Biecz zmodernizował dworzec kolejowy. Kiedy przyjdzie czas na Jasło?
W Bieczu oddano do użytku zmodernizowany budynek dworca kolejowego wraz z centrum przesiadkowym. Wartość zadania opiewa na kwotę ponad 2 mln zł. Inwestycji przyglądał się Ryszard Pabian, burmistrza Jasła. Czy dworzec w Jaśle w przyszłości również doczeka się kompleksowego remontu?
Sąsiedni Biecz od ubiegłego piątku może cieszyć z oddanego do użytku centrum przesiadkowego zlokalizowanego przy linii kolejowej 108 łączącej między innymi Jasło z Bieczem i Gorlicami. Inwestycja, której wartość opiewa na kwotę 2 353 284,40 zł zrealizowana została dzięki wykorzystaniu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. O jej istocie mówił podczas uroczystego otwarcia centrum przesiadkowego wraz z dworcem kolejowym Mirosław Wędrychowicz, burmistrz Biecza – Istotą tego węzła jest to, aby przesiąść się z pojazdu prywatnego do pojazdu komunikacji publicznej, autobusu bądź też pociągu. Oprócz dworca, który straszył i znajdował się w katastrofalnym stanie przebudowane zostały tutaj szalety. Powstał parking z 42 miejscami dla samochodów. W węźle przesiadkowym znajduje się również 12 miejsc dla rowerów. Powstały wiaty przystankowe i zajezdnia dla autobusów, której do tej pory Biecz nie miał. Osoby niepełnosprawne będą miały możliwość skorzystania ze stanowiska informacyjnego. Wartością dodaną jest oczywiście wystawa, na którą składają się eksponaty związane z historią kolejnictwa – wyjaśnia.
Mirosław Wędrychowicz
Władze samorządowe Biecza liczą na to, że inwestycja polegająca na budowie centrum przesiadkowego wraz z modernizacją budynku dworca kolejowego stanowić będzie impuls dla zwiększenia liczby połączeń kolejowych łączących miasto nie tylko z innymi miastami województwa małopolskiego, lecz również z ośrodkami miejskimi położonymi na obszarze województwa podkarpackiego.
Współczesne losy dworców kolejowych w Bieczu i Jaśle są niemal bliźniacze. W obu przypadkach, bowiem władze samorządowe wymienionych wyżej miast nabyły dworce kolejowe oraz działki znajdujące się w jego bezpośrednim sąsiedztwie od Polskich Kolei Państwowych S.A. Różnica polega jednak na tym, że mieszkańcy Biecza i okolic już dziś mogą cieszyć się z nowoczesnego centrum przesiadkowego wraz z poddanym kapitalnemu remontowi dworcem. Jego modernizacja pozwoliła przywrócić mu jego pierwotną funkcję. Teraz podróżni w komfortowych warunkach mogą oczekiwać na przyjazdy i odjazdy pociągów. W Jaśle jest to na obecną chwilę niemożliwe. Dworzec wciąż pozostaje niedostępny dla podróżnych, choć miasto zapewnia, że ma pomysł na realizację węzła przesiadkowego, który stanowi szerszą koncepcję przywrócenia funkcjonalności dworca oraz jego otoczenia w perspektywie pobudzenia transportu pasażerskiego, zarówno kolejowego jak również drogowego. W Bieczu, mówił o tym Ryszard Pabian, burmistrza Jasła – Mamy pewne pomysły, co do zmian w zakresie węzła przesiadkowego. On cały czas egzystuje będąc obecnym w zapisach naszego lokalnego programu rewitalizacji. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na znaczącą kwestię, otóż tutaj, w Bieczu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego były środki na tego typu działania. U nas takich niestety nie ma. Dzisiaj trudno zatem powiedzieć jak ten montaż finansowy będzie wyglądał. Jeżeli pojawi się jednak możliwość ubiegania się o dofinansowanie nie omieszkamy z takiej okazji skorzystać. W związku z tym, że w rejonie dworca kolejowego w Jaśle znajduje się także dworzec autobusowy infrastruktura przesiadkowa będzie miała charakter zintegrowany. Stąd też zakładamy, że znajdzie się tam miejsce do parkowania samochodów osobowych, czy też miejsce przeznaczone dla ekologicznych środków transportu, jak np. hulajnogi elektryczne, rowery. Na to wszystko potrzebne są niemałe środki. Miasta na całkowite pokrycie wydatków inwestycyjnych nie stać – przekonuje.
