Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

W godzinę „W” zawyją syreny. Jasło odda hołd bohaterom i ofiarom Powstania Warszawskiego

94

Dokładnie 78 lat temu wybuchło Powstanie Warszawskie. W całej Polsce w godzinę „W” zawyją syreny alarmowe, aby upamiętnić powstańców, którzy stanęli do nierównej walki z hitlerowskim okupantem oraz ofiary cywilne. Punktualnie o godz. 17. syreny alarmowe zabrzmią również w Jaśle.

Dzień 1 sierpnia 1944 r. zajmuje w zbiorowej pamięci historycznej Polaków miejsce absolutnie szczególne. Powstanie Warszawskie, od wybuchu, którego minęło 78 lat, ma olbrzymi wpływ na kreowanie wspólnej tożsamości historycznej i kulturowej, przede wszystkim młodego pokolenia Polaków. Wystąpienie sił zbrojnego podziemia przeciwko niemieckim oddziałom okupacyjnym, wciąż budzi skrajne oceny. Jest bowiem przykładem, zarówno heroizmu i odwagi ludzi, którzy z bronią w ręku postanowili postawić na szali swoje życie w obronie ojczyzny, jak też tragizmu, który dotknął setki tysięcy mieszkańców stolicy. Postanie Warszawskie po dziś dzień pozostaje symbolem bezkompromisowej walki o wolność i fundamentalne dla każdego patrioty wartości. Faktem jest jednak, że decyzja o wybuchu powstania, dzięki której chciano zapobiec spodziewanemu tworzeniu przez sowietów faktów dokonanych na ziemiach polskich, w rzeczywistości ułatwiła Stalinowi narzucenie zgnębionej Polsce porządków na moskiewską modłę.   

Nic więc dziwnego, że w każdą kolejną rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego, w całej Polsce, upamiętnia się jego uczestników oraz ofiary cywilne. Punktualnie o godz. 17, w godzinę „W” włączane są syreny alarmowe. Zawyją one dzisiaj również w Jaśle. Emitować będą sygnał ciągły przez jedną minutę.   

Rozkaz wybuchu powstania wydał gen. Tadeusz Komorowski ps. „Bór”, Komendant Główny Armii Krajowej. Decyzję o tym, kiedy powstańcy mają przystąpić do czynnej walki z okupantem podjął on dzień wcześniej w godzinach wieczornych. Bezpośrednie dowództwo nad oddziałami Okręgu Warszawskiego AK sprawował płk dypl. Antoni Chruściel ps. „Monter”. Pierwsze strzały w powstaniu padły już przed godz. 14 na Żoliborzu. Do walki stanęło blisko 20 tys. żołnierzy podziemia. W znacznej mierze byli to ludzie bardzo młodzi. Wystarczy wspomnieć, że Wojtuś Zalewski ps. „Orzeł Biały”, którego przykład bardzo często przywołuje się, aby opisać tragizm wydarzeń sprzed niespełna osiemdziesięciu laty, w chwili śmierci miał zaledwie 11 lat. Był najmłodszym żołnierzem grupy szturmowej st. sierż. Jana Kretera ps. „Grześ”. Zginął od kuli niemieckiego snajpera w rejonie ul. Ciepłej z meldunkiem w ręku, który jako kurier dostarczyć swojemu dowódcy. Podobny los spotkał jego rówieśnika – Witolda Modelskiego, który jako najmłodszy powstaniec został odznaczony Krzyżem Walecznych. Obaj uhonorowani zostali orderem Virtutti Militari.  

Powstańcy, na ogół słabo uzbrojeni, musieli mierzyć się z silnym garnizonem niemieckim liczącym około 20 tys. żołnierzy. Walki trwały do 3 października 1944 r. Na mocy zawartego dzień wcześniej układu kapitulacyjnego, w stolicy miały pozostać wyznaczone przez dowództwo AK oddziały, których zadaniem było zapewnienie porządku oraz jednostki sanitarne dla opieki i ewakuacji rannych. W kolejnych dniach Niemcy wysiedlali ludność cywilną Warszawy, której los został przesądzony 9 października. Tego dnia Reichsfuhrer SS Heinrich Himmler wydał rozkaz przeprowadzenia „totalnego zniszczenia” miasta. Wykonanie makabrycznego zadania miało spocząć na barkach gen. SS Ericha von dema Bacha, głównodowodzącego siłami niemieckimi wydzielonymi do zduszenia powstanie. Dwa dni później został on jednak skierowany do Budapesztu. Zagładą miasta zajął się Obergruppenfuhrer SS Otton Geibl.

