Kto wymyślił opłaty za foliówki?
Robiąc zakupy w popularnych marketach coraz częściej prosząc o reklamówkę, sprzedawca informuje nas, że owszem są dostępne, ale za opłatą – 5 gr, 7 gr, a nawet 40 gr. – Skąd te kwoty? Czy sprzedawca ma prawo obciążać nas klientów kosztem opakowania na zakupione towary? – zastanawiała się Krystyna Kowalska, zainteresowana sprawą.
Najpierw dali, potem odbierali…
- Do 1 stycznia 2003 r. obowiązywało Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczególnych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży między przedsiębiorcami a konsumentami, które przy sprzedaży samoobsługowej wprowadzało obowiązek nieodpłatnego udostępnienia konsumentowi materiałów odpowiednich do zapakowania zakupionego towaru. Konsumenci zdążyli się więc przyzwyczaić do bezpłatnych toreb foliowych w każdym sklepie. Po 1 stycznia 2003 r. przepisy tego rozporządzenia zostały jednak uchylone – informuje Elżbieta Sługocka – Krupa, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Krośnie.
Tak więc, obowiązująca od kilku lat ustawa nie przewiduje już udostępniania nieodpłatnych opakowań, dlatego też przedsiębiorcy i sprzedawcy mają swobodę działania w tym zakresie. Jedni popierają opłaty za foliowe reklamówki, a drudzy nie. I takie mają prawo. – Wielu sprzedawców w celu pozyskania klientów pozostało przy praktyce udostępniania nieodpłatnych opakowań, ale wielu z nich wprowadziło zróżnicowane opłaty przyłączając się do kampanii ekologicznych prowadzonych przez różne organizacje. Rodzi się jednak pytanie czy torby ekologiczne, które widzimy w sklepach posiadają rzeczywiście właściwości, dzięki którym można je uznać za ekologiczne i przyjazne środowisku, czy też jedyną cechą, która odróżnia je od tradycyjnych toreb foliowych jest ich oznaczenie – mówi rzeczniczka konsumentów.
Na „ekologicznych” foliówkach dostępnych w popularnych sklepach i marketach widnieją hasła typu: „przyjazna naturze torba oxo-biodegradowalna”, „jestem biodegradowalna, kompostowalna”, „z miłości do środowiska”, „dbajmy o środowisko”, „eko-torba” lub „torba przyjazna naturze”.
Moda na ekologię
– Do ogólnopolskiej akcji społecznej „Stop foliówkom” włączyło się również miasto Krosno. Jest to jedno w wielu działań podejmowanych przez Urząd Miasta w trosce o ochronę środowiska – informuje Joanna Sowa, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Krosna. Akcję ograniczania wprowadzania na rynek kolejnych ilości foliowych reklamówek poparli krośnianie. W czerwcu br. wielu mieszkańców podpisało się pod projektem zmiany ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. – Promocję postawy ekologicznej zaczęliśmy od siebie. W sierpniu wszyscy pracownicy urzędu miasta otrzymali torby ekologiczne z logo szeroko prowadzonej akcji „Porządkujmy Wspólny Dom” – mówi Krzysztof Smerecki, sekretarz miasta. (....)
/wz-s/ - Szczegóły w Nowym Podkarpaciu