Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Żałoba w blasku fleszy

45
I mamy kolejną żałobę narodową. Tym razem z powodu katastrofy w Kamieniu Pomorskim. Od jakiegoś czasu zapanowała osobliwa moda na publiczne obnoszenie się ze smutkiem, a umartwianie się z powodu mniejszych czy większych tragedii weszło naszej władzy w nawyk. Weźmy jednak pod uwagę, że ten smutek nie zawsze jest wyrazem naszych osobistych uczuć, ale żalem wyrażanym na komendę - na rozkaz głowy państwa.







Okazji do pogrążania się w nieutulonym żalu w ostatnim dziesięcioleciu mieliśmy aż nadto. Powódź tysiąclecia w 1997 roku zabrała ze sobą 55 ofiar śmiertelnych. Wrzesień 2001 roku uświadomił ludzkości, że nic nie trwa wiecznie i niczego nie można być pewnym. Zamach na WTC uśmiercił niespełna 3 tysiące osób, w tym pięciu Polaków, a stratę bliskich Amerykanie opłakują do dziś. Trzy lata później, w marcu, spokój i poczucie bezpieczeństwa utracili Hiszpanie – w wyniku ataku terrorystycznego w Madrycie zginęło 191 osób. Z całą pewnością trudno będzie zapomnieć o tym, co wydarzyło się 26 grudnia 2004 roku. Kiedy większość z nas jednoczyła się przy świątecznym stole, w tym samym czasie olbrzymia fala tsunami w południowo-wschodniej Azji zabrała ze sobą prawie 300 tysięcy istnień ludzkich. Cały chrześcijański świat opłakiwał w kwietniu 2005 roku śmierć papieża Polaka, a my nauczyliśmy się kochać, szanować, przebaczać i doceniać dar życia. Na chwilę...










W tym samym roku, w lipcu została ogłoszona kolejna żałoba narodowa z okazji zamachu w Londynie. Wśród 55 ofiar śmiertelnych były 3 Polki. Żałobą narodową rozpoczął się rok 2006. Na rozkaz prezydenta naród polski pogrążył się w trzydniowym smutku, by uczcić pamięć 65 ofiar katastrofy budowlanej w centrum handlowym w Katowicach. Podczas zorganizowanej z tej okazji konferencji prasowej prezydent Lech Kaczyński ocenił, że to największa katastrofa w historii III Rzeczypospolitej. Kilka miesięcy później wydarzyła się kolejna, tym razem w kopalni Halemba, gdzie zginęło 23 osoby. Była to największa tragedia w górnictwie od 1979 roku. W poprzedniej, w kopalni Dymitrow w Bytomiu, wybuch pyłu węglowego uśmiercił 34 osoby. Kolejną okazją do wyrażania publicznego żalu mieliśmy w lipcu 2007 roku, po wypadku autokaru w Vizille, niedaleko Grenoble we Francji, w którym zginęło 26 osób. Nieszczęście, które dotknęło mieszkańców hotelu socjalnego też opłakujemy. Każdy z nas przeżywa ten dramat na swój sposób, bez obecności kamer telewizyjnych, bo nie robimy tego na pokaz. A może jednak?

W tych trudnych chwilach władze na czele z premierem i prezydentem RP bardzo chętnie się pokazują, współczują rodzinom ofiar, ze zrozumieniem kiwają głową. Towarzyszą temu słowa pełne ciepła i otuchy, obietnice pomocy, a wszystko to w pięknej oprawie pokazują media. I wszyscy są zadowoleni.

Szastanie żałobą stało się więc czymś zwyczajnym, czymś wbrew definicji. Według Wikipedii żałoba narodowa jest ogłaszana przez władze państwowe po śmierci wybitnej osobowości (najczęściej związanej z krajem jej ogłoszenia) lub z powodu wielkiej katastrofy. Może być ogłaszana na skutek tragicznych wydarzeń w kraju, w którym ją zarządzono, ale także jako rodzaj hołdu złożonego ofiarom podobnych zdarzeń (zamach, katastrofa naturalna lub inna) poza granicami państwa. Na czas jej trwania odwołuje się zazwyczaj imprezy masowe i widowiska rozrywkowe (koncerty, rozgrywki sportowe), zaleca się także powściągliwość w zachowaniu oraz zmianę programów TV (ograniczenie programów rozrywkowych, komedii).