Hitlerowcy rozpoczęli systematyczną grabież miasta. Szacuje się, że w ciągu nieco ponad trzech miesięcy, Niemcy mogli wywieźć z Warszawy nawet 50 tys. wagonów kolejowych i kilka tysięcy ciężarówek, wypełnionych zrabowanymi dobrami. Stalica została niemal zrównana z ziemią. Całkowicie zniszczono 11 tysięcy budynków. Miasto zamieniono w gruzowisko. Upiorny obraz Warszawy znajdziemy między innymi we wspomnieniach Joe Heydeckera, żołnierza Wehrmachtu i fotografa. Pisał on 20 listopada 1944 r.: „Groby są wszędzie. Po bokach ulic, gdzie kiedyś były chodniki, wznoszą się pagórki, pagórek przy pagórku. Są ich setki, setki, setki. W niektóre mogiły wetknięta deska, kawałek listwy, na niej trudne już do odczytania nazwiska, nazwiska mężczyzn, nazwiska kobiet. Tu i ówdzie zbite gwoździami albo związane na krzyż dwie listewki. Większość grobów jest bezimienna. Tylko ziemia, potłuczona kamienna płyta, gruz. To są ulice Warszawy”.

Historycy szacują, że w czasie powstanie zginęło od 150 do 200 tys. ludzi, z czego ok. 16 tys. było żołnierzami podziemia.    

