Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

„Śmierdzące lato” na Hankówce

62

Od maja mieszkańcy Hankówki i okolicznych osiedli skarżą się na ogromny odór, który przeszkadza dniem i nocą. Po pierwszych interwencjach w urzędzie miasta półtora miesiąca temu odór się zmniejszył. Kilka tygodni temu zaczęło się od początku. Z rozżalonymi mieszkańcami spotkał się burmistrz.

Ludzie nie wychodzą z domów, nie mogą korzystać z letniej pogody. – Dniem i nocą dochodzi do domów odór. Jak jeszcze zawieje mocny wiatr to nie da się nawet otwierać okien– mówią rozżaleni mieszkańcy Hankówki. Pierwsze spotkanie mieszkańców z burmistrzem Andrzejem Czerneckim i jego zastępcą Antonim Pikulem odbyło się w piątek. Burmistrz obiecał, że spotykając się po raz kolejny w czwartek postara się zmniejszyć „zapachy”.

Na wczorajszym spotkaniu mieszkańcy podkreślali, że odór zmalał, jednak, co jakiś czas dochodzą nieprzyjemne zapachy. - Zobowiązaliśmy się do tego, że zmniejszymy do minimum uciążliwości związane z rekultywacją terenu. Po ostatnim spotkaniu umówiliśmy się z mieszkańcami, że będziemy tutaj jeszcze dzisiaj (red. czwartek) i zapytamy, czy coś się poprawiło. Jak słychać od mieszkańców przynajmniej w tej części miasta jest zdecydowanie lepiej – powiedział nam Antoni Pikul, zastępca burmistrza Miasta Jasła.

„Śmierdzący problem” dla mieszkańców Hankówki, Sobniowa i Wolicy rozpoczął się w maju, kiedy miasto zapoczątkowało proces przywożenia na rekultywowane wysypisko osadów z oczyszczalni ścieków. Według mieszkańców wywożone były na wysypisko szkodliwe fekalia. - Trzeba wyjaśnić, że nie ma tutaj mowy o fekaliach. To, co przywozimy to jest osad z oczyszczalni ścieków. To są części stałe ścieków, używane jako nawóz. Technologie rekultywacyjne między innymi przewidują, żeby to osady były używane gdzie to tylko możliwe. W pewnym momencie w oczyszczalniach ścieków by były całe góry. Z drugiej strony przepis mówi, że osady nie powinny być przechowywane w oczyszczalni dłużej jak 3 miesiące – podkreślał A. Pikul.

Samo zamknięcie wysypiska to nie wszystko

Nieczynne wysypisko powinno być rekultowane. Sama decyzja o zamknięciu wysypiska i jego nie użytkowanie to nie wszystko. Trzeba go odpowiednio przysypać, zasiać trawę. Pozwoli to na zamknięcie procesu likwidacji wysypiska definitywnie. Według podpisanej umowy na rekultywowanym obszarze 4 hektarów musi być składowane 6000 ton osadów. Jasielska oczyszczalnia ścieków produkuje tylko 400 ton, więc dowożone są na wysypisko osady z okolicznych oczyszczalni. Prace przy rekultywacji rozpoczęły się w ubiegłym roku, a całkowity koszt wynosi prawie 3,5 mln złotych. Pieniądze miasto otrzymało od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

Kiedy wysypisko będzie zielonym kopcem?

Zakończenie kształtowania czaszy wysypiska to pierwsza dekada sierpnia, wtedy też odór powinien całkowicie zniknąć. Potem będą roboty porządkowe, zasiewanie trawy. Rozliczenie inwestycji będzie trwało do końca roku. W ciągu najbliższego miesiąca nie powinno się tak wiele odoru wydzielać. Coraz mniej tego osadu będzie też tutaj dostarczane. - Myślę, że w skali lat 50 to zniknie całkowicie, zostanie tylko zielona góra. Po zasianiu trawy pozostaje tylko wykaszanie i badanie gruntów, czy nie wydzielają się jakieś szkodliwe substancje i oczywiście kontrola drenaży – mówił na zakończenie spotkania z mieszkańcami Antoni Pikul.

