W trosce o dobrą kondycję psychiczną uczniów, jasielskie podstawówki realizować będą program - „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”
Jasielskie szkoły podstawowe przystąpiły do realizacji programu, którego celem jest rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami, a także kształtowanie postaw optymizmu, empatii, wytrwałości i wiary w siebie. „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” to program skierowany do osób w wieku od 8 do 12 roku życia. Kluczowy wpływ na podjętą przez władze samorządowe Jasła decyzję o wdrożeniu programu, miał apel trzech uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Jaśle, w którym domagali się oni podjęcia aktywnych działań w zakresie przeciwdziałania mowie nienawiści.
Fot. Pixabay.com
O tym, że troska o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży jest absolutnie kluczowym elementem w procesie rozwoju społecznego każdego młodego człowieka, nikogo nie trzeba przekonywać. Odpowiedzialność w tej materii spoczywa nie tylko na najbliższym środowisku ucznia, jakim jest rodzina. Równie istotne znaczenie w kontekście prawidłowego rozwoju psychicznego dziecka mają: szkoła rozumiana jako instytucja oświatowo-wychowawcza oraz społeczność szkolna, rówieśnicy.
Zaburzenia nastroju i depresja są obecnie jednymi z najpowszechniejszych przejawów złego stanu zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży szkolnej. Wśród wielorakich przyczyn problemów natury psychicznej, jakie obserwuje się u młodych ludzi znajduje się między innymi mowa nienawiści, zwana również hejtem, z którymi nieustannie stykamy się podczas aktywności nie tylko w świecie rzeczywistym, lecz również w Internecie. Kluczowym dla przeciwdziałania szkodliwemu z punktu widzenia higieny zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży zjawisku może okazać się zastosowanie sprawdzonych mechanizmów i rozwiązań, dzięki którym młodzi ludzie zdolni będą do rozpoznawania własnych emocji oraz radzenia sobie w sytuacjach napięcia emocjonalnego.
Na problem mowy nienawiści i jej zgubnego wpływu na kondycję psychiczną młodych jaślan przed kilkoma miesiącami zwrócili uwagę uczniowie, którzy w poprzednim roku szkolnych uczęszczali do ósmej klasy Szkoły Podstawowej nr 2 w Jaśle. Filip Hałucha, Jakub Reczek oraz Tymoteusz Kurek, którzy wzięli udział w kolejnej edycji Jasielskiej Naukowej Ligi z Lotosem, opracowali niezwykle interesujący projekt naukowo-badawczy. Pod lupę wzięli zjawisko hejtu. Projekt pn. „Chcieć to móc, więc stop i dość!" W jaki sposób pomóc młodym jaślanom wyplątać się z sieci mowy nienawiści i dezinformacji? okazał się najlepszy. Chłopcy postanowili wykorzystać odniesiony przez siebie sukces, kierując do władz samorządowych Miasta Jasła list otwarty, w którym wezwali burmistrza do zwrócenia szczególnej uwagi na problem hejtu, z jakim każdego dnia mierzy się coraz większa grupa młodych ludzi.
Odpowiedź Ryszarda Pabiana była natychmiastowa. Podczas gali finałowej Jasielskiej Naukowej Ligi z Lotosem zapowiedział on, że podejmie starania, aby już w kolejnym roku szkolnym wdrożyć w jasielskich szkołach podstawowych program dotyczący szeroko rozumianej profilaktyki zdrowia psychicznego. – Będzie to pierwszy, dobry krok w kierunku tego, aby nasza młodzież była bezpieczna – przekonywał w czerwcu bieżącego roku.
W związku z powziętym przez Ryszarda Pabiana zobowiązaniem, Miasto Jasło przystąpiło do realizacji programu pn. „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”, który rekomendowany jest między innymi przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Będzie on realizowany we wszystkich szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Jasło. Program skierowany jest do dzieci w wieku 8-12 lat.
Zasadniczym celem programu jest rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami, a także kształtowanie postaw optymizmu, empatii, wytrwałości i wiary w siebie. Wśród celów szczegółowych programu znalazły się między innymi: budowanie poczucia własnej wartości i prawidłowej samooceny na podstawie świadomości własnych uczuć i potrzeb; uczenie koncentracji i uważnego, świadomego podejścia do otaczającej rzeczywistości, do siebie i do innych, czy też kształtowanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania bliskich relacji z innymi.
Nauczyciele, których poszczególne szkoły delegowały do udziału w realizacji programu, w ubiegłym tygodniu przeszli już wymagane szkolenia. Zostali również zobowiązani do podpisania kontraktu, który zobowiązuje ich do realizacji programu w szkołach, w których są zatrudnieni. Koszt szkolenia wyniósł 7800 zł i zostanie pokryty ze środków z programu przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii.
Szczegółowe założenia programu dostępne są na stronie internetowej: programyrekomendowane.pl.
MD