Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Realne szanse na kolejne połączenia kolejowe z Jasła do Małopolski

72

Starania o uruchomienie nowych połączeń kolejowych z Jasła w kierunku zachodnim mogą zmaterializować się już wiosną 2020 r. Głosy, domagające się uwzględnienia w rozkładach jazdy pociągów do Krynicy, czy też Stróż zdają się wreszcie przynosić wymierne efekty. Dowodem na potwierdzenie tak postawionej tezy może być poniedziałkowe spotkanie robocze w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego z udziałem m.in. Adama Filara.

fot. Facebook Adam Filar

Jasło i okoliczne miejscowości od wielu lat stanowią białą plamę na mapie połączeń kolejowych. O ile ze stolicą województwa podkarpackiego Jasło wkrótce łączyć będzie osiem par pociągów (w grudniu wchodzi w życie nowy rozkład jazdy), to niezwykle atrakcyjny w opinii przede wszystkim środowisk stawiających sobie za cel rozwój połączeń kolejowych, kierunek zachodni wciąż czeka na zagospodarowanie. O tym, że dla mieszkańców województwa podkarpackiego, a ściślej rzecz biorąc powiatu jasielskiego jest to koncepcja ze wszech miar atrakcyjna świadczyć może fakt, iż uruchomione przed dwoma laty połączenie weekendowe do Krakowa do dziś cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem.

Ci, którzy nie ustawali w staraniach o wspomniane połączenie, nie zadowolili się tym jednym sukcesem. Jeszcze w ubiegłym roku społecznicy na czele z Adamem Filarem, koordynatorem kampanii KochamKolej.pl podjęli starania o reaktywowanie połączenia kolejowego Jasło – Krynica – Jasło. Momentem przełomowym w sprawie okazał się próbny kurs pociągu na tejże trasie z 28.09.2019 r. Składem Kolei Małopolskich Sp. z o.o. do popularnej w całej Polsce miejscowości wypoczynkowej pojechało wówczas prawie trzysta osób, o czym pisaliśmy w artykule „Próba zakończona sukcesem. Prawie 300 osób w pociągu do Krynicy”. Frekwencja, jaką wówczas odnotowano nie mogła umknąć uwadze decydentom z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, których stanowisko w kontekście uruchamiania kolejnych połączeń kolejowych z Jasła w kierunku zachodnim jest absolutnie kluczowe.

Inicjatorzy próbnego kursu do Krynicy postanowili więc pójść za ciosem. Niemal natychmiast skierowali do Łukasza Smółki, wicemarszałka Województwa Małopolskiego pismo, w którym po raz kolejny zaapelowali o podjęcie działań mających na celu ożywienie ruchu pociągów na linii nr 108 łączącej województwo podkarpackie z województwem małopolskim. Na wyraźną sugestię Adama Filara podobny krok zdecydowały się wykonać władze samorządowe powiatu jasielskiego i Miasta Jasła. Oprócz połączenia do Krynicy, w piśmie sugerowano uruchomienie połączeń pomiędzy Jasłem a Stróżami, które umożliwiłyby skomunikowanie powiatu jasielskiego nie tylko z Krakowem, lecz również takimi ośrodkami miejskimi jak Nowy Sącz, czy też Tarnów. Odpowiedź nadeszła po blisko miesiącu. Choć nie zawierała ona zdecydowanych deklaracji, to w ogólnej wymowie można było uznać ją za obiecującą. Czytamy w nim, że „Województwo Małopolskie jest zainteresowane rozwojem oferty w zakresie transportu kolejowego i prowadzi szereg działań w zakresie zwiększenia dostępności transportowej regionu, także odnośnie odcinka linii nr 108 Stróże – Jasło. Analizowane jest rozszerzenie oferty na wskazanym odcinku”. W piśmie przedstawiono wstępnie poszczególne warianty rozwiązań w zakresie rozwinięcia połączeń kolejowych pomiędzy Jasłem a Stróżami. Analizie poddano także połączenie do Krynicy w wariancie całorocznym i wakacyjnym od czerwca do września.

