
dnia 26.09.2017, 20:58 · Zgłoś
Zacznę od końca. Pisząc o kałmuckim satrapie miałam na myśli tego gościa z KGB co do samolotów strzela jak mu się jakiś pasażer nie podoba. A że ta zbitka oparta jest na niesprawiedliwym stereotypie - fakt. Punkt dla Ciebie. Ale uprzedzeń rasistowskich nie mam, poznałam w życiu wiele podróżując ludzi różnych nacji i są w większości mormalni, często w opozycji do rządzących nimi cadyków. Dziwi mnie za to Twój język i drwiny z ludzi chorych psychicznie ("[...]"). Nie powiedzialabym tego ani o chorym, ani o zdrowym. Zwłaszcza o człowieku, który porwal swoją wizją panstwa już blisko połowę narodu a swój sukces zbudował na sześciu kolejnych klęskach. Kawal twardziela w skromnym ciele.
Odpowiedz
-2
@ do riposty
dnia 26.09.2017, 21:27 · Zgłoś
Nie dostrzegasz tego, że on wyzwala w tym narodzie jakieś zupełnie nie współczesne cechy. No i w [...] sposób przekupuje ludzi płacąc za poparcie. Już nie wspomnę o propagandzie rodem z PRL, która powinna obrażać każdego człowieka bez względu na to czy się z nim zgadza, czy też nie. Zwracają na to uwagę nawet ci z prawej strony (na przykład Bronisław Wildstein).
I o jakiej wizji państwa piszesz? O izolowanym bastionie w Europie, skłóconym kraju z wszystkimi o wszystko? To co mi zarzucasz w sprawie stanu jego umysłu, jest bardzo istotne, ponieważ to ten stan umysłu decyduje o tym co się dzieje. A metody są [...], nawet w stosunku do swoich, którzy mu się przestali podobać, plus łapówki w postaci zasiłków.
Ja nie drwię z chorych psychicznie, bo każdy człowiek ma swoją godność, również, a nawet w szczególności chory w taki sposób. Ale jeżeli tacy ludzie jak K, AM, czy ZŹ przerabiają średniej wielkości państwo w Europie na kształt czegoś z XIX wieku, to należy o tym mówić.
Była już, wielka zwolenniczka tego pana, Jadwiga Staniszkis w ostatnim wywiadzie pisze:
.. nie liczą się 4 lata, tylko ocena w perspektywie historycznej i kulturowej, a ta jest fatalna. Za kilkanaście lat, w ocenie, to będzie czarny okres. Zresztą to, co się dzieje, niszczy samych członków PiS, widać to po nich, jak się zachowują, co mówią, wydają się głupsi niż są. To wszystko jest żałosne ...
Warto przeczytać całość. Można to wygooglować.
Odpowiedz
7
@ Riposta
dnia 26.09.2017, 21:57 · Zgłoś
Ja tego właśnie nie mogę pojąć. Przez ostatnie lata strzygli nas jak owieczki. Odebrali środki z OFE, wydlużyli wiek emerytalny, mafie vatowskie, paliwowe i czort wie jakie rozdzierały Polskę jak kawalek sukna a pożyteczni [...] w TVN piali że to złoty wiek. I jak przyszedl ktoś, kto nie mówi "ten kraj" tylko Polska, kto Polaków nie okrada tylko coś im daje. To wyją hejterzy jak wściekłe psy. Nie o Tobie mowa oczywiście. A co do bastionu to wyje zagranica. W "tymkraju" moźna było budować najdroższe autostrady, można było latami nie płacić podatków za hipermarkety bo się szyldy zmieniało co parę lat, można było nas poniżać i przypisywać mordowanie żydów i to że nam [...] z [...]. I było dobrze? Serio?
Odpowiedz
-5
@ do riposty
dnia 26.09.2017, 22:18 · Zgłoś
To zmieniajmy to, ale nie stosujmy metod z komuny. Ja pamiętam tamte czasy dość dobrze i od 2 lat mam deja vu. Na przykład sadownictwo. Partia daje cel, propaganda przygotowuje grunt (to ciągłe gadanie, że jakiś sędzia ukradł batonik), a potem wprowadza się takie zmiany, aby sędziowie byli "nasi". To czysto bolszewicka metoda. Wśród każdej grupy zawodowej są dobrzy i źli, również wśród sędziów. Czy fakt, że wśród posłów są złodzieje i nawet bandyci (jak ten z pisu co bije żonę) ma być powodem do likwidacji sejmu?
O tym piszę. Zmiany trzeba wprowadzać, ale trzeba szanować prawo. Ty lub ja i każdy inny obywatel tego kraju za ten przysłowiowy batonik ukradziony w sklepie może trafić za kraty, a w każdym razie zostanie upokorzony na policji a potem w jakimś sądzie, jeżeli [...] prokurator taką sprawę pociągnie. A ludzie, którzy łamią bez skrupułów Konstytucję mają być bezkarni? Gdzie tu jest ta równość wobec prawa o której gadają gadające głowy w TPVPIS.
Jedno mogę z pewnością powiedzieć, że jeżeli to się nie zmieni, to za kilka lat będziemy mieli zdemoralizowany naród, tak jak na przykład na Białorusi. Jak tam kiedyś będziesz, zapytaj ich czy zależy im na tym kto rządzi. Problem w tym, że większości w ogóle nie zależy, bo połowa jest kupiona za przywileje, a druga połowa zastraszona. Tam i policja, i prokuratura, i sądy są już ich, a właściwie jego, czyli dożywotniego prezydenta. To jest model państwa pis i przed tym przestrzegam.
Swoją drogą dobrze, że moderator już śpi, bo dawno by już nas wykasował.