Grzegorz Michalski
g.michalski@jaslo4u.pl

Reklama

Komentarze: 62

Dodaj komentarz Widok:
2
@ [...]
dnia 12.07.2012, 21:25 · Zgłoś
jak [...] taki śmród
Odpowiedz
-1
@ POLICEMAN
dnia 10.07.2012, 14:27 · Zgłoś
dobrze że nie mieszkam na hankówce to tyle przepraszam za wczroraj czyli 9.07.12
i jeszcze dodam hankówka to wielkie jedno poprostu [...] i CO TO MA ZNACZYĆ
,,[...] lato''mogli przynajmniej za miast tego napisać co innego .
Odpowiedz
0
@ mariusz
dnia 10.07.2012, 12:52 · Zgłoś
piszcie kulturalnie a nie że [...] lato na hankówce ja was naucze kultury
Odpowiedz
-2
@ koko
dnia 10.07.2012, 00:05 · Zgłoś
i bardzo dobrze tak ma śmierdzieć hihihi
Odpowiedz
3
@ goral
dnia 09.07.2012, 22:30 · Zgłoś
Proszę Państwa byłem pracownikiem Jasielskiej oczyszczalni. Osad obecnie wywożony jest osadem przefermentowanym w zbiornikach fermentacyjnych, ale żeby utrzymać proces fermentacji w zbiornikach cały czas są do zbiornika dostarczane bakterie które giną w basenie nitryfikacji na Oczyszczalni Ścieków (OŚ). Gdy bakterie zginą, w osadniku opadają na dno i pompami pchane są do komór fermentacyjnych (WKF). Tam się kiszą i otrzymujemy biogaz. Osad który już nie fermentuje jest zlewany do dużego zbiornika w którym kończy się proces fermentacji i osad się odgazowywuje. Z tego zbiornika osad trafia na prasę gdzie jest usuwana woda na sitach i odwodniony osad w postaci placka o grubości ok 1cm traqfia na samochód i na składowisko. Proces fermentacji na OŚ jest długi ale osad może jeszcze krótko fermentować na składowisku. Do tej pory osad był wywożony do rekultywacji terenów pokopalnianych do Jeziórka koło Tarnobrzega. Wcześniej osady były składowane obok wałów za oczyszczalnią gdzie na glebach bardzo przesiąkalnych oddawały do rzeki co kryły w sobie. Tym osadem firma (z nowego sącza) kótra robiła kolektor z Gamratu do OŚ tym [...] i skażonym bakteriologicznie i metalami ciężkimi, osadem zasypała ten kolektor. Ówczesne władze miasta o wszystkim wiedziały i nic nie zrobiły. Kierownik OŚ powiadomił WIOŚ w rzeszowie i za to wyleciał z roboty. RUMIANY gada co mu powiedzą bo się na tym nie zna a ci którzy się znają ukrywają [...] problem na Hankówce.
Odpowiedz
0
@ POLICEMAN
dnia 09.07.2012, 15:36 · Zgłoś
ha ha dobrze ze nie miskam w opopradzię hehhahhaha żart jutro napisze inny komentarz przepraszam to była pomyłka 10.07.2012 we wtorek to poprawie i jeszcze raz przepraszam
za ten komentarz widzimy się jutro czyli 10.07 nie ważne chodzi o wtorek 10.07.2012r.
Odpowiedz
-1
@ [...]
dnia 09.07.2012, 12:40 · Zgłoś
Morta górą!!!
Odpowiedz
1
@ aerox
dnia 09.07.2012, 07:15 · Zgłoś
Problem jest taki, że od przyszłego roku ceny za odpady idą 100% w górę bo śmieci będą wywożone do Krosna bo nie ma gdzie składować ani sortować jasielskich. Pozamiatane !
Odpowiedz
0
@ ja
dnia 08.07.2012, 21:46 · Zgłoś
Oczyszczalnie płacą za odbiór tych osadów ...
Odpowiedz
2
@ hankowiak
dnia 08.07.2012, 21:17 · Zgłoś
A gdzie jest niezaradna radna i przewodnicząca zarządu K.S. z Brzyścia i radny Józio z Hankówki, by Was godnie reprezentowali i nie dopuścili do tych smrodów. Wysypiska w tym miejscu już dawno nie powinno być. Za taki stan rzeczy jest Burmistrz odpowiedzialny. Chciałem tez zapytać gdzie są służby ochrony środowiska??? Komu i dla kogo one pracują???
Odpowiedz
1
@ josek
dnia 10.07.2012, 07:31 · Zgłoś
Radny z Hankówki pilnuje swoich interesów i interesów szwagra prezesa. A wiadomym jest,że inne sprawy dla radnego są ważniejsze i jest koneserem to co mu tam [...] przeszkodzi. Chcieliście mieć Andrzejka rumianego burmistrzem to macie. Robi niemal to samo co robiła "Piękna Mary z Dąbrówki". Miejcie pretensje do siebie, kierujcie się nadal partyjniactwem i wybierajcie jak wam zasugeruje kościół - np. proboszcz, który na dzien dzisiejszy jest jakoś spokojny no tak bo do Brzyszczek nie dociera ten specyficzny zapaszek. Czyli z obiecanek przedwyborczych ZERO a już niedługo będzie dwa lata jak nasz Pan Burmistrz siedzi na tym stolcu. Szczęść Boże
Odpowiedz
0
@ Romek
dnia 08.07.2012, 20:27 · Zgłoś
To wy jeszcze nie wąchali osadników w cukrowniach z płukania buraka . To dopiero [...] i niewiele pomagają jakieś dodawane drobnoustroje.
Odpowiedz
-1
@ B...
dnia 08.07.2012, 16:06 · Zgłoś
Pozdrowienia dla Morty;p
Odpowiedz
0
@ olo
dnia 08.07.2012, 14:33 · Zgłoś
Dobrze gadasz...
Odpowiedz
2
@ Passat
dnia 08.07.2012, 14:04 · Zgłoś
Jestem przerażony tym, jak włodarze miasta świadomie wprowadzają w błąd okolicznych mieszkańców rekultywowanego wysypiska śmieci. Panie Czernecki ten surowy osad nadmiarowy z oczyszczalni ścieków jest uwodowiony i dlatego [...]. Na wysypisku zachodzą procesy fizyko-chemiczne.

