Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Zabytkowa „tekatka” zniknęła z miejsca ekspozycji. Parowóz spędzi zimę w bazie PKP Cargo przy ul. Towarowej w Jaśle

31

Lokomotywa TKt48-102 jako pomnik na trwałe wpisała się już w miejski krajobraz. Niestety, w ostatnich latach, zamiast dumnie świadczyć o chwalebnej tradycji kolejnictwa w Jaśle, przypominała raczej o jego upadku. Ustawiony na bocznym torze przy ul. Metzgera parowóz od marca 2020 r. czeka na renowację. Urząd Miasta w Jaśle wciąż bowiem nie podjął decyzji o podpisaniu umowy dzierżawy z PKP Cargo S.A. Nie czekając na ostateczną decyzję urzędników jasielskiego magistratu, spółka podjęła decyzję o odstawieniu bezlitośnie trawionej przez rdzę lokomotywy do bazy PKP Cargo przy ul. Towarowej w Jaśle, gdzie pojazd spędzić ma zimę.

Przypomnijmy, że ostatniej gruntownej renowacji „tekatka” została poddana w 2010 r. Parowóz odrestaurowano wówczas ze środków pozyskanych przez Fundację Era Parowozu, powołaną przez PKP Cargo S.A. W marcu 2020 r. po trzymiesięcznym pobycie w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce lokomotywa wróciła do Jasła, aby stojąc na bocznym torze w sąsiedztwie zabytkowego spichlerza, dumnie świadczyć o kolejowej historii Jasła, miasta położonego na linii dawnej Kolei Transwersalnej.

Już wtedy oczywistym było, że parowóz wymaga przeprowadzenia pilnych prac renowacyjnych. Urząd Miasta w Jaśle uzależniał ich realizację od nabycia tytułu prawnego do lokomotywy zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez PKP Cargo S.A. Zakład Południowy. Mijają kolejne miesiące, a umowa wciąż nie została zawarta. Powodem takiego stanu rzeczy są rozbieżności, co do warunków dzierżawy. W lipcu bieżącego roku, podczas jednej z sesji Rady Miejskiej Jasła, wiceburmistrz Elwira Musiałowicz-Czech wskazała, że wątpliwości magistratu budzi zapis dotyczący zabezpieczenia bankowego, wpłaty którego wymaga spółka. Chodzić ma o kwotę blisko 90 tys. zł. Miasto miałoby również płacić nieco ponad 1 tys. zł rocznie netto za dzierżawę parowozu. Pisaliśmy o tym w artykule: Zabytkowa lokomotywa wciąż czeka na renowację.

Lokomotywa nie może jednak czekać na decyzję urzędników w nieskończoność. Upływający nieubłaganie czas oraz warunki atmosferyczne działają destrukcyjnie na poszczególne elementy konstrukcyjne parowozu. Korozja widoczna jest gołym okiem. Dlatego też kierownictwo PKP Cargo S.A. Zakład Południowy podjęło decyzję o czasowym usunięciu „tekatki” z miejsca jej ekspozycji. Uczyniono to w czwartek (27 października). Jesień i zimę pojazd spędzi w bazie spółki, zlokalizowanej przy ul. Towarowej. Jeżeli w tym czasie dojdzie do parafowania wspomnianej wcześniej umowy, najprawdopodobniej w tym właśnie miejscu parowóz miałby przejść renowację. 

Choć od pewnego czasu mówi się o tym, że parowóz mógłby trafić do innego miasta i tam być eksponowany to Wiesław Kiełbasa, zastępca dyrektora PKP Cargo S.A. Zakład Południowy przekonuje, że absolutnym priorytetem jest zawarcie porozumienia z Urzędem Miasta w Jaśle. 

MD

Napisany dnia: 28.10.2022, 10:05

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
0
@ xddddddd
dnia 03.11.2022, 06:41 · Zgłoś
zezłomować a tak to marnujecie publiczne pieniądze
Odpowiedz
0
@ Symbol
dnia 01.11.2022, 23:29 · Zgłoś
Dworzec PKP + zardzewiała tekatka = riuna
Czyli symbol "osiagnięc" prorozwojowych miasta.
Dodając inwestycje nie zrealizowane i odejmując zrealizowane, a zbędne (inkubatory, gen, ścieżki rowerowe) otrzymujemy żałosny obraz nieporadności, niemocy i straconego czasu.
Odpowiedz
1
@ bpl
dnia 01.11.2022, 19:00 · Zgłoś
Jaki dworzec PKP taki pomnik
Odpowiedz
2
@ Abnegat
dnia 29.10.2022, 19:18 · Zgłoś
Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym, podmiot dysponujący pojazdem trakcyjnym, znajdującym się na torze czynnym PKP, winien posiadać licencję przewoźnika kolejowego, stąd też Urząd Miasta, przejmując własność tego parowozika, musiałby wystąpić do Urzędu Transportu Kolejowego o nadanie wymienionej licencji. W tej sytuacji, rozwiązania są następujące:

1. Kontynuowanie dzierżawy od przewoźnika PKP Cargo.
2. W razie przejęcia własności parowozika - postawienie go na krótkim odcinku toru, nie połączonym z siecią PKP, wtedy ustawa o transporcie kolejowym nie obowiązuje. Takie właśnie rozwiązanie zostało zastosowane w innych miastach, gdzie stoją pomniki lokomotyw.
Odpowiedz
2
@ arek123
dnia 29.10.2022, 14:49 · Zgłoś
Czy ktoś z komentujących przeczytał w ogóle ten artykuł, który komentuje, w tym artykule pisze jak wół, że roczny czynsz dzierżawny to 1 tys. zł, a zabezpieczenie jakiego żąda PKP dla umowy to 90 tys. zł, to jest nielogiczne, bez sensu i z jakiego powodu Jasło ma płacić tak wysokie zabezpieczenie umowy z kasy miejskiej, która ma pieniądze przypomnę, z naszych podatków i opłat,
wężykiem Panie, wężykiem,
Odpowiedz
4
@ Marcin.
dnia 29.10.2022, 18:30 · Zgłoś
Zamiast płacić burmiszczowi* i jego zastępcom, oraz bezradnym radnym, lepiej wyremontować lokomotywę.

* w Jaśle nie ma burmistrza, jest tylko burmiszcz!!!
Odpowiedz
-5
@ Ignac
dnia 29.10.2022, 09:38 · Zgłoś
Po co urzędowi miasta zgniła lokomotywa!
Odpowiedz
4
@ Grube tysiace
dnia 29.10.2022, 07:07 · Zgłoś
Zostawic tak jak jest pasowala do budynku kolo ktorego stoi
Odpowiedz
9
@ Pasuje
dnia 29.10.2022, 08:14 · Zgłoś
Tekatka bardziej pasować będzie obok dworca PKP.
Jedna ruina przy drugiej.
Odpowiedz
3
@ Ble ble
dnia 28.10.2022, 22:23 · Zgłoś
Tak to w Jasle jest na nic nie ma kasy,urzędnicy mają wszystko gdzies i przez to nasze miasto pomalu upada.
Odpowiedz
8
@ Pomału
dnia 29.10.2022, 03:22 · Zgłoś
Upadek nie odbywa się pomału.
Miasto porusza się leniwie niczym stara, zdezelowana tekatka
podczas gdy inne miasta dawno odjechały ekspresem, czy pendolino.
Formalna władza ćwiczy szkołę przetrwania, podczas gdy rzeczywista funduje mieszkańcom obiekty i "projekty" rodem z bajki o mchu i paproci: odlotowe i nieprzydatne ale za to generujace znaczne koszty utrzymania.
Tymczasem istotne potrzeby tego miasta czekają na rozwiązanie i wnet się nie doczekają.
Odpowiedz
8
@ PG
dnia 28.10.2022, 16:55 · Zgłoś
Szkoda że nie ma torów na Żeromskiego Było by szybko tanio i po sprawie
Odpowiedz
5
@ stałai na stacji Jasło lokomotywa
dnia 28.10.2022, 16:29 · Zgłoś
Ten parowóz należałoby wypiaskować i polakierować. A w Poznaniu stoi cud lokomotywa zaś we Wrocławiu pociąg do nieba
Odpowiedz
10
@ Ronin
dnia 28.10.2022, 14:23 · Zgłoś
Doskonały obraz władz miejskich i powiatowych
Odpowiedz
16
@ Captain Vons
dnia 28.10.2022, 13:35 · Zgłoś
Obraz degrengolady tego miasta winnic i wina niespecjalnie już dziwi, bo jak coś może dziwić w mieście ciemności gdy ludzie chodzą po ulicach z latarkami czołówkami, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze idą na oświetlenie JDK, albo latarnie świecące się o godzinie 13.
Ja bym to widział tak...
Lokomotywę wstawić do Generatora Nauki, a potem odesłać do Inkubatora Przedsiębiorczości gdzie pokażą jej jak na siebie zarabiać.
Odpowiedz
34
@ Captain Vons
dnia 28.10.2022, 14:41 · Zgłoś
No i najważniejsze...
Praca Elwiry daje koszty 200 tysięcy złotych rocznie na samej pensji.
Łączymy kropki i sami wiecie co wychodzi.
Czy jedno z najgorzej zarządzanych miast Podkarpacia stać żeby utrzymywać trzech "burmiszczów"?
Przecież to jest już plucie w twarz mieszkańcom.
Odpowiedz
4
@ RPrail
dnia 28.10.2022, 12:50 · Zgłoś
Parowóz powinien zostać wyremontowany do stanu czynnego.
Skoro PKP Cargo stać na płacenie wielomilionowych, to 4mln
na remont jest groszową sprawą ;)
Odpowiedz
14
@ Ale jaja
dnia 28.10.2022, 12:40 · Zgłoś
Ten parowoz jest obrazem jasielskiej władzy. Fajnie ze stał ale w innym mieście na pewno będzie mu lepiej
Odpowiedz
23
@ Gho
dnia 28.10.2022, 11:52 · Zgłoś
W tym Jaśle to by pasowało wyremontować ale urzędników oni nic nie potrafią i z miasta kiedyś rozwinietego zrobili dziurę w której nic nie ma. To miasto się cofa w rozwoju.
Odpowiedz
25
@ Marcin.
dnia 28.10.2022, 11:47 · Zgłoś
"...Nic nie robić, mieć nałogi
Bumelować gdzie się da.
Leniuchować świat całować,
Dobry Panie pozwól nam..."

