Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Model pomnika ku czci Żołnierzy Wyklętych ukończony

74

Przy Zespole Szkół Nr 4 w Jaśle powstaje „pomnik” poświęcony Żołnierzom Niezłomnym, którego koncepcję architektoniczną przygotował wybitny polski rzeźbiarz emigracyjny Andrzej Pityński. Artysta poinformował, że gipsowy model rzeźby, która zostanie ustawiona na wykonanym już cokole, został ukończony.

Pomysł wykonania dzieła, które uczciłoby pamięć Tych, którzy dla wolnej Polski poświęcili wszystko, także życie, narodził się w 2018 r. Inicjałem jego powstania był ówczesny Zarząd Powiatu w Jaśle. Cokół pod rzeźbę został już wykonany, natomiast trwały prace nad mającą go zwieńczyć rzeźbą. Mistrz Andrzej Pityński, w piśmie do Adama Pawlusia, Starosty Jasielskiego poinformował, że model pomnika w gipsie, w skali 1:1, został właśnie zakończony. Artysta wykonał model na własny koszt, jako dar dla Powiatu Jasielskiego. Jak informuje, po podpisaniu kontraktu z odlewnią, prześle tam swoje dzieło, pocięte na dziesięć segmentów. Po odlaniu w brązie i ostatecznym dopracowaniu, zostaną pospawane w całość. Artysta osobiście będzie nadzorował montaż całej kompozycji.

Powstanie w Jaśle „pomnika” autorstwa Andrzeja Pityńskiego, autora m.in. pomnika katyńskiego w Jersey City i pomnika poświęconego rzezi wołyńskiej, jest wielkim zaszczytem dla miasta i regionu jasielskiego.

Kompozycja dzieła przedstawia Orła Polskiego w koronie z ryngrafem „Matki Boskiej Ostrobramskiej”, walczącego z trzema hydrami symbolizującymi okupanta i stojącymi za nimi organizacje. 

Zbiórkę pieniędzy na jego wykonanie organizuje Stowarzyszenie Oświatowo-Edukacyjne Zespołu Szkół nr 4 w Jaśle. Część środków została już zebrana. Wszyscy, którym Wolna Polska i jej historia oraz związani z nią bohaterowie nie są obojętni, mogą dokonać wpłat pieniężnych na konto Stowarzyszenia Oświatowo-Edukacyjnego Zespołu Szkół nr 4 w Jaśle nr: 18 1240 2337 1111 0010 1028 2914, z dopiskiem: „Budujemy Pomnik Żołnierzy Niezłomnych" lub w ramach darowizny przy rozliczeniu PIT na nr KRS: 0000251764.

Starostwo Powiatowe w Jaśle 

Reklama

Komentarze: 73

Dodaj komentarz Widok:
0
@ dragoness
dnia 09.04.2019, 10:16 · Zgłoś
Zalecam poczytanie na Facebooku, co na temat pomnika sadzą czytelnicy Faktów Jasielskich.
Odpowiedz
0
@ xddd
dnia 08.04.2019, 23:30 · Zgłoś
orzeł mi się nie podoba i lepiej takim kiczem nic nie upamiętniać. Czy w jaśle nie ma artystów? Czy zawsze ktoś musi zarobić spoza miasta?
Odpowiedz
0
@ dragoness
dnia 08.04.2019, 23:47 · Zgłoś
Tak, jeśli trzeba dać zarobić znajomemu z Hameryki.
Odpowiedz
0
@ Srogi Luśnia
dnia 08.04.2019, 18:46 · Zgłoś
Czy to chodzież o tych "niezłomnych", którzy [...] /a nawet wieszali/ [...] biorących ziemię z reformy rolnej ?
Odpowiedz
0
@ koko
dnia 07.04.2019, 14:19 · Zgłoś
A ten pomnik to mi się nie podoba już i tak dużo ich w Jaśle jest, [...] całe miasto takimi pomnikami i będzie ładnie na pewno.