Nie ma typowych osadów ściekowych, w każdej oczyszczalni powstają osady o
odmiennych właściwościach fizyko – chemicznych. Wspólną cechą wszystkich
osadów ściekowych nadmiarowych jest ich wysokie uwodnienie 99 – 95%, duża zawartość
związków organicznych, łatwość zagniwania, występowanie związków biogennych
(azot, fosfor), związków specyficznych, związków chorobotwórczych (bakterie,
wirusy, grzyby, jaja pasożytów).

Stabilizacja osadów
===
Surowe osady stanowią istotne zagrożenie dla środowiska z uwagi na zawartość organizmów chorobotwórczych oraz zdolności do zagniwania. Osady te wymagają stabilizacji ich składu chemicznego tj. takiego postępowania z nimi aby w pierwszej kolejności zlikwidować ich zdolność do zagniwania a w drugiej kolejności zmniejszyć lub całkowicie zlikwidować organizmy chorobotwórcze stabilizacja osadów lub inaczej przeróbka osadów może być prowadzona w:
- procesach biologicznych (fermentacja metanowa, tlenowa stabilizacja, kompostowanie),
- procesach chemicznych (wapnowanie osadów),
- procesach termicznych (termokondycjonowanie, mokre spalanie, piroliza, spalanie osadów.
W czasie stabilizacji następują w osadzie zmiany w zawartości cieczy (wody), zmiany zawartości i własnościach ciał stałych (cząstek osadu) oraz zmiany w ilości rozpuszczonych gazów. Osady po stabilizacji tj. osady ustabilizowane, po odwodnieniu, usuwane są z terenu oczyszczalni.
Należy podkreślić, że stabilizacja jest niezbędna. Jeżeli kieruje się osad do spalania, stabilizacja jest zbędna –wystarczy dobre odwodnienie

Regulacje prawne wykorzystywania osadów ściekowych w Polsce.

Pomimo, iż badania właściwości osadów ściekowych podjęto w Polsce na szeroką skalę jeszcze w latach sześćdziesiątych, do tej pory nie ma obowiązujących prawnie jednolitych norm, określających parametry osadów w aspekcie ich gospodarczego wykorzystania. W tej sytuacji bardzo pomocne były, opracowane przez Instytut Ochrony Środowiska i Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w roku 1996. Merytoryczne podstawy do opracowania przepisów prawnych dotyczących przyrodniczego użytkowania osadów ściekowych. Na ich podstawie w 1999 roku powstało rozporządzenie MOŚZNiL w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione przy wykorzystywaniu osadów na cele nieprzemysłowe. Tam czytamy między innymi;

