Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Uroczyście nadano sztandar Miasta Jasła

133

Dzisiaj w dniu, w którym 659 lat temu król Kazimierz Wielki nadał Jasłu prawa miejskie, miała miejsce niezwykle podniosła uroczystość związana z nadaniem sztandaru Miasta Jasła. Po sześciu latach starań, jasielski magistrat uzyskał kolejny obok herbu i hejnału symbol miasta. <FOTORELACJA>

Uroczystości rozpoczęły się mszą św. w jasielskiej Farze, podczas której biskup rzeszowski ks. Jan Wątroba poświęcił sztandar Miasta Jasła. Oficjalna część uroczystości odbyła się na płycie rynku. Wydarzenie uświetnił udział zarówno pocztów sztandarowych wystawionych przez służby mundurowe oraz szkoły, a także klas mundurowych, harcerzy oraz Miejskiej Orkiestry Dętej Jasielskiego Towarzystwa Muzycznego w Jaśle.

"Ku chwale Miasta Jasła"

Po podniesieniu flagi państwowej oraz uroczystym apelu pamięci odbyło się przekazanie sztandaru na ręce burmistrza Ryszarda Pabiana, któremu towarzyszył przewodniczący Rady Miasta w Jaśle – Henryk Rak.

Dzisiejszy dzień był zwieńczeniem sześciu latach starań w celu nadania miastu sztandaru. Wszystko zaczęło się 29 stycznia 2018 r., kiedy radni miejscy zgodzili się na rozpoczęcie procedury z tym związanej. Rys historyczny dotyczący przygotowań do nadania sztandaru Miasta Jasła przedstawił burmistrz Ryszard Pabian.

- Realizując uchwałę, burmistrz powołał zespół roboczy ds. realizacji zadania polegającego na przeprowadzeniu procedury nadania sztandaru miastu Jasłu. W skład zespołu weszli pracownicy Urzędu Miasta w Jaśle, historycy i plastycy jasielscy. Zadaniem zespołu było m.in. opracowanie projektu sztandaru wraz z uzasadnieniem, przygotowanie wniosku do Komisji Heraldycznej celem wydania opinii oraz opracowanie projektu zasad używania sztandaru. Równolegle trwały uzgodnienia dotyczące sposobu sfinansowania sztandaru. Pomysłodawcy powzięli decyzję o zawiązaniu Społecznego Komitetu Fundacji Sztandaru Miasta Jasła i pokryciu kosztów wykonania sztandaru z wpłat członków komitetu. Jak się okazało, największym problemem było uzyskanie opinii Komisji Heraldycznej. Raz – ze względu na okres pandemii kiedy to prace komisji zostały zawieszone, a dwa – ze względu na odmienne postrzeganie sposobu przedstawienia tła dla naszego herbu. Zdaniem komisji właściwym winno być tło w kolorze niebieskim, jednakże, po ponownym przesłaniu uzasadnienia przyjętych rozwiązań oraz wprowadzeniu drobnych korekt, w lutym br. komisja zaakceptowała projekt sztandaru miasta Jasła – powiedział. - O sztandarze pięknie mówili wielcy Polacy. Marszałek Józef Piłsudski powiedział „Sztandar to rzecz dziwna, zwykła szmata złotem tkana, a jednak w życiu żołnierza przedstawia ona wartość wiadomego symbolu życiowej udręki żołnierskiej, jego dążeń i celów. Przypomina dni jego chwały i sławy, jak również jego bólów i niepowodzeń”. A Stefan Kardynał Wyszyński stwierdził: „Sztandar to świętość. Jego miejsce tkwi gdzieś między hymnem narodowym, a przysięgą wojskową”. Podobnie dzisiaj sztandar stanowi o prestiżu, jest wyrazem szacunku i pamięci dla naszych przodków. Trudno w tym momencie nie nawiązać do obchodzonej w bieżącej roku 80. rocznicy wysiedlenia i zniszczenia Jasła. Ustanowieniem sztandaru oddajemy również hołd tym jaślanom, którzy postanowili wrócić i odbudować nasze miasto. Niech więc przekazywany dzisiaj sztandar będzie elementem budowania lokalnej tożsamości, niech będzie powodem do dumy i symbolem integrującym mieszkańców – dodał.

Sztandar został ufundowany przez Społeczny Komitet Nadania Sztandaru Miasta Jasła w składzie: śp. Małgorzata Adamska-Chmiel, Dorota Bilewicz, Jacek Borkowski, śp. Bogusław Buglewicz, Michał Burbelka, Andrzej Czernecki, Urszula Czyżowicz, Andrzej Dybaś, Iwona Dziedzic, Józef Kędrek, Mariola Mazur, Kazimierz Mikrut, Elwira Musiałowicz-Czech, Alicja Nowosielska, Jerzy Okarma, Ryszard Pabian, Krzysztof Pec, Antoni Pikul, Lech Polak, Henryk Rak, Michał Rybka, Paweł Rzońca, Krystyna Sikora, Michał Sołtys, Mariusz Świątek, śp. Jerzy Węgrzyn, Marcin Węgrzyn, Bogusława Wójcik oraz Bogdan Ziemba.

"Sztandar to symbol jedności, dumy i niezłomności"

Na uroczystości nadania sztandaru do Jasła przyjechała wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul, która wygłosiła przemówienie okolicznościowe. - Dzisiejsza uroczystość to moment pełen radości, ale również refleksji nad trudną historią, która nieodłącznie wpisała się w losy miasta. Przypominamy sobie rok 1944, kiedy to Jasło zostało odbudowane z ruin przez mieszkańców, których miłość i oddanie do swojej małej Ojczyzny nie pozwoliły, by zniknęło i zostało skazane na zapomnienie. W tym wyjątkowym dniu świętujemy również nadanie sztandaru miasta Jasła, który jest nie tylko symbolem jedności, dumy i niezłomności, ale także świadectwem przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, które razem tworzą spójną opowieść o odwadze, wytrwałości i nadziei – powiedziała do wszystkich uczestników wydarzenia.

Europoseł Bogdan Rzońca wspomniał o znaczeniu sztandaru, który od dzisiaj ma Miasto Jasło. – Wielki to dzień dla naszego miasta, bo przecież sztandar święci się bardzo rzadko. W historii naszego miasta był taki brak i okazuje się, że już od dziś nasze miasto będzie miało ten symbol łączności międzypokoleniowej Jaślan. Sztandar w wymiarze narodowym, państwowym jest symbolem suwerenności, w wymiarze miejskim znakiem łączności. I niech będzie też znakiem jedności. Wysoko noście ten sztandar, opowiadajcie o chlubnej i dramatycznej historii naszego miasta. Opowiadajcie o wybitnych Jaślanach – tych, którzy szerzyli chwałę naszego miasta oraz zajmowali swoją pozycję w panteonie bohaterów narodowych – zaznaczył.

W drzwiach Urzędu Miasta poczet ze sztandarem przywitali sekretarz miasta wraz ze skarbnikiem, po którym nastąpiło podpisanie aktu nadania sztandaru przez burmistrza Ryszarda Pabiana oraz przewodniczącego Rady Miejskiej Jasła Henryka Raka.