Odpowiedz
7
@ Riposta
dnia 26.09.2017, 22:32 · Zgłoś
Moderator ma małe dziecko więc o tej porze już nie pracuje. To, co piszesz o Białorusi to jak dla mnie opis państwa z czasów rządów platformy. Nie będę się przerzucać czczymi argumentami, bo nikt tu widzę nikogo nie przekona. Ja jestem dumna z natury i podoba mi się to, że Polska zachowuje się jak dumna i piękna dxiewczyna a nie, jak mówił pewien profesor po maturze, że Polska to [...] panna bez posagu. Nie potrzebuję żeby nas sąsiedzi kochali, wolę by nas szanowali. Zresztą miłość do nas Ukrainców i niemców do dziś nam się czkawką odbija. I jeszcze jedno na sam koniec; ci którzy mają poglądy jak Ty, a jest ich w moim otoczeniu większość w każdej dyskusji mówią o ludziach o moich poglądach, że mają coś z głową. Ja im argumenty, a oni mnie chcą diagnozować. Taka rozpaczliwa bezradność w dyskusji.
Odpowiedz
0
@ do riposty
dnia 26.09.2017, 22:43 · Zgłoś
Jeszcze raz podkreślam, warto zmieniać i trzeba to robić, ale cel nie uświęca środków. A na dodatek przekonasz się, jeżeli to pójdzie w tym kierunku, że i cel jaki oni osiągną będzie [...].
Co do tego porównania z dziewczyną, to ja widzę państwo pisu jako wrednego mieszkańca jakiejś wioski, który do wszystkich ma o coś pretensję i z nikim nie potrafi utrzymać normalnych stosunków sąsiedzkich. Ponieważ jest [...], to nikt nie chce mieć z nim nic wspólnego.
No wcale nie czuję się bezradny w dyskusji. Ten system znam od podszewki, tu w Polsce do 89 i później, aż do dzisiaj w wielu krajach na wchodzie. Zasada divide et impera w naszym polskim siermiężnym wykonaniu skończy się dla kraju tragicznie.
Odpowiedz
6
@ Riposta
dnia 26.09.2017, 22:55 · Zgłoś
Nie wiem jaką logiką się kierujesz ale nie pochodzi ona od Arystotelesa. Piszesz emocjonalnie, używasz przymiotników, kategoria, że ktoś jest [...] i przez to nielubiany nie stosuje się w polityce międzynarodowej. Właśnie trzeba byc, jak piszesz, wrednym, wtedy będziesz szanowany. Co ciekawe te wszystkie rozwiązania, które są wprowadzane u nas i budzą taki jazgot u [...], dzialają bez problemu w niemczech i to jest ok. To że media niemieckie są TYLKO w rękach niemców to dobrze, a to, że PiS chce by polskie media były w polskich rękach to skandal. Why?
Odpowiedz
-1
@ jas
dnia 27.09.2017, 01:01 · Zgłoś
Wytłumacz mi dziecino znaczenie słowa "[...]", które klepiecie jak mały Jasio po dużym [...]. Gdy panowie Karnowscy, Rybiński, Ziemkiewicz, Warzocha i wielu wielu innych produkowali się w springerowskich mediach - "Fakcie", "Newsweeku" czy nie istniejącym już "Dzienniku" to wtedy kapitał nie miał narodowości a "szwabskie" pieniądze im nie śmierdziały. Dopiero gdy właściciel wywalił ich na [...] [...] gdy nakład dramatycznie bo ludzie nie chcieli czytać tych bzdetów to wtedy okazało się że wszystko co niemieckie jest beee. Widzisz w Niemczech jest wszystko niemieckie bo u nich nie zwyciężyła kontrreformacja, nie niszczyli mieszczaństwa gdy myśmy zadowolili się rolą "Chrystusa narodów", a króla patrona naszego liceum pogoniliśmy do Francji wybierając na jego miejsce Niemca i [...] bo był dobrym katolikiem.
Odpowiedz
7
@ dziecinka
dnia 27.09.2017, 05:57 · Zgłoś
[...] to taki nurt ideologii, który wywodzi się wprost od bolszewików rosyjskich i którym elity europejskie niezmiennie od stu lat się fascynują, a któremu Polacy skutecznie przeciwstawili się w 1920 roku. Wtedy bolszewizm uderzył w nas po raz pierwszy. Jak w nas walnął drugi raz w 1939, już nie daliśmy rady. Druga poruszona przez Ciebie kwestia sytuacji zawodowej pp
Karnowskich i red. Warzechy, nie jak błędnie piszesz Warzochy niespecjalnie w moim przekonaniu wpłynęła na sytuację naszej gospodarki, ale za to celnie poruszasz kwestię niemieckiego mieszczaństwa. Wzmocniło się ono znacznie, gdy jego przedstawiciele wstali od swoich stołów zastawionych [...] i golonką, obtarli pianę z [...] wąsów i ruszyli nach Osten. Ileż to dobra tam bylo w tych domach także jasielskich. Wystarczyło parę gram ołowiu umieścić w głowie gospodarza i już Helmut był bogatym człowiekiem. Tak niemcy budowały przez wieki swoją potęgę a nie tam [...]nie o kontrreformacji.
Odpowiedz
-5
@ do dziecinki
dnia 27.09.2017, 06:19 · Zgłoś
Teza, ze Niemcy są bogatym państwem dzięki temu co zabrali Polakom w czasie wojny jest absurdalna. Nie bez przyczyny poziom zamożności krajów Europy jest wyższy w krajach, które przeszły reformację. Nie tylko dzięki odcięciu pępowiny KK, ale głównie dzięki zmianie mentalności.
Odpowiedz
-1
@ do riposty
dnia 27.09.2017, 06:31 · Zgłoś
Pis nie chce aby media były w polskich rękach, tylko aby były w ICH RĘKACH, dziwne, że tego nie widzisz. Wystarczy włączyć na 10 minut TVPPIS, aby wiedzieć jak będą wyglądały inne po zmianie przepisów, które pis szykuje.
