Strona główna

Zdrowie ucznia priorytetem dla polskiej szkoły

30
Napisany dnia: 10.04.2019, 08:30 , Tagi: Brak

W minioną sobotę, w jasielskiej filii Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi odbyła się III Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście edukacji zdrowotnej”. Wzięło w niej udział blisko sześćdziesięciu nauczycieli, wychowawców i pedagogów. Szczególnie wartościowe dla praktyków edukacji okazały się przygotowane przez organizatora konferencji warsztaty.

Tegoroczna konferencja, przygotowana przez dydaktyków oraz studentów pedagogiki jasielskiej filii Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi przy współpracy z Podkarpackim Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie Oddział w Tarnobrzegu była trzecią, w ramach, której na warsztat postanowiono wziąć zagadnienie związane z procesem nauczania i wychowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Tym razem kontekst rozważań, których adresatami byli nie tylko teoretycy edukacji, lecz również jej praktycy, stanowiła szeroko pojęta edukacja zdrowotna. Referaty, wygłoszone przez prelegentów w sesji plenarnej dotyczyły kilku zasadniczych aspektów, w tym przede wszystkim profilaktyki, diagnozy i terapii specjalnych potrzeb edukacyjnych w szkole, wymiarów funkcjonowania ucznia zdolnego w szkole oraz oblicz niepełnosprawności ucznia a jego zdrowia.

Referatom przysłuchiwało się blisko sześćdziesięciu nauczycieli, wychowawców i pedagogów, którzy, na co dzień pracują z uczniami w różnego typu placówkach oświatowych. Swoimi doświadczeniami i wiedzą z zakresu pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dzieckiem przewlekle chorym z audytorium podzieli się m.in. mgr Marzenna Habib - wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, dr Barbara Wolny - AHE w Jaśle, PCEN w Rzeszowie Oddział w Tarnobrzegu, dr Angelika Bąk - AHE w Jaśle, dr Wiesław Przybyła - Pełnomocnik Rektora ds. studiów zdalnych, AHE w Łodzi. W konferencji udział wzięli również samorządowcy. Na zaproszenie organizatorów odpowiedział Andrzej Guzik, wicestarosta krośnieński.

Wybór tematyki tegorocznej konferencji nie był przypadkowy. Edukacja zdrowotna bowiem, odciska na polskim systemie edukacji coraz bardziej znaczące piętno, o czym przekonuje dr Barbara Wolny, przewodnicząca komitetu organizacyjnego III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście edukacji zdrowotnej”. – Miejsce edukacji zdrowotnej jest bardzo precyzyjnie określone, dzięki przede wszystkim zapisom zawartym w podstawach programowych. Edukacja zdrowotna obecna jest na wszystkich etapach edukacji szkolnej. Od 2017 r. każdy nauczyciel jest zobligowany do jej realizacji. Treści z zakresy edukacji zdrowotnej zostały umieszczone w podstawach programowych w zasadzie wszystkich przedmiotów szkolnych. Nowym rozwiązaniem, które pojawiło się blisko dwa lata temu jest włączenie treści edukacji zdrowotnej do programu wychowawczo-profilaktycznego.  – wyjaśnia. Dr wolny zwraca także uwagę na szereg innych aspektów związanych z edukacją zdrowotną. Za kluczowy uznaje rolę nauczycieli, wychowawców oraz pedagogów w jej realizacji. – Podnoszenie kompetencji nauczycieli w odniesieniu do edukacji zdrowotnej jest koniecznością. Ich przygotowaniem i doskonaleniem w tym zakresie zajmują się ośrodki doskonalenia w całej Polsce na czele z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie. Działanie te są nie do przecenienia. Dla realizacji zadań z zakresu edukacji zdrowotnej potrzebna jest bowiem wiedza oraz umiejętności. To jednak nie wszystko. Zawsze powtarzam, że równie ważne jest samo przekonanie nauczyciela o konieczności prowadzenia zdrowego trybu życia. Sam nauczyciel powinien prowadzić zdrowy styl życia. Dużym wzmocnieniem dla nauczycieli praktyków są także ośrodki akademickie, takie jak na przykład nasza akademia – podsumowuje. 