id

Reklama

Komentarze: 131

Dodaj komentarz Widok:
-1
@ Barbapapa
dnia 30.04.2024, 11:43 · Zgłoś
Zaczęli od pokrupków i skończyli na pokrupkach. Tylko to potrafili robić
Odpowiedz
-1
@ Marcin.
dnia 29.04.2024, 14:43 · Zgłoś
Sztandar potrzebny jak piąte koło u wozu!!!
Niezła szopka i cyrk w jednym na zakończenie mizernej kadencji!!!
Odpowiedz
3
@ Marcinek.
dnia 29.04.2024, 18:02 · Zgłoś
Sztandar to ty szanuj
Odpowiedz
7
@ łodyniec
dnia 29.04.2024, 07:45 · Zgłoś
Ale szopka...
Ile na to wydano i ile dzięki temu powstało miejsc pracy?
Odpowiedz
6
@ Tak
dnia 29.04.2024, 09:44 · Zgłoś
Sukces władzy:-))) Jaka władza takie sukcesy:-)))
Odpowiedz
1
@ łodyniec
dnia 29.04.2024, 11:13 · Zgłoś
No bo nie ma ważnych spraw, bez sztandaru przecież wszyscy by pomarli z głodu.
W średniowieczu rozumiem że ludzie nie mieli zbyt pod deklem, ale mamy 21 wiek , klękać i całować kawałek tkaniny z napisem? Rynce łopadajom
Odpowiedz
1
@ [...]
dnia 28.04.2024, 22:29 · Zgłoś
Pytanie zasadnicze: kto w sensie prawno-decyzyjnym nadaje sztandar miastu? Niestety, nie znalazłem odpowiedzi na to pytanie. Są jedynie zasady określające, jak powinien wyglądać sztandar. Kwestia decyzyjności jest uregulowana tylko w odniesieniu do jednostek wojska i innych służb mundurowych.
Logicznie biorąc, powinna to być jednostka ustawodawcza lub administracyjna wyższego szczebla, czyli sejm, Rada Ministrów, wojewoda lub ewentualnie marszałek województwa, ale nic takiego chyba nie miało miejsca, bo zapewne byłaby o tym jakaś informacja. Natomiast nie powinien to być Burmistrz z Radą Miasta, bo to oznacza, że oni sami sobie przyznają sztandar, jakby w uznaniu własnych zasług (?), bez względu na opinię mieszkańców.
Odpowiedz
4
@ Do [...]
dnia 29.04.2024, 06:33 · Zgłoś
Czytaj dalej 6 lat starań o nadanie sztandaru
Odpowiedz
6
@ [...]
dnia 29.04.2024, 07:54 · Zgłoś
W tych staraniach chodziło o uzgodnienie wyglądu sztandaru z komisją heraldyczną, ale to nie jest organ decyzyjny co do samego aktu nadania, tylko organ konsultacyjny.
Odpowiedz
4
@ do antypis
dnia 28.04.2024, 22:23 · Zgłoś
sukces już jest ODNOWA to samo , ci sami , a pierwszy to marionetka czy coś takiego ? forma pytająca ?!hihihi
Odpowiedz
-5
@ qba [...]
dnia 28.04.2024, 16:25 · Zgłoś
to nie byla impreza dla mieszkancow tylko dla pisowskich urzedasow a [...] tam po co był bo troche sie mijacie ze swoim idolem i jego naukami jakim był Jezus a wszystko robione jest na pokaz i pod publike
Odpowiedz
9
@ Michał
dnia 28.04.2024, 14:41 · Zgłoś
Stwierdzam:
Bardzo mała liczba mieszkańców uczestniczących w tej uroczystości.
Nie wiem dlaczego? Zgadza się ,że część w pracy, ale chyba nie wszyscy?
Może gdyby przy okazji rozdawali jabłka z tira w skrzynkach przybyło by ich więcej.????
Odpowiedz
-1
@ yozef
dnia 30.04.2024, 21:14 · Zgłoś
bo to byl piatek nie umieli zorganizowac w niedziele bo ksieza maja w tym czsie inne obowiazki .ostatnio w polanczyku naptalem ksiedza z jasla niedziela msza i wyjazd gdzies do kurortu ,,,kasa jest ,,,wiec
Odpowiedz
-2
@ Brajan
dnia 28.04.2024, 12:50 · Zgłoś
Uwaga wjechały jakieś boty od Pabiana wyliczające, który burmistrz był mniej gorszy, czyli lepszy i licytujące się na brak zasług i to, że nieudolni mieszkańcy chcieliby żeby władza postawiła im basen koło domu.
To, że miasto jest totalnie zasyfione, chodzisz po kolana w piachu, nie da się tu prowadzić nawet małego biznesu gdy, a władza regularnie zwalanie od podatków tych samych Januszowi biznesu.
To, że burmistrz i ruda są poplecznikami Pana R i oddali mu najlepsze miejscówki w mieście pod inwestycje na skupa też sobie wymyśliłem.
Odpowiedz
7
@ Chęci
dnia 28.04.2024, 14:40 · Zgłoś
Nikt nie zrobił więcej niż mu się chciało.
Dotyczy to także włodarzy miasta, powiatu i innych.
Krytyka zastoju i marazmu należy się władzy jak psu kość i poświęcenie sztandaru nie przesłoni braku rozwiązania istotnych, strategicznych rozwiązań bolączek od lat nękających to miasto.
Proszę zastanowić się nad tym stojąc w totalnie zakorkowanym mieście i nie argumentować, że w innych miastach też są korki - ale są też obwodnice.
Brak rozwoju miasta obciąża także konto jasielskich parlamentarzystów. Czy byli u władzy, czy będą w opozycji - to bez różnicy. Potrzebują głosów mieszkańców tylko do wyborów.
Odpowiedz
31
@ Krajan
dnia 28.04.2024, 10:27 · Zgłoś
Nie dziwię się, że Jasło to [...], mentalna prowincja i [...]. Po komentarzach widać, że autochtoni nienawidzą swojego miasta i zajadle je opluwają. Czekają pewnie , aż władza wybuduje każdemu z nich pałacyk z basenem i małe lotnisko a i wtedy będą wniebogłosy lamenować.
Odpowiedz
21
@ do Mieszkaniec
dnia 28.04.2024, 09:39 · Zgłoś
W pełni się z Panem zgadzam. Gdyby na chłodno zrobić analizę dokonań dotychczasowych Burmistrzów Jasła po zmianie ustrojowej: Kachlik, Czernecki, Rak, Kurowska, Pabian, takich jak wykonane inwestycje, pozyskane środki pomocowe, stan budżetu miasta, wreszcie fachowość, to Pabian wypada zdecydowanie najlepiej. Ciągłe ataki na niego i kiepski "pijar" to skutek tego, że postawił się środowisku pisowskiemu, z którym było mu nie po drodze, pomimo tego, że bez wątpienia ma poglądy prawicowe.
Odpowiedz
28
@ Mieszkaniec
dnia 28.04.2024, 08:33 · Zgłoś
Panie Burmistrzu Pabian. Odszedł Pan z klasą zrobił dla Miasta dużo na miarę możliwości niech się Pan nie przejmuje garstką złośliwych zajadłych komentarzy ludzi którzy prawdopodobnie w swoim życiu nie zrobili nic dobrego. Zresztą widać było po kampanii niektórzy biegali po osiedlach, domkach całowali po rękach.oczerniali innych, obiecywali grosza nie dali na sztandar. Życzę Panu dużo zdrowia i spokoju a nowemu Burmistrzowi powodzenia oby się Panu udało.
Odpowiedz
14
@ Rjs
dnia 27.04.2024, 21:34 · Zgłoś
[...]!!! Cześć VI nie ostatnia
Odpowiedz
-9
@ Lulek
dnia 27.04.2024, 18:59 · Zgłoś
Nie rozumiem po co tam zawolano biskupa.Dziwie sie ze sie zgodzil przyjechac. Czas z tym skończyć.
Odpowiedz
10
@ Patos
dnia 27.04.2024, 19:31 · Zgłoś
Sztandar był symbolem walki, obowiązku
i starania o dobro pod nim zgromadzonych.
W tej celebrze widać pusty patos, niby dumę
ale chyba nie z osiągnięć ale z tego, że się przetrwało: w zastoju i w maraźmie - ale się przetrwało.
Oby następca nie kontynuował tego nicnierobienia, bo wstyd kończyć ze sloganami i pustymi gestami.
Chwała dla Miasta Jasła!
Za co?
Że przetrwało tyle ostatnich nieudolnych włodarzy i kadencji.
Zbiedniało, zmizerniało, poszarzało -
ale przetrwało.
Odpowiedz
-4
@ do Lulek
dnia 28.04.2024, 15:34 · Zgłoś
Gdy nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Przecież nie zgodził się za "Bóg zapłać".
Odpowiedz
7
@ Anonim13937
dnia 27.04.2024, 18:57 · Zgłoś
No i mamy Jasielskich patryjotow ,[...]
Odpowiedz
1
@ Kiepski
dnia 27.04.2024, 18:19 · Zgłoś
Teros te chłopy to niy wiedzom co to stringi a co to spodnie.
Odpowiedz
-5
@ POLAK
dnia 27.04.2024, 18:05 · Zgłoś
Jasło uzyskało prawa miejskie 659 lat temu.
Każdy powinien jednak wiedzieć że obecne miasto Jasło liczy niespełna 80 lat ponieważ w 1944 roku zostało całkowicie zniszczone przez [...] Niemcy.
Na około 1800 budynków ocalało niespełna 34.