Niestety nawet ci, którzy nie chcą się umartwiać, nie mają wyboru i muszą oglądać z góry nakazany smutek. Jaki jest sens żałoby na pokaz? Komu i czemu ma ona służyć?

Im większa liczba ofiar śmiertelnych, tym bardziej spektakularnie wyrażany żal. Bo czym różni się śmierć poniesiona w wyniku zamachu terrorystycznego, pożaru, katastrofy budowlanej, od śmierci np. w wypadku drogowym czy spowodowanej ciężką chorobą? I w jednym i w drugim umierają bliskie komuś osoby. Dla ich rodzin nie ma znaczenia, w jaki sposób straciły życie. Cierpią tak samo.

Na polskich drogach podczas weekendów, świąt ginie znacznie więcej osób i nikt z tego powodu ani raz nie ogłosił żałoby narodowej. Dlaczego? Bo nikt z nas nie potrzebuje towarzystwa kamer, aby płakać i modlić się nad grobem bliskiej nam osoby. To, co przeżywamy w duszy jest dla nas, nie dla publiczności.


(omega)

Reklama

Komentarze: 45

Dodaj komentarz Widok:
0
@ opacieparty.pl.tl
dnia 20.04.2009, 21:18 · Zgłoś
Bardzo fajny artykuł!:)
Odpowiedz
0
@ anty rząd
dnia 20.04.2009, 12:50 · Zgłoś
panowie ale i tak Tusk byl pierwszy i nawet można było z jego twarzy odczytać pytanie samego jego do siebie "co ja tutaj [...] robie"
Odpowiedz
0
@ niedziennikarz:)
dnia 18.04.2009, 22:13 · Zgłoś
znam omegę doskonale, jeszcze nie raz was zaskoczy, przygotujcie sie na mocne wrażenia:) pozdrawiam
Odpowiedz
0
@ niedziennikarz
dnia 18.04.2009, 21:55 · Zgłoś
CZYTELNIK zgadzam sie z Toba :) tego Omega nie pisała. Tekst ironiczny i dosc sprytnie napisany (chociaz mam inne zdanie na temat żałoby)wiec musiał byc pisany przez inteligentna persone i taka która ma pojęcie o pisaniu czegokolwiek:)
Odpowiedz
0
@ [...].pl
dnia 18.04.2009, 13:04 · Zgłoś
Nawet w obliczu takiej tragedii(a może zwłaszcza)wychodzi małość takich ludzi.Mam na myśli małość fizyczną i duchową,intelektualną też...
Odpowiedz
0
@ gosc
dnia 18.04.2009, 11:38 · Zgłoś
wieczne odpoczywanie racz im dać panie a światłość wiekuista niechaj im świeci
Odpowiedz
0
@ Prezydent ŻAŁOBY.
dnia 17.04.2009, 10:09 · Zgłoś
Niestety, mamy Prezydenta Żałoby Narodowej i Powszechnego Wetowania. Do końca kadencji zostało już tylko niewiele ponad 600 dni.:)
Odpowiedz
0
@ do czytelnika
dnia 17.04.2009, 08:16 · Zgłoś
no, pewnie, że nie pisała tego "Omega" tylko Katarzyna Pacwa-Wilk:D
Odpowiedz
0
@ Czytelnik
dnia 16.04.2009, 14:56 · Zgłoś
Czytałem już parę artykułów z podpisem "Omega". I mogę stwierdzić jedno. Tego ona nie pisała.
Odpowiedz
0
@ xx
dnia 16.04.2009, 13:47 · Zgłoś
No cóż, zgadzam się ze słowami wiersza Wisławy Szymborskiej. Dosadne wyrażenie nie jest obraźliwe. Śmierć człowieka to przeżycie szczególnie bolesne dla jego bliskich. W obliczu całego świata postrzega sie tylko liczbę zgonów.
Odpowiedz
0
@ mikus
dnia 16.04.2009, 09:00 · Zgłoś
Życie jest łatwiejsze niż się wydaje. Wystarczy godzić się
z tym, co jest nie do przyjęcia, obywać się bez tego,
co niezbędne i znosić rzeczy nie do zniesienia.
Odpowiedz
0
@ mikus
dnia 16.04.2009, 08:54 · Zgłoś
do xx -ty masz coś z głową idz się leczyć a nie obrażaj innych!!!!!!!!!!!
Odpowiedz
0
@ Estetka
dnia 16.04.2009, 00:42 · Zgłoś
"Omega"- Wikipedia to nie 'alfa i omega', no ale widocznie poziomem (niskim) odpowiada... Jak sie komus cos nie podoba, to prosze przy nastepnych wyborach prezydenckich startowac, albo sie zamknac.
Odpowiedz
0
@ strawberry
dnia 15.04.2009, 23:24 · Zgłoś