Analiza osadu powinna obejmować:
===
• oznaczenie odczynu,
• zawartość suchej masy, substancji organicznych, azotu ogólnego, fosforu ogólnego, wapnia i magnezu,
• zawartość metali ciężkich: Pb, Cd, Cr, Cu, Ni, Hg, Zn,
• wskaźniki sanitarne, tzn. bakterie chorobotwórcze z rodzaju Salmonella, jaja pasożytów jelitowych.
Ograniczenia w stosowaniu osadów ściekowych

Osady ściekowe nie mogą być wykorzystywane w celach nieprzemysłowych
===
• w parkach narodowych i rezerwatach przyrody;
• na wewnętrznych terenach ochrony pośredniej stref ochronnych źródeł i ujęć wody;

• w pasie gruntu o szerokości 50 m bezpośrednio przylegającym do brzegów jezior i cieków;
===
• na terenach zalewowych i bagiennych;
===
• na terenach zamarzniętych i pokrytych śniegiem;
• na gruntach o bardzo dużej przepuszczalności, tj. piaskach luźnych i słabogliniastych oraz na piaskach i glinach lekkich, w których maksymalnie wysoki poziom wód gruntowych sięga do 1,5 m od powierzchni terenu;
• na terenach objętych innymi formami ochrony przyrody, niż wymienione w pkt. 1, jeżeli osady ściekowe zostały wytworzone poza tymi terenami;

• w odległości mniejszej niż 50 m od ujęć wody, domów mieszkalnych i zakładów produkcji żywności;

• na glebach, na których uprawiane są owoce i warzywa, z wyjątkiem drzew owocowych;
• na gruntach przeznaczonych pod uprawę owoców i warzyw, które bezpośrednio stykają się z ziemią i spożywane są zwykle w stanie surowym, w ciągu 10 miesięcy poprzedzających zbiory i w czasie samych zbiorów;
• na terenach pastwisk i łąk użytkowanych rolniczo, jeżeli wypas zwierząt ma nastąpić przed upływem 1 miesiąca;
• pogłównie na trawy i mieszanki traw z motylkowymi;
• do nawożenia gleby pod osłonami.

Stabilizacja osadów

Surowe osady stanowią istotne zagrożenie dla środowiska z uwagi na zawartość organizmów chorobotwórczych oraz zdolności do zagniwania. Osady te wymagają stabilizacji ich składu chemicznego tj. takiego postępowania z nimi aby w pierwszej kolejności zlikwidować ich zdolność do zagniwania a w drugiej kolejności zmniejszyć lub całkowicie zlikwidować organizmy chorobotwórcze stabilizacja osadów lub inaczej przeróbka osadów może być prowadzona w:
- procesach biologicznych (fermentacja metanowa, tlenowa stabilizacja, kompostowanie),
- procesach chemicznych (wapnowanie osadów),
- procesach termicznych (termokondycjonowanie, mokre spalanie, piroliza, spalanie osadów.
W czasie stabilizacji następują w osadzie zmiany w zawartości cieczy (wody), zmiany zawartości i własnościach ciał stałych (cząstek osadu) oraz zmiany w ilości rozpuszczonych gazów. Osady po stabilizacji tj. osady ustabilizowane, po odwodnieniu, usuwane są z terenu oczyszczalni.
Należy podkreślić, że stabilizacja jest niezbędna. Jeżeli kieruje się osad do spalania, stabilizacja jest zbędna –wystarczy dobre odwodnienie

