Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

W Jaśle upamiętniono ofiary rzezi wołyńskiej

148

11 lipca, obchodzony jest  Narodowy Dzień Pamięci Ofiar Ludobójstwa dokonanego przez ukraińskich nacjonalistów na obywatelach II Rzeczpospolitej. Data upamiętnia tzw. krwawą niedzielę, podczas której w ok. 100 miejscowościach na Wołyniu doszło do przerażającej fali mordów na Polakach.

Jasielskie obchody Narodowego Dnia Pamięci Ofiar Ludobójstwa na Wołyniu oraz w dawnych województwach: lwowskim, tarnopolskim, stanisławowskim oraz na lubelszczyźnie i polesiu odbyły się z inicjatywy władz samorządowych Powiatu Jasielskiego. Samorządowcy na czele ze starostą jasielskim Adamem Pawlusiem, przedstawiciele parlamentarzystów oraz jasielskich instytucji kultury złożyli kwiaty i zapalili symboliczne znicze pod pomnikiem Golgoty Wschodu. Modlitwie przewodniczył ks. Dariusz Porzuczek z parafii Kolegiackiej w Jaśle.   

Będziemy się modlić o pojednanie, o zakończenie wojny i pokój na Ukrainie, ale także o to, żebyśmy mogli w godny sposób dokonać ekshumacji, identyfikacji i pochówku tych pomordowanych, na których rodziny, dzieci i wnukowie czekają, by w godny sposób oddać im należny zgodnie z naszą cywilizacją hołd – mówił starosta jasielski.

Zbrodnia wołyńska, jakiej ukraińscy nacjonaliści dokonali na Polakach w czasie drugiej wojny światowej jest jedną z najtragiczniejszych kart w historii narodu polskiego. Szacuje się, na Wołyniu, w Galicji Wschodniej, a nawet we wschodniej części Lubelszczyzny i Polesiu z rąk oprawców mogło zginąć blisko 100 tys. Polaków. W samym województwie wołyńskim, w 1943 r. ukraińscy nacjonaliści zamordowali ok. 60 tys. osób. Ofiarami oddziałów OUN-UPA byli nie tylko mężczyźni lecz również starcy, kobiety i dzieci. 

Największe nasilenie mordów na polskiej ludności wschodnich województw dawnej II RP przypadło na lato 1943 r. Tylko 11 lipca ukraińscy nacjonaliści zaangażowani w działalność OUN-UPA zaatakowali ponad sto miejscowości zamieszkałych przez Polaków. Oprawcy wykorzystali to, że w niedzielę ludność polska gromadziła się w świątyniach na nabożeństwach. Zdarzało się, że bestialskich mordów dokonywano podczas liturgii. Z rąk ukraińskich nacjonalistów zginęło wielu duchownych. Przykładem może być ks. Bolesław Szawłowski, proboszcz w parafii poryckiej, który 11 lipca 1943 r. został zamordowany podczas odprawiania mszy świętej. W Porycku (obecnie Pawliwka) zginęło wówczas około trzystu osób. Ich ciała złożono w masowym grobie zaledwie kilkadziesiąt metrów od miejsca, w którym dokonano zbrodni.

Choć w kontekście ludobójstwa dokonanego przez ukraińskich nacjonalistów na Polakach na Wołyniu, najczęściej przywołuje się wydarzenia z lata 1943 r., to kalendarium zbrodni sięga jesieni 1942 r. Wystarczy wspomnieć, że już 13 listopada 1942 r. ukraińscy nacjonaliści napadli na wieś Obórki w powiecie łuckim. Z ich rąk zginęła tam ok. 50 polskich mieszkańców miejscowości. Mordy ma Polakach trwały zasadniczo do połowy 1944 r. Nie oznacza to jednak, że ludobójczy proceder zakończył się na dobre. Jeszcze w maju 1945 r. w wyniku rajdu sotni UPA "Wowky" po Lubelszczyźnie zginęło kilkudziesięciu Polaków. Wydarzenie to uznawane jest za epilog antypolskich czystek, często dokonywanych z bezwzględną brutalnością. 

Warto dodać, że w obliczu bestialskich zbrodni Polacy zaczęli organizować oddziały samoobrony. Rozkaz o utworzeniu polskiej samoobrony wydał 17 maja 1943 r. komendant Obszaru AK Lwów, gen. Kazimierz Sawicki. W sierpniu 1943 r. samoobrona wsi Przebraże zdołała odeprzeć atak oddziału UPA. W styczniu 1944 r. podjęto decyzję o utworzeniu 27. Wołyńskiej Dywizji Piechoty AK, której głównym zadaniem miała być obrona polskiej ludności na Kresach Wschodnich. Polskie podziemie nie stroniło przy tym od organizowania akcji odwetowych. Należy jednak podkreślić, że niemiały one masowego charakteru oraz nie były obliczone na fizyczną eliminację całej ludności ukraińskiej. Faktem jest jednak, że z rąk Polaków również ginęła bezbronna ludność cywilna. W marcu 1944 r. Oddziały AK i Batalionów Chłopskich w odwecie za zbrodnie dokonane przez ukraińskich nacjonalistów spaliły kilka ukraińskich si, w tym między innymi: Sahryń, Łasków, Szychowice, Bereś i Modryniec. Zginęło wówczas łącznie ok. 1,5 tys. osób.

Rzeź wołyńska jako bezprzykładny akt ludobójstwa powinien być dla współcześnie żyjących Polaków i Ukraińców przestrogą. Historia mordów, jakich ukraińscy nacjonaliści dokonali na polskich mieszkańcach Kresów Wschodnich pokazuje bowiem, do czego prowadzić może nienawiść, ksenofobia i szowinizm narodowy.

Starostwo Powiatowe w Jaśle/red.