dr Barbara Wolny

Jak się okazuje przedmiotem zainteresowania teoretyków i praktyków edukacji biorących udział w konferencji było nie tylko zdrowie fizyczne uczniów. Wiele miejsca poświecono również stanowi higieny zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, który od kilku już lat budzi zaniepokojenie specjalistów w tejże dziedzinie. Materii tej w swoim referacie „Odporność psychiczna dzieci i młodzieży w praktyce szkolnej” dotknęła dr Angelika Bąk, która, na co dzień jako psycholog szkolna pracuje z dziećmi. – Z przykrością należy stwierdzić, że w odniesieniu do edukacji zdrowia psychicznego i kształtowania odporności psychicznej dzieci i młodzieży sytuacja prezentuje się źle. Nie mamy powszechnego dostępu do lokalnej pomocy psychologiczno-psychiatrycznej. Brakuje psychiatrów dzieci i młodzieży oraz psychologów dziecięcych. Pracując w szkole widzę, że z roku na rok jest coraz gorzej ze zdrowiem psychicznym wśród uczniów. Moja praktyka i doświadczenie pokazują, że około dwudziestu procent dzieci i młodzieży cierpi na szeroko pojęte zaburzenia psychiczne. Najczęściej u dzieci występują zaburzenia depresyjne, zaburzenia związane z uzależnieniem od Internetu i gier komputerowych, zaburzenia nerwicowe o charakterze lękowym i somatyzacyjne. – wyjaśnia.

dr Angelika Bąk

W opinii dr Angeliki Bąk zasadnicze przyczyny problemów natury psychicznej, z którymi zmuszone są współcześnie borykać się dzieci i młodzież, tkwią m. in. w rodzicach. – Znaczącym problemem jest dziś zjawisko wypalenia rodzicielskiego. Rodzice są przepracowani, zmęczeni. Nie mają czasu na rozmowę z dzieckiem, która według wyników wszystkich badań psychologicznych ulega sukcesywnemu skróceniu. Dzieci wykonując w moim gabinecie rysunki, przedstawiają siebie często w towarzystwie laptopa oraz innych urządzeń elektronicznych. Pojawia się nowe środowisko wychowawcze on-line, gdzie dzieci spędzają coraz więcej czasu. Destrukcyjnie na psychikę dzieci i młodzieży wpływają media społecznościowe, z którymi związane jest występowanie mechanizmu społecznych porównań. W tym kontekście znacząco spada poziom zadowolenia zarówno z siebie, jak również z życia w ogóle. – mówi.

Doskonałym uzupełnieniem warstwy teoretycznej sobotniej konferencji były warsztaty dedykowane biorącym w niej udział nauczycielom, wychowawcom oraz pedagogom. Pierwszy dotyczył współpracy z trudnym rodzicem oraz specyfice odbioru  i przetwarzania bodźców sensorycznych u dzieci ze spektrum autyzmu, którego prowadzącym była mgr Dorota Pufund, doktorantka na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Drugi z kolei odnosił się do funkcjonowania dziecka z rodziny zastępczej w szkole z perspektywy rodzica. Warsztat przeprowadziła Grażyna Bysiewicz, studentka pedagogiki jasielskiej filii Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