15 kwietnia 2024
Muzeum Regionalne w Jaśle - kanał na YouTube
JASŁO 44 | FILM DOKUMENTALNY | 2024

Dokument historyczny opowiadający o tragedii Jasła, zburzonego w 1944 roku. Po 80 latach od tego wydarzenia, twórcy filmu przyglądają się wszystkim okolicznościom tej sprawy. Sięgają po akta z archiwów polskich i zagranicznych, rozmawiają ze świadkami i ekspertami. Prowadzą wnikliwe śledztwo w celu ustalenia motywu i odsłonięcia kulis tej zbrodni, a przede wszystkim przyglądają się osobie sprawcy - okupacyjnemu staroście jasielskiemu Walterowi Gentzowi. To właśnie jego oskarża się o wysiedlenie i spalenie 15-tysięcznego miasta. Czy słusznie? Po wojnie Jasło było bardziej zniszczone niż Warszawa i uznaje się je za najbardziej zniszczone miasto w Europie.
Odpowiedz
5
@ Koro
dnia 27.04.2024, 22:53 · Zgłoś
Zapomniałeś dodać, ze o te budynki, które przetrwały dziś nikt nie dba i mamy w ścisłym centrum rozpadające się kamienice z XIX wieku.
Odpowiedz
1
@ co autor ma na myśli
dnia 02.05.2024, 07:57 · Zgłoś
Cytat: "to właśnie jego oskarża się o wysiedlenie i spalenie 15-tysięcznego miasta. Czy słusznie?" Co to za pytanie! Może wiesz coś więcej o czym społeczeństwo jasielskie nie wie! Czy chodzi Ci o to, że front - "nastuplenie" zatrzymał się w Warzycach?
Odpowiedz
-6
@ Oro
dnia 27.04.2024, 17:56 · Zgłoś
Burmistrza ele
Odpowiedz
-7
@ Oro
dnia 27.04.2024, 17:57 · Zgłoś
Burmistrza elekta nie bylo? A to fewer.
Odpowiedz
-4
@ Kasia
dnia 27.04.2024, 18:41 · Zgłoś
Kawowy płaszczyk - fajny na spacerek po Brzostku...
Odpowiedz
10
@ Dgg
dnia 27.04.2024, 21:26 · Zgłoś
Był był...
Odpowiedz
12
@ [...]
dnia 28.04.2024, 03:08 · Zgłoś
@ Kasia
To nie był pogrzeb i czarne ubranie nie było wymagane. To już nie te czasy, gdy zarówno na wesele, jak i na pogrzeb trzeba było ubierać się na czarno i nie było żadnej alternatywy.
Odpowiedz
6
@ Do Kasia
dnia 28.04.2024, 08:34 · Zgłoś
Bardzo modna marynarka.Wszyscy posępni,bez radości,że mamy sztandar.Może to żałoba,że odchodzi burmistrz?Nowemu burmistrzowi życzę odwagi i pomyślności,a jasna i modna marynarka przyniesie odnowę i spełnienie mieszkańców.
Odpowiedz
0
@ do [...]
dnia 28.04.2024, 13:00 · Zgłoś
Podciąg trochę horyzonty mody, poczytaj trochę o klasyce stroju.
Odpowiedz
4
@ [...]
dnia 28.04.2024, 13:48 · Zgłoś
Załóżmy, że się nie znam na modzie i zasadach savoir-vivre, ale w tym momencie mam pytanie - jaką klasykę prezentują te dwie panie (zdjęcie nr 17), które przyszły ubrane na biało? Do nich nikt się nie przyczepia, a przecież jedna z nich pełni eksponowaną funkcję związaną z kulturą.
Odpowiedz
0
@ Moda
dnia 28.04.2024, 18:03 · Zgłoś
Brawo [...],jak zawsze Wspaniały.Zazdrość i złośliwość krytykantów.
Odpowiedz
11
@ Miles
dnia 27.04.2024, 17:41 · Zgłoś
Warto przypomnieć przy tej okazji, że to właśnie Pabian był najgorszym burmistrzem w 660 letniej historii miasta, który zastał miasto drewniane, a zostawił osikane.
Miasto [...] i uryny, a nie jak mówi propaganda wina, sportu i młodzieży.
Odpowiedz
8
@ js
dnia 27.04.2024, 18:12 · Zgłoś
Byli gorsi, chociażby Czernecki, Kurowska, i najgorszy, całkowicie zapomniany Rak. Bywałem na Dniach Wina ale jakoś [...] i uryny nigdzie nie widziałem, może u ciebie pod domem?
Odpowiedz
8
@ Miales
dnia 27.04.2024, 22:58 · Zgłoś
Nawet wymienieni nie byli gorsi.
Teraz mamy totalną zapaść, która takim ja ty pasuje.
Ja nie byłem na Dniach Wina, ale byłem wczoraj w jednej z tutejszych kawiarni obok której defekował jeden z tamtejszych wiecznych imprezowiczów.
Czego wymagać od burmistrza, który od lat nie potrafi sobie poradzić z 10 menelami na rynku?
No właśnie.
Odpowiedz
9
@ js
dnia 28.04.2024, 02:26 · Zgłoś
Co ci takiego zrobił Pabian - nie przyjmował po[...]ków z rodziny stworzonej do rządzenia? Dni Wina nie wymyślił Pabian, były znacznie wcześniej. I co mają zlikwidować bo się nie podobają paru [...]? Nie byłeś i jakoś obeszły się bez ciebie. Nikt nawet tego nie zauważył. To że się jakiś [...] publicznie wyknocił to jeszcze nie powód by ubliżać całemu miastu, które coby nie powiedzieć jest miastem stosunkowo czystym. O ile mi wiadomo to od ścigania [...] jest policja a nie burmistrz.
Odpowiedz
2
@ Do Miales
dnia 28.04.2024, 12:01 · Zgłoś
Gdzie Ci mężczyźni?Mieszkańcy miasta także powinni zadbać o środowisko.Obwiniacie burmistrza,zamiast złapać [...] i zmusić do posprzątania.Sami przyzwalacie i się panoszą na tym Rynku.
Odpowiedz
0
@ jas
dnia 28.04.2024, 13:39 · Zgłoś
[...] i uryna to zasługa jaślan - "miłośników psów"ale niekoniecznie sprzątania po nich. Burmistrz na tym polu nie ma zasług
Odpowiedz
0
@ POLAK
dnia 27.04.2024, 17:10 · Zgłoś
[komentarz nie na temat]
Odpowiedz
19
@ AS
dnia 27.04.2024, 14:42 · Zgłoś
Impreza nie może być zaliczona do udanych, bo nie było [...], nie było upadłego morawieckiego, nie było krawcowej kurowskiej. Nie było bo to nie wstęp do wyborów - przegranych wyborów.
Odpowiedz
13
@ Wojtek
dnia 27.04.2024, 15:33 · Zgłoś
No i Janusza z [...] nie bylo:(((
Odpowiedz
21
@ Mefisto
dnia 27.04.2024, 14:28 · Zgłoś
1.Dlaczego uroczystość odbywała się o tak nikczemnej porze gdzie pracujący jaślanie nie mogli wziąć udziału? 2. Kilka dni temu pisaliście że budynek dla wojska z Jasła, to dlaczego nie było asysty wojskowej z jasielskiej kompanii WOT tylko uczniowie ? 3.Czy to prawda że sztandar trzyma na zdjęciu nowy przewodniczący? rady miasta pan Marcin W. 4.Kuedy Jasło pożegna definitywnie Pabiana a powita Kostrząba?
Odpowiedz
6
@ Obywatel Miasta Jasło
dnia 27.04.2024, 15:03 · Zgłoś
Tak, można było zacząć o 17 i skończyć o 21 albo i później.
Proszę przestać opowiadać, że wzięłoby udział więcej jaślan, gdyby odbywało się to później - wielokrotnie było przerabiane, ze na różnych prelekcjach, wernisażach czy koncertach, odbywających się czasami grubo po godzinie 15, tłumów nie ma.
No chyba, że coś za darmo rozdają na rynku to i nawet 9:00 nie przeszkadza. Tłumy zapewnione.
Odpowiedz
-2
@ jas
dnia 28.04.2024, 13:40 · Zgłoś
W jasle gro mieszkańców to emeryci a ich też nie ma
Odpowiedz
-19
@ Obserwator
dnia 27.04.2024, 13:02 · Zgłoś
Członkowie komitetu więcej wzięli niż dali.Takie to teraz mamy społeczeństwo
Odpowiedz
19
@ Do obserwatora
dnia 27.04.2024, 14:14 · Zgłoś
ty byś może wziął ale nie członkowie komitetu to nikogo nie oczerniaj
Odpowiedz
0
@ Do In vino veritas
dnia 27.04.2024, 11:36 · Zgłoś
Większość pań, ze względu na aurę i nie tylko, była w spodniach i słusznie. No chyba że twój wpis to kiepski żart.
Odpowiedz
15
@ glen
dnia 27.04.2024, 12:33 · Zgłoś
A z fotek bije totalna izolacja "odnowa". Nieźle zaczyna się .
Odpowiedz
-10
@ Do Do In vino veritas
dnia 27.04.2024, 15:58 · Zgłoś
Niestety,elegancka kobieta nie zakłada spodni na uroczystości.Ze względu na aurę panowie mogli założyć golfy i dresy/brązowych butów się czepiają,a cóż dopiero bez krawata i garnituru?/Czyż sukienka lub spódnica nie chronią przed chłodem?.Noszenie spodni przez kobiety jest szkodliwe dla ich zdrowia.
Odpowiedz
6
@ dragoness
dnia 27.04.2024, 17:35 · Zgłoś
Pomyliło się panu ze stringami.
Odpowiedz
4
@ Do Dragoness
dnia 27.04.2024, 22:14 · Zgłoś
[komentarz nie na temat]
Odpowiedz
-11
@ Uznanie
dnia 27.04.2024, 11:22 · Zgłoś
Piękny sztandar i duma dla Jasła.Ze wzruszeniem patrzę na burmistrza Pabiana i Pana Raka,pięknie się prezentują.Cieszy mnie ,że burmistrz zdążył wziąć udział w tej doniosłej uroczystości i wygłosić znakomite,piękne słowa.Wbrew krytykom burmistrz Pabian wiele dokonał i godnie prezentował Urząd.Cóż,nie zawsze uda się spełniać oczekiwań mieszkańców,jak mówią,z pustego [...] nie naleje,ale był ludzki i życzliwy.Czy każdy krytykant mimo starań osiąga to ,co chce?Lista sponsorów daje do myślenia,a gdzie reszta?
Odpowiedz
1
@ burmistrzem być
dnia 01.05.2024, 09:16 · Zgłoś
"Ludzki i życzliwy", ale bezradny. Nie o to chodzi będąc na stołku burmistrza. Ma być asertywnym i prężnie działającym na rzecz miasta i jego mieszkańców, ma być operatywnym przez 24 godziny na dobę ...parady zbędne. "Piękne słowa" nikomu niepotrzebne ...nimi dzieci nie na karmisz. Burmistrz mając odpowiednie narzędzia w ręku jest po to, aby oprócz egzekwowania podatków swą działalnością dbał o każdego z nas - mieszkańców, a nie tylko pozorował swe umizgi na fotkach grą pozorów typu: "klapa, rąsia, buźka, goździk" - bo to najłatwiejsze. Przyjdzie "nowa-młoda miotła" i zapewne wszystko się zmieni ...in plus.
Odpowiedz
24
@ Staszek
dnia 27.04.2024, 11:04 · Zgłoś
Jasło w porównaniu do naszego sąsiada zastało w tyle myślę o Krośnie...Alicję i Bogdany jakoś na zdrowie nam nie wyszły...chociażby w ostatni ch latach ucieczka z Jasła zakładu gazociągow czy Pogotowia wcześniej Płyty Gamrat rafineria ...jak to mówi Sienkiewicz i Sikorski ...[...] i kamieni kupa...
Odpowiedz
-2
@ portius
dnia 27.04.2024, 18:36 · Zgłoś
A w Krośnie, totalny zastój...czasy świetności dawno odeszły. Obecna władza nie ma pomysłów na rozwój Krosna.
Odpowiedz
13
@ Staszek
dnia 27.04.2024, 20:03 · Zgłoś
Jak w Krośnie zastój to w Jaśle średniowiecze...
Odpowiedz
2
@ konsument
dnia 28.04.2024, 07:22 · Zgłoś
A w Brzostku...świętują
Odpowiedz
7
@ In vino veritas
dnia 27.04.2024, 10:13 · Zgłoś
Naturalnym odzieniem kobiety jest sukienka, spódnica i też tak, szanowne panie - członkinie Pocztu Szantarowego powinny być odziane, gdyż takie ubranie oddaje całapęłnie kobiecości.
Spodnie to domena męskiego ubrania.
Odpowiedz
-7
@ dragoness
dnia 27.04.2024, 12:51 · Zgłoś
To nie średniowiecze, proszę pana.
Odpowiedz
6
@ [...] współczesna
dnia 27.04.2024, 14:00 · Zgłoś
"wieki średnie" - okres przejściowy pomiędzy epoką starożytności i renesansu. Przez długi czas, począwszy od humanistów włoskich, odbierano średniowiecze - zarówno samą epokę jak i określające ją terminy łacińskie - w sposób zdecydowanie negatywny. Powszechnie uważano, że były to czasy pełne zabobonów, mroku i barbarzyństwa. Stosunkowo późno doszło do rehabilitacji średniowiecza, dostrzeżenia oprócz zjawisk negatywnych także i pozytywnych aspektów tej epoki: bujnego rozkwitu miast (na te czasy przypada okres szczególnego rozwoju cywilizacji miejskiej), sztuki i literatury oraz bogatej etykiety dworskiej.