Panie Burmistrzu nie ma co okłamywać i drażnić mieszkańców tylko zweryfikować metodę rekultywacji wysypiska śmieci. Osad nadmiarowy z oczyszczalni wysypiska tak, ale już ustabilizowany a nie surowy i nie będzie [...] lata, jesieni i wiosny albo kilkudziesięciu lat. Ci mieszkańcy już są umęczeni tym wysypiskiem i jego niewłaściwą rekultywacja. Pani Kurowska między innymi poległa w ostatnich wyborach z powodu tego wysypiska i w konsekwencji wybrali to lepsze zło. Trzeba szanować głosy wyborców. Napewno mają rację i o słuszną sprawę protestują. To wstyd dla włodarzy miasta, aby nie mogli sobie poradzić z tym "[...]" w mieście. Tylko obiecanki a efektów nie widać.
Pozdrawiam.
Odpowiedz
0
@ Passat
dnia 08.07.2012, 14:39 · Zgłoś
Przepraszam czytelników za podwójne "stabilizacja odpadów". Tak to jest ja się nie sprawdzi przed wysłaniem.
Odpowiedz
0
@ Sen
dnia 08.07.2012, 12:44 · Zgłoś
Ciekawe, że okoliczne oczyszczalnie są na Słowacji.
jakieś tydzień temu bylem świadkiem jak 2 ogromne wywrotki ciągniki siodłowe ze słowackimi numerami jechały na wysypisko wiozły zapewne osad bo tam pewnie "tańszy" a może za darmo się go pozbywają na polską ziemię.
Odpowiedz
0
@ y
dnia 07.07.2012, 19:38 · Zgłoś
na śmietnisku musi [...] 40 lat [...], Maria wam nie posprzątała a teraz chcecie miec park za dwa dni, nie przesadzajcie ja pamiętam jak przez Sobniów wozili starami 25 taką czarną maz z rafineri i to się lało po całej drodze i ludzie nie nażekali mało jeszcae żyja do dziś
Odpowiedz
1
@ józek
dnia 07.07.2012, 18:52 · Zgłoś
Nie ma takiego pojęcia [...] zapach ani też [...]. Zapach może być przyjemny lub nieprzyjemny. Dla jednych zapach jest nieprzyjemny a ten sam zapach dla innych może być przyjemny. Chyba dla panów burmistrzów i sprawujących władzę taki właśnie zapach jest przyjemny. Czyli olała władza olała ludzi i pokazuje im [...]. No cóż mamy to co wybraliśmy i jak widać nic lepszego od poprzedniej władzy.
Odpowiedz
2
@ OL
dnia 07.07.2012, 15:15 · Zgłoś
Tak samo [...] śmietnik stojący na ul. Szajnochy , gdzie pijacy załatwiają swoje potrzeby . Okoliczni mieszkańcy Jareniówka , Kaczorowy , Bryły , i nie którzy dygnitarze własnych domków jedno rodzinnych , podrzucają swoje [...] odpady , bo biedaków nie stać zapłacić . Nie które firmy podwożą wyładowane przyczepy . Pytam gdzie jest niby Prezes Spółdzielni , gdzie są radni osiedla, gdzie sanepid , gdzie SM, A muchy wnet nas zjedzą , okna też nie otworzysz bo zaraz pełno much .
Odpowiedz
0
@ dość
dnia 07.07.2012, 18:09 · Zgłoś
@OL: co ty porównujesz??? to jest [...] o 100% gorszy
Odpowiedz
-4
@ michał
dnia 07.07.2012, 12:38 · Zgłoś
jaki odur bylem dzisiaj z kolega tam, ktory tam pracuje i jakos nic nikt nic nie czuje , pewnie jak sie buraki nie chce pracowac to lepiej nazekac i chodzic po lekarzach , boscie sie [...]...ki naczytali FAKTU ze wam odszkodowania przysluguja , mam nadzieje ze nieroby wczesniej zdech...cie!!!
Odpowiedz
1
@ dada
dnia 07.07.2012, 14:50 · Zgłoś
nie czują bo się Hetmana opili...
Odpowiedz
0
@ maskara
dnia 08.07.2012, 20:32 · Zgłoś
zapraszamy do nas na klika dni to poczujesz!!! są takie dni w których nie [...] to, ale to bardzo mało jest takich dni
Odpowiedz
7
@ Doris
dnia 07.07.2012, 01:06 · Zgłoś
DOBRE !!! "[...] lato” na Hankówce" wreszcie jest sprawiedliwośc. Niech Pan właściciel śmieciarni w Wolicy -mieszkający w Hankówce poczuje to co muszą wąchać mieszkańcy Wolicy i okolic Jasła -mieszkający przy jego fabryce śmieci!!!