Strasznie mi się "podoba" ta radio-maryjna retoryka: "jazgot u [...]". To nie jest emocjonalne? Dumna dziewczyna ma miejsce w polityce międzynarodowej, a [...] sąsiad nie? Przecież to właśnie emocjami pisowcy kierują się teraz w polityce z innymi krajami, a nie pragmatyzmem. Podgrzewanie emocji antyniemieckich dla wewnętrznych celów uważasz za pragmatyczne?
Posądzanie kogoś o emocje ze strony, która swoją politykę buduje na mieszaniu w kotle religii i narodowych sentymentów do państwa od morza do morza jest trochę śmieszne, nie sądzisz?
Odpowiedz
-4
@ do dziecinki
dnia 27.09.2017, 06:49 · Zgłoś
Co do bolszewizmu, to nie ma dzisiaj bardziej bolszewickiej partii niż pis. Tobie bolszewizm kojarzy się historycznie, podczas kiedy dzisiaj to jest sposób myślenia i metody działania. Jak zdobyłem władzę, to mogę zrobić wszystko, nawet wbrew prawu (Konstytucji) i dla utrzymania tej władzy, czyli podporządkować sobie prokuraturę, sądy, media, zmienić odpowiednio ordynację wyborczą. I to wszystko dlatego, że mam jakiś światły cel (na przykład, żeby Polska była jak dumna dziewczyna), jakąś ideologię. Boże chroń nas od tych co mają wielkie cele i innych nawiedzonych, których wykarmiła błogosławiona pierś. Wszystkie wielkie tragedie w historii powodowali tacy własnie ludzie.
Odpowiedz
5
@ Nie dogadamy się
dnia 27.09.2017, 07:38 · Zgłoś
Teraz są sądy podporządkowane,tak? A za Twojego guru Tuska sędziowie Milewscy wyroki uzgadniali przez telefon. Teraz się łamie konstytucję, tak? A jak [...] przed swoim niechybnym końcem uoychali kolanem swoich sędziów do trybunału konstytucyjnego to żaden piesek z TVN nie warknął nawet. Teraz jest bolszewizm, tak? A jak prezydentem był [...] bezpieki albo [...] WSI to była demokracja. I można by tak bez końca. A, jeszcze Europa nas nie lubi. Ojojoj nigdy dotąd tak nie bylo. Z miłości do nas rozebrali nas kilka razy i urządzili dwie wojny światowe. Ale kto by o tym wspominał, jeszcze by się nasi odwieczni przyjaciele niemcy pogniewali.
Odpowiedz
-2
@ do Nie dogadamy się
dnia 27.09.2017, 08:21 · Zgłoś
No z tak, dość typowy w Polsce sposób myślenia.
Jeśli nawet masz rację w tych sprawach o których piszesz, chociaż co najmniej kilka z nich pochodzi ze standardowego katalogu niczym nie popartych oskarżeń wysuwanych przez radio-maryjnych fanów, to według ciebie jak oni byli źli to my też możemy.
To nas usprawiedliwia.
Co do Europy, to mylisz się, że chodzi o to by ktoś na lubił. Taka polityka rządu jak dziś w razie poważnego konfliktu będzie zagrożeniem dla Polski. Chyba trzeba być kompletnym durn..., żeby wierzyć że USA wyśle do Polski 500 tys. żołnierzy dla obrony wschodniej granicy. Polska nie była i nie będzie ważna dla nich, bo nie ma tu surowców, które potrzebne są amerykańskiej gospodarce, jak na Bliskim Wschodzie. Tam co roku wydają setki miliardów dolarów rocznie na wojny, a do Polski przysyłają parę setek żołnierzy na nasz koszt.
Mimo naszych złych doświadczeń historycznych, to nie z zachodu możemy spodziewać się zagrożenia, bo tam ludzie żyją bogato i żadna wojna im nie jest potrzebna. Na wschodzie mamy nieobliczalnego sąsiada, który dla realizacji wewnętrznych celów i utrzymania masy biednych ludzi w ryzach jest gotów na każdą awanturę, co wykazał przykład Ukrainy. Nic na tym nie zyskali, poza tym, że muszą dokładać kasy, a Ukrainę stracili na wieki, chyba, że ją zajmą militarnie.
Jeśli w takiej sytuacji nie potrafimy ułożyć stosunków z Zachodem, to oznacza, że rządzą krajem głupcy, albo zdrajcy, co jest również możliwe, jeżeli bym chciał posłużyć się twoją radio-maryjną retoryką (AM i spółka).
Odpowiedz
4
@ P.
dnia 27.09.2017, 10:03 · Zgłoś
Oczywiście, że jest absurdalna. Niemcy są bogatym krajem bo nakradli w czasie II wojny światowej ile wlezie w Czechosłowacji, Norwegii, Polsce, Francji, Grecji, Maroko, Algierii, Tunezji i Finlandii. Taka jest prawda. I nie ma to nic wspólnego o odcięciu pępowiny Kościoła. Gdyby tak było, to ZSRR byłby krajem mlekiem i miodem płynącym. Jak było wszyscy wiemy. :-)
Odpowiedz
7
@ Nikki
dnia 27.09.2017, 10:10 · Zgłoś
A jak wg Ciebie powinno wyglądać "ułożenie stosunków z Zachodem"? Jeśli to ma wyglądać tak, jak wyglądało, czyli przyjmowanie bezkrytycznie wszystkiego co nam narzucają, w tym także tego, co jest dla nas ewidentnie szkodliwe, to ja dziękuję za takie ułożenie. Każdy kraj walczy tylko i wyłącznie o swoje interesy, solidarność unijna jest tylko mitem - jeśli dla Niemiec coś jest dobre, to nie oglądają się na innych - vide chociażby Nord Stream. Dlaczego więc chęć bycia podmiotem a nie przedmiotem polityki unijnej ma być uważana za coś zdrożnego? Mamy pozostać dalej przede wszystkim rynkiem zbytu i rezerwuarem taniej siły roboczej?
