Realne szanse na kolejne połączenia kolejowe z Jasła do Małopolski
Starania o uruchomienie nowych połączeń kolejowych z Jasła w kierunku zachodnim mogą zmaterializować się już wiosną 2020 r. Głosy, domagające się uwzględnienia w rozkładach jazdy pociągów do Krynicy, czy też Stróż zdają się wreszcie przynosić wymierne efekty. Dowodem na potwierdzenie tak postawionej tezy może być poniedziałkowe spotkanie robocze w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego z udziałem m.in. Adama Filara.
fot. Facebook Adam Filar
Jasło i okoliczne miejscowości od wielu lat stanowią białą plamę na mapie połączeń kolejowych. O ile ze stolicą województwa podkarpackiego Jasło wkrótce łączyć będzie osiem par pociągów (w grudniu wchodzi w życie nowy rozkład jazdy), to niezwykle atrakcyjny w opinii przede wszystkim środowisk stawiających sobie za cel rozwój połączeń kolejowych, kierunek zachodni wciąż czeka na zagospodarowanie. O tym, że dla mieszkańców województwa podkarpackiego, a ściślej rzecz biorąc powiatu jasielskiego jest to koncepcja ze wszech miar atrakcyjna świadczyć może fakt, iż uruchomione przed dwoma laty połączenie weekendowe do Krakowa do dziś cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem.
Ci, którzy nie ustawali w staraniach o wspomniane połączenie, nie zadowolili się tym jednym sukcesem. Jeszcze w ubiegłym roku społecznicy na czele z Adamem Filarem, koordynatorem kampanii KochamKolej.pl podjęli starania o reaktywowanie połączenia kolejowego Jasło – Krynica – Jasło. Momentem przełomowym w sprawie okazał się próbny kurs pociągu na tejże trasie z 28.09.2019 r. Składem Kolei Małopolskich Sp. z o.o. do popularnej w całej Polsce miejscowości wypoczynkowej pojechało wówczas prawie trzysta osób, o czym pisaliśmy w artykule „Próba zakończona sukcesem. Prawie 300 osób w pociągu do Krynicy”. Frekwencja, jaką wówczas odnotowano nie mogła umknąć uwadze decydentom z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, których stanowisko w kontekście uruchamiania kolejnych połączeń kolejowych z Jasła w kierunku zachodnim jest absolutnie kluczowe.
Inicjatorzy próbnego kursu do Krynicy postanowili więc pójść za ciosem. Niemal natychmiast skierowali do Łukasza Smółki, wicemarszałka Województwa Małopolskiego pismo, w którym po raz kolejny zaapelowali o podjęcie działań mających na celu ożywienie ruchu pociągów na linii nr 108 łączącej województwo podkarpackie z województwem małopolskim. Na wyraźną sugestię Adama Filara podobny krok zdecydowały się wykonać władze samorządowe powiatu jasielskiego i Miasta Jasła. Oprócz połączenia do Krynicy, w piśmie sugerowano uruchomienie połączeń pomiędzy Jasłem a Stróżami, które umożliwiłyby skomunikowanie powiatu jasielskiego nie tylko z Krakowem, lecz również takimi ośrodkami miejskimi jak Nowy Sącz, czy też Tarnów. Odpowiedź nadeszła po blisko miesiącu. Choć nie zawierała ona zdecydowanych deklaracji, to w ogólnej wymowie można było uznać ją za obiecującą. Czytamy w nim, że „Województwo Małopolskie jest zainteresowane rozwojem oferty w zakresie transportu kolejowego i prowadzi szereg działań w zakresie zwiększenia dostępności transportowej regionu, także odnośnie odcinka linii nr 108 Stróże – Jasło. Analizowane jest rozszerzenie oferty na wskazanym odcinku”. W piśmie przedstawiono wstępnie poszczególne warianty rozwiązań w zakresie rozwinięcia połączeń kolejowych pomiędzy Jasłem a Stróżami. Analizie poddano także połączenie do Krynicy w wariancie całorocznym i wakacyjnym od czerwca do września.
Na piśmie z 12.11.2019 r., którego źródłem był Departament Infrastruktury Drogowej i Transportu jednak się nie skończyło. Do Krakowa, na spotkanie robocze z udziałem przedstawicieli władz samorządowych województwa małopolskiego zaproszenie otrzymał Adam Filar, który w miniony poniedziałek wystąpił w roli nie tylko koordynatora kampanii społecznej KochamKolej.pl lecz reprezentował także interesy Miasta Jasła. W spotkaniu wziął udział również Adam Pawluś, starosta jasielski. W opinii Filara, spotkanie można uznać za dobrą monetę. – Poniedziałkowe spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego należy uznać za obiecujące. Zarówno marszałek Witold Kozłowski jak również wicemarszałek Łukasz Smółka doskonale rozumieją potrzeby mieszkańców obydwu województw w zakresie kolejowego transportu zbiorowego w kontekście wykorzystania pełnego potencjału linii nr 108. Co więcej władze samorządowe województwa małopolskiego w pełni zdają sobie z owego potencjału sprawę. Rozmowy z małopolskimi partnerami jak zawsze zresztą toczyły się na najwyższym merytorycznie poziomie. Analizy przeprowadzone przez pracowników właściwego pod względem tematyki departamentu zdają się prowadzić w prostej linii do decyzji o uruchomieniu połączeń kolejowych między Jasłem a Stróżami i Jasłem a Krynicą. Warto podkreślić także fakt, iż w uruchomienie nowych połączeń mocno zaangażowana jest również Jadwiga Wójtowicz, radna Sejmiku Województwa Małopolskiego oraz burmistrzowie, wójtowie oraz radni miast i gmin położonych wzdłuż linii nr 108 od Jasła po Stróże. Na razie decyzji takiej nie ma. Wiele wskazuje jednak na to, że na linii 108 zobaczymy więcej pociągów i w przyszłym roku jeździć będziemy z Jasła do Krynicy, przynajmniej w okresie wakacyjnym – przekonuje.
Perspektywa uruchomienia nowych połączeń kolejowych powinna znaleźć się również w kręgu zainteresowań Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego. W kontekście wpisania do rozkładu jazdy pociągów Jasło – Stróże – Jasło oraz Jasło – Krynica – Jasło będzie to nieodzowne ze względu na konieczność współfinansowania wymienionych połączeń. W dobie realizowanej przez polski rząd walki z wykluczeniem komunikacyjnym zaangażowanie ze strony władz samorządowych województwa podkarpackiego nie powinno jednak budzić wątpliwości.
MD