MD

Komentarze Czytelników:
Aby ocenić dany komentarz, wystarczy kliknąć na ikonkę "+" lub "-" w prawym górnym rogu każdego komentarza.
Dodaj nowy komentarz Wybierz sposób wyświetlania komentarzy:
@ ixi
dnia 10.04.2019, 08:57
Ocena
komentarza:
9
Polskie szkoły a przede wszystkim uniwersytety powinno być uwolnione od marksizmu leninizmu i wszelkiej maści tęczowego prania mózgów. Polska szkoła i polskie rodziny powinny uczyć patriotyzmu, dumy, historii, i przedmiotów ścisłych matematyka, fizyka, chemia. Powinno się też kłaść nacisk na język polski, umiejętność wyslawiania, krasomowstwo, bronienie własnych też. Filozofia, socjologia i logika powinny wieść prym na świecie. Szkoła powinna poszerzać horyzonty, a uczniów zachęcać do nieszablonowego myślenia i odwagi, inwencji twórczej. Jeśli ktoś ma zdolności manualne powinien je moc rozwijać w szkołach zawodowych. Jeśli szkoła jest po to by zakuc - zapomnieć, by nauczycielom było łatwo, to już straciliśmy pokolenia, straciliśmy Polskę i będziemy montowania EUSSR i niewolnikami korporacji.
@ Statystyk
dnia 10.04.2019, 11:14
Ocena
komentarza:
-1
Kto wyplaci rodzicom odszkodowania za zniszczenie zdrowia psychicznego uczniów przez szkołę i nauczycieli? Popatrzmy na to od tej strony 50% uczniów potrzebuje pomocy psychiatry-winny: szkoła.
@ dragoness
dnia 10.04.2019, 14:27
Ocena
komentarza:
7
Żeby się pan nie zdziwił. Strach wierzyć w polowe tego, co opowiadają o swoich domach.
@ STRAJKUJĄCE NAUCZYCIELE
dnia 10.04.2019, 14:30
Ocena
komentarza:
-1
Nauczyciele nie martwią się o uczniów , strajkują nie prowadzą lekcji, a o zdrowie ani tyle w szkole Podstawowej nr 1 w Jaśle fotel dentystyczny i gabinet pamięta komunę .
@ dragoness
dnia 12.04.2019, 13:00
Ocena
komentarza:
1
Może senatorzyna sfinansuje?
@ Cyberchłop
dnia 13.04.2019, 07:20
Ocena
komentarza:
-1
Przede wszystkim powinny być uwolnione od lekcji Religi.
To jest najgorsza ideologia
@ belfer1
dnia 14.04.2019, 17:15
Ocena
komentarza:
1
System nauczania jest zbudowany tak aby do tego doszło. Zaznaczam, że głupim społeczeństwem rządzi się łatwiej a rząd ma to na celu. Za dużo mądrych to też źle( ja mam przeciwne zdanie). W Polsce jest tylko 400 psychiatrów dziecięcych-proszę sobie obliczyć ile dzieci przypada na 1 lekarza. To jest chore...chory system...dzieci nie dają rady a my musimy realizować to co nam dano bo inaczej ryzyko wypadu z pracy. Zrozumcie nas w końcu.
@ trują nas !
dnia 10.04.2019, 10:10
Ocena
komentarza:
6
Urzędniku od "zdrowia" w mojej szkole pytam cie po co nam fluroyzowanie zębów ?!
@ Nikki
dnia 10.04.2019, 12:47
Ocena
komentarza:
4
Niemcy podawali fluor w obozach koncentracyjnych i obozach pracy przymusowej. Celem było stłamszenie woli więźniów. Fluor jest pierwiastkiem tej samej grupy, co brom, podawany w wojsku w celach sedatywnych- uspokajających. Fluor spełnia tę rolę lepiej, ponieważ jest bezwonny i bez smaku, łatwiej, więc może być ukryty w wodzie.
Podobnie postępowali Sowieci podając fluorek sodu do wody w lagrach. Niemcy wiedzieli, że fluoryzacja powoduje uszkodzenia mózgu. Konsekwencją tego uszkodzenia jest ograniczenie możliwości samoobrony i człowiek staje się bardziej potulnym w stosunku do “rządzących”.
Połowa pochłoniętego fluoru z dziennej porcji się kumuluje w organizmie.

Dentystyczny mit o tym, że fluor zapobiega próchnicy powstał w 1939 roku, kiedy to “naukowiec” Gerald J. Cox, pracujący dla największego producenta aluminium - ALCOA, "odkrył", że fluor zmniejsza ubytki w zębach. W 1947 roku pracownik Alcoa - Oscar R. Ewing został mianowany szefem Federalnej Agencji Bezpieczeństwa odpowiedzialnym za Publiczną Służbę Zdrowia - PHS. W okresie od 1947 do 1950 roku, aż w 87 miastach wprowadzono dodawanie fluorku do wody.
W ten sposób jeszcze przed opracowaniem wyników testów działania fluoru na organizm człowieka, wprowadzono go do powszechnego użytku. “Edukacja” społeczeństwa, a przede wszystkim wprowadzanie w błąd służby zdrowia, było opłacane z funduszy korporacji aluminium, korporacji nawozów sztucznych i przemysłu zbrojeniowego, szukających zbytu dla swoich odpadów. Wmówienie społeczeństwu o rzekomych korzyściach spożywania fluoru przynosiło przemysłowi dodatkowe olbrzymie zyski.
W ten prosty sposób fluor, produkt odpadowy i wysoce toksyczny, stał się niemal z dnia na dzień poszukiwanym surowcem, aktywnym składnikiem pestycydów, fungicydów, środków znieczulających, leków psychiatrycznych i dermatologicznych, wszelkich płukanek do zębów, past.