Odpowiedz
0
@ jas
dnia 27.09.2017, 10:21 · Zgłoś
Bogate to były już na długo przed I wojną światową, wystarczy porównać ziemie dawnego zaboru pruskiego a Kongresówkę. pomogły im w tym francuskie reparacje wojenne za wojnę 1870 r. za które wybudowano m in. zapory wodne w Sudetach. No ale by to wiedzieć trzeba trochę znać historię. Akurat w Czechach nie nakradli a nawet zostawili olbrzymi majątek bo tam ewakuowano zakłady przemysłowe z zachodnich Niemiec by uchronić je przed bombardowaniami. Ciekawe co mogli ukraść w Algierii, Tunezji, Maroku, których zresztą wcale nie okupowali albo bardzo krótko. Piach, wielbłądy? Widzisz z tym Zw. Sowieckim to zupełnie nie tak, w Rosji nie było reformacji ani mieszczaństwa. Chociaż są wyjątki - Finlandia, Łotwa i Estonia.
Odpowiedz
2
@ dziecinka
dnia 27.09.2017, 14:05 · Zgłoś
Niemcy przed II wojną tonęły w długach. Po kryształowej nocy nałożyli na żydów horrendalne obciążenia fiskalne, żeby ratować budżet. Zainwestowali w zbrojenia i dzięki temu mieli czym podbić Europę. na wojnie się wzbogacili, całe wagony zrabowanego dobytku sunęły po torach na zachód. Na nieszczęście nie zlikwidowano tej gangreny i pozwolono dalej istnieć państwu niemieckiemu. I podnoszą znów swój [...], i nie ważne kto u nas będzie u władzy. Tuskiem gardzili i ostatnio robią to już ostentacyjnie, z każdym, kto im [...] nie [...], obchodzą się z większym szacunkiem.
Odpowiedz
1
@ do jas
dnia 27.09.2017, 14:28 · Zgłoś
Po wojnie, w czasie której, Niemcy ograbili inne kraje i literalnie [...] konkurencje, szybko ponowiły cud gospodarczy gdyż:
– wbrew powszechnej opinii niemiecki przemysł i kapitał przetrwał wojnę nietknięty, a został przed wojna rozbudowany za kredyty, których nie spłacono
– wszystkie długi Niemiec przedwojennych zostały darowane
– darowano niemcom reparacje wojenne
– Niemcy dostały plan Marshala, który trafił na przygotowany przemysł i kapitał.

Tyle na temat cudu niemiec przed i po wojnie
Odpowiedz
0
@ jas
dnia 27.09.2017, 16:45 · Zgłoś
Tonęły w długach bo płaciły olbrzymie reparacje a w świecie był kryzys co nie zmienia faktu, że posiadały potężny przemysł, doskonałą infrastrukturę i wydajne rolnictwo a przedewszystkim doskonałą kadrę naukową i inżynieryjno - techniczną. Polska zresztą też płaciła część niemieckich reparacji z ziem zaboru pruskiego. A co mieli do rabowania na wschodzie poza surowcami i żywnością i eksploatacją taniej siły roboczej?
Odpowiedz
0
@ jas
dnia 27.09.2017, 16:47 · Zgłoś
Widać lepiej z mądrym zgubić niż [...] znaleźć.
Odpowiedz
0
@ jas
dnia 27.09.2017, 16:53 · Zgłoś
A o nalotach dywanowych, zrównanych z ziemią niemieckich miastach, wywozie przez Rosjan całych zakładów przemysłowych to nie słyszałeś?
Odpowiedz
3
@ Nikki
dnia 28.09.2017, 07:23 · Zgłoś
Skuteczność nalotów dywanowych pokazała, że nie były one w stanie zniszczyć niemieckiego przemysłu. Co do Sowietów, owszem, wywozili co się dało, ale z terenu późniejszego NRD, bo dalej nie mogli wysłać swoich trofiejnych kamand. Nota bene wywozili także co się dało z terenów polskich, zarówno tych, które przed wojną należały do Niemiec, jak i do Polski. Dla przykładu fragment sprawozdania starosty powiatu kozielskiego:
"Czerwonoarmiści są groźniejsi od wycofujących się Niemców, nigdy nie wiadomo, co jeszcze okaże się im przydatne. Znikają nawet tory i urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego" - raportował 30 maja 1945 r. starosta powiatu kozielskiego na opolszczyźnie.
Starosta z Koźla Franciszek Ciupka wyliczał, jakie mienie padło łupem Sowietów: 19 traktorów, 1755 wozów konnych, 720 pługów, 100 młocarń, 317 siewników, 175 sieczkarń, 331 młynów do zboża, 102 żniwiarki, 85 kieratów i 712 innych maszyn. A także: 1970 koni, 84 źrebięta, 5087 krów, 548 cieląt, 623 kozy, 3758 świń, 2425 gęsi, 1904 kaczki, 5295 indyków, 2756 kur i 385 ton siana.
To tylko jeden przykład z tysięcy. Natomiast części zachodniej Niemiec nikt nie okradał, a dostali plan Marshalla, z którego Polska na żądanie Sowietów zrezygnowała.
Odpowiedz
1
@ jas
dnia 28.09.2017, 20:36 · Zgłoś
To mit. Przemysł niemiecki został zniszczony w ponad 70 %, przetrwały głównie zakłady na Śląsku, w Czechach, Bawarii które do 1944 r. były poza zasięgiem bombowców alianckich i dokąd ewakuowano część zakładów z zachodniej części Niemiec. To fakt, że Niemcom aż do połowy 1944 r. udawało się utrzymywać produkcję zbrojeniową dzięki fabrykom ewakuowanym na wschód bądź podziemnym ale zniszczenie innych gałęzi dostarczających materiały i surowce uniemożliwiło utrzymanie tej produkcji. stąd właśnie się wzięła potęga przemysłowa Bawarii, która z najuboższego regionu awansowała do najbogatszego - ewakuowane zakłady już tam pozostały.