MD

Reklama

Komentarze: 94

Dodaj komentarz Widok:
2
@ History
dnia 01.08.2022, 23:23 · Zgłoś
Praga została zajęta przez Armię Czerwoną i LWP w pierwszej połowie września, potem niestety były tylko pozorne działania i zbyt małymi siłami, żeby zająć miasto
Odpowiedz
-1
@ js
dnia 02.08.2022, 00:49 · Zgłoś
Po co im zajmować W-wę skoro mieli już przyczółki na zachodnim brzegu Wisły w rejonie Warki i Sandomierza?
Odpowiedz
-1
@ Kiero
dnia 01.08.2022, 22:39 · Zgłoś
Rokossowski ruski piesek
Odpowiedz
3
@ dragoness
dnia 02.08.2022, 18:45 · Zgłoś
A komu przeszkadzał komentarz, że Konstanty Rokossowski to rodowity Rosjanin?
Odpowiedz
-2
@ Kiler
dnia 01.08.2022, 22:33 · Zgłoś
Do wszystkich niby wyuczonych z mgr.itd.dr...hab...itd.
Lekcja chistorii się kłania. Nie jutro!dzisiaj!!!
Odpowiedz
1
@ dragoness
dnia 02.08.2022, 13:07 · Zgłoś
Chistorii? Pewnie "czarnkowej"?
Odpowiedz
3
@ Kiler
dnia 01.08.2022, 22:03 · Zgłoś
Cześć i chwała bohaterom którzy walczyli o Jasło.
Nasze Jasło!!!
Czas tych Naszych bohaterów uczcić! !!!
Teraz,nie jutro, bo jutro jest już za późno! !!!
Nie przed wyborami,i w blasku fleszy!!!
Jaslo zasługuje na cześć i pamięć!
Chwała bohaterom z Jasła i okolic.
Odpowiedz
1
@ Taka prawda
dnia 02.08.2022, 21:55 · Zgłoś
Ale tych bohaterów zakapował jaślanin. Nie tylko bohaterowie żyją wśród nas, także pospolite [...], gotowe dla korzyści sprzedać rodaka...
Odpowiedz
0
@ Sowieci byli blisko,,,
dnia 01.08.2022, 20:13 · Zgłoś
i gdyby PW nie wybuchło, to jeszcze w sierpniu albo wrześniu, Warszawa zostałaby zajęta, co prawda przez wojska sowieckie, ale pod dowództwem Polaka i rodowitego Warszawiaka Komstantego Rokossowskiego...
Odpowiedz
0
@ DO Sowieci byli blsiko...
dnia 01.08.2022, 20:21 · Zgłoś
Oczywiście i szybciej wprowadziliby swój "Ruski Mir", jaki wprowadzali z NKWD po 1945... i robią to teraz na Ukrainie. Radzę douczyć się historii...
Odpowiedz
2
@ Piter
dnia 01.08.2022, 20:36 · Zgłoś
I powyciągaliby młodzież związaną ze zbrojnym podziemiem jak przysłowiowe [...] z kożucha
Odpowiedz
-3
@ js
dnia 01.08.2022, 22:56 · Zgłoś
Bzdura. Powstanie w ogóle nie miało wpływu na sowiecką ofensywę. To bajka wymyślona przez pseudohistoryków w rodzaju Roszkowskiego. Zatrzymało ich niemieckie kontrnatarcie elitarnych oddziałów pancernych ściągniętych z frontu zachodniego na przełomie lipca i sierpnia w rejonie Radzymina, które odrzuciło sowietów o kilkadziesiąt km na wschód. Była to największa bitwa pancerna na ziemiach polskich. Sowieci byli wyczerpani ofensywą wyprowadzoną z wschodniej Białorusi, podczas której przesunęli się przez półtora miesiąca o 600 km Niektóre jednostki straciły nawet 80 % stanów osobowych i sprzętu. Ci im przeszkadzałoby zająć W-wę a rząd Polski a powstańców w najlepszym wypadku aresztować? OIpi nie publiczna? Wolne żarty. Dopiero w styczniu byli w stanie wznowić działania ofensywne. .
Odpowiedz
3
@ Piter
dnia 02.08.2022, 05:27 · Zgłoś
poczytaj co pisze Norman Davies "Powstanie 44" może coś zrozumiesz. komunistycznej propagandy nie publikuj. A wanda Wasilewska która wzywała przez radio do powstania to nic. A pomoc aliantom obiecana przez sowietów, a zakaz lądowania brytyjskich samolotów na lotniskach ruskich. Ruscy chcieli wyciąć pozostałość oficer, młodzieży patriotycznie nastawionej rękami niemców. Stalin wiedział że jeżeli tego nie zrobi to władzy w Polsce nie przejmie
Odpowiedz
-4
@ js
dnia 02.08.2022, 07:19 · Zgłoś
Czytałem Davisa, wyjątkowo tendencyjny niewiele się różni od [...] pseudohistoryków z IPNu. Poczytaj sobie [...] co o powstaniu sądzili chociażby gen. Anders, Stanisław Cat-Mackiewicz /premier rządu na uchodźctwie/, Józef Mackiewicz, płk Iranek Osmęcki, szef wywiadu AK czy Stefan Kisielewski. Śmiesz nazywać to komunistyczną propagandą? A co powiesz o zakończonym po 3 dniach powstaniu na Pradze, przemilczanym bo prawda bywa niewygodna?
Odpowiedz
3
@ Czl
dnia 02.08.2022, 08:20 · Zgłoś
Taaaak. A nietknięte siły sowieckie stacjonowały w Wołominie. Stalin byłby dumny, że jego propaganda ciągle żywa
Odpowiedz
0
@ js
dnia 02.08.2022, 09:26 · Zgłoś
A o bitwie pancernej pod Radzyminem przegranej przez Sowietów /przepraszam za ten rusycyzm/ znawca rusycyzmów nie słyszał?
Odpowiedz
-1
@ Do js
dnia 02.08.2022, 18:19 · Zgłoś
Anders mia odmienne zdanie na temat akcji Burza. Natomiast o Powstaniu Warszawskim pisze wprost jak wanda wasilewska wzywała do powstania oraz jak sowieci markowali natarcie od strony pragi aby przyspieszyć powstanie. Natomiast akcja Burza miała objąć teren całej RP i Anders wiedział że AK musialaby wystąpić nie tylko przeciw niemcom ale także sowietom.
Odpowiedz
-1
@ js
dnia 03.08.2022, 01:36 · Zgłoś
Gen. Anders uważał wręcz że sprawcy decyzji o wybuchu powstania powinni stanąć przed sądem. Do chwili podjęcia decyzji o wybuchu powstanie NIE BYŁO ŻADNYCH WALK NA PRADZE. Na Pradze znajdowało się silne zgrupowanie wojsk niemieckich z czołgami "Tygrys" włącznie, na drogach wjazdowych stały kozły przeciwczołgowe, przyczólki mostowe zabezpieczone były działami ppanc 88 mm i barykadami.
Odpowiedz
1