Na piśmie z 12.11.2019 r., którego źródłem był Departament Infrastruktury Drogowej i Transportu jednak się nie skończyło. Do Krakowa, na spotkanie robocze z udziałem przedstawicieli władz samorządowych województwa małopolskiego zaproszenie otrzymał Adam Filar, który w miniony poniedziałek wystąpił w roli nie tylko koordynatora kampanii społecznej KochamKolej.pl lecz reprezentował także interesy Miasta Jasła. W spotkaniu wziął udział również Adam Pawluś, starosta jasielski. W opinii Filara, spotkanie można uznać za dobrą monetę. – Poniedziałkowe spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego należy uznać za obiecujące. Zarówno marszałek Witold Kozłowski jak również wicemarszałek Łukasz Smółka doskonale rozumieją potrzeby mieszkańców obydwu województw w zakresie kolejowego transportu zbiorowego w kontekście wykorzystania pełnego potencjału linii nr 108. Co więcej władze samorządowe województwa małopolskiego w pełni zdają sobie z owego potencjału sprawę. Rozmowy z małopolskimi partnerami jak zawsze zresztą toczyły się na najwyższym merytorycznie poziomie. Analizy przeprowadzone przez pracowników właściwego pod względem tematyki departamentu zdają się prowadzić w prostej linii do decyzji o uruchomieniu połączeń kolejowych między Jasłem a Stróżami i Jasłem a Krynicą. Warto podkreślić także fakt, iż w uruchomienie nowych połączeń mocno zaangażowana jest również Jadwiga Wójtowicz, radna Sejmiku Województwa Małopolskiego oraz burmistrzowie, wójtowie oraz radni miast i gmin położonych wzdłuż linii nr 108 od Jasła po Stróże.  Na razie decyzji takiej nie ma. Wiele wskazuje jednak na to, że na linii 108 zobaczymy więcej pociągów i w przyszłym roku jeździć będziemy z Jasła do Krynicy, przynajmniej w okresie wakacyjnym – przekonuje.  

Perspektywa uruchomienia nowych połączeń kolejowych powinna znaleźć się również w kręgu zainteresowań Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego. W kontekście wpisania do rozkładu jazdy pociągów Jasło – Stróże – Jasło oraz Jasło – Krynica – Jasło będzie to nieodzowne ze względu na konieczność współfinansowania wymienionych połączeń. W dobie realizowanej przez polski rząd walki z wykluczeniem komunikacyjnym zaangażowanie ze strony władz samorządowych województwa podkarpackiego nie powinno jednak budzić wątpliwości.

MD

Napisany dnia: 05.12.2019, 09:22

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
0
@ trener
dnia 17.12.2019, 17:24 · Zgłoś
Bardzo często startujemy w zawodach na terenie całej Polski i chcąc skorzystać z PKP
musimy wynajmować autokar czy bus do Tarnowa.
Dobry pomysł, trzymamy kciuki
Odpowiedz
0
@ Orin
dnia 10.12.2019, 07:37 · Zgłoś
Barbara z Jasła 37zł a koleje małopolskie 16zł
Odpowiedz
-1
@ Orin
dnia 10.12.2019, 07:34 · Zgłoś
Jakby nie PRL to teraz każdy musiałby odrabiać płaszczyznę u pana lub księdza
Odpowiedz
0
@ tylko normalność
dnia 09.12.2019, 16:01 · Zgłoś
Tak na marginesie. Linie kolejowe Podkarpacia i części Małopolski, pamiętają
czasy Najjaśniejszego Pana Franciszka Józefa i Jego Rodziny.
Odpowiedz
-1
@ Rob
dnia 08.12.2019, 12:06 · Zgłoś
I fajnie by było żeby trochę monopol barbara-bus ukrócić!
Odpowiedz
-1
@ Abnegat
dnia 08.12.2019, 23:37 · Zgłoś
@Rob