Reklama

Komentarze: 148

Dodaj komentarz Widok:
1
@ [...]
dnia 18.07.2023, 14:52 · Zgłoś
Tylko Adam nie Ukrainiec bo reszta to masakra i ten Bohdan przeciwnik Putina ??
Odpowiedz
2
@ Tłumy, tlumy
dnia 13.07.2023, 21:26 · Zgłoś
Aż 10 osób z księdzem.Nie dało się zagonić młodzieży ze szkół :)
Odpowiedz
2
@ dragoness
dnia 13.07.2023, 20:30 · Zgłoś
Historia mordów, jakich ukraińscy nacjonaliści dokonali na polskich mieszkańcach Kresów Wschodnich pokazuje bowiem, do czego prowadzić może nienawiść, ksenofobia i szowinizm narodowy. > Które to cechy z powodzeniem kultywuje PiS i Konfederacja, a [...] kupuje.
Odpowiedz
6
@ J23
dnia 13.07.2023, 09:44 · Zgłoś
Bóg nierychliwy ale sprawiedliwy.
Odpowiedz
6
@ On
dnia 13.07.2023, 06:24 · Zgłoś
I ich potomków przyjmują z otwartymi ramionami ciekawe jak by było na odwrót pomogli by czy zatakowali!!??
Odpowiedz
2
@ Gil
dnia 12.07.2023, 22:21 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
4
@ zapamiętajcie czwartek
dnia 12.07.2023, 22:00 · Zgłoś
Rzez to będzie w czwartek po południu w Jaśle i okolicy z nieba, jak będą ogromne ulewy i wiatry, ale [...] alerty przychodzą wtedy gdy nic nam nie grozi albo jak trzeba staruszków wysłać na wybory, bo [...] zawsze myślą tylko o sobie a nie o obywatelach.
Odpowiedz
-7
@ On
dnia 12.07.2023, 21:03 · Zgłoś
To było dawno temu
Odpowiedz
1
@ Paniera
dnia 12.07.2023, 19:57 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
10
@ zastanówmy się
dnia 12.07.2023, 19:47 · Zgłoś
Dr Artur Bartoszewicz na temat nadmiernie uległej postawy naszych władz wobec Ukrainy i braku ochrony naszych interesów. Stąd brak szacunku dla Polski i stawianie nieakceptowalnych warunków na zgodę na ekshumację i stworzenie cmentarzy dla ofiar zbrodni. Postawa Ukrainy stanowi formę działania, która będzie chętnie wykorzystywana przez Fed.Ros. https://www.youtube.com/watch?v=bMToAD3d5ms
Odpowiedz
1
@ js
dnia 15.07.2023, 08:23 · Zgłoś
Chcieliście PiSu to go macie.
Odpowiedz
21
@ Marcin.
dnia 12.07.2023, 19:24 · Zgłoś
Byłem w Rosji i byłem na ukrainie.
Do Rosji wracam stałe, a ukrainę omijam z daleka.
Odpowiedz
-11
@ Kamil
dnia 13.07.2023, 00:52 · Zgłoś
Następnym razem jak będziesz w rosji to nie zapomnij polizać du pe putinowi przynajmniej na plakatach ty ruski [...].
Odpowiedz
7
@ upa ina czci swoich "bohaterów" - pamię
dnia 12.07.2023, 18:01 · Zgłoś
Według cenzora, poniższa prawda to "obraźliwe treści" :1. W październiku 2021 roku Lwowska Rada Obwodowa przyjęła uchwałę, w której ogłosiła rok 2022 rokiem Ukraińskiej Powstańczej Armii. Deputowani zwrócili się też z apelem do Rady Najwyższej Ukrainy o podjęcie takiej inicjatywy na poziomie państwowym[94]. Pod koniec grudnia 2021 roku Rada Najwyższa przyjęła uchwałę o ważnych rocznicach historycznych, które zostaną upamiętnione na szczeblu państwowym w latach 2022-2023; wśród nich znalazła się m.in. przypadająca na 2022 rok 80. rocznica powstania UPA[95]."
2. "W grudniu 2020 roku Rada Najwyższa Ukrainy przyjęła uchwałę w sprawie wydarzeń i postaci historycznych, które zostaną upamiętnione na szczeblu państwowym w 2021 roku. Wśród tych postaci znalazł się m.in. Dmytro Klaczkiwski. W uchwale został on nazwany „wojskowym i politycznym działaczem, organizatorem i pierwszym dowódcą Ukraińskiej Powstańczej Armii, kierownikiem Ukraińskiej Powstańczej Armii na Wołyniu i uczestnikiem walk o niepodległość Ukrainy w XX wieku”. Dokument ani słowem nie odnosi się do kwestii odpowiedzialności Klaczkiwskiego za ludobójstwo Polaków na Wołyniu w latach 1943–1944[39][40].?
3. "W Kijowie w 2019 w 110. rocznicę urodzin [...] odbyły się marsze ku jego czci. Towarzyszyły im pochodnie i nacjonalistyczne okrzyki. Huczne obchody rocznicy zostały usankcjonowane przez ukraińskie władze. Rada Najwyższa Ukrainy dnia 18 grudnia postanowiła, że w 2019 roku upamiętni tę rocznicę na szczeblu państwowym. Lwowska Rada Obwodowa ogłosiła rok 2019 rokiem Stepana [...] i OUN. [104]"

4. "Ukraiński ambasador Andrij Deszczycia poinformował, że przedstawiciele Prezydenta Andrzeja Dudy zapewnili, że strona polska odbuduje zniszczone pomniki Ukraińskiej Armii Powstańczej.
17 listopada w Krakowie miało miejsce spotkanie współprzewodniczących Komitetu Konsultacyjnego Prezydentów Polski i Ukrainy Kostiantyna Jelisiejewa i Krzysztofa Szczerskiego.

Jak donosi portal Kresy.pl, strona polska zadeklarowała się na tym spotkaniu do odbudowania siedmiu miejsc pamięci o UPA w Polsce, które zostały zdewastowane trzy lata temu.

– Osiągnięto porozumienie w sprawach odnowienia ukraińskich miejsc pamięci na terytorium Polski, które stały się celami aktów wandalizmu od 2014 roku. Było splądrowanych około 7 obiektów, rozmawialiśmy o wszystkich z nich, ich odnowienie będzie odbywało się krok po kroku, z uwzględnieniem specyfiki każdego konkretnego wypadku i wszystkich prawnych procedur – zapowiedział ambasador Ukrainy.?
Odpowiedz
0
@ js
dnia 13.07.2023, 15:14 · Zgłoś
Oni mają UPA, my żołnierzy wyklętych, brygadę świętokrzyską. Celowo małą literą. Jedni warci drugich.
Odpowiedz
2
@ js
dnia 15.07.2023, 01:51 · Zgłoś
Ofiary by ci mogły powiedzieć ale niestety nie żyją. Twoje wyzwiska mam głęboko gdzieś, więc pluj sobie co do woli.
Odpowiedz
-2
@ Do js
dnia 15.07.2023, 10:17 · Zgłoś
Czyje ofiary?
Odpowiedz
1
@ js
dnia 15.07.2023, 15:23 · Zgłoś
Z pewnością nie losu jak TY!
Odpowiedz
1
@ js
dnia 15.07.2023, 15:52 · Zgłoś
Największą ofiarę pozostawili twoi rodzice. Kto innych przezywa tak samo się nazywa.
Odpowiedz
0
@ Do js
dnia 15.07.2023, 16:34 · Zgłoś
Czyli znowu nie potrafisz obronić postawionej trzy a Twój znak równości postawiony między zbrodniami ukraińskich nazistów, a ww. Jest tak samo adekwatny, jak adekwatne są słowa polityków PiS w odniesieniu do rzezi dokonanej przez [...] ich panów. Znaczy nic nie warta.