słusznie.. po weekendzie na jakims portalu widzialam bilans ofair.. p swiatecznym weekendzie 25.. ale nikt zaloby oglaszac nie oglosil.. hmm wszystko to na pokaz..
Odpowiedz
0
@ j
dnia 15.04.2009, 18:51 · Zgłoś
popieram ktos napisal ze autor nie chce juz ratowac swiata amoze jest wrecz odwrotnie moze szum medialny zaloba narodowa flesze i caly ten bliht to tylko przeszkoda w szczerym wspulczuciu moze tym rodzina bardziej potrzeba pomocy i ciszy a nie zaloby narodowej bo podejrzewam ze im to jest obojetne jaki program leci w telewizji i czy ludzie sie bawia oni swoja tragedje przezywac beda zawsze a nie przestana po trzeh dniach jak nakazal pan prezydent
Odpowiedz
0
@ xx
dnia 15.04.2009, 14:00 · Zgłoś
"Historia zaokrągla szkielety do zera.
Tysiąc i jeden to wciąż jeszcze tysiąc.
Ten jeden, jakby go wcale nie było" Wisława Szymborska
Odpowiedz
0
@ tak macie racje.
dnia 15.04.2009, 13:54 · Zgłoś
Im większa liczba ofiar śmiertelnych, tym bardziej spektakularnie wyrażany żal. Bo czym różni się śmierć poniesiona w wyniku zamachu terrorystycznego, pożaru, katastrofy budowlanej, od śmierci np. w wypadku drogowym czy spowodowanej ciężką chorobą? I w jednym i w drugim umierają bliskie komuś osoby. Dla ich rodzin nie ma znaczenia, w jaki sposób straciły życie. Cierpią tak samo.....
NIE WIESZ CZYM SIĘ RÓŻNI SMIERC W POŻARZE OD INNEJ SMIERCI?? WIĘC ci POWIEM CHODZIARZ I TAK TEGO NIE POJMIESZ , RÓŻNI SIĘ CIERPIENIEM OSOBY UMIERAJĄCEJ, KTÓRA TRACI ŻYCIE W WIELKICH MEKACH I STRACHU BEZ SZANSY NA POMOC CZY DOTYK BLISKIEJ OSOBY. ZAPYTAJ KOGOŚ KTO PRZEŻYŁ W ŻYCIU DWA WYPADKI; ZŁAMANIE NOGI CZY RĘKI I BYŁ RÓWNIEŻ POPARZONY W ZNACZNYM STOPNIU, O ODCZUCIE BÓLU W OBYDWU PRZYPADKACH. TAKA OSOBA POWIE ci ZE BÓL ZŁAMANEJ KOŚCI JEST JAK GILGOTANIE W PORÓWNANIU Z OPARZENIEM. ALE TAK JAK WSPOMNIAŁEM ty TEGO NIE POJMIESZ
W TYM POŻARZE ZGINĘŁY DZIECI KTÓRE NA PEWNO WOLAŁY BY MIESZKAĆ W PAŁACU I NA PEWNO MIAŁY MARZENIA.. WIEC NAWET ZE WZGLĄD NA DZIECI NIE POWINNIŚCIE NEGOWAĆ TEJ ŻAŁOBY. POMYSLCIE O BLISKICH TYCH OFIAR CO POCZULIBY GDYBY PRZECZYTALI TEN NIBY ARTYKUŁ. SAMI WYBRALSCIE PREZYDENTA WIĘC USZANUJCIE JEGO DECYZJE I NIE SYPCIE RAN SOLĄ.
Odpowiedz
0
@ Jaślanin
dnia 15.04.2009, 11:45 · Zgłoś
Takie same odczucia miałem zaraz po decyzji P.Prezydenta jak Omega.Jak pomyśle ,że w miejscu tragedii P.Prezydent wyciąga Rządowi ,że Go nie poinformowano etc.,to w moim odczuciu z całym szacunkiem dla Urzędu Pezydenta RP,ale nie oddam publicznie swoich emocji,bo do sądu mi nie śpieszno.
Odpowiedz
0
@ polo
dnia 15.04.2009, 11:36 · Zgłoś
żal ,ludzi , a zwłaszcza dzieci !-ale jeśli to był hotel socjalny tego typu co nasz na ul. Franciszkańskiej { a wszystko na to wskazuje} .To i tak dziwne że już wcześniej tam nie doszło do takiej tragedii .Sądząc po tym co się w tym Jasielskim hotelu wyprawia i kto tam zamieszkuje .
Odpowiedz
0
@ Czytelniczka
dnia 15.04.2009, 11:15 · Zgłoś
Śmierć tylu ludzi to okropne,ale wcześniej gdy mieszkali tam, żyli to nikt sie nie interesował z czego ten budynek zbudowany ,czy jest bezpieczny,tylko teraz żałobę sie ogłasza jakby to pozwoliło przywrócic im życie.Teraz to nic nie pomoże,a człowiekiem trzeba sie interesować i opiekowac jak tego potrzebuje za życia,a nie urządzac jakieś manifesty pośmiertne.
Odpowiedz
0
@ yorker
dnia 15.04.2009, 09:51 · Zgłoś
Nie ma państwa o nazwie "stany Zjednoczone Ameryki Północnej"