W czym problem - wystarczy założyć konkurencyjną firmę, o porównywalnym potencjale przewozowym i niższych cenach. Nie ma chętnych? A może ty i podobni oczekują, że to Państwo dokona "ukrócenia" tego monopolu metodami administracyjnymi? Jeśli to w ogóle możliwe na drodze legalnej, pojawia się pytanie - w czyim interesie? Bo na pewno nie podróżujących na trasie Krosno - Kraków. Mam wrażenie, jakbym słyszał fragment "modlitwy" z filmu "Dzień świra".
Odpowiedz
1
@ Baca
dnia 08.12.2019, 09:03 · Zgłoś
Tyn facet co walcy o kolej (pociągi) dlo Jasła je zaradny a inne to bezradne som
Odpowiedz
0
@ Kierowca 810
dnia 07.12.2019, 16:33 · Zgłoś
Złem dla miasta Jasła są jego przewrotni mieszkańcy.
Odpowiedz
-3
@ Kierowca 810
dnia 07.12.2019, 16:30 · Zgłoś
Człowiek szybko przyzwyczaja się do dobrego.
Ale trzeba pamiętać że dla równowagi pojawia się też i zło. Lecz tego nie chcemy
i staramy je odepchnąć od siebie i i zwalić jako przyczynę na innych.
Niestety przyczyną złego stanu rzeczy jesteśmy my sami i zacznijmy najpierw
poprawy i wymagania od siebie.
Jeżeli trafia się dobra okazja to ją wykorzystajmy bo każda okazja trafia się
tylko jeden raz w życiu i nigdy już do nas nie wróci.
Była okazja wybudowania obwodnic lecz mieszkańcy miasta Jasła i okolicznych
wsi się temu sprzeciwili o czym wszyscy wiedzą, a pieniądze poszły do okolicznych
miast gdzie zostały bez sprzeciwu wykorzystane i efekty obwodnic już są tam widoczne.
Odpowiedz
-1
@ Lisaj
dnia 07.12.2019, 15:50 · Zgłoś
Połączenie istniało. Długie lata. Po co więc, to co dobre , rozwalono? Reanimacja nic nie da. Ludzie przestawili się na transport prywatnymi samochodami. Lepiej byłoby przeznaczyć te środki na komunikację do wiosek odciętych od świata. A pow. Jasielskim takich sporo.
Odpowiedz
0
@ do listaj
dnia 07.12.2019, 17:04 · Zgłoś
Nie było nigdy bezpośredniego połączenia z Jasła do Wrocławia. Najdalej jeździł pospieszny "Bieszczady" do Gliwic. Transport autobusami wygrał konkurencję z prostego powodu - był szybszy. "Barbara" jedzie do Krakowa 2 i pół godz. ten pociąg ma jechać godzinę dłużej a do tego drozej. Więc kto normalny będzie jeźfziłł?
Odpowiedz
0
@ Abnegat
dnia 08.12.2019, 00:55 · Zgłoś
Wiem z opowiadań starych kolejarzy, że w latach powojennych był taki pociąg relacji Zagórz - Jelenia Góra, który jechał przez Jasło, następnie trasą Nowy Sącz - Chabówka - Sucha Beskidzka - Żywiec - Pszczyna - Rybnik - i tutaj nie jestem pewien, czy przez Kędzierzyn, czy Racibórz, ale dalej Racławice Śl. - Nysa - Kamieniec Ząbkowicki - Kłodzko - Wałbrzych - Jelenia Góra.
Odpowiedz
0
@ jas
dnia 08.12.2019, 08:48 · Zgłoś
To prawda, jechał 2 dni. do Krakowa z przesiadką w Chabówce jechało się kilkanaście godzin. Korzystali z niego głownie szabrownicy wywożący łupy z tzw. Ziem Odzyskanych. Powodem tego był fakt, że linia Przemyśl - Kraków - Wrocław - Zgorzelec była wtedy przerobiona przez Sowieciarzy na szerokotorową by ułatwić transporty wojska i wywóz rzeczy zrabowanych w Niemczech.
Odpowiedz
4
@ Jajo
dnia 08.12.2019, 10:07 · Zgłoś
Kupcie sobie konia z bryczką,dojefziecie do miasta
Luksusowo i jak dawniej.Gorzej będzie z zaparkowaniem
konia.Pozdrawiam
Odpowiedz
5
@ dd
dnia 08.12.2019, 11:41 · Zgłoś
30 letnia promocja transportu samochodowego z jednoczesną marginalizacją kolei to nie znak czasu. W szerszej perspektywie to zaplanowany front wojny gospodarczej, mającej na celu zwielokrotnienie dochodów Niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego przy jednoczesnym drenażu środków społeczeństwa i gospodarki Polski.
I stało się.
Odpowiedz
-3
@ jas
dnia 08.12.2019, 14:23 · Zgłoś
Kolej na własne życzenie sama się zmarginalizowała. Nawet do Gorlic nie potrafili uruchomić bezpośredniego połączenia, tylko z połączoną z 15 - 20 minutowym oczekiwaniem przesiadką w Zagórzanach. Trudno się dziwić ludziom, ze wolą jeżdzić busam.
Odpowiedz
3
@ Abnegat
dnia 08.12.2019, 21:50 · Zgłoś
@dd