Polscy biskupi nasłali policję na ofiary rzezi. A ta policja przyszła. Nic już nie zostało z tego co było święte dzięki tym [...] i ich służebnej misji
Odpowiedz
0
@ js
dnia 15.07.2023, 17:16 · Zgłoś
Myślałem że z tymi rodzicami to przesadziłem ale raczej niedopowiedziałem.
Odpowiedz
4
@ AS
dnia 12.07.2023, 17:28 · Zgłoś
A mnie bardziej interesuje kto dziś znowu [...] robił obiad i ile nas to kosztuje przez ostatnie 8 lat.
Odpowiedz
-10
@ ręce opadają
dnia 12.07.2023, 16:34 · Zgłoś
Faszyzm, ksenofobia, szowinizm, antysemityzm, nacjonalizm, rusofilia ... oto co przewija się w większości wypowiedzi. Ja wiem że to [...] wyznawców jednej z partii i nie jest to PiS. I jak dodać jeszcze do tego pragnienie wyjścia z Unii to mamy receptę na kolejne wojny i w konsekwencji porażkę i następny rozbiór. Ciekawe czyj scenariusz się realizuje za pomocą tych "pożytecznych [...]"
Odpowiedz
2
@ Nic nie zrozumiałaś z żadnej wypowiedzi
dnia 12.07.2023, 16:43 · Zgłoś
A teraz wyłącz przekaz dnia i przeczytaj wypowiedzi. No chyba, że chodzi ci o fragmenty "dzieła" Szewczenki, ale z tym do [...]. To ich heroj
Odpowiedz
0
@ js
dnia 14.07.2023, 22:42 · Zgłoś
Zrozumiał więcej od ciebie. Skąd u ciebie nagle taka znajomość Szewczenki o istnieniu którego jeszcze niedawno nie miałeś zielonego pojęcia? I to ograniczona to jednego dziełka?
Odpowiedz
0
@ js
dnia 15.07.2023, 00:13 · Zgłoś
Naprawdę? Niech ci będzie, klawiatura wszystko przyjmie panie mądry inaczej.
Odpowiedz
0
@ Do js
dnia 15.07.2023, 10:50 · Zgłoś
Zapewne nie wiedziałeś miłośniku PiSu, że w tym rejonie Polski jest wieku potomków Rusinów
Odpowiedz
-1
@ js
dnia 15.07.2023, 15:49 · Zgłoś
Nawet kilku znam , nie sądzę by chcieli mieć z tobą cokolwiek wspólnego
Odpowiedz
0
@ Do js
dnia 15.07.2023, 16:40 · Zgłoś
Dostałeś [...] intelektualnej w obliczu bezsilności i biegasz z widłami po klawiaturze, że zacytuję prezydenta
Odpowiedz
0
@ js
dnia 15.07.2023, 17:19 · Zgłoś
Te widły to po [...]ku z UPA.
Odpowiedz
11
@ Oro
dnia 12.07.2023, 15:34 · Zgłoś
Nasi włodarze aż tak się boja mieszkańców ze ich ochrania policja. Radiowóz w tle zdjęcia.
Odpowiedz
7
@ Rjs
dnia 12.07.2023, 15:30 · Zgłoś
Rzeź to my mamy w sklepach
Odpowiedz
11
@ Do Rjs
dnia 12.07.2023, 15:39 · Zgłoś
No mamy niestety a „ elity” się bawią i maja nas daleko gdzieś .
Odpowiedz
2
@ Do Viali
dnia 12.07.2023, 15:27 · Zgłoś
Słuszne spostrzeżenie. Tak samo myśle . Może coś się zmieni po wyborach.
Odpowiedz
6
@ Viali
dnia 12.07.2023, 15:14 · Zgłoś
Legenda Wołyńska, nienawiść do Niemiec i zdjęcia Tuska dodawane do każdego newsy w TVP to fundament budowy nowej odsłony polskiego narodowego szowinizmu.
Odpowiedz
-4
@ Do Viali
dnia 12.07.2023, 15:45 · Zgłoś
Te słowa o "legendzie" wołyńskiej wrócą kiedyś do Ciebie
Odpowiedz
2
@ js
dnia 13.07.2023, 00:33 · Zgłoś
Legenda Wołyńska jest bardzo wygodna by przykryć zbrodnie w Galicji wsch. których rozmiary były większe. Wynika to stąd że Ukraińcy z Wołynia byli prawosławni w odróżnieniu od Galicji wsch. gdzie Ukraińcy byli katolikami a ojciec [...] był księdzem grekokatolickim, beatyfikowanym przez JP II..
Odpowiedz
1
@ Do js
dnia 13.07.2023, 00:48 · Zgłoś
A coś konkretnego chciałbyś jasiu powiedzieć czy tylko bełkot dla oczadzialych propagandą tv? Jakieś fakty?
Odpowiedz
2
@ js
dnia 13.07.2023, 06:13 · Zgłoś
Fakty? [...] UPA w Galicji 80 tys. Polaków czy nie? Ukraińcy w Galicji byli katolikami czy nie? Ojciec [...] był księdzem czy nie? JP II go beatyfikował czy nie? Ukraińcy z Wołynia byli prawosławni czy nie?
A o zbrodniach UPA w Galicji wsch. [...] to wiem nie z TV tylko relacji naocznych świadków także z swojej rodziny.
Odpowiedz
1
@ Do js
dnia 13.07.2023, 09:16 · Zgłoś
Jednak nie rozumiesz pojęcia Galicja wschodnia, więc dalszy ciąg wywodu wynika z tego faktu. Zbrodnie w Galicji wschodniej pochłonęły nieokreślona liczbę ofiar narodowości polskiej, rusińskiej, żydowskiej, czeskiej, ormiańskiej, rosyjskiej itd. Ogromná liczbę ofiar i były częścią budowy tożsamości narodowej navmzistiw bez narodu. Ich okrucieństwo wynika z zatrucia mało inteligentnych umysłów ideologią rasy panów. Gdzie są Rusini? Co się z nimi stało? Gdzie są Żydzi zamieszkujący Galicję? Cześć wywieziono do obozów, część schroniła się przed bestiami upowakimi w Rosji, a gdzie reszta? Brakuje ponad milion. Kazdy człowiek myślący i wykształcony to się, co się z nimi stało. Reszta słucha TVP, TVN i polityków.
Odpowiedz
-1
@ js
dnia 13.07.2023, 11:29 · Zgłoś
Odezwał się kolejny wykształcony i myślący. Dobre. W odróżnieniu od ciebie Galicję dobrze rozumiem. Ty co prawda też rozumiesz tyle że inaczej. Taka jest różnica między [...] a [...] - [...] nie rozumie wcale, [...] rozumie ale inaczej. Żydów w Galicji wsch. było co najwyżej 600 - 700 tys. a ponad milion i nie uciekali do Rosji przed UPA tylko zostali tam wywiezieni w l. 1940-41. Gdzie są Rusini? Już dawno wymarli, większość ich potomków uważa się za Ukraińców, część się spolonizowała, Łemkowie uważają się za odrębną grupę etniczną.
Odpowiedz
1
@ Do js
dnia 13.07.2023, 12:02 · Zgłoś
Znów się mylisz. Od końcówki XIX wieku Galicją wschodnią określano tereny prawie pod granice naszego powiatu jasielskiego. Dlatego powiedziałem, że nie wiesz. Po drugie w momencie rozpoczęcia II wojny na terenach polskich okupowanych przez ZSRR było co najmniej 1,2 miliona Żydów polskich, a gdzie reszta z galicyjskich ziem GG? Co się stało z tym 1,2 miliona? Kiedy Niemcy tam wkroczyli już nie mieli kogo do obozów wywozić? Kto ich [...] przed przyjściem Niemców za San?
Kolejna bzdura. Rusini istnieli do 1939 roku i stanowili najliczniejszą grupę spośród mniejszości narodowych w Polsce. Było ich kilka milionow.Gdzie są teraz?
Odpowiedz
-2
@ cepik
dnia 13.07.2023, 12:19 · Zgłoś
Tak było! Niepiśmienny chłop na Ukrainie nic innego nie robił tylko zajmował się analizą dzieł Dymitro Doncowa!
Odpowiedz
2
@ js
dnia 13.07.2023, 13:27 · Zgłoś
do [...]: Ruski chłop nie czytał Doncowa ale Lach był dla niego obcy ze względu język i religię a rosyjscy popi byli zupełnie niezrozumiali.
Odpowiedz
-1
@ js
dnia 13.07.2023, 13:43 · Zgłoś
Brnij dalej. W spisie powszechnym z 1931 r. [...] można było zadeklarować narodowość zarówno ukraińską jak i ruską. 3 ,4 mln. zadeklarowało ukraińską, 1 mln. ruską. Czyżby też naziści ich terroryzowali? Była jeszcze opcja tzw. Tutejsi, głownie wśród mieszkańców Polesia. Oficjalnie nie było takiego tworu terytorialnego jak Galicja wsch. przed rozbiorami ziemie na wschód od Wisloku należały do woj. ruskiego. Nieistniejący Ukraińcy domagali się podziału Galicji na cz. wschodnią i zachodnią wzdłuż linii Sanu. Stąd hasło "Lachiv za San".
Odpowiedz
1
@ Do js
dnia 13.07.2023, 15:20 · Zgłoś
Ja prdl Jasiu. Pomijając fakt że w 1931 roku zrezygnowano z pytania o narodowośc, a więc o nią nie pytano, to spróbuj połączyć dwie kropki i kreskę. [...] robił swoje. A tak poza tym. To jednak 1 mln Rusinów mówisz, a nie wymarli w zamierzchłych czasach. Niech będzie. Co się stało z tym milionem? I wyjaśnij mi [...] dlaczego Ukraińcy mając tak rzekomo wspaniała przeszłość i historię Rusi kijowskiej zrezygnowali z tej pięknej nazwy kraju na rzecz słowa które ich poniża. Dlaczego nie chcieli być spadkobiercami tradycji Rusinów gdy tworzył się zarys ideologii nazistowskiej, w której zamordowali naszych braci? Posłowiem. Bo Rusini prosili państwo polskie o ochronę przed terrorem polityków kraju bez kraju i narodu. W XX leciu Ukrainiec oznaczało nie narodowość a zaangażowanie polityczne w złym tego słowa znaczeniu
Odpowiedz
1
@ Do js
dnia 13.07.2023, 15:47 · Zgłoś
A tu masz Jasiu link do materiału źródłowego o wbiciu prze Austriaków topora wojennego we wschodniej tereny Rzeczypospolitej, o przekreśleniu dekretem cesarza istnienia tysiącletniego ludu Rusinów i wprowadzeniu na ich miejsce Ukraińców w celu osłabienia Rzeczpospolitej, o prześladowaniu Rusinów przez Ukraińców i ich prośbach do władz Polski o pomoc i ochronę

