Pracowników tych zawodów potrzebuje rynek pracy
Rynek pracy zmienia się dynamicznie. Niektóre z zawodów stają się z punktu widzenia przyszłego pracownika nieatrakcyjne. Inne wprost przeciwnie. Na jakie branże warto więc zwrócić uwagę dokonując wyboru kolejnego etapu edukacji? Odpowiedzi można szukać w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na rynku pracy opracowanej przez MEN.
Ministerstwo Edukacji Narodowej po raz drugi ogłosiło prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. W ogólnym ujęciu opisuje ona tendencje na rynku pracy w kontekście strategii rozwoju zarówno całego państwa jak też poszczególnych jego regionów. W szczególności zaś, jej celem jest dostarczenie przesłanek do kształtowania oferty szkolnictwa branżowego adekwatnej do potrzeb krajowego i wojewódzkiego rynku pracy. Z powodzeniem więc może stanowić swoistego rodzaju drogowskaz dla tych osób, które swoją przyszłość wiążą z nauką w szkołach branżowych i technikach, których celem będzie zdobycie zawodu nie tylko zgodnego z ich zainteresowaniami, lecz również takiego, który w przyszłości pozwoli im być konkurencyjnym na rynku pracy.
Prognoza, jak już wspomniano mówi o szczególnym zapotrzebowaniu na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na rynku krajowym i regionalnym (poszczególne województwa). W pierwszym z przypadków, wymienia ona 24 nazwy zawodów: automatyk, elektromechanik, elektronik, elektryk, kierowca mechanik, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechatronik, murarz-tynkarz, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych, operator obrabiarek skrawających, ślusarz, technik automatyk, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik budowy dróg, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik elektronik, technik elektryk, technik energetyk, technik mechanik, technik mechatronik, technik programista, technik spawalnictwa, technik transportu kolejowego.
Lista zawierająca wykaz zawodów szkolnictwa branżowego, dla których prognozuje się istotne zapotrzebowanie na pracowników w województwie podkarpackim jest zdecydowanie dłuższa. Znajduje się na niej aż 90 nazw zawodów.
Prognozy MEN stanowić mogą punkt wyjścia dla szkół ponadpodstawowych realizujących kształcenie zawodowe w dostosowaniu oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy. Doskonałym przykładem dla potwierdzenia tak postawionej tezy jest oferta Zespołu Szkół Usługowych i Spożywczych w Jaśle. Placówka w ubiegłym roku rozpoczęła rekrutację do technikum w zawodzie technik chłodnictwa i klimatyzacji. Zawód ten znalazł się na liście MEN zawodów szkolnictwa branżowego, dla których jest prognozowane istotne zapotrzebowanie na pracowników w województwie podkarpackim. W ofercie placówki znajdują się również inne kierunki kształcenia, na które prognozowane jest zapotrzebowanie. Wśród nich znajduje się technik technologii żywności czy też technik przemysłu mody, w szkole branżowej: ślusarz, piekarz, cukiernik, kucharz, stolarz, monter sieci i instalacji sanitarnych, elektromechanik pojazdów samochodowych, lakiernik samochodowy, mechanik-monter maszyn i urządzeń.
Niektóre ze szkół, choć posiadają warunki do kształcenia w zawodach, które znalazły się na liście MEN, w procesie rekrutacji zderzają się z problemem braku zainteresowania ze strony uczniów. Doskonałym przykładem jest w tym kontekście Zespół Szkół Budowlanych w Jaśle. Placówka jeszcze kilka lat temu prowadziła nabór na kierunek murarz-tynkarz. Choć posiada wszelkie warunki do prowadzenia kształcenia w zawodzie, w tym przede wszystkim doświadczoną kadrę dydaktyczną, brak zainteresowania kierunkiem sprawił, że zniknął on z oferty placówki. Obecnie w ofercie szkoły znajdują się trzy kierunki, które znaleźć można na liście zawodów, dla których jest prognozowane istotne zapotrzebowanie na pracowników w województwie podkarpackim. Są to: technik budownictwa, technik geodeta oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie w branżowej szkole I stopnia.
Zmieniającym się trendom na rynku pracy stara się sprostać również Zespół Szkół Technicznych w Jaśle. Od września ubiegłego roku placówka kształci w zawodzie technik programista, który znalazł się na liście 24 zawodów dla których, ze względu na znaczenie dla rozwoju państwa, jest prognozowane szczególne zapotrzebowanie na pracowników na krajowym rynku pracy. Szkoła ma w swojej ofercie także kierunki: technik elektryk i technik mechanik. ZST przymierza się również do uruchomienia nowego kierunku - technik spawalnictwa, którzy rzecz jasna znalazł się na kluczowej liście 24 zawodów.
Zawody wymienione na liście pojawiają się również w ofercie Zespołu Szkół nr 3 w Jaśle. Popularny „Chemik” kształci bowiem na kierunku technik mechatronik. W wykazie zawodów szkolnictwa branżowego, dla których jest prognozowane istotne zapotrzebowanie na pracowników w województwie podkarpackim znalazły się ponadto oferowane przez ZS nr 3 w Jaśle: technik analityk, technik logistyk, technik urządzeń i systemów energii odnawialnej oraz technik żywienia i usług gastronomicznych. W najbliższym naborze, szkoła rekrutować będzie również na kierunek technik teleinformatyk.
Warto wspomnieć, że w gronie szkół kształcących w konkretnych zawodach znajduje się również Zespół Szkół nr 4 w Jaśle. Choć żaden z kierunków, w jakich kształci placówka, nie znalazł się w ministerialnej prognozie, to od lat cieszą się one dużym zainteresowaniem młodzieży. Co więcej, jak zapewnia dyrekcja szkoły, absolwenci technikum nie mają kłopotów ze znalezieniem pracy w wyuczonym zawodzie. Jasielski „Ekonomik” kształci na takich kierunkach jak: technik handlowiec, technik ekonomista, technik rachunkowości, czy też technik grafiki i poligrafii cyfrowej.
Resort nie ogranicza się jedynie do publikacji prognozy. Kusi samorządy oraz szkoły zwiększeniem subwencji oświatowej. Na uczniów szkół kształcących w zawodach, na które prognozowane jest szczególne zapotrzebowanie na krajowym rynku pracy, samorządy mają otrzymać zwiększoną subwencję oświatową.
Z prognozą można zapoznać się po kliknięciu w poniższy link.
MD