Odpowiedz
8
@ ha ha
dnia 26.09.2017, 14:15 · Zgłoś
cyt. "dzisiaj przeciętny mieszkaniec Niemiec nie wie o skali zniszczeń, jakim uległo Jasło w czasie wojny."
Przeciętny mieszkaniec Niemiec nie wie nawet, gdzie takie miasto leży, i że w ogóle istnieje. A właściwie po co miałby wiedzieć, gdzie leży taka dziura.
Czy przeciętny mieszkaniec Polski wie jakie są w Niemczech miasta o podobnej liczbie ludności co Jasło i gdzie one leżą?
Nawet jeśli zostały w czasie wojny zrównane z ziemią, a takich było wiele.
No chyba, że ten mieszkaniec Niemiec pochodzi z Jasła, bo tych, którzy tam pracują z Jasła i okolic jest co najmniej kilkanaście tysięcy.
Odpowiedz
14
@ ręce opadają...
dnia 26.09.2017, 16:58 · Zgłoś
czy przeciętny mieszkaniec Polski wie gdzie leży Jasło?
Odpowiedz
1
@ aqq
dnia 26.09.2017, 14:10 · Zgłoś
To jeszcze został nam Grunwald , Wiedeń i temu podobne wygrane bitwy. Za to też KASA nam sie nalezy . A i tak wsio zabierze PIS na 500+
Odpowiedz
6
@ do aqq
dnia 26.09.2017, 14:22 · Zgłoś
No nie! My chcemy kasę tylko za przegrane bitwy. Było ich sporo, więc mamy szansę nie płacić podatków do końca XXI wieku. W każdym razie kampanie wyborczą można na tym zrobić. No i to przecież chodzi.
Odpowiedz
9
@ jaślanin
dnia 26.09.2017, 13:39 · Zgłoś
Problem polega na tym , ze Jasło zostało zniszczone / zburzone w 97% przez Niemców/ , nie na wskutek działań wojennych, lecz z zemsty /Walter Gentz/ , znam dokładnie całą historię wysiedlenia jaślan z opowiadań rodziców i wujostwa /moi rodzice rodowici jaślanie sprzed wojny/ przeżyli wysiedlenie , ucieczkę w kierunku Gorlic , Krygu, gdzie dotrwali do stycznia 1945 i powrócili do zburzonego Jasła. Posiadam niemało dokumentów , zdjęć z czasów okupacji Jasła tuż po wyzwoleniu itp., rzeczy zrabowane przez Niemców , wywiezione na zachód w bardzo dużym stopniu były zewidencjonowane przez okupanta ,dokumenty te po wyzwoleniu przeszły i są w posiadaniu rządu USA.PS 100 lat Panie Profesorze Świstak ! / XIc/
Odpowiedz
1
@ 10
dnia 26.09.2017, 13:24 · Zgłoś
było zostawic to zburzone a wybudowac na hankowce od nowa miasto koszty napewno by byly mniejsze a tak to skarpy rzeki nie ma jak komuniacji troche blokow w nieglowicach troche w gamracie troche na kotlinie zamiast roizwijac zakła dy to trzeba uwarzac na osiedle to szkodzi tamto nie wolno bo protesty ,pecha jaslo ma do decyzji mieszaja wlodarze a to nic z tego nie bedzie terazx odszkodowania jak odbudowane .było by gruzawisko to dowod a tak to szkody nie widac
Odpowiedz
28
@ Jasło2017
dnia 26.09.2017, 13:21 · Zgłoś
Jasłu nie przydadzą się reparacje jak zostaną sami emeryci. Bo nawet z domu nie będa mieć sił wyjść za te emerytury które otrzymują z ZUS.

Panie Boguś.
Odpowiedz
10
@ Rufen
dnia 26.09.2017, 13:31 · Zgłoś
Z emeryturami i ZUS to tak samo jak z reperacjami tylko część i to mała prawdy.
Emerytury wypłaca ZUS ale nie z pieniędzy które sam posiada tylko z budżetu państwa.
Sam ZUS to tylko operator finansowy ,a nie firma ubezpieczeniowa.
Nazwa chyba celowo za komuny tak została skonstruowana żeby nikt do władzy nie miał pretensji o głodowe emerytury ,a obecnym władzom to też pasuje.
Odpowiedz
13
@ donek
dnia 26.09.2017, 16:14 · Zgłoś
Pupilka [...] D rządzi ZUSem !
Odpowiedz
19
@ Rufen
dnia 26.09.2017, 13:13 · Zgłoś
Typowa propaganda pod publikę.
Dziś nie ma szans na reperacje wojenne od obecnego pokolenia. Należało walczyć o to
40-50 lat temu.
Odpowiedz
-3
@ nikt
dnia 26.09.2017, 16:12 · Zgłoś
Frau Merkel jest z ciebie dumna! Jak z każdego polskojęzycznego [...]!
Odpowiedz
1
@ Rufen
dnia 29.09.2017, 19:13 · Zgłoś
Nikt z ciebie też jest dumna bo jesteś polskojęzyczny
Odpowiedz
-9
@ lucjusz
dnia 26.09.2017, 12:36 · Zgłoś
Wyobraźmy sobie, że Niemcy nie wysiedlili mieszkańców Jasła a artyleria Korpusu gen. Svobody okładała to miasto ogniem przez kilka miesięcy tak, jak robiła? Jakie byłyby straty ludzkie? Problem ze zniszczeniem Jasła polega na tym, że mieszkańcy tak bardzo uwierzyli w mit, że to Niemcy zniszczyli ich miasto, że w tej chwili prawda ich już zupełnie nie interesuje!