Masz też definicję Rusina od posła Rusina, może to ci rozjaśni

https://www.lem.fm/rusini-a-ukraincy-sejmowe-przemowienie-michala-baczynskiego-posla-bbwr-z-dnia-21-stycznia-1931-roku/
Odpowiedz
-1
@ js
dnia 13.07.2023, 18:03 · Zgłoś
Rachmistrze spisowi którzy byli z reguły Polakami zmuszali do deklarowania narodowości ukraińskiej? A ja naiwny myślałem że są jakieś granice głupoty. Nawet twojej. A dlaczego nazwa Ukraina poniża? Nazwa ta pojawiła się już w XVII w. i oznaczała położenie "u kraju Polski". W szkole cię nie uczyli czy przysypialeś na historii? Zrezygnowali z tej nazwy z prostego powodu - nie chcieli być Małorosjanami czy Małorusinami jak ich wtedy nazywano bo właśnie to ich poniżało nasuwając skojarzenia z Rosją. Na mapie tego nie było?
Odpowiedz
3
@ Do js
dnia 13.07.2023, 18:43 · Zgłoś
Nawet nie rozumiesz Jasiu że sprzeczasz się sam ze sobą. W spisie z 1931 roku nie zadawano tego pytania a ty dalej polemizujesz z błędną teza która postawiłeś. Nazwa Ukraina pojawiła się znacznie wcześniej i nie tylko w Polsce i nigdy nie oznaczała państwa. Mając do wyboru Ruś, która historycznie wyprzedza Rosję wybrano nazwę podana przez Austriaków. To ich sprawa oczywiście, ale nie prdl o pochodzeniu od Rusi kijowskiej bo tej spuścizny akurat nie trzeba się było wstydzić. Aha. Rusini czuli się dobrze w RP i to RP wybrali za mecenasa w obronie przed nowym nacjonalizmem o czym ci poseł ruski wyżej mówi s ty dalej nie rozumiesz. Nie rozumiem ja z kolei co stało się z ludźmi którzy ulegli propagandzie tv i powtarzają bzdety korzystne dla polityki, która niekoniecznie musi nas ubogacić. Czego bronisz Jasiu wbrew prawdzie? Trzy o tysiącletniej historii Ukrainy bo tak ci mówią w tv? To pokazz jakaś mapę która potwierdza te słowa lub włącz tv i ładuj się dalej. W Polsce są jednak ludzie wykształceni którzy nie zgadzają się na [...] na umyśle. Zbrodnie popełnione przez nacjonalistów ukraińskich są brama piekieł. Nie pochodzą od ludzkiej logiki i sumienia. W dodatku w myśl ideologii nazistowskiej popełnione. Temu się nie da zaprzeczyć. Każdy kto ich nie potępia i czci gierojow zawiera pakt obciążający sumienie. To nie jest polskie ani ludzkie. Nie pochowane zwłoki małych dzieci okrutnie zadręczonych obciążają nas wszystkich. A teraz kochaj sobie kogo chcesz. Ja mam sumienie czyste bo w dzisiejszych czasach mówienie prawdy jest aktem heroizmu.
Odpowiedz
-1
@ js
dnia 13.07.2023, 19:12 · Zgłoś
Widzę jesteś zbyt [...] by zrozumieć to pytanie. Nawet niepiśmienni chłopi z Polesia bystrzejsi. A ja myślałem że jesteś tylko [...].
PS. Też mi wielki heroizm - wypisywanie bzdetów w internecie.
Odpowiedz
0
@ Do js
dnia 13.07.2023, 19:18 · Zgłoś
Jasiu. Rachmistrze spisowi nie zadawali pytania, które nie było przedmiotem spisu. Nieładnie być takim wulgarnym. Znalazłeś już mapę?
Odpowiedz
-2
@ js
dnia 13.07.2023, 20:00 · Zgłoś
Map nie muszę szukać bo mam pod ręką. Także tą narodowościową Austro-Węgier sprzed I wojny. Nie ma tam żadnych Rusinów, tylko Małorusini, w nawiasie Ukraińcy. Są też Rusnacy. Przypisywane mi imię jest równie prawdziwe jak inne twoje prawdy. Rachmistrze zadawali pytania zgodne z przedmiotem spisu, tyle że pytani często nie potrafili ich zrozumieć, bo pojęcie narodowości dla wielu było abstrakcją..[...] to nie wulgaryzm, to stan twojego umysłu. PS. Ile ci płacą za dyżur?
Odpowiedz
0
@ Do js
dnia 13.07.2023, 20:02 · Zgłoś
Podaj link do mapy z okresu zaborów
Odpowiedz
-1
@ Do js
dnia 13.07.2023, 20:09 · Zgłoś
A tak nawiasem mówiąc. Jak to możliwe, że pytani nie rozumieli nie zadanego pytania?