Fluor powoduje niżej wymienione uszkodzenia organizmu człowieka:

1. zaburza syntezę kolagenu, prowadząc do rozpadu kolagenu w kościach, mięśniach, płucach, nerkach, ścięgnach,

2. wyczerpuje rezerwy energii i zmniejsza zdolność krwinek białych do fagocytozy. Nawet stężenie poniżej 1ppm, może poważnie obniżyć zdolność białych krwinek do niszczenia czynników chorobotwórczych,

3. fluor powoduje dezorientację układu odpornościowego, skutkuje to atakiem własnych komórek na tkanki i zwiększa wskaźnik wzrostu guza w raku,

4. fluor hamuje powstawanie przeciwciał we krwi,

5. fluor obniża aktywność tarczycy,

6. fluor jest konkurentem dla magnezu. Powoduje to zaburzenia pracy ok 300 enzymów,

7. fluor promuje rozwój raka kości,

8. fluor powoduje przedwczesne starzenie się ludzkiego organizmu,

9. fluor jest szczególnie niebezpieczny w rozwoju dzieci,

10. fluor powoduje większe spustoszenie w organizmie, wnikając poprzez układ oddechowy,

11. fluorki są stosowane, jako protoplazmatyczne trucizny np. do zabijania gryzoni,

12. fluorki nie mają żadnego wpływu na próchnicę zębów u ludzi.

Badania wykonane przez Amerykański Narodowy Instytut Stomatologiczny udowodniły, że fluorkowanie wody nie ma ŻADNEGO znaczenia na powstawanie próchnicy u dzieci. W ramach programu przebadano ponad 40 000 dzieci z regionów z fluorkowaniem wody i z niskim poziomem fluoru w wodzie, nie znajdując żadnej różnicy w występowaniu próchnicy u dzieci.

No to teraz już wiesz, po co jest fluoryzowanie zębów.
@ Konserwa polityczna
dnia 10.04.2019, 12:52
Ocena
komentarza:
5
Wow!!! Nie wiedziałem że w Jaśle mamy takich ekspertów od fluoru. Brzmi to dość spiskowo ale ciekawe, duży plus za chęci, naprawdę, musisz być pasjonatem.
@ dragoness
dnia 10.04.2019, 14:30
Ocena
komentarza:
1
Czyżby to była przyczyna coraz gorszych wyników nauczania? Jednak nie nauczyciele? Ufff...
@ Jasne
dnia 10.04.2019, 18:10
Ocena
komentarza:
4
Oczywiście że nie, przecież jak piekarz zrobi kiepską
bułkę, to wina bułki oczywiście, nie piekarza.
@ dragoness
dnia 10.04.2019, 18:13
Ocena
komentarza:
-3
Czasem wina ciasta. Bułka to produkt finalny.
@ Jasne
dnia 10.04.2019, 18:27
Ocena
komentarza:
0
Czasem tak, jednak to margines, nie ogół.
@ dragoness
dnia 10.04.2019, 20:27
Ocena
komentarza:
2
Rozumiem. Są takie przypadki, kiedy z bułki można zrobić ciasto.
@ Jasne
dnia 11.04.2019, 02:30
Ocena
komentarza:
2
A czy piekarz nie jest od tego by to ciasto wcześniej ocenić...?
Czy aby się nadaje na udany wypiek, tym samym bierze
na siebie odpowiedzialność za ów produkt finalny.
@ Jasne
dnia 11.04.2019, 03:06
Ocena
komentarza:
1
A zresztą nie ważne, pewnie masz rację...
@ dragoness
dnia 11.04.2019, 10:12
Ocena
komentarza:
-1
Taaa, przyjdzie producent składników i napyskuje, że piekarz się nie zna, bo przecież jego ciasto jest najlepsze na świecie. :-D
@ Nikki
dnia 11.04.2019, 11:28
Ocena
komentarza:
2
W pewnym sensie masz rację:

Belgia zmierza do wprowadzenia zakazu sprzedaży tabletek, kropli i gumy do żucia z dodatkiem fluoru. Resort zdrowia powołuje się na szkodliwe efekty uboczne fluoryzacji.
"Od lat niepokoją mnie sygnały ze świata nauki, ostrzegające przed fluorem" - oświadczyła belgijska minister zdrowia Magda Aelvoet na łamach magazyny "Humo". Wprowadzenie zakazu używania fluoru jako dodatku do różnych preparatów, stosowanych w walce z próchnicą, postuluje belgijska Rada ds. Zdrowia.