Zapewne, był w tym wszystkim interes niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, ale sprawę upadku kolei trzeba widzieć w szerszym kontekście. Tzw. transformacja z 1989 r, tak naprawdę była oddaniem polskiej gospodarki na pastwę globalistów i liberałów, dla których kolej jest wrogiem z samego założenia, gdyż angażuje duże środki publiczne. Dlatego też nie mogło się to skończyć inaczej, tym bardziej, że w tej likwidacji brały udział osoby zarządzające PKP - nie za darmo, bo były premie dla dyrektorów zakładów infrastruktury PKP (późniejsze PLK) od kilometra zlikwidowanych linii.
Odpowiedz
0
@ dd
dnia 08.12.2019, 21:56 · Zgłoś
Na życzenie zarządu ludowego rządu ludowego komisarzy ludowych producenta ,,samochodów ludu".
Odpowiedz
0
@ dd
dnia 08.12.2019, 22:04 · Zgłoś
Oczywiście. Butterfly effect. Perspektywa dekad a nawet pokoleń.
Odpowiedz
6
@ Adamos
dnia 07.12.2019, 09:56 · Zgłoś
Lepiej uruchomić połączenie Jasło<> Tarnów bo to wstyd zeby doTarnowa nie było żadnego połączenia!!! Nawet Barbarą jest problem się dostać!!!
Odpowiedz
6
@ kr
dnia 07.12.2019, 11:39 · Zgłoś
Pod warunkiem że będzie omijał Stróże co pozwoli uniknąć czasochłonnego przestawiania lokomotywy. Jest to realne bo Stróże od 30 lat posiadają łącznicę omijającą tą stację co pozwalałoby dojechać do Tarnowa czy Krakowa w rozsądnym czasie, Tak było w l. 90 gdy pociąg Wetlina jechał z Jasła do Krakowa niecałe 3 godz. Szczęście trwało tylko 4 lata, w 1998 r. gdy solidaruchy ze Stróż z Kogutem na czele dorwali się do rządów na kolei przywrócili postój w Strózach co wydłużyło czas jazdy do Krakowa i Tarnowa o ponad pól godz. Efekt był taki, że cieszący się duża frekwencją pociąg zaczął jeździć pustty i po 2 latach połączenie trzeba było zlikwidować.
Odpowiedz
6
@ Antonio
dnia 07.12.2019, 17:46 · Zgłoś
Trudno pojąć ile nieszczęść spadło na Jasło i cały region z powodu soly(niez)darnosci.
Ten zwiazek to najgorsze co spotkało Polskę od kiedy skończył się stalinizm.
Odpowiedz
5
@ Antonio
dnia 07.12.2019, 08:45 · Zgłoś
Mieszkańcy Jasła poprzez swoje nieroztropne wybory oddali władzę ludziom złym i niemadrym, a przez to sprowadzili na miasto biedę, marność i brak perspektyw dla młodych.
Zs to "wasi" posłowie i ojrodeputowani bawią się setnie.
Odpowiedz
0
@ Patriota wojewódzki
dnia 06.12.2019, 21:08 · Zgłoś
To może lepsza będzie miesięcznica niż łącznica.
Odpowiedz
4
@ Kierowca 810
dnia 06.12.2019, 19:57 · Zgłoś
Tu chodzi może mniej o przydatność dla pasażerów łącznicy kolejowej
Moderówka - Jedlicze, lecz przy takiej budowie będzie możliwość zatrudnienia
wiele firm i zakładów z Krosna oraz korzyści finansowe dla nich z tego płynące.
Odpowiedz
5
@ Antonio
dnia 06.12.2019, 10:19 · Zgłoś
Widzicie jsk dobrze się spisal szef sejmowej komisji infrastruktury pan Rzońca.
Odpowiedz
0
@ MŁODY
dnia 05.12.2019, 22:30 · Zgłoś
Pasuje wagon towarowy bo meble ze sobą biorę i się wyprowadzam do Małopolski bo w Jaśle nie miał kto zebrać odpowiedniej liczby podpisów aby wystawić Burmistrza z PIS w wyborach.
Odpowiedz
0
@ Do młodego
dnia 06.12.2019, 19:54 · Zgłoś
A do którego miasta w małopolskim sądzonego przez bm z PiS się przenosisz?
Stać cię zapłacić bilet za.przwozebli pociągiem (osobowym?
Odpowiedz
-4
@ yozef
dnia 05.12.2019, 20:09 · Zgłoś
[Komentarz nie na temat]
Odpowiedz
2
@ Realista
dnia 05.12.2019, 19:52 · Zgłoś
Pisie pociągi będą wozic powietrze, tak jak pisie pekałesy. Rekonstrukcja PRLu w pisiej odsłonie.
Odpowiedz
2
@ majkel111
dnia 05.12.2019, 18:47 · Zgłoś
Dać im nożyczki dużo wstążek i wsadzić całe to towarzystwo do pociągu byle jakiego...
Odpowiedz
5
@ Maria żona Jana
dnia 05.12.2019, 17:29 · Zgłoś
Unio daje na łacznice to Krosno korzysto
Odpowiedz
-5
@ Maria żona Jana
dnia 05.12.2019, 17:28 · Zgłoś
Tory i droga mogą biec obok siebie tak min. 3m odstępu od skrajnej szyny i je git tak je np. w Italii, tak tysz je w Krośnie obok Starostwa k. Sanok a po srodku jeszcze pasieki, pełna koegzystencja
Odpowiedz
8
@ Sędzia na tel
dnia 05.12.2019, 16:47 · Zgłoś
Bardzo dobra inicjatywa bo im więcej sposobów na emigrację
z tego zaścianku tym lepiej dla młodych.
Odpowiedz
7
@ Kierowca 810
dnia 05.12.2019, 16:08 · Zgłoś
W związki z coraz większym transportem samochodowym i licznymi dużymi
zatorami na drogach, powraca zainteresowanie podróżnych pociągami
jako pewnym czasowo i wygodnym sposobem podróżowania.
Przekonany jestem, że podróżowanie pociągami zwiększy się,
co przewidują mieszkańcy Krosna, a ich władze zlecili badania geologiczne,
które prowadzone są w Moderówce pod projektowane tory skracające
linię kolejową do Rzeszowa.
Odpowiedz
0
@ Abnegat
dnia 05.12.2019, 17:24 · Zgłoś
Ktoś powinien wybić Krosnu z głowy młotkiem gumowym ten idiotyczny pomysł z nową łącznicą. Nie o to chodzi, żebym Krosna nie lubił, ale w sytuacji, kiedy istnieje już łącznica (linia nr 618) Jasło Tow. - Sobniów, to wykonywanie kosztem wielu dziesiątków mln zł nowej łącznicy (+ tunel!) kilka kilometrów bliżej, dającej oszczędność czasu w granicach 10 min. - to czysty idiotyzm. Remont istniejącej łącznicy nr 618 - to może być koszt rzędu najwyżej kilku mln zł, a takie rozwiązanie pozwoliłoby obsłużyć również Jasło (nowy przystanek kolejowy, powiązany z komunikacją miejską).
Odpowiedz
-2
@ Cypisek
dnia 05.12.2019, 17:53 · Zgłoś
Ktoś powinien jasielskim awanturnikom wybić młotkiem z głowy torpedowanei tego poysłu. Proszę o sprawdzenie odległości Krosno - Rzeszów łącznicą w Sobniowie (89 km) i proponowaną przez nich nową linią (71 km), czyli 18 km skrócenia! To mało? Jeśli tak, to polecam jeździć samochodem z Jasła do Rzeszowa nie przez Warzyce, ale np. przez Odrzykoń - Lutczę. Wtedy pogadamy.