Słowa prawdy od ciebie nie usłyszałem
Odpowiedz
0
@ js
dnia 13.07.2023, 21:11 · Zgłoś
Podczas zaborów niestety nie było map w formie elektronicznej. Nie wpadleś na to geniuszu? Nie twierdzę , że nie rozumieli żadnego pytania, tylko mieli problemy z określeniem narodowości, Np. górale z Podhala twierdzili że są Austriakami, ze Spisza czy Orawy że są Węgrami. Dlatego pytano np. o język ojczysty i na tej podstawie wpisywano narodowość.
Odpowiedz
-1
@ js
dnia 13.07.2023, 22:54 · Zgłoś
Szkoda czasu.
Odpowiedz
-2
@ js
dnia 13.07.2023, 23:17 · Zgłoś
Ale odkrycie. Jestem pod wrażeniem.
Odpowiedz
-2
@ Do js
dnia 15.07.2023, 00:06 · Zgłoś
Brak wiedzy pokrywasz emocjami. Jesteś kobietą
Odpowiedz
2
@ js
dnia 15.07.2023, 00:18 · Zgłoś
Widzę że repertuar się wyczerpał.
Odpowiedz
-2
@ Do js
dnia 15.07.2023, 15:11 · Zgłoś
Widzisz. Twoja propaganda tv jest bezsilna w zderzeniu z wiedzą
Odpowiedz
-2
@ Do js
dnia 15.07.2023, 16:26 · Zgłoś
Jesteś bardzo mocny w laniu wody i tworzeniu fałszywych teorii na temat bliźniego, za to w rozmowie o faktach bezsilny. Co do PiSu. Nie wiem, czy zauważyłeś, się wszyscy z totalnej opozycji popierają PiS w sprawach kluczowych tam istotnych. Nawet chcą bardziej niż PiS. Dlatego właśnie, w celu utworzenia tobie oczu zwróciłem uwagę że powielasz pisowską propagandę jak każdy z totalnej opozycji. Jesteś na tyle biedny intelektualnie, że nie dostrzegasz, że te dwie drużyny grają do jednej bramki. Zakładając, że ta bramka należy do narodu, na razie wrogowie zwyciężają dzięki takim jak ty propagandzistów wtórnym
Odpowiedz
-2
@ Do js
dnia 15.07.2023, 16:28 · Zgłoś
A teraz proszę o te skrywana wiedzę. Na razie nic nie pokazałeś oprócz gadki sług Ukrainy na etacie polskiego podatnika
Odpowiedz
2
@ js
dnia 15.07.2023, 17:26 · Zgłoś
A nie mówiłem?
Odpowiedz
0
@ do "do js"
dnia 15.07.2023, 23:39 · Zgłoś
Rzeczywiście macie [...]...ne we [...]. Ale nie wiedziałem że aż tak.
Odpowiedz
-1
@ Do do do, czyli tego wyżej
dnia 16.07.2023, 09:33 · Zgłoś
Nie pisz przy oglądaniu albumów rodzinnych. To ci nie służy
Odpowiedz
2
@ do powyżej
dnia 16.07.2023, 15:17 · Zgłoś
Na szczęscie nie mam w rodzinie ani [...] ani Konpederastów. Przynajmniej nie przyznają się.
Odpowiedz
-2
@ Do do do, czyli tego wyżej
dnia 16.07.2023, 20:35 · Zgłoś
Coś musi być na rzeczy, bo o nich mówisz, czyli są w twojej głowie, ergo są z tobą
Odpowiedz
2
@ do powyżej
dnia 16.07.2023, 21:27 · Zgłoś
Raczej w innej bardziej mrocznej części ciała.
Odpowiedz
4
@ Adi
dnia 12.07.2023, 15:10 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
18
@ Wojtas
dnia 12.07.2023, 13:14 · Zgłoś
80 lat temu nas [...] a teraz ich kam to rolę mogą się odwrócić. Szkoda ze Polacy naiwni i im pomagają.
Odpowiedz
34
@ antyszczepionkowy ruski [...]
dnia 12.07.2023, 10:27 · Zgłoś
Dla większości Ukraińców Bandera i oddziały UPA to bohaterowie. Na froncie Ukraińskich walczą dzisiaj żołnierze, którzy wychwalają Banderę i barwy czerwono- czarne. Ekshumacje i pochówku zabitych nigdy nie będzie, bo pod ziemię na łąkach leżą szczątki zmasakrowanych dzieci. Taki obraz Ukrainy dzisiaj jest wbrew narracji mediów i polityków. Ukraińcy dzisiaj muszą dać zarobić USA i Chinom. Dzisiaj mają być biednym narodem zaatakowanym przez złą Rosję(jest zła). Dzisiaj nie można mówić, że Ukraińcy dokonali gorszych rzeczy niż Rosjanie na Ukrainie.
Odpowiedz
29
@ fan club
dnia 12.07.2023, 10:05 · Zgłoś
Wojna na Ukrainie powinna trwać jak najdłużej , a niech się pozabijają, mniej ukraińców i mniej rosjan to dla super wiadomość, nie wierzcie w żadną przyjażń pomiędzy polakami a ukraińcami , teraz się do nas kleją a jak będzie po wojnie to pokażą swoje prawdziwe oblicze.
Odpowiedz
25
@ Maro
dnia 12.07.2023, 10:11 · Zgłoś
Od zawsze największy wróg Polaków to ukraincy
Odpowiedz
5
@ P.
dnia 12.07.2023, 11:00 · Zgłoś
Historia pokazuje jednak, że od zawsze największymi wrogami Polaków byli Niemcy i Rosjanie. A już najdobitniej historia ostatnich 300 lat.
Odpowiedz
6
@ Kapitan Wąs
dnia 12.07.2023, 15:10 · Zgłoś
Od zawsze największymi wrogami Polaków są Polacy.
Odpowiedz
8
@ Do P
dnia 12.07.2023, 15:43 · Zgłoś
Niemcy i Rosjanie mieli z Polską od setek lat sprzeczkę interesy, które prowadziły do konfliktów. Ukraińcy tylko wykonywali dla nich czarną robotę, która bardzo im odpowiadała
Odpowiedz
1
@ Chmielnicki
dnia 16.07.2023, 16:45 · Zgłoś
Tak jak Bohdan ?? A gdzie on jest ?? Nadal walczy z Putinem ?? Odwraca od siebie uwage ale MY wiemy kto on jest ...!!
Odpowiedz
-18
@ za parę Ojro
dnia 12.07.2023, 10:01 · Zgłoś
Szkoda tylko, że ogrom "patriotów" zapomniał już co Polsce zrobili Niemcy i z ochotą, zapałem, na kolanach u niemieckich bauerów, z potem na czole buduje od nowa potęgę Niemiec. Ci z symbolem Polski Walczącej grzebią rękami w niemieckiej ziemi przy szparagach żeby potem z dumą prezentować przed sąsiadem nowego Passata B5 i oklaskiwać [...] prezesa, który bredzi "że nikt nie będzie nam dyktował, co mamy robić". W Polsce szowinizm narodowy bardzo mocno powiązany jest z [...]em, ale cóż kiedy spora grupa Polaków jest zdziwiona, że większość Rosjan nie wie że jest wojna a jednocześnie wierzy, że pieniądze na "500+" daje polski rząd.
Odpowiedz
0
@ za hrywny
dnia 12.07.2023, 15:34 · Zgłoś
Gdyby wartość Hrywny była większa niż Euro, to ci wszyscy ujadający sprzątaliby obory u Ukraińców z podkulonym ogonem.
Odpowiedz
22
@ Do ojro
dnia 12.07.2023, 15:39 · Zgłoś
Mówisz, że znasz przypadki, gdy Niemcy obdzierali żywcem ze skóry dziecko na oczach przywiązanych drutem kolczastym do drzewa rodziców? Rzeź ukraińska na reszcie obywateli RP nie zna analogii w całej historii najnowszej
Odpowiedz
-5
@ cepik
dnia 12.07.2023, 22:53 · Zgłoś
A ty znasz takie przypadki? Tego zdjęcia z tą trójką dzieci nie pokazuj, bo to nie dotyczy zbrodni na Wołyniu. A przy okazji: którą wersję przyczyn zbrodni na Wołyniu chcesz poznać?
Odpowiedz
2
@ Do cepik
dnia 12.07.2023, 23:11 · Zgłoś
Tak. Znam takie przypadki
Odpowiedz
1
@ cepik
dnia 13.07.2023, 12:17 · Zgłoś
Podasz jakieś linki?
Odpowiedz
-13
@ Rudek
dnia 12.07.2023, 09:59 · Zgłoś
Po co ekshumacja. Niech spoczywają tam gdzie dotknęła ich straszna gehenna. Dajmy im spokój .
Odpowiedz
12
@ Rudek
dnia 12.07.2023, 13:05 · Zgłoś
Niech chociaż po śmierci odpoczywają w pokoju bo za zycia tego nie zaznali . Mordowani jak zwierzęta .
Odpowiedz
27
@ Do rudek
dnia 12.07.2023, 13:07 · Zgłoś
Nawet zwierząt tak się nie zabija. Ukraińska swolocz .
Odpowiedz
-10
@ Do rudek
dnia 12.07.2023, 15:50 · Zgłoś
Ty już dawno udowodniłeś swoją antypolskość. Nie zdziwionym się gdyby się okazało że masz szmalcownictwo pochodzenie, z pierwszorzędnymi korzeniami. [...]
Odpowiedz
2
@ dragoness
dnia 13.07.2023, 20:31 · Zgłoś
Tak jak Tarczyński?
Odpowiedz
23
@ Do seed
dnia 12.07.2023, 09:54 · Zgłoś
Powinni być w pracy. Ale oni wykorzystują każda okazje by się lansować . Tak postępuje [...] z urzędów by poprawić nastrój jaśnie panującemu prezesowi.
Odpowiedz
32
@ seed
dnia 12.07.2023, 09:47 · Zgłoś
Czy ci ze zdjęcia nie powinni być w pracy?
W końcu pracują w urzędach i instytucjach utrzymywanych przez nas samych z podatków?
Odpowiedz
8
@ FanJanuszaFan
dnia 12.07.2023, 11:35 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
1
@ Paniera
dnia 12.07.2023, 20:22 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
1
@ Paniera
dnia 12.07.2023, 20:23 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
1
@ Paniera
dnia 12.07.2023, 22:48 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
28
@ Do Lo matko
dnia 12.07.2023, 09:46 · Zgłoś
Trudna i bolesna historia. Niech tym zajmują się historycy a nie politycy .
Odpowiedz
21
@ Ło matko
dnia 12.07.2023, 10:04 · Zgłoś
Zauważyłem ostatnio iż wiedzy polityków nie da się przebić żadnej wyspecjalizowanej grupie naukowców, urzędnicy po prostu wiedzą lepiej i już.
Odpowiedz
17
@ Jas
dnia 12.07.2023, 16:31 · Zgłoś
Na jasnej Górze wiece polityczne oni nawet wiary nie szanują to historie też muszą wykorzystać o swoich celów.
Odpowiedz
12
@ Do Jas
dnia 12.07.2023, 16:55 · Zgłoś
Rydzykowi wręczono miecz z czasow Mieszka wart 250 tys zł Cyrk godny PiS i Rydzyka
Odpowiedz
8
@ Yeti
dnia 12.07.2023, 18:10 · Zgłoś
Będzie nim ścinał [...] niewiernym ?
Odpowiedz
1
@ Bercik
dnia 14.07.2023, 02:20 · Zgłoś
Najzabawniejsze że to podróbka
Odpowiedz
13
@ Ło matko
dnia 12.07.2023, 09:32 · Zgłoś
Ło matko ale tłumy widać że przy obecnym dobrobycie mieszkańcy stawiają na upamiętnienie martyrologii
Odpowiedz
0
@ ulan
dnia 16.07.2023, 17:37 · Zgłoś
bo jasloki glupie i trza im zrobic powtorke...
Odpowiedz
54
@ Bartomir
dnia 12.07.2023, 09:19 · Zgłoś
Przestańmy wmawiać ludziom że Pol i [...] to dwa bratnie narody.
Odpowiedz
32
@ Do Bartomir
dnia 12.07.2023, 10:04 · Zgłoś
Masz racje. Polacy to europejczycy a Ukraińcy to naród wschodu który nie rozumie wolnego świata. Czemu jak Litwini Łotysze i Estończycy nie weszli do UE i NATO ? Nie chcieli.
Odpowiedz
-15
@ js
dnia 12.07.2023, 11:36 · Zgłoś
Owszem bratnie to może nie, ale o wiele bliższe niż np. Rosjanie, Serbowie czy Bułgarzy a nawet Czesi. Przez 400 lat żyliśmy w jednym państwie, zamieszkiwaliśmy wspólnie na terytorium wielkości dzisiejszej Polski. Wielu Polaków ma ukraińskie korzenie, podobnie jak wielu Ukraińców polskie. Na Kresach podziały narodowościowe dzieliły rodziny. Abp. Szeptycki, grekokatolicki metropolita lwowski uważany za duchowego przywódcę ukraińskich nacjonalistów był bratem polskiego generała i wnukiem Aleksandra Fredry.
Odpowiedz
2
@ zenon
dnia 12.07.2023, 12:12 · Zgłoś
"do czego prowadzić może nienawiść, ksenofobia i szowinizm narodowy"