Odpowiedz
8
@ jas
dnia 27.09.2017, 08:36 · Zgłoś
Artyleria korpusu gen. Svobody i w ogóle żadna artyleria nie miała takiego zasięgu by spod Dukli ostrzeliwać Jasło. Zresztą po co miałaby to robić, skoro Sowieci stali już w Tarnowcu i czego jak czego ale artylerii im nie brakowało? Nie słyszałem by Jasło było w ogóle ostrzeliwane z dział, gdy nachodził front w sierpniu 1944 r. było bombardowane i ostrzeliwane z kukuruźników które mocno dały się we znaki mieszkańcom.
Odpowiedz
-4
@ lucjusz
dnia 27.09.2017, 08:55 · Zgłoś
A te 3 pułki artylerii dostały tytuł "Jasielskie" za obrzucanie miasta kwiatami? A ta haubica stojąca na pomniku na Placu Żwirki i Wigury to skąd się wzięła?
Odpowiedz
3
@ jas
dnia 27.09.2017, 10:04 · Zgłoś
Takich haubic kal. 122 mm jak na Pl. Żwirki wyprodukowano w Zw. Sowieckim podczas wojny conajmniej kilka tysięcy, były na wyposażeniu pułków artylerii dywizyjnej i korpuśnej. Korpus czechosłowacki nie miał w ogóle w swym składzie "pułków artylerii" bo był zorganizowany w system brygadowy, brygada składała się z 4 - 5 batalionów a najcięższe działa jakimi dysponowal to armaty kal. 76 mm.
Odpowiedz
0
@ lucjusz
dnia 27.09.2017, 11:39 · Zgłoś
Sugerowałbym zapoznanie się ze strukturą organizacyjną I Czechosłowackiego Korpusu Armijnego. Może ci się uda zauważyć, że w jego składzie był 2, 3 i 5 pułk artylerii?

p.s.

Na Placu Żwirki stała armato-haubica kaliber 152 mm. Zanim zaczniesz dalej pisać, proponowałbym wcześniejsze zdobycie choćby odrobiny wiedzy.
Odpowiedz
-1
@ jas
dnia 27.09.2017, 12:20 · Zgłoś
Zawsze mi wyglądało to na haubicę i tak była nazywana. 122 czy 152 mm to trudno na oko odróżnić. Pułki artylerii mogły się pojawić pod koniec wojny w 1945 r. tak jak np. II AWP.
Odpowiedz
2
@ lucjusz
dnia 27.09.2017, 13:38 · Zgłoś
I dlatego dostały tytuł "Jasielskie"? Powtórzę: pierwsze zdobądź wiedzę, a potem się wypowiadaj!
Odpowiedz
2
@ jas
dnia 27.09.2017, 16:33 · Zgłoś
Prawdopodobnie dlatego że część słynnej "Doliny Śmierci" gdzie poległo kilkanaście tysięcy żołnierzy Korpusu Czechosłowackiego pomiędzy Iwlą a Chyrową znajduje się w powiecie jasielskim. Nie wpadłeś na to geniuszu? Artyleria owszem ostrzeliwała ale nie Jasło tylko Nowy Żmigród, który od ostrzału został nie mniej zniszczony niż Jasło. Czy była to sowiecka czy czeska to nie wiemy, ofiarom było wszystko jedno. Znam dziesiątki wspomnień naocznych świadków wysiedlenia i zniszczenia Jasła, którzy widzieli płonące Jasło z wzgórz Jareniówki czy Trzcinicy a nawet byli w mieście korzystając ze specjalnych przepustek, wiedzieli nawet który dom kiedy i w jaki sposób zniszczono ale nikt wspominał o ostrzale artyleryjskim. Pewnie ich nie zdążyłeś oświecić bo się jeszcze nie narodziłeś..
Odpowiedz
0
@ nikt
dnia 27.09.2017, 19:05 · Zgłoś
Korpus gen. Svobody stracił 1630 (!!!) zabitych, a nie "kilkanaście tysięcy"!!! Twój nauczyciel historii powinien zmienić pracę!
Odpowiedz
1
@ jas
dnia 27.09.2017, 20:07 · Zgłoś
Mój nauczyciel historii dawno nie żyje więc się [...] od niego. Wielkość strat korpusu czechosłowackiego podawano znacznie wyższe niż ty za "Wikipedią", zresztą tu nie o to chodzi tylko skąd wyssałeś tą monstrualną bzdurę o zniszczeniu Jasła przez artylerię czesko-słowacką skoro przez 70 lat nikt tego nawet nie zauważył?
Odpowiedz
0
@ nikt
dnia 27.09.2017, 21:00 · Zgłoś
Armia Czerwona w tej operacji straciła 19 tys. zabitych a Korpus Svobody 1630 - to tak dla twojej wiedzy. A co Jasła... Zauważył np. M. Wieliczko w swojej książce z 1974 roku. Dla twojej wiedzy: ostrzał Jasła przez czechosłowacką artylerię trwał 10 godzin i był prowadzony przez 156 dział o sporym kalibrze. Problem jednak polegał na tym, że miasto było też niszczone przez Niemców: wywożono maszyny, urządzenia, zapasy, wysadzano budynki użyteczności publicznej, itp. Po zakończeniu wojny, gdy okazało się, że Jasło jest zniszczone, nie można było pisać, że w ogromnym stopniu przyczyniła się do tego Armia Czerwona, więc całość zrzucono na Niemców. I zbrodniczego Waltera Gentza, który kazał wysiedlić jaślan. I to się w powszechnym odbiorze utrwaliło i trwa do dzisiaj :)
Odpowiedz
3
@ jas
dnia 27.09.2017, 21:41 · Zgłoś
Człowieku, ostrzał 156 dział "sporego" kalibru w ciągu 10 godz. zrównałoby Jasło z ziemią, a Niemcom pozostałyby co najwyżej gruzy do uprzątnięcia. Zresztą większość, bo 80 - 90 % budynków w Jaśle została spalona co widać na zdjęciach zniszczonego Jasła więc artyleria strzelała pociskami zapalającymi? A gdzie leje po pociskach "sporego kalibru"? Przynajmniej nie dałoby się tego ukryć panie nikt bo oprócz komunistycznej cenzury istnieli jeszcze Jaślanie którzy z pewnością to zapamiętaliby tak jak pamiętali [...]y i rabunki Armii Czerwonej. A tak konkretnie, kiedy to wydarzenie miało miejsce i skąd odbywał się ostrzał, bo zważywszy zasięg ówczesnej artylerii nie spod Dukli. P.S. Od kiedy jesteśmy na "ty"?