Jeśli pociąg ma być alternatywą dla samochodu, to ma jechać szybko! I po to jest ta prohjektowana łącznica! A jeśli Pan tego nie rozumie, to proszę powiedzieć zarządowi Kolei Małopolskich, żeby weekendowy pociąg Kraków-Jasło koniecznie jeździł przez Stróże, tracąc dodatkowo 15 minut czasu. No bo takiego ważnego węzła nie można omijać. Wie Pan, jaka będzie opinia pasażerów tego pociągu o tym pomyśle? Bo ja wiem.
Odpowiedz
-2
@ Abnegat
dnia 05.12.2019, 20:17 · Zgłoś
Niech Krosno raczej pomyśli o łącznicy do projektowanej linii nr 122 Sanok - Rzeszów, do przyszłej stacji Brzozów. Koszty porównywalne, ale będzie racjonalnie i szybciej niż przez tę łącznicę Jedlicze - Szebnie. W przyszłości - możliwość przesiadki w Brzozowie na pociągi dalekobieżne (CPK!) i międzynarodowe, które niewątpliwie będą tam kursować w ramach połączenia kolejowego, analogicznego do Via Carpatia (przejście w Łupkowie).

Jednocześnie chciałbym zaznaczyć, że nie popieram stanowiska samorządowców jasielskich protestujących przeciwko krośnieńskiemu projektowi łącznicy, gdyż uważam te protesty za groteskowe - żeby nie użyć dosadniejszego określenia. Bezsensowny projekt powinien upaść sam, a jeżeli dojdzie do jego przeforsowania - skończy się to tym, że będzie łącznica, ale nie będzie taboru do obsługi połączeń, albo będą 2 pary połączeń do Rzeszowa na dobę i tylko nieliczni będą z nich korzystać - czyli pieniądze wyrzucone w błoto.
Odpowiedz
6
@ Krośniak
dnia 06.12.2019, 09:02 · Zgłoś
Nie bedzie zadnej łacznicy to tylko wyborcze obiecanki
Odpowiedz
3
@ Do abnegata
dnia 06.12.2019, 19:49 · Zgłoś
Taka jest współpraca włodarzy jasielskiego z władzami pozostałych miast Trójmiasta pod KATPACKIEGO.
Odpowiedz
0
@ Maniek
dnia 07.12.2019, 00:28 · Zgłoś
Nie jest to możliwe. Nie będzie żadnej linii Sanok-Rzeszów. To obiecali i nierealne marzenia Sanoka tak jak z trasą szybkiego ruchu S28 Krosno/Miejsce Piastowe - Sanok. Nowa linia kolejowa to ogromnie skomplikowana inwestycja mosty, tunele, wiadukty. Może za 30 lat. Nie ma takiej opcji. Jak uda się zrobić łącznice na Krosno to będzie dobrze. Projekt jest. Teraz trzeba czekać na kasę. Może się uda w następnym rozdaniu.
Odpowiedz
0
@ Sykek
dnia 07.12.2019, 00:33 · Zgłoś
Jaślaki są głupie i nie umieją rozwijać nawet swojego podwórka. To z zawiści nie dają się rozwijać innym.
Odpowiedz
0
@ Abnegat
dnia 07.12.2019, 18:35 · Zgłoś
@Maniek
Gdyby to miały być tylko obiecanki, to nie nadawaliby numeru tej linii w rozp. RM. Trzeba tutaj dodać, że linia Sanok - Rzeszów będzie miała nie tylko lokalne znaczenie, ale będzie jednocześnie elementem międzynarodowej trasy kolejowej, równoległej funkcjonalnie do trasy drogowej Via Carpatia (przejście graniczne w Łupkowie). Dlatego też Krosno powinno przekierować uwagę w tamtą stronę, a nie upierać się przy koncepcji łącznicy z Jedlicza do Moderówki.
Odpowiedz
1
@ C21
dnia 10.12.2019, 23:08 · Zgłoś
A teraz niech każdy z marzycieli się zastanowi. Modernizacji rozgrzebanych linii kolejowych nie mogą od lat skończyć, a wy myślicie, że szprychy to dwa razy na deskę splunąć.
Odpowiedz
7
@ baca
dnia 05.12.2019, 15:41 · Zgłoś
Niekoniecznie to wizja Pawlusia, bo osobiście widziałem w Urzędzie Gminy w Brzyskach przedwojenne mapy - projekty, gdzie ta linia była wrysowana, kecz ze względu na wybuch wojny nie została zrealizowana. Aż się prosi o podjęcie tego tematu, a skoro Pawluś do tego wraca to chwała mu za to.
Odpowiedz
0
@ Abnegat
dnia 05.12.2019, 16:43 · Zgłoś
Oczywiście, że p. Pawluś nie był pomysłodawcą projektu, który pochodzi z lat międzywojennych, tylko do niego nawiązał. Jednak, jeszcze kilka lat temu, realność takiego rozwiązania wydawała się zerowa - tak przynajmniej mnie się wydawało, stąd też użyłem określenia "wizja". A może p. Pawluś po prostu był lepiej poinformowany?