Zatrzymajmy tę nienawiść którą szerzy PIS.
Odpowiedz
-9
@ Koko
dnia 12.07.2023, 15:45 · Zgłoś
Bzdura. Chcieli wejść ale byli skutecznie blokowani a po 2014 nie mogli bo byli juz w stanie wojny.
Odpowiedz
6
@ Do js
dnia 12.07.2023, 15:48 · Zgłoś
Bzdura. Jak zawsze bronisz i usprawiedliwiasz oprawców i morderców.
Odpowiedz
-9
@ js
dnia 12.07.2023, 16:50 · Zgłoś
A co tu konkretnie jest bzdurą? No chyba że tobie Rosjanie są bliżsi,m więc mow za siebie.
Odpowiedz
4
@ Do Koko
dnia 12.07.2023, 16:52 · Zgłoś
Nie chcieli niestety
Odpowiedz
7
@ Biki
dnia 12.07.2023, 22:26 · Zgłoś
Nawet gestapowcy nie [...] tak Polaków jak Ukraińcy
, pytanie po co i dlaczego?
Odpowiedz
9
@ js
dnia 13.07.2023, 00:39 · Zgłoś
Dodam jeszcze [...], że papież JP II miał także ukraińskie korzenie - jego [...]ek od strony matki był księdzem grekokatolickim. Anna Walentynowicz była rodowitą Ukrainką, pochodzącą z okolic Równego. Jej brat spędził 14 lat w łagrze za przynależność do UPA.
Odpowiedz
-1
@ Do js
dnia 13.07.2023, 00:45 · Zgłoś
Co ty farmazolisz. Bycie księdzem grecko-katolickim w XIX wieku nie oznaczało bycia Ukraińcem, tylko Polakiem bądź Rusinem. Dopiero cesarz Karol I Habsburg chcąc osłabić dążenia do odrodzenia Polski wymyślił ten szatański plan, by wprowadzić segregację dwóch prawdziwie bratnich narodów i wkopać topór niezgody powołując do życia nacjonalizm ukraiński, z którym Rusini jako Polacy nie chcieli się identyfikować, ale siła, przemoc, rzeź i [...] robiły swoje
Odpowiedz
5
@ js
dnia 13.07.2023, 06:43 · Zgłoś
Nim zaczniesz "farmazolić" to sam się poducz. Karol I Habsburg panował w latach 1916-18 więc nie mógł wymysleć nacjonalizmu ukraińskiego który zaczął się formować ponad 50 lat wcześniej. Segregację wyznaniową greko - i rzymskokatolików dla mieszanych małżeństw stworzył Kościół Katolicki wprowadzając przepis że syn przejmuje wyznanie po ojcu a córka po matce na długo przed cesarzem Karolem I. Przed I wojną austriackie statystyki w ogóle nie wykazywały Ukraińców tylko Rusinów zaliczając do nich grekokatolików. Nacjonalizmu nie powołuje się przez wkopywanie narzędzi tylko musi się formować przez dziesiątki a nawet setki lat.
Odpowiedz
0
@ Do js
dnia 13.07.2023, 07:11 · Zgłoś
Żadne statystyki nie wykazywały Ukraińców bo coś takiego nie istniało. Dopiero dekret Karola dał im podstawę istnienia i działania przeciw Rusinom i Państwu Polskiemu
Odpowiedz
8
@ js
dnia 13.07.2023, 08:02 · Zgłoś
Przeczytali dekret i poczuli się Ukraińcami? Dobre. To że nie wykazywały nie oznacza że nie istnieli. Papier wszystko przyjmie. Żydów też nie wykazywały. Statystyki węgierskie sprzed I wojny też nie wykazywały Polaków na Spiszu i Orawie. O co wg ciebie też nie istnieli? Przestań się ośmieszać.
Odpowiedz
3
@ Do js
dnia 13.07.2023, 08:43 · Zgłoś
Mam cię edukować za darmo? Politycy opanowani austriacką wizja wbicia kości niezgody na wschodnich terenach RP dostali od cesarza narzędzie, które zaczęło dzielić że względu na wyznanie Wcześniej zarówno Polacy jak i Rusini bywali katolikami, unitami czy prawosławnymi i trk to funkcjonowało od kilkuset lat. Austriacy dali narzędzie nacjonalistom do budowania napiecia religijnego, co początkowo nie odnosiło żadnego skutku bo Rusini za nic w świecie nie chcieli poczuć się Ukraińcami. Rusini mieli swoją historię i kulturę a niemieccy Austriacy za pomocą oczadzinych ideologią quasi nazistowską zaczęli im narzucać nowa narodowosc. Dlatego w państwie polskim wielokrotnie do sejmu docierały prośby Rusinów o ochronę przed nacjonalistami bez narodu. Naród należało sobie zdobyć terrorem, czego efekty znane są z historii. Zamachy terrorystyczne zastraszały ludność, odbudowujące się państwo polskie nie miało tyle sił by przeciwstawić się wystarczająco skutecznie. Mam mało czasu na dyskusję z ignorantami i rozpisywanie się, więc pokaż jakiejkolwiek dane z okresu, które wykazywaluny istnienie narodu ukraińskiego. Gdybyś miał tysiącketnią historię i kulturę z językiem litèrsckim, chciałbyś by nazwano cię kresowianinem i nakazano zmianę wyznania? Tak się sztucznie na [...] i przemocy wbija germański klin nienawiści między bratnie narodu Rusinów i Polaków. Albo inaczej. Gdzie są Rusini? Co się z nimi obecnie dzieje? Byli najliczniejszą mniejszością narodowa II RP, co due z nimi stało?
Odpowiedz
4
@ js
dnia 13.07.2023, 11:38 · Zgłoś
Przypomnę ci [...] że przez ostatnie 50 zaboru austriackiego Galicja miała autonomię, parlament wybierany w wolnych wyborach, władze samorządowe, język polski był językiem urzędowym. Polacy byli w Austro Węgrzech ministrami a n\awet premierami. Więc przestań bredzić jak mały Jasio o jakichś nacjonalistach bez narodu.
Odpowiedz
0
@ Do js
dnia 13.07.2023, 11:43 · Zgłoś
A co ma wspólnego autonomia z brakiem narodu ukraińskiego? Nie było takiego, więc stworzono go siłą, podstępem i rzezią. Jeśli tego nie rozumiesz to poszukaj jakichś danych statystycznych z epoki o narodzie ukraińskim. Ja znajduje, się o Rusinach, Polakach itd. Ukraińscy na jonalis i, przyszli naziści stworzyli go sobie terrorem i rzezią. Jak znajdziesz jakieś statystyki z epoki dotyczące Ukraińców odezwij się mądrzej niż dotychczas Jasiu
Odpowiedz
1
@ js
dnia 13.07.2023, 12:58 · Zgłoś
Owszem ma, w czasach autonomii Galicją rządzili Polacy a nie jacyś tajemniczy naziści o których nikomu się nie śniło. A o abp. Szeptyckim, Strzelcach Siczowych, spółdzielczości ukraińskiej, 16 katedrach w Uniw. Lwowskim z językiem wykładowym ukraińskim, ukraińskich klubach sportowych koleżka też nie wyczytał w statystykach? PS. Jasiu to jesteś ty. Po dużym [...].
Odpowiedz
1
@ Do js
dnia 13.07.2023, 13:14 · Zgłoś
Znalazłeś Kasiu jakieś dane o Ukraińcach przed dekretem cesarza? Statystycznemu było wiele spisów.
Odpowiedz
1
@ js
dnia 13.07.2023, 13:24 · Zgłoś
W spisach [...] nie deklarowano narodowości tylko język ojczysty ewentualnie. wyznanie. Dlatego Żydów także nie było.
Odpowiedz
3
@ js
dnia 13.07.2023, 13:25 · Zgłoś
O jeszcze jedno [...]. To co nazywano wtedy j. ruskim to dzisiejszy j. ukraiński.
Odpowiedz
2
@ Do js
dnia 13.07.2023, 15:13 · Zgłoś
I dlatego na wszystkich mapach są Rusini tak? A o Ukraińcach ani słuchu ani dychy do 1918 roku. Ciekawe