tylko szkoda innych mieszkańców
Odpowiedz
3
@ własność
dnia 06.07.2012, 22:47 · Zgłoś
Tam są zgromadzone wasze odpady - miejskie. Do rekultywacji używa się m.inn. waszych osadów - z jasielskiej oczyszczalni. Więc o co chodzi? Producenci skarżą się, że ich wyroby utylizowane są na miejscu? Gdzie niby mają ich wywieźć - na księżyc? Produkujecie uciążliwości to liczcie się z uciążliwościami. Nie pozwalacie budować sortowni, kompostowni czy innych zakładów służących ochronie środowiska to macie takie technologie jaki są możliwe do zastosowania w tych warunkach. I to by było na tyle...
Odpowiedz
0
@ lucek
dnia 07.07.2012, 10:45 · Zgłoś
zgoda że z Jasła przywożą ale jak nie wiesz to nie pisz takich głupot bo nawet z Nowego Sącza jest przywożony osad z oczyszczalni ścieków, było by słuszne żeby Tobie wysypali na podwórko to by było ekologicznie i mieszkańcy nie mieliby problemu zgadzasz się (wolność)na taką propozycję???
Odpowiedz
2
@ nmnjg
dnia 06.07.2012, 22:31 · Zgłoś
[...]y muchy bedzie wiosna.
DALEJ WALI
Odpowiedz
3
@ znający temat
dnia 06.07.2012, 22:26 · Zgłoś
W tamtym roku okrutnie [...] w Moderówce i Chrząstówce, wozili ten materiał na pola, a ludzie się skarżyli gdzie da. Dopiero [...] zima temu poradziała.
Odpowiedz
2
@ bea
dnia 06.07.2012, 22:18 · Zgłoś
naszemu panu burmistrzowi zawdzieczamy [...] i komary
Odpowiedz
3
@ Anyom
dnia 06.07.2012, 21:55 · Zgłoś
Według pana Burmistrza to jest nawóz i przez to tak [...], ale przebadany to może śmierdzieć i ty ludu ciemny wąchaj bo panu Burmistrzowi w domu nie [...].Dziękuje za umilenie czasu letniego z detergentem w tle i zapachu.
Odpowiedz
-1
@ xx
dnia 06.07.2012, 21:19 · Zgłoś
w Osobnicy jest to samo
Odpowiedz
9
@ jasio
dnia 06.07.2012, 19:32 · Zgłoś
"Myślę, że w skali lat 50 to zniknie całkowicie, zostanie tylko zielona góra."
-rzeczywiście to pociecha dla mieszkańców, a raczej przyszłych pokoleń...
Odpowiedz
2
@ [...]
dnia 06.07.2012, 20:11 · Zgłoś
hehehe, no faktycznie marna...
Odpowiedz
-1
@ asd
dnia 06.07.2012, 17:41 · Zgłoś
rzonca jak wytrzyzwieje to bedzie reagowal ale to nastapi za kilka lat jak golebie beda po 7 kg wazyly tak sie [...]syn zawzial ze pije do upadlego juz nawet dynaturatu sie zlapal to swintuch jeden i mowi zacznijcie pic tak jak ja a [...] czuli nie bedziecie mam w [...] [...] nie poddam sie a wy cierpcie
Odpowiedz
1
@ Max Szyderko
dnia 06.07.2012, 16:50 · Zgłoś
a gdzie jest obrońca uciśnionych, poseł Bodgan Rzońca ??? Dlaczego nie interpeluje w tej sprawie ???
Odpowiedz
4
@ on
dnia 06.07.2012, 19:17 · Zgłoś
...pewnie pije za mostem w Kaczorowach, tylko kto go odwozi?
Odpowiedz
3
@ jaślanin
dnia 07.07.2012, 12:27 · Zgłoś
Obrońcą uciśnionych jest nasz dzielny dyzio, ale chyba wyjechał na wakacje bo nic nie robi w tym temacie.
Odpowiedz
6
@ xxxxmanek
dnia 06.07.2012, 16:43 · Zgłoś
jasielskie [...] to od tych tak wali na miescie
Odpowiedz
-1
@ aaaaaaaaa
dnia 06.07.2012, 18:00 · Zgłoś
chałupniku xxxxxxxmanek nie podrzucaj śmieci swoich do śmietników miejskich !!!
Odpowiedz
7
@ tarzan-zan
dnia 06.07.2012, 13:50 · Zgłoś
oj tam oj tam. wcale tak strasznie nie [...]...
byłem wąchałem... wiosna, ogród, róże kwiatki, piękne zapachy...
Odpowiedz
4
@ koko
dnia 06.07.2012, 14:37 · Zgłoś
A mnie przyszxla do glowy taka mysl, no ok jest dolek zasypany i rosna na nim kwiaty ale moze z biegiem czasu ten teren byc pod zabudowe i wtedy jakby to bylo.
Odpowiedz
6
@ tarzan-zan
dnia 06.07.2012, 17:57 · Zgłoś
nowy jork, Manhattan, miasto zbudowane na wysypisku śmieci... jasło ma dobre "podwaliny"
Odpowiedz
20
@ gość
dnia 06.07.2012, 12:47 · Zgłoś
Muszą wytrzymać . U nas w Jaszczwi na wysypisku zrekultywowanym zasadzili parę tysięcy drzew i wszystko jest ok. rośnie ładny las.
Odpowiedz
11
@ Doris
dnia 06.07.2012, 12:45 · Zgłoś
Znowu jakieś kpiny z ludzi !
Wysypisko przy Żniwnej zamknięte ale [...] bardziej w okolicy jak z [...]owni !
Następna kpina z ludzi to wpakować nowe śmietnisko /niby sortownia/ w Wolicy prawie pod domy tam zamieszkałych ludzi.
Podobno śmieci miały być wożone do Krosna i dlatego cena od osoby wzrosła na 9,60 a prawda jest taka ,że to jedzie do Kotulaka gdzie nie bacząc na sąsiadów -smód i buczenie całą dobę!!!
czy mieszkańcy Jasła o tym wiedzą!!! jak zwykle nie mówi się nam prawdy! Tyle było afer na temat śmietniska w Gamracie a tu cichutko /niby do Krosna/ ludziom prawie pod domy do Wolicy !!!
W jakim my kraju żyjemy… !!!
Odpowiedz
2
@ ddd
dnia 06.07.2012, 23:24 · Zgłoś
ogonki merdając i szczękają a karawana jedzie dalej
Odpowiedz
-2
@ Doris
dnia 07.07.2012, 01:01 · Zgłoś
Odpowiadam ponieważ słowo [...]ownia nie jest obelgą tylko tak nazywa się miejsce składania [...] -pisałam ,że [...] jak w [...]owni/wiemy jak śmiedzi [...]/
Odpowiedz
9
@ :/:/:/
dnia 06.07.2012, 12:44 · Zgłoś
W Hankówce??? Tam to pachnie w porównaniu z tym co się dzieje w Sobniowie i Wolicy!!! Przecież [...] jest taki przez tą sortownię na tych upałach że można paść na miejscu...! ;/ Jakoś tym się szanowny burmistrz nie zainteresuje! Nawet przejechać samochodem się nie da, bo tak [...] a co dopiero mają powiedzieć ludzie którzy tam mieszkają !!!
Odpowiedz
3
@ do
dnia 07.07.2012, 01:11 · Zgłoś
Tak -popieram . Ani szanowny Pan Burmistrz ani szanowny Pan Wójt który wydał zezwolenie! Ani Sanepid!
coś niesamowitego -strach ich obleciał?
To co dzieje się w Wolicy nikogo nie interesuje???