@ do js
dnia 03.08.2022, 06:13 · Zgłoś
Liczono się z tym, że zadanie ułatwi zamieszanie, jakie wywołała wśród Niemców utrata Pragi. Chciano niewielką w sumie operacją uzyskać przyczółki stanowiące punkt zaczepienia przy planowanym szerszym forsowaniu Wisły.W nocy z 15/16 września rozpoczęła się przeprawa oddziałów z 3. Dywizji Piechoty im. Romualda Traugutta, które zostały wsparte artylerią i 2. Pułkiem Nocnych Bombowców „Kraków”. Najpierw przeprawiło kompania rozpoznawcza [3] ok. 60 żołnierzy z 9. pułku piechoty wraz dowódcą gen. Stanisławem Galickim. Ok. godz.200 ściągnęli oni swoje pontony na wodę. Płynęli w stronę domów na licach Solec i Wilanowskiej, kierowani przez świecących latarkami Powstańców.
Odpowiedz
1
@ js
dnia 03.08.2022, 12:25 · Zgłoś
Po pierwsze w połowie września powstanie dogorywało i powstańcy a właściwie ich niedobitki nie reprezentowali już realnej siły a po drugie po co Rosjanom był w W-wie przyczółek skoro już mieli niedaleko na południe w rejonie Warki?
Odpowiedz
0
@ Do js
dnia 04.08.2022, 22:11 · Zgłoś
A ty nie jesteś tendencyjny?
Odpowiedz
0
@ js
dnia 05.08.2022, 05:17 · Zgłoś
W czym jestem tendencyjny, że pozwoliłem tobie przypomnieć że sowieci mieli przyczółek koło Warki?
Odpowiedz
10
@ tofik
dnia 01.08.2022, 17:38 · Zgłoś
[...],ruskie i niemieckie pacholęta,idźcie i powiedzcie ukraincom żeby nie walczyli,bo niszczą im miasta,bo dzieci i kobiety giną.Lata w których uczyliście sie tej zgnilizny i propagandy niemiecko ruskiej przemijają powoli,tylko państwa narodowe mają byt,reszta upadnie,i biadolić będą nad swym losem,ale [...] pomyśli że tak ma być bo [...] tak nakazał.
Odpowiedz
-9
@ Rudek
dnia 01.08.2022, 17:16 · Zgłoś
Zawyly syreny i co? W sklepach drozej niz w piatek.
Odpowiedz
4
@ Frej
dnia 01.08.2022, 20:08 · Zgłoś
Oddały pamięć dla tych , którzy zginęli 78 lat temu ! Ale takim jak Ty widzę, resztę komórek odebrały te dźwięki :)
Odpowiedz
7
@ Piter
dnia 01.08.2022, 20:34 · Zgłoś
Tylko koryto. Myślisz ja czerwona zaraza ze wschodu.
Odpowiedz
-1
@ Rudek
dnia 02.08.2022, 18:22 · Zgłoś
Ty masz komorki? Jestes zalosny. Umiesz tylko obrazac ludzi maly czlowieczku w trybach wladzy
Odpowiedz
1
@ Czl
dnia 01.08.2022, 17:15 · Zgłoś
Jacy Wy jesteście mądrzy z tą Waszą krytyka Powstania Warszawskiego. Lata pedagogiki wstydu zrobiły swoje.
Na Wschodzie Polaków masowo wywożono na Sybir, a Ukraińcy rżnęli piłami. Nie oszczędzali nawet maleńkich dzieci. Warszawiacy masowo mordowani w katowniach, między innymi w specjalnie dla Warszawy utworzonym obozie. Nawet po Jaśle chodził gestapowiec, który strzelał w [...] komu popadnie. Znikąd żadnej pomocy. Tylko śmierć. Jedyna szansa, by umrzeć z godnością to walka. Nikogo nie trzeba było o nią prosić, ani rozkazywać. Każdy chciał tylko umrzeć jak wolna istota. I Wy im tego żałujecie? Zobaczymy jak się zachować je w zimie, gdy w blokach [...] Wam do łóżek zaczną przymarzać. Co wtedy powiecie?
Odpowiedz
5
@ As
dnia 01.08.2022, 19:03 · Zgłoś
Słuszna walka nielicznych skazała na śmierć setki tysięcy. Z Niemcem mogła walczyć partyzantka a nie młodzież z butelkami benzyny przeciwko czołgom i samolotom. I do tego w mieście pełnym dzieci i kobiet. Chyle czoła przed ich bohaterstwem ale zostali wysłani na śmierć przez swoich dowódców
Odpowiedz
2
@ do Fan
dnia 01.08.2022, 19:21 · Zgłoś
I co mało było tych ofiar, więc trzeba było jeszcze dołożyć 200 tys i zniszczone miasto? Na Pradze powstanie skończyło się po 4 dniach i jakoś obeszło się od tylu ofiar. Przeciwko powstaniu byli także gen. Anders a także naczelny Wódz, gen. Sosnkowski, którego w ogóle nie poinformowano o podjęciu decyzji o wybuchu powstania /!/. Polecam wspomnienia płk. Iranka - Osmęckiego, szefa wywiadu AK, który opisuje w jak idiotyczny sposób za plecami oponentów w tym i jego, nie licząc się z rzeczywistością podjęto decyzję o wybuchu powstania na podstawie zasłyszanych od [...] na Pradze przez gen. "Montera" plotek o sowieckich czołgach na Pelcowiźnie.
Odpowiedz
2
@ EKG
dnia 01.08.2022, 19:53 · Zgłoś
I tak bardziej to wyważone niż nazywanie wojny w Ukrainie śmieszną...
Odpowiedz
1
@ Czl
dnia 01.08.2022, 20:47 · Zgłoś
Ja nie nazywam żadnej wojny śmieszna i nie wiem do czego raczysz się odnosić, ale znak umiar. Z ciekawości sprawdziłem w internecie, jaka liczbę ofiar wojny na Ukrainie podają media polskie przekazujące z pełnym oddaniem info pochodzące od strony ukraińskiej. Ostatnia informacja, która jest dostępna to 4173 ofiary. Większość ginie w rosyjskojęzycznej części Ukrainy, z tego co przekazują media, więc na szybko w Powstaniu Warszawskim w jeden dzień zginęło więcej, niż tak przez pół roku pełnoskalowej wojny, jak to nazywają nasze media.
Odpowiedz
3
@ Czl
dnia 01.08.2022, 20:53 · Zgłoś
Znalazłem najnowsze dane podane przez Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych: 5 tys ofiar śmiertelnych w czasie tej straszliwej wojny, gdzie codziennie bombardowane są szkoły, żłobki, przedszkola, centra handlowe i osiedla mieszkaniowe, a także dworce, autobusy i pociągi pełne ludzi, targowiska i urzędy