Magazyn "Humo" przypomina, że fluor wzmacnia szkliwo zębów. Niestety, pozbawia zarazem zęby i kości wapnia, przez co stają się kruche. Wśród skutków ubocznych fluoru belgijskie pismo wymienia zmiany szkieletowe, osteoporozę (rzeszotowatość kości), zapalenia stawów, a nawet raka kości. Fluor może też negatywnie oddziaływać na układ nerwowy, układ immunologiczny, a u dzieci powodować stałe zmęczenie, niski współczynnik inteligencji, ospałość i depresje.

Minister Aelvoet przyznaje, że dotychczas żaden kraj na świecie nie wprowadził jeszcze zakazu fluoru. Bruksela uważa, że bardzo pożądana byłaby koordynacja w ramach Unii Europejskiej, ale nie zamierza czekać. Pismo "Humo" twierdzi, że w ostatnich latach co najmniej dwunastu noblistów w dziedzinie chemii i medycyny ostrzegało przed zagrożeniem, jakie fluor stanowi dla zdrowia człowieka.
@ Nikki
dnia 11.04.2019, 11:30
Ocena
komentarza:
1
Dragoness, to miało być odpowiedzią na kwestię wyników nauczania u dzieci, ale ulokowało się tutaj.
@ dragoness
dnia 11.04.2019, 11:50
Ocena
komentarza:
2
Nie twierdzę, że wszyscy nauczyciele są super, ale zwalanie na nich całej odpowiedzialności...
@ Lady dragoness
dnia 11.04.2019, 18:07
Ocena
komentarza:
3
Zamiast się spierać współpracujmy, racja zazwyczaj leży po
środku.
@ elf
dnia 10.04.2019, 11:21
Ocena
komentarza:
12
Aby rzeczywiście zdrowie ucznia stało się priorytetem to przede wszystkim należy "odchudzić" te ciężkie plecaki, które noszą dzieci już od I klasy.
@ HEJ PROFESORY I DOCHTORY !
dnia 10.04.2019, 13:36
Ocena
komentarza:
0
Ilość chorób psychicznych i zdrowotnych jest przede wszystkim wprost proporcjonalna do ilości przyjmowanych ludobójczych szczepionego finansowanych przez międzynarodową grupę psychopatów i zboczeńców.
@ Zdziwiony
dnia 10.04.2019, 19:07
Ocena
komentarza:
7
Co to są choroby zdrowotne?
@ dragoness
dnia 10.04.2019, 20:28
Ocena
komentarza:
2
To samo, co "ludobójcze szczepionego".
@ Błędy
dnia 10.04.2019, 22:26
Ocena
komentarza:
2
Tak słownik zmienia po swojemu,czasem uśmiać się można,co wychodzi.
@ dragoness
dnia 10.04.2019, 22:57
Ocena
komentarza:
-1
Należy po prostu czytać przed wysłaniem.
@ Kierowca 8I0
dnia 12.04.2019, 15:53
Ocena
komentarza:
1
Coraz częściej spotykam się z prostym rozwiązaniem problemu
stresowania się uczniów.
Należy dawać po dwie lekcje z danego jednego przedmiotu.
Jedną lekcję u nauczyciela uczącego ten przedmiot gwarantującą dobrą ocenę.
A drugą lekcję z tego samego przedmiotu u nauczyciela znającego dobrze
ten materiał umiejącego wytłumaczyć i nauczyć ucznia.
Proste i skuteczne.
@ yozef
dnia 13.04.2019, 14:50
Ocena
komentarza:
1
nic sie nie zmienia ,,,tak bylo 50 lat temu ,,,non stop pokazy wyklady kursy ,,,komunisci przynajmniej zapewniali nocleg obiad czy to w iknibo czy zespole szkol gastronomicznych w rzeszowie ,,,i zawsze ktos odbieral dyplomy pochwaly ten co organizowal ,,,widze ze dalej to samo ,,,a dzis nauczyciela zepchneli na margines na swa wlasna prosbe jak mozna mowic ze egzaminy w tym roku sa niewazne ,,,jak mozna pisac i mowic o bojkocie rad pedegogicznych i ocenianiu maturzystow i bojkocie matyu ,,,cos sie niektorym poprzestawialo w glowie ,,,ja uczylem 42 lata ale w naszych czasach praca byla sluzba ,,,tak tak panowie politycy po czy pisu ,,,sluzba ,bylem dumny ze jestem nauczycielem i cale zycie sprawiedliwie ocenialem ,,,dzis moi absolwenci klaniaja sie dziekuja ,,,coscie zrobili z oswiata w ostatnich 20 latach ,,,w tym temacie powinny byc konferencja a nie sralis mazgolis wstyd nauczyciele tak daliscie sie wymanewrowac i wykorzystac ludzie wam tego nie wybacza
Dodaj komentarz Jeżeli chcesz, aby Twój nick był wyróżniony żółtym kolorem, po prostu zaloguj się w panelu logowania po prawej stronie
⇓ ⇓ ⇓ Powiększ pole komentarza ⇓ ⇓ ⇓