Natomiast współcześnie, w epoce niby postępowej, widoczne są objawy zdumiewającej [...] niby wykształconych osób, tęskniących do innych niż chrześcijańska cywilizacji, niesionych
np. przez "inżynierów" - emigrantów.
Niektóre panie może przekonają się jak na tym "skorzystają" i zatęsknią do pogardzanych obecnie wartości, będących fundamentem kultury i cywilizacji europejskiej.
Nie życzę im tych doświadczeń - ale kto sieje wiatr, ten zbiera burzę.
Odpowiedz
-4
@ dragoness
dnia 27.04.2024, 15:39 · Zgłoś
https://www.dresscode.pl/blog-dressschool/historia-damskich-spodni/ - proszę nie dziękować. Kaganek oświaty niosę darmowo.
Odpowiedz
-1
@ js
dnia 27.04.2024, 18:07 · Zgłoś
W czy w czasach Chrystusa [...] ktoś nosił spodnie?
Odpowiedz
2
@ dragoness
dnia 27.04.2024, 18:41 · Zgłoś
Owszem. Barbarzyńcy :-D
Odpowiedz
5
@ [...]
dnia 28.04.2024, 02:52 · Zgłoś
To co powiesz o tych młodych "żołnierkach", asystujących uroczystości? Zwolennicy "równości" za wszelką cenę są tym pewnie zachwyceni, natomiast ja tutaj widzę wpływ ideologii pewnego państwa położonego w Palestynie, gdzie kobiety od dawna podlegają normalnemu poborowi wojskowemu.
Odpowiedz
0
@ do [...] wpółczena
dnia 28.04.2024, 15:47 · Zgłoś
Potem z cywilizacji miejskiej powstała reformacja, następnie Oświecenie, z [...] - inkwizycja i kontrreformacja, prowadzące do jeszcze większej [...]. Dla przykładu - w Polsce odsetek osób umiejących czytać pod koniec XVi wieku był wyższy niż w XVIII wieku. O inżynierach nie słyszałem, słyszałem za to o panu w-c ministrze Wawrzyku i jego filmowcach.
Odpowiedz
0
@ Kasia
dnia 29.04.2024, 07:56 · Zgłoś
Żebyśmy nie zostali w średniowieczu, warto zrobić akcję społeczną aby oficjele ( rodzaj męski) na uroczystościach publicznych ubierał się w sukienki.
Odpowiedz
0
@ [...]
dnia 29.04.2024, 09:18 · Zgłoś
Niektórzy, właśnie już od średniowiecza, ubierają się w sukienki, na ogół koloru czarnego. Ich też można zaliczyć do oficjeli, gdyż bez nich nie odbędzie się żadna oficjalna uroczystość, czego przykładem jest również ta omawiana.
Odpowiedz
13
@ Lwia grzywa
dnia 27.04.2024, 09:51 · Zgłoś
Straszna [...] zalozyc brązowe buty do czarnego garnituru.
Odpowiedz
1
@ Lwia grzywo
dnia 27.04.2024, 11:25 · Zgłoś
Nie znasz się na modzie.
Odpowiedz
4
@ dragoness
dnia 27.04.2024, 14:42 · Zgłoś
Tutaj nie ma mody. Do ciemnego garnituru zawsze wkłada się czarne buty. Nie ma odstępstw.
Odpowiedz
-3
@ A poszła mi stąd
dnia 27.04.2024, 18:17 · Zgłoś
Czep się tęczowych transów co latają z [...] przy dzieciach i farmazonów aktywiszczów z różowymi włosami. Będzie mi to pouczać, lawaczka od Tuska, Hóojowni i Czarzastego Biedronia, Kotula jedna, Jachira [...].
Odpowiedz
2
@ glen
dnia 27.04.2024, 18:38 · Zgłoś
dragoness za taką opinię masz u mnie PLUS
Odpowiedz
2
@ dragoness
dnia 27.04.2024, 18:42 · Zgłoś
Uważaj, bo ci [...].
Odpowiedz
4
@ do "a poszła mi"
dnia 28.04.2024, 02:33 · Zgłoś
[komentarz nie na temat]
Odpowiedz
1
@ Potrzebne
dnia 29.04.2024, 06:15 · Zgłoś
Czy sodomczykom, gamorytkom, trans- [...] itp. potrzebne jest jakiekolwiek
odzienie?
Przecież by tylko przeszkadzało w oddawaniu się swoim hobby.
Pragną wolności od wszystkiego, od norm, zwyczajów, konwenansów itp.
oraz promocji swoich zachowań - to powinni przeforsować prawo pozwalające im chodzić nie tylko bez slodni
Odpowiedz
1
@ C.d.
dnia 29.04.2024, 06:21 · Zgłoś
Poprawka:
Aby mogli chodzić bez spodni, bielizny, czy innego odzienia, nawet w zimie.
Wtedu odrosła by im sierść.
Oczywiscie było by to zgodne z naturą i ekologią.
Odpowiedz
24
@ majkel111
dnia 27.04.2024, 09:45 · Zgłoś
Patrząc na oświadczenie majątkowe Pana Zawady rozumiem dlaczego już stoi przy nowym Burmistrzu... Nie ma to jak być prezesem mpgk...
Odpowiedz
-15
@ Bogusław
dnia 27.04.2024, 11:12 · Zgłoś
Znam Pana Pawła od czasu zakończenia studiów. Poznałem go gdy przyszedł na staż do MPGK.Pracowaliśmy kiedyś razem. To bardzo dobry fachowiec. Człowiek pracowity i sumiennie wykonujący swoje obowiązki. Nie można mu również zarzucić, że jest jakimś człowiekiem danej partii. Najlepiej może świadczyć fakt, że współpracował z kilkoma burmistrzami naszego miasta i nie było konfliktów.Patrzenie tylko na to, że ktoś dobrze zarabia czy na oświadczenie majątkowe bez kompleksowego przeanalizowania i publiczne piętnowanie jest mówiąc wprost normalnym oszczerstwem. Jest to człowiek znający dokładnie zagadnienia w zakresie gospodarki komunalnej i nie tylko . Również nie jest mu obce prowadzenie własnej firmy. Posiada duże doświadczenie
praktyczne oraz uprawnienia państwowe. Gdybym był na miejscu nowo wybranego Burmistrza bez zastanowienia zaproponował bym Panu mgr inż Pawłowi aby był zastępcą. Takich ludzi fachowców i kompetentnych z inicjatywą potrzebuje Nasze Miasto. Zazdrość i zawiść to największe wady . Stare mądre powiedzenie mówi "Jeszcze się taki nie urodził, który wszystkim dogodził". To jest moje zdanie jako starszego człowieka, który nie ma żadnego zainteresowania aby kogoś wychwalać tym bardziej, że oboje z żoną mieszkamy w Jaśle a jedyna córka mieszka w Rzeszów. Nikt inny z najbliższych nie mieszka w Jaśle . Pozdrawiam Serdecznie.
Odpowiedz
4
@ sew
dnia 27.04.2024, 20:02 · Zgłoś
I sam "pracowałeś" w MPGK Bogusław...
Odpowiedz
3
@ Jan
dnia 28.04.2024, 12:37 · Zgłoś
Nic mu to stanie nie pomoże, nowy prezes już czeka
Odpowiedz
2
@ do Jana
dnia 28.04.2024, 22:07 · Zgłoś
chyba w twojej wyobraźni oni są rodzinnie i nie tylko powiązani on mu dal na kampanię
Odpowiedz
12
@ Anonim65217
dnia 27.04.2024, 09:34 · Zgłoś
Tak miasto Emerytów bo młodzi uciekają odrazu pi szkole bo żadnej roboty W Jaśle Niema a jak jest to za marne grosze a co do Miasta To Nic Nierobione Od lat Stacja PkP zniszczona PKS to sami Ul Grówalcka do jak by las był zarośnięte trawy W Pas
Odpowiedz
4
@ GRÓWALCKA
dnia 28.04.2024, 04:39 · Zgłoś
Tyle byków w jednym słowie!
Miszcz (pisownia celowa) ortografii!
Odpowiedz
7
@ Do Anonim65217
dnia 28.04.2024, 12:01 · Zgłoś
Przecież Grunwaldzka ma radnego i równocześnie przewodniczącego zarządu Górka to dlaczego nie zajmie się tym problemem co Burmistrz ma kosić trawy to od czego są Zarządy Osiedlowe w mieście .
Odpowiedz
20
@ Sen
dnia 27.04.2024, 09:17 · Zgłoś
Miasto ma już wszystko patrona, flagę, hymn, pieczęć i co tam jeszcze, a nadal prąd w nocy wyłączają na osiedlach i ciemności egipskie panują.
Odpowiedz
8
@ Miles
dnia 27.04.2024, 17:42 · Zgłoś
Ma jeszcze [...] rynek.
Odpowiedz
3
@ do Miles
dnia 28.04.2024, 03:51 · Zgłoś
[...] bo już nie PiSowskie?
Odpowiedz
27
@ kończ Waść
dnia 27.04.2024, 09:16 · Zgłoś
Jeszcze i na koniec nie zaniechano uroczystości pt. "z mchu i paproci". Ilu inwestorów przez te lata burmistrz ściągnął do Jasła? Ile nowych miejsc pracy dzięki UM powstało? Ile wybudował obwodnic, aby odkorkować miasto i ułatwić życie mieszkańcom? Ile bezpłatnych parkingów wybudowano? ...etc., ale paradom nie było końca. Przyjdzie niebawem młody umysł i zacznie nowe - dobre porządki.
Odpowiedz
24
@ Do kończ waść
dnia 27.04.2024, 09:43 · Zgłoś
W punkt. Nic dodać, nic ująć. Jako mieszkańcy i podatnicy oczekujemy jasnej odpowiedzi na wyżej wymienione pytania. Tablice upamiętniające i pomniki są ważne, ale ważniejsze są miejsca pracy i warunki do godnego życia dla mieszkańców, tak by nie musieli dla chleba opuszczać Jasła.
Pan Pabian ma predyspozycje na kustosza w muzeum a nie na gospodarza.
Odpowiedz
13
@ pol
dnia 27.04.2024, 09:50 · Zgłoś
Albo stara nomenklatura go będzie stopować...miejmy nadzieję ze nie.
Odpowiedz
1
@ douty
dnia 28.04.2024, 22:08 · Zgłoś
jednego Włocha sponsora wiecie kogo ...hihihi
Odpowiedz
25
@ Do Xxxx
dnia 27.04.2024, 08:01 · Zgłoś
A od kiedy jakikolwiek wladza realizuje obietnice ? Dalej zyjecie złudzeniami ? Wszyscy pięknie mówią byle dorwać się do stołka a wy w to wierzycie , nawzajem się opluwacie jeśli wygrywa ktoś inny a oni mają was głęboko w [...].
Oj naiwni naiwni...
Odpowiedz
9
@ KIL
dnia 27.04.2024, 07:55 · Zgłoś
Za to mamy winne klimaty.Może by to usunąć.
Odpowiedz
23
@ Jaślanka jedna
dnia 27.04.2024, 07:38 · Zgłoś
I to jedyny sukces ustępującej władzy… niestety. Sama impreza w piątek w południe, kiedy ludzi chodzą do pracy… ale co tam mieszkańcy, już zagłosowali, więc niech się zajmą sobą …
Odpowiedz
31
@ Zjawa
dnia 27.04.2024, 07:24 · Zgłoś
To symboliczne.zakonczenie kadencji . Każdy realizuje się w tym na czym się zna co lubi . Odchodząca ekipa z Burmistrzem specjalizowała się w tego rodzaju ustawkach : tablice , flagi, msze etc. 4 lata wynagrodzenia zebrali ...
Odpowiedz
4
@ [...]
dnia 28.04.2024, 11:19 · Zgłoś
Również chciałem się wypowiedzieć w podobnym sensie. Może i dobrze, że impreza odbyła się teraz, kiedy jeszcze nowy Burmistrz nie był zmuszony do jej celebracji, bo tego rodzaju imprezy powinny odejść w słusznie minioną przeszłość. Rzeczywiście, to jest symboliczne zakończenie tej kadencji, którą można by najlepiej skomentować słowami piosenki zespołu "Pod Budą": "Butne miny, święte słowa i głupota, która aż naprawdę boli".