[...]

Powiem słowami, które zapadły mi głęboko w pamięć: miarkujcie co mówicie i weźcie słowa próbując porównywać wojnę na Ukrainie do Powstania Warszawskiego
[...]
Odpowiedz
2
@ EKG
dnia 01.08.2022, 21:22 · Zgłoś
Taa, ale znasz kogo kto to zrobił...
Odpowiedz
1
@ Czl
dnia 01.08.2022, 22:24 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
1
@ Do EKG
dnia 02.08.2022, 06:28 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
1
@ EKG
dnia 03.08.2022, 09:15 · Zgłoś
Nawet bardzo dobrze go znasz, rzekłbym nawet, jak siebie samego...
Odpowiedz
-5
@ Rudek
dnia 01.08.2022, 16:45 · Zgłoś
Racja Jas i prawda
Odpowiedz
-3
@ Jas
dnia 01.08.2022, 16:33 · Zgłoś
Niech wyją w Warszawie a nie w jasle , mnie to [...] obchodzi ze jakic dowódca wydał rozkaz bezsensowny żeby tylu żołnierzy zginęło , w imię czego pytam może mi kota odpisze ? Chyba teraz w imię [...] , żeby obecnie grać na uczuciach ludzi , do powstania nie powinno dojeść , wszyscy i rząd w angli wiedział że jesteśmy na pozycji przegranej w tym powstaniu ale dla niektórych ludzie się nie liczyli i nie liczą dalej
Odpowiedz
3
@ Piter
dnia 01.08.2022, 20:33 · Zgłoś
Zapytaj powstańców warszawskich co czuli w chwili powstania, albo naucz się słuchać ze zrozumieniem to będziesz wiedział.
Odpowiedz
-1
@ js
dnia 02.08.2022, 00:46 · Zgłoś
Na początku był entuzjazm, potem ludzie przeklinali powstanie.
Odpowiedz
-6
@ xddddddd
dnia 02.08.2022, 01:23 · Zgłoś
przecież rząd angli wepchnął nas w to powstanie... do dzisiaj nie chcą oddać teczki Sikorskiego.
Odpowiedz
4
@ js
dnia 02.08.2022, 07:10 · Zgłoś
Bzdura, Churchill był przeciwny powstaniu i ostrzegał lojalnie Mikołajczyka że nikt Polakom nie pomoże. Podobnie Naczelny Wódz gen. Sosnkowski a także większość Komendy Głównej AK. Decyzję o powstaniu podjęli w trybie pilnym dowódca AK gen. Bór i Jankowski delegat rządu na kraj pod naciskiem gen. Okulickiego i gen. Chruściela przed naradą Komendy Głównej stwarzając fakt dokonany.
Odpowiedz
-3
@ Optymista
dnia 01.08.2022, 16:31 · Zgłoś
Moja Mama ma znajomą, której ojciec zginął w powstaniu. Po przegranej musieli wyjechać w świętokrzyskie. Nawet nie chcecie wiedzieć jak ci pseudo polacy się zachowywali w stosunku do nich. Samo powstanie było wielką głupotą. Sam Anders uznał wybuch powstania za zbrodnię.
Odpowiedz
-2
@ Oro
dnia 01.08.2022, 16:05 · Zgłoś
Fan nie nie napawaj sie tym co nie bylo udzialem takich przodkow
Odpowiedz
1
@ Lulek
dnia 01.08.2022, 16:02 · Zgłoś
A Gdzie byli rodzice jasnie nam panujacych precession i prezydenta.
Odpowiedz
4
@ Ala
dnia 01.08.2022, 15:23 · Zgłoś
Szkoda tych młodych, pięknych ludzi którzy zginęli wtedy w Powstaniu. Ginęli z miłości do Ojczyzny, mając choć cień szansy na to by odpłacić wrogowi za wszystkie krzywdy. Niestety takiej szansy nie miało pozostałych 150 tysięcy mieszkańców Warszawy, dzieci, kobiet, mężczyzn którzy umarli w piwnicach, w gruzach paleni żywcem, zakłuwani bagnetami, [...]. Za nic to właśnie, za te bezsensowne śmierci przywódcy powstania nigdy nie staną przed Bogiem.
Odpowiedz
9
@ Czl
dnia 01.08.2022, 15:38 · Zgłoś
Naprawdę wolałabyś czekać na śmierć w KL Warschau, który dymił na pełnych obrotach przed wybuchem Powstania, a który to obóz w dalszym ciągu nie został w żaden sposób upamiętniony? Wolałabyś czekać jak bezbronna owca w kojcu na zapleczu rzeźni, niż zginąć w walce?
Może i decyzja była mocno naiwna i nie do końca szczęśliwa, ale w Polsce tamtych czasów żyli ludzie o zupełnie innym ciężarze gatunkowym, niż dziś i nie chcieli czekać na swoją kolejkę do rzeźni biernie.
Odpowiedz
5
@ Fan
dnia 01.08.2022, 15:41 · Zgłoś
Zanim wybuchlo powstanie to nie bylo [...],mordowania dzieci,starcow i wywozki do obozow smierci??.
Po 4 latach mordow na kobietach i [...] i mordowaniu ich dzieci powiedzieli dosyc.
Lepiej kolaborwac i zyc jak niewolnik?
Lepiej umrzec mlodo i godnie oddajac swe zycie za sluszny cel niz dozyc starosci jako tchorz.
Odpowiedz
4
@ Wrrr
dnia 01.08.2022, 15:46 · Zgłoś
Nie ma pani moralnego prawa do wyciągania takich wniosków, a o znajomości historii nawet nie wspomnę. !!
Odpowiedz
-4
@ Oro
dnia 01.08.2022, 15:58 · Zgłoś
Ciekawe jak Fan by sie zachowal wtedy czy chcialby umierac . Fan nie badz smieszny.
Odpowiedz
1
@ Fan
dnia 01.08.2022, 16:09 · Zgłoś
Oro śmieszny jesteś ty i tobie POdobni.
Nie mierz czyjeś odwagi ze swoją.
Zachowałbym się tak jak należy.ty jak przyjdzie na Ciebie czas to się schowasz?
Odpowiedz
2
@ ALA DO WRRR
dnia 01.08.2022, 17:03 · Zgłoś
A co przeinaczyłam? Nie znam historii?? Dwie siostry mojej babki zginęły na Woli. Nigdy ich nie odnaleziono. Kto ma większe prawo o tym pisać niż ja? Właśnie ze oni wszyscy, mieszkańcy Warszawy poszli na rzeź i nie dano im prawa do obrony.
Odpowiedz
-4
@ do czl
dnia 01.08.2022, 17:14 · Zgłoś
Nie było źadnego KL Warschau. Była taka hipoteza ale ją już dawno obalono. Na Pradze powstanie padło po 4 dniach i nie było masowych mordów ani zniszczeń. Dlaczego się o tym nie mówi?
Odpowiedz
3
@ Czl
dnia 01.08.2022, 17:17 · Zgłoś
Jak smiesz tak kłamać, że nie było KL Warschau???
Odpowiedz
7
@ do "do czl"
dnia 01.08.2022, 20:11 · Zgłoś
Nie kłam! To nie była żadna hipoteza! Waffen-SS Konzentrationslager Warschau, Arbeitslager Warschau, potocznie „Gęsiówka” – niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny utworzony na rozkaz Reichsführera-SS Heinricha Himmlera na terenie byłego getta warszawskiego, funkcjonujący od lipca 1943 do sierpnia 1944.