Odpowiedz
0
@ Ale jaja
dnia 06.04.2019, 18:35 · Zgłoś
Poza tym nikt nie pytał czy chcemy ten badziew oraz mam dość wmawiania ich bohaterstwa
Odpowiedz
2
@ Ale jaja
dnia 06.04.2019, 18:34 · Zgłoś
Po co jest ten Miś? Właśnie, nikt nie wie więc nie musisz się martwić że ktoś o niego zapyta l
Odpowiedz
1
@ mój pseudonim
dnia 06.04.2019, 18:19 · Zgłoś
Lepiej niech starostwo da na rozbudowę SOR-u. Chorych ludzi nie ma gdzie położyć. Chyba że pod pomnik zawiozą, to szybciej ozdrowieją.
Odpowiedz
2
@ cytryna kwasna
dnia 06.04.2019, 14:16 · Zgłoś
W Jasle ambicja KAZDEGO DZIALACZA i "SPOLECZNIKA" to jakis pomnik po sobie zostawic,
jak by im na cmentarzu nie wystarczal.
Odpowiedz
0
@ tak jest
dnia 06.04.2019, 13:18 · Zgłoś
500 plus pomniki. i mamy ich
Odpowiedz
-2
@ ta jest
dnia 06.04.2019, 13:14 · Zgłoś
pomnik przy każdej szkole. niech młode się uczą
Odpowiedz
6
@ Tryt
dnia 06.04.2019, 00:50 · Zgłoś
Kicz na uczczenie kiczowatych bohaterów a w przytłaczającej większości zwykłych bandziorów i rzezimieszków. Cytat z wypowiedzi pewnego pisowego ,,historyka,, walczyli z komuną przez karanie za współpracę czytaj mordowanie bezbronnych np. sołtysów ,konfiskaty czyli rabunek zwykłych ludzi z resztek pieniędzy inwentarza domowego i gospodarskiego, rozbijanie punktów komunistycznego oddziaływania,czyli włamania do [...] sklepików gminnych spółdzielni.
Odpowiedz
3
@ kaj
dnia 06.04.2019, 08:06 · Zgłoś
Po wonie mówiono o nich "świniokrady".
Odpowiedz
3
@ Arsenal
dnia 05.04.2019, 22:13 · Zgłoś
W Trzcinicy w listopadzie postawili o wiele ładniejszy i bez zbiórki
Odpowiedz
1
@ fundusz
dnia 06.04.2019, 11:18 · Zgłoś
kto ufundował pomnik w Trzcinicy?
Odpowiedz
9
@ Xxx
dnia 05.04.2019, 21:24 · Zgłoś
Wyremontujcie lepiej drogi czy cos pozytecznego zrobcie a nie tylko pomniki a potrzeby zwyklych macie daleko [...]... .Jaslo za chwile bedzie cale w pomnikach a ludzie beda jezdzic po dziurach i uciekac z tego starzejacego sie miasta. Czym chcecie mlodych zatrzymac nastepnym pomnikiem czy wyzyskujaca praca z a 2.500 zl? Kiedy sie wrescie ten cyrk skonczy bo zyc sie tu juz nie chce?
Odpowiedz
4
@ jurciu
dnia 05.04.2019, 17:36 · Zgłoś
Nic dodać nic ująć tylko tego trzeba w Jaśle ludzie zarabiają tyle co burmistsz nikt nie chce w stylu robić za 1670 /to typowe dla urzędzsów bmw/tylko hcwalić boga
Odpowiedz
-10
@ Witam
dnia 05.04.2019, 17:23 · Zgłoś
Witam nie plujmy tak jadem może pomniki nie są aż tak bardzo potrzebne,ale skoro już jest zobaczymy też plusy do zostanie dla potomnosci bo młodzi ludzie będą z upływem lat zapominać o przeszłości A tak przechodząc jeden z drugim zobaczą zastanowię się i przypomną o tych którzy walczyli i oddawali zycie swe za Nasz Kraj!!!