Dlaczego?
bezradni pewnie są wobec właściciela...
Odpowiedz
13
@ Gall
dnia 06.07.2012, 12:41 · Zgłoś
A kuda ty chodził do szkoły, że taki neologizm wprowadzasz: "półtorej miesiąca" . To raczej język smakoszy wina marki "J23" , a nie rzetelnego dziennikarza. Popraw się chłopie bo cię z redakcji w... .
Odpowiedz
-5
@ mm
dnia 07.07.2012, 08:54 · Zgłoś
tylu smierdzacych niemytych wsiorow jasielskich sie wyprozni to i [...] musi byc -a jak wjedziesz do wioski jaslo do naturalnie [...] od tlustych babsztyli .
Odpowiedz
1
@ Tutaj wpisalem swoj pseudonim
dnia 07.07.2012, 15:00 · Zgłoś
to nie z oczyszczalni w Jaśle :) tylko z Sącza
Odpowiedz
-4
@ marindezz
dnia 06.07.2012, 12:13 · Zgłoś
noo pod gazownią tak je*ie że się autem nie da jechac
Odpowiedz
2
@ łodyniec
dnia 06.07.2012, 12:53 · Zgłoś
to idź z buta
Odpowiedz
-6
@ lucek
dnia 07.07.2012, 10:18 · Zgłoś
a jak idziesz z buta to nie od dychasz ŁODYNIEC ale strzeliłeś komentarz hahaha!
Odpowiedz
-2
@ b
dnia 07.07.2012, 18:57 · Zgłoś
lucek, czy wiesz co to jest ironia ? ;]
Odpowiedz
-3
@ treser
dnia 08.07.2012, 10:04 · Zgłoś
ironia na poziomie psów: A: Idź po tego kija. B: Sam se idź. Koniec
Odpowiedz
-3
@ b
dnia 08.07.2012, 11:47 · Zgłoś
@treser: tu akurat ironii nie dostrzegam... (?) ;]
Odpowiedz
-6
@ lucek
dnia 08.07.2012, 18:31 · Zgłoś
Sygnały ironii
Propozycja znaku ironii