A tak przy okazji - ciekawe, gdyby zrobić sondaż wśród mieszkańców, czy znaleźliby się tacy, którym przeszkadzał brak tego rodzaju sztandaru? O ile w ogóle wiedzieliby o istnieniu tej formy nadymania pychy lokalnych władz.
Odpowiedz
-9
@ Mieszkanka
dnia 27.04.2024, 07:08 · Zgłoś
Piękna uroczystość gratuluję władzom miasta i wszystkim fundatorom
Odpowiedz
37
@ od nowa
dnia 27.04.2024, 07:33 · Zgłoś
Po tłumnie zgromadzonych mieszkańcach Jasła, mam wrażenie że ta uroczystość jest mieszkańcom - po prostu NIEPOTRZEBNA !!!
Odpowiedz
7
@ Obywatel Miasta Jasło
dnia 27.04.2024, 09:30 · Zgłoś
Gdyby takie kryterium wziąć pod uwagę to można dojść do wniosku, ze to moasto jest w ogóle mieszkańcom niepotrzebne.
Odpowiedz
45
@ Xxx
dnia 27.04.2024, 06:41 · Zgłoś
A gdzie reszta radnych wśród fundatorów szkoda było diety
Odpowiedz
28
@ [..]
dnia 27.04.2024, 00:01 · Zgłoś
Ejj, Boże, Boże... żenada :(
Odpowiedz
26
@ sew
dnia 26.04.2024, 23:18 · Zgłoś
Mamy igrzyska, teraz czekamy na prace...
Odpowiedz
-5
@ Zakochany w dragoness
dnia 27.04.2024, 07:26 · Zgłoś
Jak chcesz pracę to sobie znajdź
Odpowiedz
22
@ Lis
dnia 26.04.2024, 22:44 · Zgłoś
6,5 roku wam to zajęło, całkiem szybko. za kolejne 5 lat, kolejny ważny news.
Odpowiedz
43
@ Korek
dnia 26.04.2024, 23:01 · Zgłoś
Stojąc w godzinnym korku z Hankówki do Rafinerii, wyjdę na moment z auta i aż podskoczę z radości:
Cóż, nie mam przyzwoitej komunikacji w mieście
(nawet nie marzę o obwodnicy)
Ale mam sztandar!
Odpowiedz
26
@ Norwid
dnia 26.04.2024, 23:11 · Zgłoś
Polecam wspaniały cytat:
"Klaskaniem mając obrzękłe prawice,
Znudzony pieśnią, lud wołał o czyny"
Kolejne stracone kadencje i lata na zarządzanie biedą jasielską.
Od lat nie rozwiązane podstawowe problemy.
Co oczywiście nie wyklucza uroczystego świętowania.
Jeżeli to pomoże w konkretnych działaniach - to jestem na tak.
Gorzej będzie jeżeli lud nadal będzie wołał o czyny.
Odpowiedz
31
@ Zenek
dnia 26.04.2024, 22:36 · Zgłoś
Do nowego burmistrza już „lgną” żeby obronić swoje cieple posadki ….
Odpowiedz
28
@ do Zenek
dnia 26.04.2024, 23:28 · Zgłoś
Oj tak, tak. Widać jak jeden z prezesów cały czas adoruje nowego burmistrza.
Odpowiedz
24
@ [...]
dnia 27.04.2024, 00:37 · Zgłoś
Ma o co zabiegać.
Odpowiedz
12
@ Jaślak
dnia 27.04.2024, 07:22 · Zgłoś
Wskazane będzie utrzymać duże pieniądze, gdyż cukier w biedronce nie zawsze jest w promocji
Odpowiedz
1
@ do antypis
dnia 28.04.2024, 22:14 · Zgłoś
sztandar to marzenie przeciętnego Kowalskiego dzięki niemu miasto się rozwinie i bedzie mlekiem płynęło a konta władzy 0
Odpowiedz
37
@ Woytazzz
dnia 26.04.2024, 22:24 · Zgłoś
"Podobnie dzisiaj sztandar stanowi o prestiżu"