Odpowiedz
8
@ jaślak
dnia 06.04.2019, 11:31 · Zgłoś
W Bieszczadach w miejscowości Jabłonki też był taki pomnik generała Świerczewskiego który zginął w tym miejscu od kul [...] z UPA za to że utrwalał polskość na tych terenach. Przez lata odbywały się tam zloty młodzieży, rajdy turystyczne, biwaki. Młodzież i weterani, towarzysze broni i po prostu przyzwoici polacy oddawali mu należny szacunek i pamięć. Ale przyszły chordy z innej planety i zburzyły ten wspaniały pomnik polskości. Więc nie byłbym pewny czy również ten pomnik przetrwa tak długo. Nie wspomnę o wielu innych pomników które zostały zrównane z ziemią przez "dobrą zmianę".
Odpowiedz
-5
@ dragoness
dnia 06.04.2019, 11:43 · Zgłoś
Pan tak na poważnie? Naprawdę?
Odpowiedz
3
@ Do jaślak
dnia 06.04.2019, 11:50 · Zgłoś
Pamiętam ze szkoły moje przeżywanie,gdy nauczycielka opowiadała o Karolu Świerczewskim.Smutne dla starszych ludzi deptanie naszej przeszłości,brutalne niszczenie pamiątek,wycinanie jasielskich drzew,które szumem listków i gałązek przypominały naszą młodość,ideały i poświęcenie dla Jasła i Mieszkańców.Bolesna prawda,czy wycinacze drzew spytali starszyzny o pozwolenie?Jeszcze żyją Ci,którzy walczyli o wolność,sadzili te drzewa,a w ich cieniu wspominali dramat wojny i ciężką odbudowę.Brak szacunku dla starszych to nóż w serce,bolesne przeżycie,poczucie krzywdy duchowej i odczucie pogardy.Każdy polityk powinien być CZŁOWIEKIEM.
Odpowiedz
2
@ Jaślak
dnia 06.04.2019, 13:42 · Zgłoś
Pragnę zauważyć że prawdziwą historię tworzą fakty i czyny, o tym człowieku uczyliśmy się w szkołach, lekturą była książka " O człowieku który się kulom nie kłaniał". Był wzorem dla młodzieży i to się dla mojego pokolenia nigdy nie zmieni. Burzenie pomników nie zniszczy pamięci o tym wielkim człowieku mojego pokolenia. A historii nie traktuje się wybiórczo w zależności od tego kto przy korycie bo to źle świadczy o takim narodzie. Weźcie sobie za przykład inne kraje gdzie historia jest zawsze jedną.
Odpowiedz
-3
@ dragoness
dnia 06.04.2019, 13:53 · Zgłoś
No proszę, jesteśmy praktycznie w jednym wieku, a dla mnie wzorem nie był. Wszystko zależy od środowiska i wychowania.
Odpowiedz
3
@ Jaślak
dnia 06.04.2019, 14:17 · Zgłoś
Nie, historia nie zna pojęć środowiska i wychowania, historia się tworzy a tylko ludzie niestety traktują w sposób wygodny dla siebie w zależności od uwarunkowań zewnętrznych, czyli jedynie słusznej linii koryta.
Ktoś komuś może się mniej lub bardziej podobać, ale nie zmienia to tego co było i się stało. Historię można oceniać lepiej lub gorzej, ale postacie historyczne nie znikają ot tak.
Odpowiedz
-4
@ dragoness
dnia 06.04.2019, 14:28 · Zgłoś
Rozumiem, że n.p. Adolf Hitler to również osoba niesłusznie skrzywdzona przez historię. Gdyby wygrał wojnę, byłby pana idolem?
Odpowiedz
1
@ Jaślak
dnia 06.04.2019, 14:42 · Zgłoś
Osobowe o nicku dragones, czy jakoś tak. Mylisz tworzenie się historii z oceną historii. Hitler jest osobą historyczną i nikt go z tej historii świata nie usunie i każdy ocenia go jak chce. Świerczewski też jest osobą historyczną, ale obecni chcą go z tej historii usunąć. I to jest ta różnica której jak widać nie pojmujesz. Na tym kończę naszą krótką polemikę.