KL Warschau zajmował obszar pomiędzy ówczesnymi ulicami Gęsią, Zamenhofa, Okopową, Glinianą, Ostrowską i Wołyńską. Początkowo funkcjonował jako samodzielny obóz, później został przekształcony w filię obozu na Majdanku. Przeszło przezeń co najmniej 7250 więźniów. Byli to Żydzi z różnych krajów Europy, których zmuszano do pracy przy rozbiórce ruin getta oraz przy pozyskiwaniu i segregowaniu wszelkiego wartościowego mienia znajdującego się jeszcze na jego terenie. Obóz oraz przylegające do niego ruiny były także wykorzystywane przez Niemców jako miejsce egzekucji. Masowo rozstrzeliwano tam polskich więźniów politycznych, ofiary łapanek oraz Żydów ujętych „po aryjskiej stronie”. Liczba ofiar KL Warschau jest szacowana na ok. 20 tys., w tym ok. 10 tys. Polaków.

Pod koniec lipca 1944 Niemcy przystąpili do ewakuacji obozu. Blisko 4 tys. więźniów pognano pieszo do Kutna, a tych, którzy przeżyli ów „marsz śmierci”, wywieziono do KL Dachau. 5 sierpnia 1944 obóz został zdobyty przez żołnierzy batalionu „Zośka”, którzy wyzwolili 348 przebywających w nim jeszcze Żydów.

