Wkrótce ruszy przebudowa ul. 3 Maja i Kołłątaja
Miasto Jasło otrzyma środki z Funduszu Dróg Samorządowych na modernizację ul. 3 Maja i Kołłątaja. Pierwotnie, zadanie to, znalazło się na liście rezerwowej inwestycji, które oczekują na dofinansowanie. Przed kilkoma dniami trafiło jednak na listę podstawową i będzie realizowane jeszcze w tym roku. Projekt przebudowy niemal kilometrowego odcinka dróg w ścisłym centrum miasta jest już gotowy. Jasielski magistrat wkrótce ogłosi przetarg na realizację tego zadania.
Zadanie inwestycyjne pn. „Przebudowa ulicy 3-go Maja i ulicy Kołłątaja” znalazło się na liście rezerwowej zadań gminnych w województwie podkarpackim objętych dofinansowaniem w ramach Funduszu Dróg Samorządowych, które w kwietniu bieżącego roku zatwierdził Prezes Rady Ministrów. Tym samym, inwestycja, o której dofinansowanie wnioskował jasielski magistrat musiała czekać w kolejce po środki z funduszu. W tym tygodniu okazało się, że zadanie trafiło na listę główną, a co za tym idzie otrzyma dofinansowanie. – Wniosek na realizację tej inwestycji składaliśmy w lipcu ubiegłego roku na dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Znalazł się na liście rezerwowej. W tym tygodniu dostaliśmy informację, że został przesunięty na listę główną i zostały przyznane środki w wysokości ponad 1 mln 241 tys. zł. To nieco mniej niż w złożonym wniosku, ale z dopiskiem, że jeżeli powstaną oszczędności, to kwota dofinansowania zostanie uzupełniona do poziomu wnioskowanego dofinansowania. Nie jest to kwota znacznie odbiegająca od zakładanych przez nas kosztów realizacji inwestycji, dlatego też nie pozostaje nam nic innego jak tylko uruchomić to zadanie – zapewnia Ryszard Pabian, burmistrz Jasła.
Całkowita wartość zadania inwestycyjnego opiewa na kwotę 2 569 501,06 zł. Miasto Jasło otrzyma dofinansowanie na poziomie 50% kosztów jej realizacji. Pozostałe środki, pochodzić będą z miejskiego budżetu. Na najbliższej sesji Rady Miejskiej Jasła, radni mają zdecydować o jego zmianie, tym samym zabezpieczając w miejskiej kasie środki na realizację przedsięwzięcia. Wówczas możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie prac budowlanych. – Cała inwestycja jest przygotowana, jest projekt i pozwolenie na budowę. Pozostaje nam wyłonienie wykonawcy i jej realizacja – przekonuje Ryszard Pabian.
Jednym z głównych celów realizacji zadania polegającego na modernizacji ul. 3 Maja i ul. Kołłątaja jest poprawa nawierzchni drogi na niespełna kilometrowym odcinku. – Musimy mieć na uwadze fakt, że nawierzchnia drogi jest już zniszczona. To po pierwsze. Po drugie, chcemy poprawić bezpieczeństwo, głównie przez zachowanie skrajni, aby słupy oświetleniowe znalazły się w odpowiedniej odległości od krawędzi jezdni. Bezpieczeństwo pieszym ma zapewnić odgrodzenie chodników poprzez zamontowanie nowych balustrad łańcuchowych – mówi Ryszard Pabian.
Przebudowa dotyczyć będzie odcinka 177 m ul. Kołłątaja oraz 820 m ul. 3 Maja poczynając od ronda Hugona Steinhausa, na łuku drogi, w pobliżu stacji paliw Orlen kończąc. Podstawa planowanej przebudowy jest wykonanie zatoki autobusowej (w rejonie budynku Poczty Polskiej) oraz uzyskanie wymaganej przepisami skrajni drogowej względem istniejących słupów sieci elektrycznej, które zlokalizowane są w chodniku bezpośrednio przy istniejącym krawężniku. Wykonana zostanie nowa nawierzchnia ul. 3 Maja i ul. Kołłątaja. Wymienione zostaną krawężniki drogowe i obrzeża trawnikowe (zniszczone i uszkodzone elementy). Wymieniona zostanie także nawierzchnia chodników z betonowej kostki brukowej oraz przebudowane zjazdy do posesji. Część kratek ściekowych wymieniona zostanie na wpusty krawężnikowo-jezdniowe. Nowe balustrady zastąpią te wysłużone (łańcuchowe i rurowe). Organizacja ruchu pozostanie niezmieniona. Wyłączone z przebudowy będą dwa tak zwane aktywne przejścia dla pieszych, które w ubiegłym roku powstały w ciągu ul. 3 Maja.
Miasto Jasło już przygotowuje kolejne wnioski o dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych w ramach nowego naboru. Urząd Miasta w Jaśle ma w planach realizację dwóch zadań. Pierwszym jest kontynuacja przebudowy drogi w gamrackiej strefie przemysłowej. Drugim zaś, przebudowa ul. Baczyńskiego i Grota Roweckiego.
MD