jest państwo o nazwie:
Stany Zjednoczone Ameryki
tj.
United States of America (USA)
Odpowiedz
0
@ swoosh'ny
dnia 15.04.2009, 09:10 · Zgłoś
W CAŁEJ HISTORII STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI PÓŁNOCNEJ (USA) ŻAŁOBĘ NARODOWĄ OGŁOSZONO TRZYKROTNIE.W III RZECZPOSPOLITEJ, OD 1997 R. MIELIŚMY JEDENAŚCIE (11).
Odpowiedz
0
@ tornado
dnia 15.04.2009, 08:54 · Zgłoś
GRATULUJĘ ŚWIETNEGO ARTYKUŁY.
Odpowiedz
0
@ kaziuk
dnia 14.04.2009, 23:57 · Zgłoś
a wiecie co ja o tym mysle??? w ... to mam!! nie bedzie mi [...] albo innych dorn mowil kiedy ja mam plakac a kiedy sie cieszyc??? wykasuja komedie z programu?? a ... puszcze sobie kosmiczne jaja na divixie...zakaza imprez...uwalimy sie z ziomkami na havirze...cos jeszcze wymysla??? ... ich...jak dobrze ktos napisal niech sie pensja podziela a nie truja gitare...a najbardziej zalosni byli jak dla rodzin zolnierzy przeznaczali tyle kasy...sorry od tego sie jest zolnierzem zeby za kraj zginac i za to sie cala kase zycie bierze wiec bez neispodzianki...a ci jakies renty...odszkodowania...ujemuje...
Odpowiedz
0
@ jo
dnia 14.04.2009, 23:54 · Zgłoś
Wiele zrozumiem, no ale podpierać się Wikipedią... Napewno nie dodaje to profesjonalizmu...
Odpowiedz
0
@ hugoton
dnia 14.04.2009, 23:25 · Zgłoś
REM przypomina, że żałoba narodowa obowiązuje też w mediach