Natomiast mogą pojawić się problemy z realizacją linii kolejowej Dębica - Jasło. Ze względu na ukształtowanie terenu, linia ta może być prowadzona w zasadzie tylko doliną Wisłoki, w związku z czym będący w realizacji projekt nowego przebiegu DK73 może utrudniać wytyczenie przebiegu tej linii kolejowej. Nawet jeśli doszło do skoordynowania tych projektów, trzeba się liczyć z rezygnacją (niezależnie od protestów) z planowanego przebiegu płn.-zach. obwodnicy Jasła, częściowo trasą byłej bocznicy z Przysiek do Gamratu, gdyż jest to jedyna możliwość doprowadzenia linii kolejowej z Dębicy do stacji Jasło.
Odpowiedz
0
@ dd
dnia 05.12.2019, 22:36 · Zgłoś
Na dodatek plany Kornmana za C.k. przewidywały wykorzystanie rzeki Wisłoki jako drogi wodnej na odcinku od Jasła w dół jej biegu do Wisły.
http://maps.mapywig.org/m/Polish_maps/various/Small_scale_maps/bcuj000643_Inżyniera_S._Kornmana_mapa_dróg_bitych_żelaznych_i_wodnych_Galicyi_i_Bukowiny_1898_mapa.jpg
Odpowiedz
3
@ NoToJak
dnia 06.12.2019, 10:01 · Zgłoś
o widać,że możemy mieć połączenie z autostradą
w dębicy,
tylko,że na torach.
"samochody na tory"
a my do obory
Odpowiedz
3
@ Do abnegata
dnia 06.12.2019, 19:43 · Zgłoś
Odczytalem, że w obu akapitach piszesz o jednej i tej samej rzeczy, linii debica- Jasło.
Prawda jest, że wytyczono ja niemal wzdłuż doliny, są chyba gdzieniegdzie nawet ślady a nie tylko plany przed wojenne.
Budowa ekspresowej wręcz drogi z obwodnicami m.in. Kołaczyce i Brzostku, uniemożliwiłaby realizację budowy kolei na tym odcinku.
Obwodnica Jasła w kierunku przysiek nie przebiegnie po torowisku bocznicy gamrackiej, bo jest to chroniony obiekt przez konserwatora jako zabytek przedwojenny, a tego w Jaśle mieć będziemy zabytkowych rzeczy dzięki naszym włodarzom jeszcze więcej. Poza tym ta bocznica nie wiadomo wobec powyższego jak na odcinku w Trzcinicy biegnie droga dojazdowa (jedyna) do skansenu Karpacka Troja.
Odpowiedz
9
@ Abnegat
dnia 05.12.2019, 15:28 · Zgłoś
Upadek kolei w Jaśle i okolicach był spowodowany m. in. brakiem ujęcia linii nr 106 i 108 w wykazie linii kolejowych znaczenia państwowego. Tam były ujęte tylko najważniejsze linie magistralne oraz prowadzące do przejść granicznych, a reszta miała być skazana na powolną zagładę.

Tak było jeszcze w rozp. z 2013 r., ale rozp. RM z dnia 29 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym (Dz. U. 2019, poz. 899) włączyło do tego wykazu linię 106 Rzeszów - Jasło (ma być przy tym skrócona) oraz linię 108, ale tylko na odcinku Jasło - Sanok. Co ciekawe, w tym nowym wykazie jest ujęta nowa linia nr 122 Sanok - Rzeszów (p. Brzozów), w ramach tzw. szprych CPK.