W kwestii języka mówisz o tym zniekształconym rusinsko-polskim dialekcie maty rezaty, rubaty [...] czy o rosyjskim surżyku którym mówi większość tu przyjeżdżających spośród tych którzy nie mówią po rosyjsku? Bo w ruskim zarówno brzmienie, jak i tworzenie czasowników i ich formy bezokolicznikwe były typowe dla całej słowiańszczyzny w odróżnieniu od rezaty, rubaty, siekieraty, [...]
Odpowiedz
1
@ js
dnia 13.07.2023, 18:31 · Zgłoś
No cóż tylko pogratulować wiedzy językoznawczej, zapewnie nie powstydziłby się sam towarzysz Stalin.
Odpowiedz
-3
@ Do js
dnia 13.07.2023, 18:45 · Zgłoś
Wiedzy językoznawczej możesz mi zdrowo i uczciwie zazdrościć lub wziąć się za rozwój w tym kierunku
Odpowiedz
1
@ js
dnia 13.07.2023, 18:54 · Zgłoś
Wpierw podciągnij się z j. polskiego.
Odpowiedz
0
@ do @js
dnia 14.07.2023, 12:53 · Zgłoś
Poczytaj trochę o tym bracie.
Odpowiedz
1
@ W9s8
dnia 15.07.2023, 01:53 · Zgłoś
Wymyśl swój pseudonim,nie posługuj się moim !!!
Odpowiedz
0
@ ulan
dnia 16.07.2023, 17:36 · Zgłoś
masz mozg?
Odpowiedz
39
@ Nikki
dnia 12.07.2023, 09:08 · Zgłoś
Kalendarium zbrodni nie sięga 1942 roku. Pierwsze [...] ludności polskiej miały miejsce już 17 września 1939 roku, po sowieckiej agresji na Polskę. Największych masakr dokonano we wsiach Koniuchy i Potutory, gdzie zginęło łącznie około stu Polaków. w Kolonii Jakubowice [...] około 20 Polaków i spalono aż 57 gospodarstw. Największa pojedyncza rzeź miała miejsce w nocy z 17 na 18 września we wsi Sławentyn, leżącej powiecie podhajeckim, w województwie tarnopolskim około 60 kilometrów na południowy wschód od Lwowa. [...] tam 50 Polaków. Sławentyn był położony w rejonie działań okręgowego prowidnyka OUN Hryhorija Goliasza „Beja”. Stowarzyszenie Upamiętniania Ofiar Zbrodni Ukraińskich Nacjonalistów ustaliło, że wieś zaatakowała bojówka OUN, do której dołączyli ukraińscy mieszkańcy miejscowości. Polacy byli mordowani przy pomocy siekier, noży i wideł, uciekających goniły kule. Niektórzy byli torturowani przez śmiercią.
Odpowiedz
19
@ SKANDAL
dnia 12.07.2023, 11:00 · Zgłoś
Ksiądz grekotstolicki i prawosławny gdzie?
Odpowiedz
14
@ [...]
dnia 12.07.2023, 11:55 · Zgłoś
Zbrodnie hajdamackie na ludności polskiej zaczęły się od roku 1918, żeby nie sięgać do XVII w. Opisuje te zdarzenia w sugestywny sposób Kornel Makuszyński w książce "Po powrocie", rozdz. VIII. (wikisource.org/wiki/Po_powrocie/VIII). Jest tam zawarta również analiza psychologiczna natury rezunów. Lektura ciekawa, a jednocześnie przestroga dla współczesnych.
Odpowiedz
-8
@ FAN
dnia 12.07.2023, 11:58 · Zgłoś
A ja napiszę tak.
Jedna wojna pokazała jak Ukraińcy [...] bestialsko Polaków
Ta wojna pokazuje jak Polacy potrafią pomagać tym co kiedyś [...] naszych przodków.
Ta wojna moze nasze narody zbliżyć i wyjaśnienic to co się stało 80 lat temu
Odpowiedz
35
@ Paniera
dnia 12.07.2023, 12:02 · Zgłoś
A co tu wyjaśniać? Historii nie zgłębiasz? Fakty są faktami.
Polacy pomagają, zobaczymy jak będzie z wdzięcznością za pamięć
Odpowiedz
14
@ Do SKANDAL
dnia 12.07.2023, 12:55 · Zgłoś
Przecież wiesz ze takich tu w Jasle nie uważają. Rzeczywiście skandal.
Odpowiedz
35
@ ladi
dnia 12.07.2023, 15:37 · Zgłoś
Dwóch Polaków tak niedawno zgięło od rakiety wystrzelonej z Ukrainy i do dziś nie ma słowa - przepraszam - od prezydenta Żełeńskiego., a wy macie nadzieję, że oni przyznają się do mordowania tysięcy Polaków za to że Polakami byli.
Odpowiedz
3
@ Do Fan
dnia 12.07.2023, 15:59 · Zgłoś
Ta przyjaźń jest już bardzo stara i braterstwo również

