Most w Krajowicach przejdzie rozbudowę. Zniknie ruch wahadłowy i sygnalizacja świetlna
Miasto Jasło ogłosiło przetarg na rozbudowę mostu w Krajowicach, który jest w złym stanie technicznym i wymaga pilnych prac naprawczych. Od kilku lat przejazd przez obiekt odbywa się wahadłowo, dodatkowo sterowany jest sygnalizacją świetlną. Miasto na realizację inwestycji otrzymało promesę z Rządowego Funduszu Polski Ład w wysokości blisko 11 mln zł.
Miasto Jasło przymierza się do rozbudowy mostu w Krajowicach, którego stan techniczny od lat prosi się o modernizację. Jeszcze nie tak dawno, bo w 2019 r. burmistrz Ryszard Pabian wspominał o pomyśle budowy nowej przeprawy mostowej przez rzekę Wisłokę łączącej tereny przemysłowe na osiedlu Gamrat z drogą krajową na ul. Krakowskiej w Jaśle. Z uwagi, iż były wówczas możliwości ubiegania się o środki na ten cel z rządowego programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów, miasto liczyło, że uda się im pozyskać dofinansowanie na poziomie 80 proc. Miasto zmieniło jednak koncepcję. Zamiast nowego mostu zamierza rozbudować obecnie istniejącą przeprawę mostową.
- Zleciliśmy wykonanie ekspertyzy budowlanej obiektu oraz opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego dla planowanej inwestycji. Wykonawca, który zostanie wyłoniony w drodze postępowania przetargowego przed przystąpieniem do właściwych prac budowlanych będzie zobowiązany do sporządzenia wszystkich niezbędnych opracowań projektowych - podkreśla Grzegorz Witkowski, kierownik Wydziału Inwestycji i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta w Jaśle. - Po wykonanej rozbudowie zwiększy się nośność obiektu, która obecnie wynosi do 30 ton. Ruch będzie dwukierunkowy, zdjęta zostanie sygnalizacja świetlna – dodaje.
Aktualny stan techniczny mostu o długości 120, 60 m, który najprawdopodobniej powstał w latach 70. eksperci z firmy AERO-PRz Sp. z o. uznali za niepokojący. W nawierzchni jezdni zauważono głębokie koleiny, spękania i wykruszenia w obrębie dylatacji bitumicznych, natomiast w nawierzchni chodników występują m.in. niewielkie spękania, ubytki, deformacje, a w krawężnikach ubytki betonu. Z kolei urządzenia dylatacyjne i elementy odwodnienia są zanieczyszczone oraz występują m.in. przecieki. Stan techniczny dźwigarów, poprzecznic, przyczółków oraz płyty mostu także uznano za niepokojący. Stwierdzono ubytki betonu i korozję zbrojenia.
W ramach rozbudowy mostu zaplanowano poszerzenie jezdni do 6,5 m, wykonanie obustronnych chodników o długości 1,5 m. - Analiza statyczno-wytrzymałościowa konstrukcji w stanie projektowanym wykazała konieczność wzmocnienia dźwigarów, wykonanie nowej płyty pomostu, wzmocnienie fundamentów podpór i adaptację geometryczną górnych części korpusów podpór wraz z wykonaniem nowych elementów wyposażenia obiektu oraz dostosowaniem dojazdu do obiektu – czytamy w ekspertyzie.
Na realizację zadania władze miasta otrzymały promesę w wysokości blisko 11 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład , pozostałe środki na pokrycie kosztów zadania zostaną pokryte z budżetu Miasta Jasła. W połowie lutego br. jasielski magistrat ogłosił przetarg na rozbudowę mostu na ul. Krajowickiej w Jaśle. Oferty można składać do 3 marca br.
id