Od dziś nie patrzę na zaśmiecone chodniki, na rozsypujący się dworzec kolejowy, na zasmrodzone powietrze ani na zakorkowane ulice. Od dziś każdemu, który będzie mówił o jakichkolwiek wstydliwych problemach Jasła będę mógł z DUMĄ odpalić: może masz rację, ale za to mamy sztandar! SZTANDAR!

Ale im [...] w pięty pójdzie!
Odpowiedz
32
@ Staszek
dnia 26.04.2024, 22:23 · Zgłoś
Racja ludzie uciekają z Jasła..na osiedlach staruszki..szykuje się nieciekawa przyszłość
Odpowiedz
32
@ Celebra
dnia 26.04.2024, 22:55 · Zgłoś
Celebra wychodzi ok.
Gdyby tak samo wychodziło rozwiązywanie nabrzmiałych od wielu lat i od wielu kadencji problemów miasta to było by jeszcze lepiej.
W tle tego sztandaru widać symbole: wyłączona od lat fontanna w rynku (drobiazg ale symboliczny), ruina budynku dworca PKP (w połączeniu z korkami ulicznymi to symbol komunikacji miasta), nie rozwodząc się nad przyszłością młodych w tym mieście (nad tym pracuje inkubator i Gen).
Będzie miał co robić następca. Dostanie w spadku nie tylko te problemy - ale powiewał będzie nad nimi sztandar miasta.
Ducha nie gaście. Duch jest najważniejszy.
Odpowiedz
2
@ Sucha fontanna
dnia 28.04.2024, 12:25 · Zgłoś
Dlaczego?Przypomnę:na ludzkiej krzywdzie nikt się nie dorobi,a tak było w przypadku tej fontanny.Krzyczano”ratować budżet miasta”,chciano zamykać mniejsze szkoły,zwalniano nauczycieli,wysyłano na emerytury po 32 latach pracy,by ratować budżet miasta!Zaraz po tym poprawił się budżet i z tej radości postawiono fontannę,która nie chce płakać,jak Ci pozwalniani ludzie.Teraz widzę,osoby które śmiały się z pokrzywdzonych nauczycieli spotkał ten sam los.Karma wraca,poczujcie,jak to smakuje.Cwaniactwo i buta pewnej osoby też nauczy szacunku i pokory.
Odpowiedz
0
@ do Staszka.
dnia 28.04.2024, 22:17 · Zgłoś
co narzekasz sflustowany [...] jaślanie wybrali i możecie nam skoczyć ODNowa dostaliśmy kredyt zaufania wiec możesz nas cmoknąć
Odpowiedz
10
@ Zaintrygowana
dnia 26.04.2024, 22:22 · Zgłoś
A tak w ogóle to o co Ci Bogdan chodzi?
Odpowiedz
-7
@ On
dnia 26.04.2024, 22:21 · Zgłoś
No to fajnie.Najwieksze [...] w mieście czyli Szajnochy będą się cieszyć.
Odpowiedz
5
@ sew
dnia 26.04.2024, 23:19 · Zgłoś
Rozwiń temat z Szajnochy ...
Odpowiedz
1
@ glen
dnia 27.04.2024, 07:42 · Zgłoś
Karol Szajnocha
Data i miejsce urodzenia 20 listopada 1818
Komarno