Odpowiedz
-2
@ dragoness
dnia 06.04.2019, 14:58 · Zgłoś
Świerczewski tez jest częścią historii, ale traktowanie go jak idola jest nadużyciem. Rozumiem, że gdyby gdzieś stał pomnik Hitlera, nie miałby pan nic przeciwko? No, bo to historia.
Odpowiedz
2
@ Do jaślak
dnia 06.04.2019, 15:44 · Zgłoś
Pamiętam tę lekturę i uczono nas,by mieć szacunek dla ludzi,którzy poświęcali życie dla Ojczyzny.Opowiadanie o Walterze bardzo mnie wzruszało i pomnik powinien przypominać historię.Pozmieniano nazwy ulic,a przecież Ci ludzie walczyli i ginęli dla Ojczyzny.Po co to zamieszanie,starsze pokolenie,od którego należy czerpać wiedzę i doświadczenie życiowe,przeżywa takie zatracanie tego,co kiedyś było tak istotne w życiu.
Odpowiedz
10
@ Alex
dnia 05.04.2019, 17:19 · Zgłoś
Z góry przepraszam za [...] skojarzenie, ale te węże przypominają mi pewną część anatomiczną mężczyzny
Odpowiedz
9
@ Do Alex
dnia 05.04.2019, 21:14 · Zgłoś
Faktycznie,ale panowie nabawią się kompleksów i będą teraz mówić:zajmij się moją hydrą.
Odpowiedz
8
@ Jaślak
dnia 06.04.2019, 07:12 · Zgłoś
Rzeszów ma damskie przyrodzenie, to Jasło będzie miało męskie i to trzy sztuki w jednym
Odpowiedz
-2
@ hańba
dnia 06.04.2019, 11:17 · Zgłoś
co za skojarzenia!!!
zarząd powiatu też ma trzech członków ale nikt tego nie kojarzy z czymś nieprzyzwoitym.
Wstydźcie się.
Odpowiedz
2
@ Do hańba
dnia 06.04.2019, 11:32 · Zgłoś
Myślę,że to aluzja,lecz cóż nieprzyzwoitego jest w ludzkim ciele,potędze miłości i wydawania potomstwa-by Świat nie zaginął?(Lecz ginie przez chciwość i stawianie pieniądza na pierwszym miejscu,niszcząc wartości ludzkie).
Odpowiedz
14
@ III
dnia 05.04.2019, 16:37 · Zgłoś
Tak, tego właśnie w Jaśle brakowało do pełni szczęścia.
Odpowiedz
-7
@ do Marcin
dnia 05.04.2019, 16:26 · Zgłoś
W tej rzeźbie [...] jest tyko hydra komunizmu.
Orzeł jest wspaniały i waleczny.
Odpowiedz
13
@ dragoness
dnia 05.04.2019, 16:35 · Zgłoś
Szkoda, że na orle nie ma napisu Polska, bo [...] może go pomylić np. z amerykańskim.
Odpowiedz
8
@ CDN
dnia 05.04.2019, 17:27 · Zgłoś
A skąd wiadomo, że hydra to hydra. Przecież niepodpisana...
Odpowiedz
2
@ Człowiek z lasu
dnia 05.04.2019, 18:40 · Zgłoś
Symbolem USA jest pigarga białogłowa.
Odpowiedz
1
@ Mikki
dnia 05.04.2019, 18:49 · Zgłoś
No nareszcie pani magister coś konstruktywnego! Doskonały pomysł!
Odpowiedz
11
@ dragoness
dnia 05.04.2019, 16:22 · Zgłoś
No żeż zaszczyt nas kopnął niemożebny bo sam "wybitny" Pityński, królem kiczu zwany, popełnił nam projekt pomnika. Na razie w gipsie. Jeszcze tylko poprawić błąd ortograficzny na cokole i bedzie git!
Odpowiedz
12
@ olo
dnia 05.04.2019, 15:27 · Zgłoś
co ... kolejny badziew ...