Zdaniem Marii Trzcińskiej KL Warschau miał o wiele większe rozmiary, niż przyjmuje to oficjalna historiografia, oraz stanowił obóz zagłady, w którym przy użyciu komór gazowych Niemcy masowo eksterminowali mieszkańców Warszawy. W obozie miało zginąć 200 tys. osób, w większości etnicznych Polaków. Teoria Trzcińskiej jest odrzucana przez Instytut Pamięci Narodowej oraz przez większość historyków.
ZROZUMIAŁEŚ?!!!
Odpowiedz
0
@ do Fan
dnia 01.08.2022, 21:47 · Zgłoś
czyli byś [...]...ł pierwszy!!!
Odpowiedz
0
@ js
dnia 01.08.2022, 23:09 · Zgłoś
Na Gęsiej był obóz pracy, faktem jest również że Polaków masowo rozstrzeliwano w ruinach Getta, ale nie ma dowodów na istnienie obozu zagłady i komór gazowych, który miał jakoby istnieć w rejonie Dworca Zachodniego. Także liczba 200 tys. ofiar jest mocna przesadzona. ZROZUMIAŁES?
Odpowiedz
-2
@ Do Wrrr
dnia 02.08.2022, 06:25 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
1
@ Czl
dnia 02.08.2022, 08:18 · Zgłoś
Nie ma dowodów ponieważ powstał tam zaraz po "wyzwoleniu" obóz NKWD. Sowiecka myśl dalej trzyma się dobrze w wielu głowach.
Odpowiedz
-1
@ js
dnia 03.08.2022, 12:18 · Zgłoś
Gdyby taka gratka jak komory gazowe wpadły w ręce Rosjan to nie omieszkaliby pokazać tego dziennikarzom i filmowcom z całego śwata jak to zrobili w Oświęcimiu czy Majdanku.
Odpowiedz
0
@ Czl
dnia 03.08.2022, 12:21 · Zgłoś
No chyba, że była na kołach, o czym mówią świadkowie
Odpowiedz
0
@ js
dnia 05.08.2022, 05:11 · Zgłoś
I odjechały do ciepłych krajów.
Odpowiedz
-4
@ Woytazzz
dnia 01.08.2022, 15:03 · Zgłoś
Dzięki takiemu regularnemu wyciu syren "na okoliczność" ich dźwięk spowszedniał na tyle, że nikt nie zwróci na niego najmniejszej uwagi w chwilach prawdziwego zagrożenia.
Odpowiedz
0
@ Fan
dnia 01.08.2022, 15:16 · Zgłoś
Idz do wygodki w tym czasie i badz szczesliwy.
Spowszechnial?? w jaki sposob?
Odpowiedz
3
@ Do Fan
dnia 02.08.2022, 06:23 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
19
@ Godzina W
dnia 01.08.2022, 14:59 · Zgłoś
Uczcijmy i nie zapominajmy. Brawo!
Odpowiedz
-12
@ łodyniec
dnia 01.08.2022, 19:55 · Zgłoś
Rzeszów powiedział nie. Syreny nie służą do tego.
Odpowiedz
-2
@ Rudek
dnia 01.08.2022, 14:56 · Zgłoś
Bogoojczyzniany PiS gra na uczciach ludzi. Sorry. Niech zawyja syreny. Na wsiach ludzie codziennie zmagali sie z [...] okupacja. O nich nikt nie pamieta . Teraz wazni sa zolnierze wykleci i powstancy bo to medialne. My zyjemy tym co dzis. Pamietamy o swoich ofiarach II wojny. Kazdy niesie krzyz tamtych strasznych czasow. Niech nam nie wmawiaja ze tylko oni byli ofiarami tej strasznej wojny
Odpowiedz
11
@ Fan
dnia 01.08.2022, 15:01 · Zgłoś
Tam zginelo okolo 200 tys ludzi czy bylo warto? TAK mowia ci co przezyli
Odpowiedz
-11
@ do Fan
dnia 01.08.2022, 18:56 · Zgłoś
Skąd wiesz, mówili ci?
Odpowiedz
-2
@ Konfederacja to jedyna prawica w PL
dnia 02.08.2022, 06:22 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
6
@ js
dnia 01.08.2022, 14:52 · Zgłoś
Na wieczną pamięć i chwałę zasługuje płk. Antoni Żurowski, dowódca zgrupowania AK na Pradze, który 4 sierpnia po 3 dniach walk wstrzymał działania wojenne ratując życie tysięcy mieszkańców i Pragę przed zniszczeniem. Dlaczego to się przemilcza - bo nie pasuje do banialuk o nieuniknionym powstaniu?
Odpowiedz
0
@ Głos rozsądku
dnia 01.08.2022, 20:19 · Zgłoś
Nie słyszałam, chyba przemilczane, ale poczytam.
płk. Antoni Żurowski - chwała
Odpowiedz
-2
@ js
dnia 02.08.2022, 00:44 · Zgłoś
Polecam stronę Jana Pińskiego dostępną na you tube.
Odpowiedz
-1
@ Głos rozsądku
dnia 02.08.2022, 01:30 · Zgłoś
Jan Piński, słuchany jest :)
Odpowiedz
2
@ FTC
dnia 01.08.2022, 14:46 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
7
@ Natural Born Leader
dnia 01.08.2022, 14:36 · Zgłoś
Nigdy wcześniej i nigdy później nie kazano Polakom umierać tak bez sensu :(
Odpowiedz
4
@ FTC
dnia 01.08.2022, 14:43 · Zgłoś
Albo masz zaćmienie umysłu albo braki w wiedzy. O wcześniejszych bezsensownych i również podżeganych przez obcą agenturę powstaniach nie słyszałeś?
Odpowiedz
-21
@ Natural Born Leader
dnia 01.08.2022, 14:58 · Zgłoś
Nie, nie słyszałem.
Jedyne powstanie podsycane przez obcą agenturę jakie znam, to powstanie twojej osoby, czyli pojawienie się na tym świecie.
Odpowiedz
-3
@ Głos rozsądku
dnia 01.08.2022, 17:29 · Zgłoś