Żałoba narodowa powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie także w mediach, to kwestia obyczaju - ocenia szefowa Rady Etyki Mediów Magdalena Bajer. Stacje radiowe i telewizyjne już informują o zmianie ramówek.
Odpowiedz
0
@ yorker
dnia 14.04.2009, 23:21 · Zgłoś
Moje wielkie uznanie za poziom artykułu - znacznie sie poprawiłaś/łeś w porównaniu z artykułem o historii Jasła
Odpowiedz
0
@ mary [*]
dnia 14.04.2009, 23:13 · Zgłoś
Powiem tak... Osoba pisząca ten artykuł ma absolutną racje, na polskich drogach, w szpitalach, dziennie umiera bądź ginie śmiercią tragiczną ogromna liczba osób i nikt nie ogłasza narodowej żałoby. Ale czy gdyby taka tragedia dotknęła nasze Jasło, to nie oczekiwalibyśmy żałoby narodowej? Sami sobie odpowiedzcie.. Co minute ktoś umiera, ale jeśli ginie tyle istnień ludzkich i to nie z własnej winy, tylko dlatego, że zawiodło wszystko w koło, to należy się im jak najbardziej żałoba narodowa, a zadaniem portalu jest nie ocenianie decyzji prezydenta, tylko zastosowanie się do niej, przybranie czarnych barw i solidaryzowanie się z ludźmi, którzy w pożarze stracili może nawet cała rodzinę... Ktoś, kto pisał ten artykuł powinien się zastanowić, czy jego praca ma sens, skoro w takich chwilach doszukuje się nie wiadomo czego.
Odpowiedz
0
@ .....
dnia 14.04.2009, 22:49 · Zgłoś
żałoba załobą i napewno wszystkich gdzieś boli i wspołczuje rodzinom zmarłym ale popatrzmy na to z innej strony na drogach polskich ginie poj. kilka set osób i to jest tragedia lecz rzadko masowo , a jeśli już się tak zdarzy to jest to kolejna statystyka dla władz polski,którzy na koniec roku będą się wywyższali opisując rzekome tragedia które w danym roku się wydarzyły.a właśnie to jest największą tragedią i bólem polaków,wypadki drogowe!!! i tu powinny być żałoby a nie np. jak za granicą ginie kilka polaków przy dziesiątkach innych ludzi,inni polacy też giną zagranicą i jakoś nie jest o nich głośno czyż nie powinniśmy się kierować myśla że wszyscy powinni być równi ????
Odpowiedz
0
@ yy
dnia 14.04.2009, 22:27 · Zgłoś
Zgadzam się z xx tragedia to owszem stała się owszem i publiczne ogłaszanie żałoby stało się poprostu tradycją. A co do tych ich pensji i jej potrącenia to ciekawe spostrzeżenie ciekawe czy uchybili chociaż grosza? czy poprstu zarobili jeszcze na pokazaniu się w telewizji...
Odpowiedz
0
@ tomasz
dnia 14.04.2009, 22:18 · Zgłoś
do niki: autor artykułu ma prawo do własnego zdania, tak jak prezydent do ogłaszania żałoby narodowej... i ja w pełni popieram i jednego i drugiego.
Odpowiedz
0
@ aga
dnia 14.04.2009, 22:06 · Zgłoś
osoba, ktora napisala ten artykul powinna sie wstydzic. zeby w takim momencie atakować politykow, rzadzacych itd...;/ napisany jest ironicznie, jakby dla kogos te tragedie byly niczym...upsss moze jedynie reklama dla politykow i prezydenta! wstyd i jeszcze raz wstyd.
Odpowiedz
0
@ do maxz
dnia 14.04.2009, 21:56 · Zgłoś
Żałoba. [...] to powinny pływać a wodzie. Jak zmarł mój wujek 40 lat to nikt z tego żaloby nie robił, chociaż facet był super. Kaczki niecz żałobe nad sobą wymyślą. Ukradli księżyc to i Polskę sprzedadzą. A taka żałoba to ... Ludzie mają większe problemy i nikt tego nie opublikuje. [...] maxz w [...]. Jak "kaczkę" strzelą to flachę za to wypiję i żałował nie będe. Puknij wobie maxz:@:@:@:@:@:@:@
Odpowiedz
0
@ krwiodawca
dnia 14.04.2009, 21:54 · Zgłoś
tym razem omega jest anty??? to juz nie chce zawozic krwi do kamienia pomorskiego?? tak jak niedawno miało to miejsce?? to juz omega nie chce ratować całego swiata
Odpowiedz
0
@ PIK
dnia 14.04.2009, 21:39 · Zgłoś
Foty to plagiat zrobiłem skrima ! a ten tekst to reportarz?
Odpowiedz
0
@ POPIERAM
dnia 14.04.2009, 21:36 · Zgłoś
POPIERAM
Odpowiedz
0
@ BANDI
dnia 14.04.2009, 21:30 · Zgłoś
Wszystko dobrze tylko dlaczego zawsze musi się coś stać,jakaś tragedia żeby później wyciągać wnioski szukać winnych a nie można wcześniej w miarę możliwości temu zapobiec ?
Odpowiedz
0
@ ...
dnia 14.04.2009, 21:26 · Zgłoś
a jeszcze niedawno zamieszczaliscie artykul "dlaczego dziennikarz powinien byc obiektywny". gratuluje autorowi artykulu 100% obiketywizmu. gdybym byla na miejscu rodzin tych ktorzy zgineli to bylabym naprawde w siodmym niebie czytajac ten artykul. sam poczatek "i mamy kolejna zalobe narodowa" jakis sukces? :/ coz. wychowanie na wysokim poziomie. pozazdrosci.
Odpowiedz
0
@ nikta
dnia 14.04.2009, 21:24 · Zgłoś
Jak dla mnie to też więcej innych powodów jest żeby ogłaszać żałobę narodową ciągle wielu ludzi ginie a jak nasz"PAN PREZYDENT" będzie je tak ogłaszał to jak tak dalej pójdzie to cały rok zamieni się w żałobę. owszem jest to tragedia bo zginęło 21 osób ale chyba nie jest to aż takim powodem by ogłaszać żałobę narodową i to 3 dniową
Odpowiedz
0
@ niki
dnia 14.04.2009, 20:57 · Zgłoś
"Żałoba narodowa 'z okazji' zamachu w Londynie" ?! To czysta buta i dezynwoltura.