Odpowiedz
2
@ x
dnia 05.04.2019, 14:31 · Zgłoś
a haj mecyje..
Odpowiedz
27
@ Marcin
dnia 05.04.2019, 13:33 · Zgłoś
W Jaśle nam tylko pomników brakuje.
Oby ta [...] i koszmarnie [...] figurka nie doczekała się realizacji.
Odpowiedz
7
@ Tak widzę
dnia 05.04.2019, 21:11 · Zgłoś
Ale jak stanie,to orzeł będzie patrzył w stronę wc.
Odpowiedz
8
@ ksiądz Mateusz
dnia 05.04.2019, 13:21 · Zgłoś
mnie się ten pomnik podoba i chętnie go wam poświęcę. Za poświęcenie biorę co łaska ale nie mniej niż...
Odpowiedz
13
@ Leśniak
dnia 05.04.2019, 12:54 · Zgłoś
Czy to na pewno jest Orzeł a nie wrona ?
Odpowiedz
19
@ Ja to widzę
dnia 05.04.2019, 12:40 · Zgłoś
W tej swojej złości to nawet orzeł podobny do Pawlusia.. tylko kogo on ta tam gniecie ? :D
Odpowiedz
9
@ Szpitalna
dnia 05.04.2019, 22:01 · Zgłoś
A na podwyżki dla ciężko pracujacych w szpitalu kasy niema wstyd panie starostów mam chora córeczkę pomnikiem ja uzdrowie
Odpowiedz
2
@ Uczony w Piśmie
dnia 06.04.2019, 17:31 · Zgłoś
Zaprawdę powiadam Ci kobieto małej wiary, ta władza nas wszystkich uzdrowi. A do szpitala to nie chodź tylko pod pomnik sławić Zarządu Powiatu imię, a córka w trzy niedziele ozdrowieje.
Odpowiedz
17
@ qwerty
dnia 05.04.2019, 12:32 · Zgłoś
pomijając aspekty finansowe i estetyczne... to zauważyć należy, że pomnik co do zasady ma coś symbolizować i skłaniać do samodzielnego myślenia, zastanawiania się , własnej interpretacji ... a tu wszystko podpisane !!! Cóż twórca widocznie uznał, że ludzie w Jaśle sami nie potrafią więc trzeba im dokładnie napisać co mają myśleć. Fu ...!!!
Odpowiedz
8
@ Woytazzz
dnia 05.04.2019, 21:24 · Zgłoś
Gdybym mógł, dałbym Ci 100 plusów, bo i racji masz 100%. W wizji "wybitnego artysty" aluzja jest tak subtelna, że wali widza na odlew w [...].
Odpowiedz
35
@ Dociekliwy Stefan
dnia 05.04.2019, 12:31 · Zgłoś
Czy pomnik z napisem PZPR na wężu będzie odsłaniał poseł Rzońca, który zasłynął na całą Polskę płomienną obroną komunistycznego prokuratura?
Odpowiedz
15
@ kaj
dnia 06.04.2019, 08:04 · Zgłoś
Wąż z pyskiem Piotrowicza - to byłby przebój!
Odpowiedz
3
@ za nasze
dnia 06.04.2019, 11:13 · Zgłoś
No to orzeł powinien mieć rysy Kaczyńskiego
Odpowiedz
1
@ ZSMP
dnia 07.04.2019, 07:27 · Zgłoś
Co się dziwicie?Przecież on taki sam?
Odpowiedz
11
@ dragoness
dnia 05.04.2019, 12:05 · Zgłoś
No żeż zaszczyt nas kopnął niemożebny bo sam "wybitny" Pityński, królem kiczu zwany, popełnił nam projekt pomnika. Na razie w gipsie. Jeszcze tylko poprawić błąd ortograficzny na cokole i będzie git!
Odpowiedz
44
@ Klara
dnia 05.04.2019, 12:03 · Zgłoś
Na to zawsze znajdą się pieniądze - pomniki, obeliski, figurki. Ale na to by człowiek mógł godnie żyć zarabiając godziwą pensje - już nie.