Ale najciekawsze z punktu widzenia Jasła jest ujęcie nowej linii nr 166 Dębica - Jasło (wcześniej ten numer miała zlikwidowana linia na Śląsku). Czyżby spełniała się wizja p. Pawlusia sprzed kilku lat, która wówczas wydawała się zupełnie nierealna? Gdyby to wszystko miało się stać rzeczywistością, to zapowiada nową epokę dla kolei w Jaśle. Trudno jednak być optymistą, widząc dzisiejszy jasielski dworzec PKP "zabity dechami".
Odpowiedz
6
@ I dobrze i źle
dnia 05.12.2019, 19:17 · Zgłoś
Wyobraźmy sobie, że te nowe linie już istnieją, nowa linia na Dębice powiedzmy tradycyjnie zostawiona na koniec. I Sanok, i Brzozów już jeździ, i Krosno jeździ przez łącznik, który ma powstać w przyszłym roku, bez zawracania na stacji w Jaśle. A z Jasła jeździ pociąg ale starą linią, i starym taborem na Rzeszów, dzisiejszą prędkością.

Ponadto uważam, że nowa linia w kierunku Dębicy to gorsze rozwiązanie od budowy nowej linii 108 na przebiegu od Jasła do wsi Stróże, i linie 96 na Tarnów, dalej na Kielce i Warszawę (jest taka szprycha z planów CPK, a przez Dębice nic strategicznego nie ma), i przez Nowy Sącz na Kraków.

Znam te plany od dawna i też myślałem o tym, że spoko, ale mniej realne, znając władze województwa, i tubylcze. Pierwsi mają ważniejsze inwestycje, a drudzy sprzedali nas już dawno za swoje stanowiska i poparcie (każdy jakoś płaci za wszystko, myślę że właśnie tak zapłacono). Odwrócenie się w kierunku małopolski jest mądrzejsze.
Odpowiedz
1
@ Też do krosniaka
dnia 06.12.2019, 19:32 · Zgłoś
Skrócenie linii 106 polega/c ma na tym, że owszem z Rzeszowa, ale poprowadzi do Krosna i dalej Sanoka właśnie, nie do Jasła. Nie ma planów skracania linii Rzeszów Jasło bo i w którym miejscu.
Odpowiedz
6
@ juz po PiSie
dnia 05.12.2019, 15:25 · Zgłoś
Najlepsze wzięcie będzie miał pociąg z Jasła do Anglii.
Odpowiedz
19
@ ABSOLUT
dnia 05.12.2019, 14:24 · Zgłoś
A za prl-u to tablica odjazd/przyjazd zajmowała całą ściane a baba co 10 min.
wrzeszczała z głosnika o nowym pociagu nawet w restauracji!
Jasło to węzeł kolejowy na mapie tylko.
Odpowiedz
0
@ Lisaj
dnia 07.12.2019, 16:00 · Zgłoś
Jak Ty możesz dobrze o PRLu pisać? Przecież to było całe zło!!!Telewizorka nie słuchasz czy co?
Odpowiedz
11
@ Cypisek
dnia 05.12.2019, 12:02 · Zgłoś
Najpierw potrzebny jest remont odcinka od Jasła do Gorlic Zagórzan (od Stróż do wjazdu do Zagórzan linia jest po remoncie), bo obecnie dopuszczalne prędkości nie przekraczają tam 70 km/h na kilku kilometrach. Na reszcie jeździ się od 40 do 60, czyli jak za CK Austrii, kiedy tą linię zbudowano.

O to trzeba walczyć! Jeśli pociągi mają być środkiem transportu, to po mają jeździć szybko i często. A bez remontu zostaną nam tylko połączenia weekendowe dla pasjonatów. No ale skąd mają to wiedzieć ludzie, którzy o sprawie pojęcia nie mają?
Odpowiedz
14
@ ja
dnia 05.12.2019, 10:52 · Zgłoś
Kiedy mogę się spodziewać lini Jasło - Kołaczyce ?
Odpowiedz
40
@ stary zadowolony
dnia 05.12.2019, 11:10 · Zgłoś
niezwłocznie po przecięcu wstęgi na zaporze w Myscowej.
Odpowiedz
-2
@ Max
dnia 05.12.2019, 10:51 · Zgłoś
Co tymi pociagami będą ciagac, ostatni sort mlodych na zachodbczy bardziej pod
rekreacyjne wypady urzedniczych rodzinek
Odpowiedz
4
@ Krośniak
dnia 06.12.2019, 08:39 · Zgłoś
A my w Krosnie mielismy obiecaną linie z Rzeszowa i mamy wielkie G
Odpowiedz
84
@ Dociekliwy Stefan
dnia 05.12.2019, 09:34 · Zgłoś
Dlaczego o połączenia kolejowe dla miasta, które ma europosła, senatora (od 10 lat!), posła i wiceprzewodniczącego sejmiku województwa musi walczyć jeden zwykły facet?
Odpowiedz
-32
@ SP
dnia 05.12.2019, 09:42 · Zgłoś
Proszę przeczytać oficjalny artykuł powiatu
https://powiat.jaslo.pl/aktualnosci/inne-informator/991-spotkanie-w-sprawie-nowych-polaczen-kolejowych

Nie jest prawdą, że o połączenie walczy jeden zwykły facet
Odpowiedz
48
@ Kuntakinte
dnia 05.12.2019, 09:50 · Zgłoś
Co to znaczy oficjalny artykuł? Przeczytałem. Niczego nie można się z niego dowiedzieć. Widzę jednak jedno. Nie wymieniono w nim tych społeczników, którzy poświęcają czas, aby zrobić coś dobrego dla tego miasta i powiatu. Samorządowcy jak zwykle chcą przypisać sobie wszystkie zasługi. To smutne. A ty @SP weź się za robotę. Cyba, że u starostwie macie kilka przerw dziennie na kawę.
Odpowiedz
27
@ Dociekliwy Stefan
dnia 05.12.2019, 10:06 · Zgłoś
Przeczytałem, pasjonująca lektura.