Zasady komentowania

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

  • Zadbamy o Twój dom i ogród

     

    Piękny dom i ogród to prawdziwa wizytówka. Na ścianach budynków mieszkalnych jednak często osadza się kurz, sadza oraz różnego typu zabrudzenia. Jak się ich pozbyć? Najlepiej postawić na doświadczonych fachowców.

  • Żyją w koszmarnych warunkach. Potrzebują pomocy

    Pani Mariola Śmietana z Łask mieszka z matką Teresą i dwójką dwunastoletnich dzieci. Rodzina żyje w warunkach, które na dzisiejsze czasy wprawiają w zdumienie. Nie mają bieżącej wody, kanalizacji, centralnego ogrzewania ani łazienki. Co więcej, w domu pojawił się grzyb i wilgoć. Rodzina potrzebuje pomocy, bo dom popada w ruinę.

  • „PSZCZÓŁKA„ już w Jaśle

  • Wypadek w Kołaczycach i potrącenie rowerzysty

     

    Dzisiaj po południu doszło do dwóch zdarzeń drogowych. W Kołaczycach około godz. zderzyły się dwa pojazdy. Z kolei około godz. 16 na osiedlu Gądki został potrącony 14-letni rowerzysta. 

  • Jasło miasto kamer

    W Jaśle przybywa coraz więcej kamer monitoringu wizyjnego. Zapotrzebowanie wzrasta, o co skutecznie zabiegają mieszkańcy, czy w ich imieniu zarządy osiedli i spółdzielnie. Za tym pojawia się potrzeba zatrudnienia dwóch nowych pracowników do obsługi systemu. Radni przyznali Straży Miejskiej ponad 105 tys. zł m.in. na zakup wyposażenia oraz podwyżki.

  • Materace bez tajemnic

  • Wybory na osiedlach za nami

    W ubiegłym tygodniu zakończyły się wybory na przewodniczących i członków zarządu na szesnastu osiedlach w mieście Jaśle. Spośród nich na dziewięciu zgłoszony został tylko jeden kandydat na przewodniczącego. Zmiany uległy na osiedlach Gądki i Kopernika.

     

  • Nie niszczmy ostatniej nawierzchni naturalnej boiska - apeluje jaślanin

    Wydawałoby się, że decyzja o wymianie nawierzchni ze sztuczną trawą jest słuszna. Jednak odmienne zdanie ma jaślanin, który zabrał głos w tej sprawie na ostatniej sesji rady miejskiej.

  • „Prochem się stałeś...”

     

    Jest normalną, szczęśliwą kobietą, która ma męża i dzieci. Lubi chodzić w sukienkach, szpilkach - jak większość kobiet – jednak z racji zawodu w szafie królują spodnie i kolor czarny.

  • Bartosz to prawdziwy wulkan energii!

    Bartosz Klęba to zdolny jedenastoletni mieszkaniec z Harklowej w gminie Skołyszyn. Uwielbia śpiewać i rysować niesamowite komiksy, w których dzieją się niestworzone historie. Tego zwariowanego chłopca Polacy poznali w programie muzycznym The Voice Kids 2.

  • PASJA HAIR & BEAUTY zapraszana na innowacyjny zabieg VIVACE!

  • Oferta edukacyjna na rok szkolny 2019/2020 dla absolwentów szkół podstawowych i gimnazjów w Liceum Ogólnokształcącym w

Panel Logowania

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Nadawca (opcjonalnie):Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: redakcja@jaslo4u.pl
Telefonicznie: 508 766 105