Data i miejsce śmierci 10 stycznia 1868
Lwów

Narodowość polska
Język polski
Alma Mater
Uniwersytet Lwowski

Grobowiec rodziny Szajnochów: Karola, jego żony Joanny i syna Władysława (1857—1928), geologa. Pomnik z roku 1868 dłuta Parysa Filippiego i Abla Marii Periera.
Karol Szajnocha (ur. 20 listopada 1818 w Komarnie, zm. 10 stycznia 1868 we Lwowie) – polski pisarz, historyk i działacz niepodległościowy.
Życiorys
Jego ojcem był zniemczony Czech - Wacław Scheinoha-Vtelenský, a matką - Maria z Łozińskich (jego kuzynami byli pisarze Walery i Władysław Łozińscy). Ojciec Szajnochy, z wykształcenia lekarz, przestał wykonywać zawód medyczny i osiadł w Galicji jako tzw. mandatariusz. Nie wysługiwał się władzom austriackim, zżył się ze społeczeństwem polskim, nauczył się mówić po polsku, ożenił z Polką i spolszczył tak dalece, że dzieci wychował na Polaków. Polakiem czuł się od lat najmłodszych Karol, który początki nauki pobierał w domu, a następnie uczęszczał do szkół średnich w Samborze i we Lwowie. W szkole średniej starał się zatrzeć ślady swego niepolskiego pochodzenia, zmieniając stopniowo pisownię nazwiska (Scheynoha de Wtellensky, później Szejnoha de Wtellensky, wreszcie Szajnocha)[1].
W 1834, w gronie kolegów szkolnych założył konspiracyjne „Towarzystwo Starożytności” mające na celu gromadzenie i referowanie wiadomości o istniejących w kraju zabytkach przeszłości. członkami jego byli nie tylko uczniowie Polacy, ale również, i to w większości, Niemcy i Rusini. Sprawa się wydała, przeprowadzono śledztwo, w którym Szajnocha całą odpowiedzialność wziął na siebie. Kara nie była zbyt dotkliwa, jednak miała brzemienne skutki w przyszłości[2].
W 1835 zapisał się na Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Lwowskiego, ale po kilku miesiącach, 21 stycznia 1836 został aresztowany i odstawiony do więzienia śledczego. Oskarżony był o pisanie kartek i wierszy o antyrządowej treści. Kartki te znaleziono na uniwersytecie i w kościele bernardyńskim w ławkach, które podczas mszy szkolnej zajmowali uczniowie najwyższej klasy gimnazjalnej. Szajnocha i tym razem przyznał się do winy[1].
Został aresztowany i osadzony w zwyczajnym więzieniu, a po kilku tygodniach przeniesiony do więzienia specjalnego. Tam trzymano go w kajdanach założonych na nogi i ręce, w zupełnej ciemności i bez dostępu do książek. Stęchłe powietrze, ustawiczna wilgoć i mrok oddziaływały szkodliwie na młody organizm. Dla zapełnienia bezczynności, gdy było coś w celi widać, wyrabiał igły z kości i drutu siatkowego, wydobywał nitki z prześcieradła lub szpilką pisał na ścianie utwory poetyckie, co osłabiło mu już na stałe wzrok. W ciężkim więzieniu Szajnocha przebywał do połowy 1837[3][1].
Jako politycznemu skazańcowi nie pozwolono mu kontynuować przerwanych studiów na uniwersytecie[4]. Wiedzę historyczną zdobywał więc jako samouk. Zarabiał na życie jako nauczyciel w prywatnych domach, był korektorem w redakcjach czasopism lwowskich: „Dziennik Mód”, „Lwowianin”, „Rozmaitości” (dodatku kulturalno-literackim do dziennika „Gazeta Lwowska”) i pomagał owdowiałej matce w prowadzeniu dzierżawy w Żydaczowie[5].
W 1838 znowu włączył się do działalności spiskowej, stając się członkiem nowej organizacji konspiracyjnej, Młodej Sarmacji, ugrupowania przeciwstawiającego się idei zbrojnego powstania[5].
Od 1839 drukował swoje utwory literackie. W 1847, gdy zaczęły się poważne niedomagania jego wzroku, opublikował w „Bibliotece Zakładu Ossolińskich” pierwszą pracę naukową Pogląd na ogół dziejów polskich. Mimo ostrzeżeń lekarzy i osłabienia wzroku pracował dalej. Bez względu na porę roku wstawał o trzeciej nad ranem, a bywał zajęty do późnej nocy. Pisał wiersze, powieści i utwory dramatyczne, przekładał też serbskie pieśni.
Od 1 lutego 1853 był zastępcą kustosza w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich, a od 1856 jednym z redaktorów „Rozmaitości” i autorem piszącym prace historyczne. Był też inicjatorem i wydawcą pierwszych tomów pomnikowego dzieła Monumenta Poloniae Historica (1864–1876) i redaktorem „Biblioteki Ossolińskich”.
W 1855 ożenił się z Joanną Bilińską. W 1860, w czterdziestym drugim roku życia, stracił wzrok. Mimo tego kalectwa i innych nękających go chorób Szajnocha w miarę możliwości pracował bez przerwy. Słuchał lektora i dyktował, ale również pisał samodzielnie, posługując się opracowanym przez siebie prostym przyrządem. W ostatnich latach życia nie mógł już pisać, gdyż reumatyzm obezwładnił mu najpierw nogi, a następnie ruchy ramion, tak iż z trudem mógł kreślić ołówkiem na papierze tylko nieczytelne znaki. Zmarł 10 stycznia 1868; został pochowany na cmentarzu Łyczakowskim[6].
Największe jego dzieło to Jadwiga i Jagiełło, którego pierwsze, trzytomowe wydanie ukazało się we Lwowie w latach 1855-1856, a drugie, czterotomowe ze Wstępem – które autor uznał za jedyne poprawne – w 1861. Wrażenie, jakie to dzieło wywarło, i jego poczytność były niezwykłe. Czytali je z zainteresowaniem, a niekiedy wprost z zachwytem zarówno ludzie uczeni, jak i najszersze koła mniej wyrobionych odbiorców. Popularność Szajnochy na niwie historii przypominała popularność Henryka Sienkiewicza na niwie literackiej.
Z napisanych przez niego dzieł historycznych poświęconych m.in. Bolesławowi Chrobremu, Władysławowi Łokietkowi, Kazimierzowi Wielkiemu, królowej Jadwidze, Władysławowi Jagielle, Jerzemu Sebastianowi Lubomirskiemu itd. korzystał m.in. Henryk Sienkiewicz pisząc Trylogię.
W 1858, odświeżając dawną teorię hr. Tadeusza Czackiego o normańskich korzeniach Polski, opublikował dzieło Lechicki początek Polski. Szajnocha uważał, że pierwsze państwo polskie, zostało zorganizowane – zgodnie z tzw. teorią najazdu – przez skandynawskie plemię Lechitów, protoplastów późniejszej szlachty polskiej[7].
W ciągu wielu lat wychodziły drukiem drobne prace Szajnochy w „Dzienniku Literackim”, w „Rozmaitościach”, dodatku tygodniowym do „Gazety Lwowskiej”, w „Dzienniku Mód”, w „Bibliotece Zakładu Narodowego im. Ossolińskich”, w „Tygodniku Lwowskim”. Te z nich, które nie należały do literatury pięknej czy publicystyki, ale mogły być zakwalifikowane jako historyczne, wydawane były tomami jako Szkice Historyczne (ich wydawcą był Karol Wild).
Syn Karola, Władysław Szajnocha (1857-1928) był znanym geologiem, twórcą monumentalnego „Atlasu geologicznego Galicji”, w latach 1911-1912 i 1916-1917 rektorem Uniwersytetu Jagiellońskiego a w 1920 jednym z założycieli Polskiego Towarzystwa Geologicznego i jego pierwszym przewodniczącym.
W okresie II Rzeczypospolitej Rada Miasta Lwowa przyznawała Nagrodę Naukową Miasta Lwowa im. Karola Szajnochy[8].
Odpowiedz
0
@ glen
dnia 27.04.2024, 07:42 · Zgłoś
Karol Szajnocha
Data i miejsce urodzenia 20 listopada 1818
Komarno