1. Dlaczego oficjalny artykuł powiatu nie wymienia Adama Filara wśród osób, które wzięły udział w spotkaniu?

"Na wyraźną sugestię Adama Filara podobny krok zdecydowały się wykonać władze samorządowe powiatu jasielskiego i Miasta Jasła."

2. Czy to prawda, że powiat zajął się tematem połączeń kolejowych dopiero po wskazaniu palcem problemu?
Odpowiedz
28
@ stary zadowolony
dnia 05.12.2019, 10:14 · Zgłoś
władza ma już tyle zasług że nie musi już nic robić ,wiele pomników wybidowanych i jeszcze w budowie tablic pamiatkowych a do pracy nie musimy chodzić tylko po zapomogi,nie jak za dawnych czasów do roboty gnali to na płyty to do pektowinu czy gamratu.Władza zakłady polikwidowała i mamy spokój.
Odpowiedz
12
@ dYmokracja
dnia 05.12.2019, 11:50 · Zgłoś
Bo ten eurosenatoroposłe to tylko pionek bankierów i wielkich korporacji które defacto rządzą na prawdę.
Odpowiedz
-1
@ Maliniak
dnia 05.12.2019, 15:53 · Zgłoś
Kaja ma piosenkę w tym temacie: po co,po co ,po co po co...nam ten pociąg?
Odpowiedz
8
@ WALEC
dnia 05.12.2019, 19:41 · Zgłoś
Czy widział ktoś jasielskiego posła lub senatora w pociągu mknącym np. JASŁA do Brukseli?
Odpowiedz
10
@ Wizytówka
dnia 05.12.2019, 21:07 · Zgłoś
Wizytówką miasta jest zamknięty od lat dworzec kolejowy nabyty przez A.C. jako strup szpecący ten rejon miasta, niczym szkieletor przy u. Kościuszki.

Po szumnych zapowiedziach, że będzie to "dworzec multimodalny

(transport multimodalny – oznacza przewóz osób lub towarów, przy użyciu dwóch lub więcej rodzajów transportu, przy transporcie multimodalnym możliwa jest zmiana jednostki transportowej)

wyszło na to, że nie obsługuje nawet rowerów, jest zamknięty i nadaje się tylko do rozbiórki.

To się nazywa zrobić interes. Kupić strupa, zrobić dużo szumu, uwolnić PKP od problemu i kiedyś wydać kasę na rozbiórkę starego i budowę nowego dworca.
Odpowiedz
0
@ do WALEC
dnia 06.12.2019, 08:08 · Zgłoś
wiara i jeszcze raz wiara,nikt nie musi widzieć posła w pociągu ale trzeba wierzyć że jest,tak jak św.Jerzy zabił smoka też nikt nie widział ale wierzymy.
Odpowiedz
2
@ Jaslak
dnia 06.12.2019, 19:23 · Zgłoś
Szkoda, że BIP pow. Jasielskiego jest taki niedokładny delikatnie nazywając. Na zdj. Powyżej widać nawet do 10 osób, a propos zdj. Z FB p. A. Filara, a na stronie BIP pow. Jasło pod linkiem powyższym jest wymienione bodaj 8, czy 9 osób tylko, nie wspomniano o p. Filarze, a choćby z dziennikarskiego obowiązku by wypadało, nie mówiąc o oficjalnym biuletynie na oficjalnej stronie powiatu.
Odpowiedz
1
@ jas
dnia 07.12.2019, 17:25 · Zgłoś
Efekt tego przedssięwzięcia jest łatwy do przewidzenia. Czy znajdą się frajerzy chętni jechać do Krynicy 160 km w 3,5 godz. jeśli drogą mają 2 razy bliżej i szybciej a do tego taniej? Podobnie połączenie do Wrocławia - pociąg pospieszny jadący 9 godz. z postojami 40 minut w Krakowie i 20 minut w Stróżach a do tego jadący pomiedzy Gliwicami a Opolem okrężną trasą przez Lubliniec? Teraz autobusem z Jasła do Wrocławia z przesiadką Krakowie oodróż trwa niecałe 7 godz. a więc 2 godz. szybciej i taniej. Podobnie jak 3 lata temu chełpiono się pociągiem z Jasla do Gdyni jadącym 15 godz. gdy ekspresem z Tarnowa jechało się niecałe 8 godz. Nic dziwnego że pociągiem jaehało kilka osób i połączenie zlikwidowano.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657