Co tylko gdzie wzięli,
By do nocy powieczerzać.
„Hulaj!” zaryczeli.
Wieczerzają — a wokoło
Łuny czerwienieją,
Śród płomieni oświecone
Na krokwiach czernieją
[...] pańskie… krokwie płoną
I padają z nimi.
„Pijcie, chłopcy! pijcie! lejcie!
Z panami takimi
Może jeszcze spotkamy się,
Jeszcze pohulamy.”
I Żeleźniak goli starkę
Całymi kuflami.
„Za przeklęte [...] wasze,
Za przeklęte dusze
Jeszcze piję! Pijcie chłopcy!
Pijmy, Gonto, druże!
Pijmy bracie, pohulamy
Razem, tutaj, w parze!
A gdzie Wołoch? śpiewaj, stary…
Graj, śpiewaj, kobzarzu!
Nie o [...]ach, bo nie gorzej
I my Lachom damy;
Nie o lichu, bośmy jego
Ani znać nie znamy.
A wesołą utnij, starcze,
By aż ziemia drżała:
O wdóweczce gołąbeczce
Co męża płakała.”
Odpowiedz
6
@ Do Fan
dnia 12.07.2023, 16:01 · Zgłoś
Uczta w Łysiance

Zmierzchało się. Nad Łysianką
Łuny zapłonęły:
To u Gonty i Maksyma
Lulki tak buchnęły!
Strasznie, strasznie zakurzyli!
W piekle nie umieją
Tak zakurzać. Tykicz Gniły
Krwią aż czerwienieje,
Krwią szlachecką i żydowską;
A nad nim w pożarze
I chacina, i gmach duży;
Dola równa karze
Wielmożnego i lichego.
A pośród bazaru
Stoi Gonta z Żeleźniakiem,
Rycząc: „Kara, kara,
Kara Lachom! Niech nie grzeszą!”
I dziatki karają.
Jęczą, płaczą; jedni proszą,
Inni przeklinają.
Ten modli się i przed bratem
Zimnym już spowiada
Grzechy swoje… Nie zżali się
Zawzięta gromada,
Jak śmierć sama — nie żałuje
Ni lat, ni urody,
Ni szlachcianek, ni Żydówek.
Krew płynie do wody.
Ni kaleki, ni chorego,
Ni małej dzieciny
Nie zostało… Nie zaklęli.
Złowrogiej godziny.
Wszyscy legli, wszcyscy rzędem:
Ani żywej duszy
Izraelskiej i szlacheckiej.
Odpowiedz
15
@ Nie tylko Wolyn
dnia 12.07.2023, 16:10 · Zgłoś
Również i u nas odbywała się ta rzeź. I nie tylko na katolikach, ale również na obywatelach innych wyznań. Liczba ofiar banderyzmu jest ogromna i nikt nie próbuje jej ustalić. Nie wierzycie? Pierwszy z brzegu przykład

https://sztetl.org.pl/de/node/45803

Na cmentarzu w Warzywach również leżą ofiary tzw Rzezi Wołynskiej

W artykule powyżej info o szkole w Moderowce, która kształciła m.in egzekutorów gett. Nie wiem kto wymyślił to braterstwo, ale na pewno nikt przy zdrowych zmysłach
Odpowiedz
3
@ do ladi
dnia 12.07.2023, 17:26 · Zgłoś
co głupiemu po rozumie jak korzysta z niego nie umie
Odpowiedz
6
@ Cherry
dnia 12.07.2023, 20:08 · Zgłoś
Jest Januszek bez krawata, wystarczy. A kazanie powie Pawlus
Odpowiedz
18
@ Riko
dnia 12.07.2023, 22:25 · Zgłoś
Polacy nigdy Ukraińcom nie zapomną tego co nam
robili,teraz mają zapłatę nie od razu ale po 80latach.
Ukrainiec nigdy się nie zmieni a to ci dla nich
robimy odbije się niedługo nam czkawką
jeszcze nam podziękują.Po wojnie przyjedzie
Francuz i Niemiec odbudowywać Ukrainę a na
Polskę się wypna.
Odpowiedz
-9
@ FAN
dnia 13.07.2023, 05:43 · Zgłoś
Tico ruski [...]
Odpowiedz
3
@ Sowa
dnia 13.07.2023, 16:08 · Zgłoś
Warto też mówić o Koliszczyzna lub koliwszczyzna ([...]. Коліївщина) – powstanie chłopskie pod przywództwem Maksyma Żeleźniaka i Iwana Gonty skierowane głównie przeciw szlachcie polskiej oraz ludności żydowskiej i duchowieństwu. Trwało od czerwca do lipca 1768 na Ukrainie Prawobrzeżnej i przejawiało się masowymi morderstwami Polaków, Żydów i duchowieństwa rzymskokatolickiego i unickiego[1], z których to pogromów największe rozmiary osiągnęła rzeź humańska. Powstanie stłumione zostało przez wojska rosyjskie i polskie. Liczbę ofiar koliszczyzny szacuje się od 100 000 do 200 000 [...].
Odpowiedz
-3
@ js
dnia 14.07.2023, 22:37 · Zgłoś
A u nas mieliśmy naszego krajana Jakuba Szelę. W 1847 r. rżnęli piłami szlachtę aż miło. Była nawet taki dowcip "rżnijcie kumie wolniej, dobre panisko było". Rusini wtedy mówili, że Mazury mają czarne podniebienia. Mazurami nazywano w wsch. Galicji Polaków z Kongresówki i z zachodniej Galicji.
Odpowiedz
2
@ js
dnia 15.07.2023, 11:39 · Zgłoś
Co cię ten Szela tak zirytował, czyżby jakiś krewniak? Na pogrzebie ofiar rabacji nie mogłem opowiadać tego kawału z drobnego powodu - urodziłem się ponad 100 lat później. Widać przysypiałeś na lekcjach historii a do rachunków nie miałeś głowy.
To po krewniaku?
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.