Data i miejsce śmierci 10 stycznia 1868
Lwów

Narodowość polska
Język polski
Alma Mater
Uniwersytet Lwowski

Grobowiec rodziny Szajnochów: Karola, jego żony Joanny i syna Władysława (1857—1928), geologa. Pomnik z roku 1868 dłuta Parysa Filippiego i Abla Marii Periera.
Karol Szajnocha (ur. 20 listopada 1818 w Komarnie, zm. 10 stycznia 1868 we Lwowie) – polski pisarz, historyk i działacz niepodległościowy.
Życiorys
Jego ojcem był zniemczony Czech - Wacław Scheinoha-Vtelenský, a matką - Maria z Łozińskich (jego kuzynami byli pisarze Walery i Władysław Łozińscy). Ojciec Szajnochy, z wykształcenia lekarz, przestał wykonywać zawód medyczny i osiadł w Galicji jako tzw. mandatariusz. Nie wysługiwał się władzom austriackim, zżył się ze społeczeństwem polskim, nauczył się mówić po polsku, ożenił z Polką i spolszczył tak dalece, że dzieci wychował na Polaków. Polakiem czuł się od lat najmłodszych Karol, który początki nauki pobierał w domu, a następnie uczęszczał do szkół średnich w Samborze i we Lwowie. W szkole średniej starał się zatrzeć ślady swego niepolskiego pochodzenia, zmieniając stopniowo pisownię nazwiska (Scheynoha de Wtellensky, później Szejnoha de Wtellensky, wreszcie Szajnocha)[1].
W 1834, w gronie kolegów szkolnych założył konspiracyjne „Towarzystwo Starożytności” mające na celu gromadzenie i referowanie wiadomości o istniejących w kraju zabytkach przeszłości. członkami jego byli nie tylko uczniowie Polacy, ale również, i to w większości, Niemcy i Rusini. Sprawa się wydała, przeprowadzono śledztwo, w którym Szajnocha całą odpowiedzialność wziął na siebie. Kara nie była zbyt dotkliwa, jednak miała brzemienne skutki w przyszłości[2].
W 1835 zapisał się na Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Lwowskiego, ale po kilku miesiącach, 21 stycznia 1836 został aresztowany i odstawiony do więzienia śledczego. Oskarżony był o pisanie kartek i wierszy o antyrządowej treści. Kartki te znaleziono na uniwersytecie i w kościele bernardyńskim w ławkach, które podczas mszy szkolnej zajmowali uczniowie najwyższej klasy gimnazjalnej. Szajnocha i tym razem przyznał się do winy[1].
Został aresztowany i osadzony w zwyczajnym więzieniu, a po kilku tygodniach przeniesiony do więzienia specjalnego. Tam trzymano go w kajdanach założonych na nogi i ręce, w zupełnej ciemności i bez dostępu do książek. Stęchłe powietrze, ustawiczna wilgoć i mrok oddziaływały szkodliwie na młody organizm. Dla zapełnienia bezczynności, gdy było coś w celi widać, wyrabiał igły z kości i drutu siatkowego, wydobywał nitki z prześcieradła lub szpilką pisał na ścianie utwory poetyckie, co osłabiło mu już na stałe wzrok. W ciężkim więzieniu Szajnocha przebywał do połowy 1837[3][1].
Jako politycznemu skazańcowi nie pozwolono mu kontynuować przerwanych studiów na uniwersytecie[4]. Wiedzę historyczną zdobywał więc jako samouk. Zarabiał na życie jako nauczyciel w prywatnych domach, był korektorem w redakcjach czasopism lwowskich: „Dziennik Mód”, „Lwowianin”, „Rozmaitości” (dodatku kulturalno-literackim do dziennika „Gazeta Lwowska”) i pomagał owdowiałej matce w prowadzeniu dzierżawy w Żydaczowie[5].
W 1838 znowu włączył się do działalności spiskowej, stając się członkiem nowej organizacji konspiracyjnej, Młodej Sarmacji, ugrupowania przeciwstawiającego się idei zbrojnego powstania[5].
Od 1839 drukował swoje utwory literackie. W 1847, gdy zaczęły się poważne niedomagania jego wzroku, opublikował w „Bibliotece Zakładu Ossolińskich” pierwszą pracę naukową Pogląd na ogół dziejów polskich. Mimo ostrzeżeń lekarzy i osłabienia wzroku pracował dalej. Bez względu na porę roku wstawał o trzeciej nad ranem, a bywał zajęty do późnej nocy. Pisał wiersze, powieści i utwory dramatyczne, przekładał też serbskie pieśni.
Od 1 lutego 1853 był zastępcą kustosza w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich, a od 1856 jednym z redaktorów „Rozmaitości” i autorem piszącym prace historyczne. Był też inicjatorem i wydawcą pierwszych tomów pomnikowego dzieła Monumenta Poloniae Historica (1864–1876) i redaktorem „Biblioteki Ossolińskich”.
W 1855 ożenił się z Joanną Bilińską. W 1860, w czterdziestym drugim roku życia, stracił wzrok. Mimo tego kalectwa i innych nękających go chorób Szajnocha w miarę możliwości pracował bez przerwy. Słuchał lektora i dyktował, ale również pisał samodzielnie, posługując się opracowanym przez siebie prostym przyrządem. W ostatnich latach życia nie mógł już pisać, gdyż reumatyzm obezwładnił mu najpierw nogi, a następnie ruchy ramion, tak iż z trudem mógł kreślić ołówkiem na papierze tylko nieczytelne znaki. Zmarł 10 stycznia 1868; został pochowany na cmentarzu Łyczakowskim[6].
Największe jego dzieło to Jadwiga i Jagiełło, którego pierwsze, trzytomowe wydanie ukazało się we Lwowie w latach 1855-1856, a drugie, czterotomowe ze Wstępem – które autor uznał za jedyne poprawne – w 1861. Wrażenie, jakie to dzieło wywarło, i jego poczytność były niezwykłe. Czytali je z zainteresowaniem, a niekiedy wprost z zachwytem zarówno ludzie uczeni, jak i najszersze koła mniej wyrobionych odbiorców. Popularność Szajnochy na niwie historii przypominała popularność Henryka Sienkiewicza na niwie literackiej.
Z napisanych przez niego dzieł historycznych poświęconych m.in. Bolesławowi Chrobremu, Władysławowi Łokietkowi, Kazimierzowi Wielkiemu, królowej Jadwidze, Władysławowi Jagielle, Jerzemu Sebastianowi Lubomirskiemu itd. korzystał m.in. Henryk Sienkiewicz pisząc Trylogię.
W 1858, odświeżając dawną teorię hr. Tadeusza Czackiego o normańskich korzeniach Polski, opublikował dzieło Lechicki początek Polski. Szajnocha uważał, że pierwsze państwo polskie, zostało zorganizowane – zgodnie z tzw. teorią najazdu – przez skandynawskie plemię Lechitów, protoplastów późniejszej szlachty polskiej[7].
W ciągu wielu lat wychodziły drukiem drobne prace Szajnochy w „Dzienniku Literackim”, w „Rozmaitościach”, dodatku tygodniowym do „Gazety Lwowskiej”, w „Dzienniku Mód”, w „Bibliotece Zakładu Narodowego im. Ossolińskich”, w „Tygodniku Lwowskim”. Te z nich, które nie należały do literatury pięknej czy publicystyki, ale mogły być zakwalifikowane jako historyczne, wydawane były tomami jako Szkice Historyczne (ich wydawcą był Karol Wild).
Syn Karola, Władysław Szajnocha (1857-1928) był znanym geologiem, twórcą monumentalnego „Atlasu geologicznego Galicji”, w latach 1911-1912 i 1916-1917 rektorem Uniwersytetu Jagiellońskiego a w 1920 jednym z założycieli Polskiego Towarzystwa Geologicznego i jego pierwszym przewodniczącym.
W okresie II Rzeczypospolitej Rada Miasta Lwowa przyznawała Nagrodę Naukową Miasta Lwowa im. Karola Szajnochy[8].
Odpowiedz
4
@ sew
dnia 27.04.2024, 11:03 · Zgłoś
I cóż w związku z tym wspaniałym kopiuj-wklej z netu?
Dalej nie wiadomo o co Ci [...] chodzi. Piszesz by pisać? Brawo TY.
Odpowiedz
2
@ Do sew
dnia 28.04.2024, 12:30 · Zgłoś
Brawo dla glena za przytoczenie życiorysu K.Szajnochy.Komu chce się szukać i poznawać?Mało kto pewnie wiedział,dlaczego ulica nosi tą nazwę.GLEN-uznanie.
Odpowiedz
41
@ Bogdan
dnia 26.04.2024, 22:16 · Zgłoś
Wspaniały sukces. Szkoda, że mieszkańcy nie docenili tego podczas wyborów. Czyli mamy sztandar,korki uliczne, wyjeżdżających ludzi do innych miast i krajów, coraz mniej ludności w mieście... można wymieniać bez końca. Same sukcesy!
Odpowiedz
-19
@ Xxxx
dnia 27.04.2024, 00:54 · Zgłoś
Z innych miast też ludzie wyjeżdżają nawet z tych największych gdzie niby taki dobrobyt więc skończ [...].ic
Odpowiedz
31
@ Do Xxxx
dnia 27.04.2024, 06:50 · Zgłoś
Zasłużona krytyka bezczynności włodarzy to nie malkontenctwo. Jest to przyczynek do rozliczenia z zaniechania np. działań
w sprawie budowy dróg obwodowych, co zrobiono nawet w Bieczu, Czudcu czy w Strzyżowie.
Zatem prezentowane przy okazji tej uroczystości zadęcie graniczące z samozadowoleniem jest nie na miejscu.
Więcej pokory: nie zrobiono spraw podstawowych i sztandar tego nie zmieni.
Odpowiedz
3
@ Dobra passa
dnia 28.04.2024, 12:33 · Zgłoś
Sztandar będzie powiewał na najwyższym w Jaśle maszcie,gdy zapanuje Sukces Naszego Miasta.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.