Sygnałami ironii werbalnej są głównie intonacja i mimika; w odczytywaniu ironii tekstowej odbiorca kieruje się przede wszystkim kontekstem (wiedzą o autorze i jego rzeczywistych poglądach, temacie, światopoglądzie typowym danej epoce itp).

Jako wskaźnik interpunkcyjny ironii w komunikacji internetowej rozpowszechnił się emotikon ";)". Taką rolę w tekstach pisanych odgrywa także cudzysłów (np. nasza "troskliwa" władza), aczkolwiek sygnalizacja ironii to tylko jedna z funkcji cudzysłowu. Metodą graficznego zasygnalizowania ironii może być też kursywa, wytłuszczenie, podkreślenie, użycie wielkich liter (np. To GENIALNY pomysł). Nie przyjął się zaproponowany przez francuskiego poetę Alcantera de Brahma pod koniec XIX w. znak ironii (point d'ironie) – lustrzane odbicie znaku zapytania. Graficzne wskaźniki ironii, z jednej strony, zapobiegają pomyłkom w rozpoznawaniu ironii, lecz z drugiej, czynią ironię mniej subtelną, pozbawiają odbiorcę satysfakcji z samodzielnego odczytania ironicznej treści.

W użyciach ironicznych występują często wtrącenia, np. oczywiście, niewątpliwie, doprawdy, jak wiadomo; elementy metajęzykowe (np. tzw., że tak powiem), jednak żadna jednostka języka nie jest zarezerwowana wyłącznie dla ironii. Z tego względu, że sygnały mogą być trudne do uchwycenia, a kontekst nie zawsze dostarcza wskazówek, odbiorca może nie dostrzec ironicznej intencji nadawcy i błędnie zrozumieć wypowiedź. Ironia wiąże się bardzo często z efektem komicznym, co jednak nie oznacza, iż każda wypowiedź ironiczna jest śmieszna (przypadki tzw. gorzkiej ironii, sarkazmu). Zadowolony?
Odpowiedz
-8
@ oko
dnia 06.07.2012, 12:10 · Zgłoś
hhehehh bardzo dobrze
Odpowiedz
4
@ Ja
dnia 06.07.2012, 22:42 · Zgłoś
PRAWDA JEST TAKA

Podpisując umowę trzeba zawrzeć dwa PODSTAWOWE parametry osadu to jest % fermentacji i % uwodnienia.

Jeśli tego nie zabezpieczymy to nam z dziką radością szambo przywiozą a nie osad po procesie stabilizacji w warunkach beztlenowych w podwyższonej temperaturze a to drogi proces.

Ja to wiem mimo, że nie mam z tym do czynienia a co dopiero ktoś tam w ...

Jeśli ktoś nie wie co robić to może powołać specjalistę ale co wtedy z naszymi pracownikami.

A ha i nie niwelujcie [...] wapnem bo to jeszcze bardziej uwodni osad a to zahamuje proces fermentacji (na chwilę będzie mniejszy [...] ale potem znowu zacznie się proces fermentacji i wtedy to dopiero zacznie śmierdzieć) a jedynie co dobrego zrobi to wybije [...] ale jak można było dopuścić aby to przywieść z pasożytami.

Oczywiście jest metoda na to ale droga i tu by trzeba dochodzić zastosowania jej od tego kto dopuścił do wylewania osadów o bardzo niskich parametrach.

Co się dzieje!
Odpowiedz
1
@ Passat
dnia 08.07.2012, 14:31 · Zgłoś
@Ja. Popieram, masz zupełna rację. Taka jest rzeczywista prawda. Kto pozwolił na to? Do każdej umowy można zrobić aneks. Przecież tym mieszkańcom trzeba pomóc. Uwolnić ich od toksycznego [...]. Napewno to nie jest obojętne dla zdrowia człowieka.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.