Nareszcie, głos rozsądku !!! Czyżbyś czytał te same opracowania, wspomnienia i książki ? Pamięć tej młodzieży i dzieci należy się i to ogromna. Ale całe powstanie i zagłada, były bez sensu i bez możliwości wygranej, skazane na porażkę i wybicie.
Kraków się zbierał, ale nie chcieli zniszczyć wszystkiego i na śmierć kwiat młodiedzy oddać !
Odpowiedz
2
@ Mario
dnia 01.08.2022, 17:55 · Zgłoś
Były bez sensu z dzisiejszego punktu widzenia
Odpowiedz
-2
@ Głos rozsądku
dnia 01.08.2022, 19:46 · Zgłoś
Z dzisiejszego ? To powiedź czemu Kraków wiedział (miał Płaszów), dlaczego nie, warto Łódź, Poznań, Katowice, Gdańsk itd.?, też przygotowania były.
Tam też wiedzieli co to oznacza, walczyli, walczyli, ale wiedzieli co to oznacza, gruzy, mord, [...]y i śmierć ! Dla niewinnych ludzi,
Kto? ja nie widziałem, aby ktoś dal pokłon tym ludziom w piwnicach, [...]ch spalonych żywcem, zmasakrowanych ..., co było konsekwencją tego.
Zawsze powstańcom i tylko, a reszta to co, nie było, nie istnieli?
Odpowiedz
0
@ Głos rozsądku
dnia 01.08.2022, 20:05 · Zgłoś
Tysiące ludzi, zapłaciło za złe rozkazy, i za butność ludzi którzy wydawali rozkazy, bez wiadomości i rozpoznania sytuacji !!!
Czcijmy nie tylko powstańców, młodzież, czasem dzieci, co do zrywu jak na wojenkę z "szabelkami" poszli.
Uczcijmy też, tych których nikt nie zna, a zapłacili życiem, cierpieniem ogromnym, [...]ami itd. ..
Czy ktoś o tym wspomina ? NIKT
A te osoby żyły, żyją, wiedziały i doświadczyły odwetów, czy było warte? Mówią NIE, oprócz Pani Stawskiej obecnie...
Odpowiedz
0
@ Rozdział
dnia 01.08.2022, 21:29 · Zgłoś
Należy rozdzielić dwie sprawy: patriotyzm i męstwo powstańców od głupoty kierujących nimi, pochwalić i podziwiać tych pierwszych, a zganić kierujących
tą akcją.
Nie po praz pierwszy (i nie ostatni) wspaniałe ideały i postawy marnowane są
przez nieudacznych "wodzów" czy "polityków" wykorzystujących takie intencje
do nie przemyślanego i nie przygotowanego działania.
Gdzie są "gorące głowy" tam powinien być chłodny rozum, a nie porywanie
ludzi do walki, często na zasadzie: Jakoś to będzie! Alleluja i do przodu!
Odpowiedz
2
@ Fan
dnia 01.08.2022, 22:07 · Zgłoś
Dla wszystkich krytykujących powstanie Warszawskie.
Gdy wybuchło powstanie 1 sierpnia zadzwonił telefon do Niemiec z Warszawy.
Rozkaż Hitlera brzmiał [...] każdego a Warszawę zrównać z ziemią dla przestrogi reszty Europy??
I wy tutaj piszecie o głupocie??
To co napiszecie o Hitlerze który ten rozkaż wydał! A rzolnierze niemieccy rozkaż wykonywali?
To samo mamy teraz na Ukrainie ludzie bronią swoich żon matek dzieci i swojego kraju.
Przez to że oni walczą giną cywile bo tak każe morderca Putin.
Nawet Stańczyk wiedział jak nisko ma się ukłonić królowi.
Odpowiedz
-1
@ Mieszkaniec
dnia 01.08.2022, 22:50 · Zgłoś
Powrót do szkoły
Odpowiedz
1
@ Głos rozsądku
dnia 02.08.2022, 01:17 · Zgłoś
Fan!
Nie wiem skąd wiesz o jakimś telefonie, Nie ma tego w aktach, ani w rozkazach - w archiwum w Niemczech.
Odpowiedz
1
@ Głos rozsądku
dnia 02.08.2022, 01:24 · Zgłoś
Gdy byłoby najmniejsze podejrzenie, że 01.08 był taki telefon to byłoby w dokumentach. Zapytaj Pana Wołoszańszskiego, on badał skrupulatnie te kwestie. No chyba, że ty rówiez w archiwach w Niemczech czytałaś :)
Niemcy do bólu byli skrupulatni.
Odpowiedz
6
@ dragoness
dnia 02.08.2022, 12:54 · Zgłoś
Wszyscy mądrzy. Po fakcie. Patriotyczni do bólu [...]. Niestety w Jaśle, gdy zawyły syreny, refleksji i oznak szacunku nie było widać.
Odpowiedz
-1
@ Czl
dnia 02.08.2022, 13:03 · Zgłoś
Taaak Dragoness. Byłaś wszędzie w Jaśle. No pod komenda straży pożarnej, gdzie oddawano hołd powstańcom i w głowach ludzi, bo jakże inaczej wytłumaczyć fakt, że nie dostrzegłeś oznak refleksji. To sformułowanie, które zacytuję za tobą, powinnaś przekazać pod numer alarmowy najbliższej możliwej stacji kolejki wąskotorowej.
Odpowiedz
2
@ dragoness
dnia 02.08.2022, 13:27 · Zgłoś
Byłam na ulicy. Nie zatrzymał się ani jeden samochód, a na chodniku ani jeden "patriota z [...] łaski".
Odpowiedz
-1
@ Kama
dnia 02.08.2022, 21:01 · Zgłoś
Nie zatrzymał się bo co tu świętować masakrę cywilnej ludności, bo młodzież dostała szału ..jak to młodzież , a wystarczyło poczekać ale chcieli byśmy dalej byli [...] i żyli w [...] niestety tragedia..I pany nie miały do czego wrócić ..teraz łapy wyciągają jak wszystko odbudowane. A hoj.
Odpowiedz
2
@ dragoness
dnia 03.08.2022, 08:26 · Zgłoś
Bolszewię, Kamciu, tu wyczuwam.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.