Odpowiedz
0
@ nikt
dnia 27.09.2017, 21:50 · Zgłoś
Przedstaw mi jakąś relację o [...]ach i rabunkach żołnierzy Armii Czerwonej napisaną i opublikowaną przed 1989 rokiem. Potrafisz?

p.s

Ma się do ciebie zwracać przez "pan"? Chyba ci się stringi elektryzują :)
Odpowiedz
2
@ jas
dnia 27.09.2017, 22:39 · Zgłoś
A o czymś takim jak relacje świadków tych wydarzeń przekazywane chociażby w prywatnych rozmowach to pan panie nikt nie słyszał? Nam opowiadał o tym w czasach głębokiej komuny chociażby nauczyciel historii któremu pan doradzał zmianę zawodu. A pisane i publikowane też były tyle że na Zachodzie. Wystarczyło posłuchać "Wolnej Europy" by się dowiedzieć zamiast oglądać "Czterech Pancernych".
Odpowiedz
0
@ jas
dnia 28.09.2017, 06:29 · Zgłoś
Chyba tobie
Odpowiedz
35
@ Jasło2017
dnia 26.09.2017, 12:34 · Zgłoś
Od reparacji są prawnicy. A politycy typu Boguś pobierają kasę aby dbać o interesy Jasła i regionu aby Jasło się rozwijało.

Ile można gadać i zapowiadać bajki ??? Boguś już Twój piesek jest bardziej skuteczny!
Odpowiedz
4
@ dron
dnia 27.09.2017, 06:48 · Zgłoś
Pies przynajmniej umie go do domu zaprowadzić.
Odpowiedz
42
@ Stanisław Pluczyński
dnia 26.09.2017, 12:02 · Zgłoś
Bogus pisze nowa historię tak jak jego koledzy partyjni.
A Jasło po wojnie odbudowali Zającowa, Putyra i Boguś.
Odpowiedz
19
@ Bragadaccio
dnia 26.09.2017, 11:45 · Zgłoś
Kurcze po tytule myślałem, że Boguś postawił diagnozę co to obecnego stanu miasta.
Odpowiedz
4
@ Lelek
dnia 26.09.2017, 11:38 · Zgłoś
[komentarz nie na temat]
Odpowiedz
34
@ www
dnia 26.09.2017, 11:36 · Zgłoś
Przestańcie mamić ludzi płonnymi nadziejami bo takie próby zdobycia poparcia są obrzydliwe. Ratujcie Jasło z upadku gospodarczego przyciągając tutaj inwestorów a wyborcy to docenią.
Odpowiedz
3
@ Xx
dnia 26.09.2017, 12:35 · Zgłoś
Żydzi mogą odzyskiwać swoje kamienice a my nie?
Odpowiedz
-4
@ chazarskie psy
dnia 26.09.2017, 18:39 · Zgłoś
a widzisz kto od tylu lat rządzi tym krajem i widzisz ile masz praw i przywilejów oraz że jest tego coraz mniej. [...] wam w twarz a wy mówicie że pada deszcz
Odpowiedz
41
@ podatnik
dnia 26.09.2017, 11:32 · Zgłoś
To zapory w Kątach nie będzie???
Przyszła kampania wyborcza będzie oparta na reparacjach???
Odpowiedz
31
@ gg
dnia 26.09.2017, 11:40 · Zgłoś
Tak bo Jasło to miasto emerytów można im bajdurzyć o reparacjach.Oni nie pojadą do Kątów na wypoczynek. Młodych brak a ci co pozostali olewają glosowania. I efekt głosowania do samorządów i sejmu oraz senatu mamy jak widać.
Odpowiedz
18
@ gorto
dnia 26.09.2017, 13:30 · Zgłoś
Widzę, że rada dla p. Rzońcy zniknęła. A tyle klinik czeka...
Odpowiedz
8
@ Klinik
dnia 26.09.2017, 22:57 · Zgłoś
Gdyby klinika nie pomogła to może klinik?
Odpowiedz
3
@ dron
dnia 27.09.2017, 06:48 · Zgłoś
No. Szczególnie przed posiedzeniami komisji sejmowej.
Odpowiedz
17
@ Pjj
dnia 26.09.2017, 11:27 · Zgłoś
Gdyby to Polacy zrobili Niemcom, to musielibysmy im oddać caly nasz kraj w ramach rekompensaty. Ale Polacy nie moga sie upominac o swoje, niby dlaczego? Argumentowanie, ze zrzeklismy sie reparacji jest bzdurą. Zrzekli sie komunisci-zwiazek radziecki w naszym imieniu. A nie MY Polacy
Odpowiedz
-9
@ xfx
dnia 26.09.2017, 15:02 · Zgłoś
zrzekli się komunistyczni żydzi którzy do dziś rządzą w polsce i w rosji, oraz innych krajach
Odpowiedz
0
@ Taśiemiec
dnia 26.09.2017, 11:23 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
24
@ Bhp
dnia 26.09.2017, 11:41 · Zgłoś
Pytanie należy zadać występującym w tym artykule.Dlaczego jako pierwsi nindywidualnie ani zbiorowo nie złożyli wniosków w sądach niemieckich o odszkodowanie. Dalo by to impuls do działania innym poszkodowanym ieszkańcom Jasła. W skali kraju tez niema informacji ze wsrod wysoko postawionych sa przypadki pojedynczego lub zbiorowego wystąpienia
Odpowiedz
16
@ Jasło2017
dnia 26.09.2017, 12:29 · Zgłoś
Pokarz mi kto z nich jest wstanie zrobić coś konkretnego tak jak piszesz, a nie skończyć na gadaniu że "chcą ale nie mogą "?