W środku Ryszard Pabian
Kompleksowa modernizacja dworca kolejowego w Jaśle wraz z budową centrum przesiadkowego wydaje się być melodią przyszłości. Nie oznacza to jednak, że już teraz na samym dworcu i w jego obrębie nic się nie dzieje. W grudniu ubiegłego roku Miasto Jasło zrealizowało inwestycję polegającą na rozbiórce trzech budynków: dwóch budynków transportu oraz budynku WC. Teren, na którym znajdowały się wspomniane obiekty został następnie utwardzony. Dziś kierowcy parkują tam swoje samochody.
Miasto przymierza się również do wykonania drobnych prac w ramach dostosowania budynku dworca do potrzeb podróżnych – Obecnie przymierzamy się do przygotowania sanitariatów i małej poczekalni, z których mogliby korzystać podróżni – wyjaśnia Ryszard Pabian. Wszystko wskazuje na to, że inwestycja zostanie zrealizowana jeszcze w tym roku. Przebudowa obejmuje istniejące pomieszczenia usytuowane w narożniku północno-wschodnim budynku. W jej ramach powstaną następujące pomieszczenia: WC męski, WC damski, pomieszczenie dla karmienia i przewijania dzieci, pomieszczenie na sprzęt porządkowy, wiatrołap. Wszystko to o łącznej powierzchni użytkowej 20,66 m kw. Pomieszczenia przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dostępne będą z peronu kolejowego i z budynku dworca, w godzinach, w których będzie on czynny.
Wciąż ważą się losy dworca jako całego obiektu. Ryszard Pabian nie wyklucza, że jego modernizacja zostanie oparta o partnerstwo publiczno-prywatne – Pomysły mówiące o rozwiązaniu polegającym na zastosowaniu partnerstwa publiczno-prywatnego również się pojawiają. Rozmowy w tym zakresie są prowadzone. W ramach tej koncepcji może pojawić się podmiot prywatny, inwestor, który miałby gotową koncepcję wykorzystania tego budynku do własnych potrzeb. Obecnie potoki podróżnych nie są już tak duże jak kiedyś. Utrzymywanie tak dużego obiektu tylko i wyłącznie pod kątem obsługi podróżnych nie ma obecnie uzasadnienia. Stąd pomysł, aby również w inny sposób zagospodarować to miejsce – mówi burmistrz Jasła.
O tym, że realizacja inwestycji polegającej na budowie „Centrum Komunikacyjnego Jasło” znacząco wzmocniłaby pozycję Jasła na mapie połączeń kolejowych przekonany jest Adam Filar, społecznik, pasjonat kolei i koordynator kampanii KochamKolej.pl – Jasło zasługuje na to, żeby dworcowi kolejowemu przywrócono jego pierwotną funkcję. Projekt budowy centrum przesiadkowego jest istotny nie tylko dlatego, że zmieni krajobraz miasta i poprawi komfort podróżowania. Równie istotnie wpłynąć może na poprawę koniunktury w zakresie przywracania połączeń kolejowych na Podkarpaciu. Wierzę, że zmodernizowany dworzec stanie się argumentem, dzięki któremu pozycja Jasła na mapie połączeń kolejowych stanie się zdecydowania mocniejsza. Wszelkie starania tego typu mogą okazać się jednak nic nieznaczące, jeżeli rewizji nie ulegnie polityka władz samorządowych województwa podkarpackiego w zakresie planowania i realizacji transportu kolejowego pasażerskiego. Symptomatyczny w tej materii wydaje się brak w rozkładzie jazdy pociągów, które z powodzeniem mogłyby kursować pomiędzy stolicą województwa a Bieczem i Gorlicami. Na tym odcinku nie są obecnie prowadzone żadne prace modernizacyjne. Nic nie stoi, więc na przeszkodzie, aby takie połączenia uruchomić – przekonuje.
Adam Filar
MD