Odpowiedz
22
@ bercik
dnia 05.04.2019, 11:58 · Zgłoś
ja [...], królem kiczu sie podniecają!
Odpowiedz
15
@ [...]
dnia 05.04.2019, 11:40 · Zgłoś
Za model na " koszt własny " zapłacimy podwójnie w cenie oryginału...
Dobra robota starosty Pawlusia!
Odpowiedz
1
@ opozycjonistka
dnia 05.04.2019, 11:39 · Zgłoś
Andrzej Pityński to najwybitniejszy polski twórca żyjący na emigracji. Do tej pory żadne polskie miasto nie odważyło się pokazać jego wybitnej rzeźby Rzeź Wołyńska.
Odpowiedz
21
@ Tic-Tac
dnia 05.04.2019, 12:59 · Zgłoś
Chyba ten orzeł bardziej przypomina sekretarza wezojada w koronie.
Odpowiedz
-6
@ dragoness
dnia 05.04.2019, 13:41 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
6
@ [...]
dnia 05.04.2019, 14:05 · Zgłoś
Jak nie na temat? Krytyka zabroniona?
Odpowiedz
14
@ ixi
dnia 05.04.2019, 17:06 · Zgłoś
Te "węże" są słabe i kiczowate..
Odpowiedz
3
@ dragoness
dnia 05.04.2019, 17:14 · Zgłoś
To są hydry, proszę pana, pewnie te z wiersza, bo jednogłowe.
Odpowiedz
4
@ Tak widzę
dnia 05.04.2019, 19:36 · Zgłoś
Taki zmęczony ten orzeł,jakby resztkami sił rozpostarł te skrzydła.Gdzie jego siła,determinacja i polska waleczność,bohaterstwo.
Odpowiedz
3
@ ixi
dnia 05.04.2019, 20:41 · Zgłoś
Nie zmienia to faktu że są nieco kiczowate..
Odpowiedz
4
@ do "dragoness"
dnia 06.04.2019, 05:46 · Zgłoś
Ciekawe czy jedno czy dwupłciowe?
Odpowiedz
8
@ Jaślak
dnia 06.04.2019, 06:28 · Zgłoś
Niech stawiają pomniki wątpliwej wartości, jak się władza zmieni będzie miała co burzyć. Naszą historię niestety nie tworzą fakty, lecz politycy.
Odpowiedz
5
@ dragoness
dnia 06.04.2019, 10:12 · Zgłoś
Szanowny panie, kiczowate badziewie to niech sobie przytulają Amerykanie, Polacy powinni mieć lepszy gust, no ale skoro rząd promuje disco polo, to i Pityński świetnie tu pasuje.
Odpowiedz
4
@ dragoness
dnia 07.04.2019, 21:21 · Zgłoś
"Pityński (...) uprawia realistyczną sztukę patriotyczną, opartą na talencie wizualnym, odwołującą się do naszej tradycji i historii," - to jest raczej hiperrealizm i oczoj**ność, nie mówiąc o graniu na prymitywnych emocjach. Ten artykuł również czytałam. Co do Orderu Orła Białego, to cóż... zaczyna być tyle wart, ile za Augusta III i caratu.
Odpowiedz
-2
@ Opozycjonistka
dnia 08.04.2019, 00:35 · Zgłoś
Jakoś mój komentarz także znika. Pisałam w nim, że "autorytet" z Polityki, który krytykuje wybitnego rzeźbiarza nazywając go królem kiczu sam jest wielkim znawcą sztuki bo skończył socjologie i uczył na wsi w szkole. Taki ci to marszand.
Odpowiedz
4
@ dragoness
dnia 08.04.2019, 01:18 · Zgłoś
Błagam... wybitny to był Michał Anioł, a to jest rzemieślnik dla mało ogarniętej publiczności. Uważa odbiorców za [...], skoro popełnił jakieś trzy wężoidy i jeszcze je podpisał, żeby [...] nie miał przypadkiem pola do interpretacji.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.