A to, że autor tego artykułu nie zgadza z decyzją prezydenta nie obliguje portalu do tego aby podczas wprowadzonej żałoby nie zamieścić symbolicznego kiru. Trochę manier Panowie i Panie!
Odpowiedz
0
@ maxz
dnia 14.04.2009, 20:54 · Zgłoś
co się czepiacie tej żałoby...
słusznie postąpił prezydent ogłaszając tą załobe... śmierć to coś bardzo bolesnego... odejście bliskiej osoby bardzo rani... a co dopiero jak odchodzą w jednym czasie tyle istnień ludzkich... ktoś musiał być naprawdę bez serca pisząc ten artykuł... nie podoba Wam się polityka Kaczorków? tak! to wyrażajcie to w inny sposób, a nie krytkujecie ich poczynania uzywajać do tego tą tragedię!!! Lub tragedię w Halembie, WTC, w Madrycie itp.
Odpowiedz
0
@ xx
dnia 14.04.2009, 20:52 · Zgłoś
też nie wiem po co to;/ nic nie mówie bo to straszna tragedia co sie stało ale żeby odrazu z tą żałobą? Co to komu pomoże?? Raczej nic, lepiej niech prezydent i premier potrącą ze swojej pensji i podzielą się z ofiarami a nie robią zamieszanie. Na Polskich drogach podczas weekendu ostatniego zginęło 35 osób? Będzie żałoba?? Dla mnie to bezsens...
rozumię jakieś tornada powodzie kataklizmy ginie kilka set osób ok... ale tutaj? Pożar.. niestety zdarzają się... każdego dnia.
Odpowiedz
0
@ [*]
dnia 14.04.2009, 20:35 · Zgłoś
Celnie jest tutaj zauważone : "Na polskich drogach podczas weekendów, świąt ginie znacznie więcej osób i nikt z tego powodu ani raz nie ogłosił żałoby narodowej. Dlaczego?" w tym bilansie ginie o wiele więcej osób ...
Odpowiedz
0
@ Kamil
dnia 14.04.2009, 19:54 · Zgłoś
Szkoda mi tych ludzi:(:(:(
Odpowiedz
0
@ agnieszka
dnia 14.04.2009, 19:36 · Zgłoś
Bardzo trafnie napisany artykuł ,popieram w 100%.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.