Odpowiedz
32
@ Jaslanin
dnia 26.09.2017, 11:22 · Zgłoś
Jasło to najbardziej zniszczone podczas II wojny światowej w Polsce.
Odpowiedz
31
@ Pjj
dnia 26.09.2017, 11:29 · Zgłoś
Gdyby miasto nie było wtedy zniszczone, bylibyśmy teraz wiekszym i bardziej rozwinietym miastem niz Rzeszow
Odpowiedz
71
@ Jasło2017
dnia 26.09.2017, 12:27 · Zgłoś
Oczywiście to racja. Nie ulega wątpliwości iż tak było i że Jasłu się należy reparacja.
Ja tylko zwróce uwagę na rzecz następującą.
Jak pewien tu polityk siedzący na zdjęciach lubuje się w pokazywaniu przy sprawach typu " ja chcę ale nie mogę " . Na przykład Zapora , zjazd z A4 , obwodnica , szpital itd.
"Ja chce ja bardzo chce ale nie mogę " Tak by należało spłętować ruchy 9% polityków rodem z Jasła. Lubują się w uroczystościach, spotkaniach , dożynkach itd. ALe zapomnieli iż miasto to organizm w którym żyją ludzie i nie tylko igrzyska są wązne ale i chleb.
A juz z tym miest wielki problem, nie potrafią rozmawiać z biznesem ( chyba że kolegów ) nie potrafią twórczo podejść do rozwoju, za to "chcą ale nie mogą "
Istota polityki w wydaniu jasielskim, ważna pensyjka a co po nich ... ko go to obchodzi...

Przykre
Odpowiedz
-29
@ bronek
dnia 26.09.2017, 13:15 · Zgłoś
Nigdy nie bylibyście większym i bardzie rozwiniętym miastem, bo jesteście małostkowi, zazdrośni i mściwi. Zresztą wystarczy śledzić media, wszystko co złe w Jaśle. w Jaśle pobili chłopaka, w Jaśle podeptali hostię, itd itd. Weźcie się do roboty, wtedy będziecie więksi niż Rzeszów
Odpowiedz
24
@ ciekawy
dnia 26.09.2017, 13:51 · Zgłoś
to zaporę w Kątach za te odszkodowania mają budować ??? bo wybory już nie długo.
Odpowiedz
9
@ jasiu
dnia 26.09.2017, 14:14 · Zgłoś
Zapominasz o politykach i księżach, oni też potrafią niszczyć i nie dopuszczają do rozwoju .
Odpowiedz
18
@ Bibliofil
dnia 26.09.2017, 15:03 · Zgłoś
Nasi politycy umieją się tylko mieszać w sprawy samorządu i namaszczac swoich pupilkow na stanowiska.
Odpowiedz
-8
@ Bnj
dnia 26.09.2017, 15:11 · Zgłoś
Ciekawe jakby wyglądało Jasło bez wojny... Żydzi byliby 98-procentową grupą mieszkańców.
Odpowiedz
9
@ Propozycja
dnia 26.09.2017, 15:22 · Zgłoś
Niech Niemcy wybudują nam połączenie autostradowe Jasło - Tarnów autostrada A4. Wtedy sami,sobie damy rade by sie rozwijać i budować fabryki.
Straty w Jaśle oczywiście były o wiele większe, ale pójdziemy na kompromis :) kto za?
Odpowiedz
6
@ .
dnia 26.09.2017, 18:47 · Zgłoś
"Gdyby miasto nie było wtedy zniszczone, bylibyśmy teraz wiekszym i bardziej rozwinietym miastem niz Rzeszow"

Taaa. A nawet Nowy Jork. Stolicę też by przenieśli do Jasła. Jak zajączkować, to na całego!
Odpowiedz
7
@ do .
dnia 26.09.2017, 22:14 · Zgłoś
Poczytaj trochę o historii naszego regionu sprzed II wojny światowej. Byliśmy potęgą gospodarczą i wizerunkową. Jasło było znane nie tylko w Polsce ale i poza granicami i było jednym z najszybciej rozwijających się miast w Polsce. Przyjeżdżało tu mnóstwo bardzo ważnych osobistości. Miasto tętniło życiem.
Odpowiedz
-3
@ jas
dnia 27.09.2017, 08:24 · Zgłoś
Kto ci takich głupot nawtykał? Potęgą w czym - w najwyższym w Europie odsetku ludności wiejskiej? W 1909 r. Jasło liczyło 10 tys. 1931 r. - 13 tys. w 1939 r. - 15 tys. Jakie ważne osoby - Kiepura który po drodze do Sanoka zatrzymał się na chwilę i zaśpiewał arię prze kinem Sokół?
Odpowiedz
0
@ Rzeszów
dnia 27.09.2017, 21:06 · Zgłoś
No chyba nie z tą mentalnością, którą tu macie.
Odpowiedz
0
@ Rzeszów
dnia 27.09.2017, 21:19 · Zgłoś
A dlaczego ktoś ma wam coś budować? Skończcie z tą postawą roszczeniowa i sami sie weźcie do roboty.
Odpowiedz
0
@ do Rzeszów
dnia 28.09.2017, 21:52 · Zgłoś
jeśli ktoś ukradnie Ci samochód. Sprawce znajdą dopiero po 10 latach. To też powiesz "Skończcie z tą postawą roszczeniowa i sami sie weźcie do roboty" ?
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.