Czytając artykuł o parowozie, przypomniała mi się piosenka "Jedzie pociąg" Ryszarda Rynkowskiego.
Odpowiedz
17
@ Polo
dnia 28.10.2022, 11:46 · Zgłoś
Ależ to kosmiczny problem. Trzeba wydłużyć hol aby usadzić jeszcze ze 20 urzędników, którzy rozwiążą problem zakupu i odremontowania lokomotywy. No a fontanna na Rynku,a apteka Pana Łukasiewicza. PoA zwolnić burmistrzynię i będą pieniądze na remont i jeszcze zostanie na odmalowanie dworca. Ale do tego trzeba gospodarza a nie takiego - tu brak mi słów - pseudoburmistrza. Żal mi,że nasze Jasło tak upada i degradowane jest przez nieudaczników.
Odpowiedz
14
@ TAK DLA ZMIAN
dnia 28.10.2022, 11:30 · Zgłoś
Kiedy już lokomotywa zostanie wyremontowana Pani Burmistrz będzie naiwniakom "rozdawać uśmiechy" na jej tle, wszak za jej pensję ostatecznie może w ramach ciężkiej pracy na ten gest się zdobyć.
Odpowiedz
21
@ Rudek
dnia 28.10.2022, 11:10 · Zgłoś
Wyremontujcie ten parowoz. To historia
Odpowiedz
30
@ Jaslanin
dnia 28.10.2022, 10:18 · Zgłoś
Miasto w zamian powinno postawić autobus Autosan i dwie hulajnogi
Odpowiedz
30
@ Invalid drive specification
dnia 28.10.2022, 10:21 · Zgłoś
Albo zabytkową skodziankę superb niejakiego tzw. Pawlusia.
Odpowiedz
29
@ Mxxx
dnia 28.10.2022, 12:07 · Zgłoś
Niestety są ważniejsze sprawy , premie , nowe samochody
Odpowiedz
13
@ Paniera
dnia 28.10.2022, 12:40 · Zgłoś
Rysiek od miasta i Rysiek inwestor odsłonią tą piękną lokomotywę za rok przy otwarciu
Gakeri Dworcowej
Odpowiedz
9
@ tekatka
dnia 28.10.2022, 14:19 · Zgłoś
Może być mazda Pawlusia. To też zabytek
Odpowiedz
13
@ Recepta
dnia 28.10.2022, 15:01 · Zgłoś
Wjechać parowozem na peron przed dworcem PKP, przedłużyć zadaszenia nad peronem aby z dworca wchodzić do "tekatki" i zrobić w niej kolejny inkubator, czyli wylęgarnię pomysłów i biznesów "kolejowych".
Tłumy chętnych miłośników kolei będą czekać na poradę jak prowadzić biznes.
Porady udzielą osoby, które nigdy się biznesem nie zajmowały ale jak w powiedzeniu:
" Nie matura lecz chęć szczera zrobi z ciebie oficera"
Odpowiedz
2
@ Pomysł
dnia 31.10.2022, 05:32 · Zgłoś
Świetny pomysł. Gwarantowany sukces pod warunkiem, że realizować go będzie Wydział Budowy
Inkubatorów, Generatorów i Łąk Umajonych
Odpowiedz
2
@ Mocz
dnia 31.10.2022, 05:51 · Zgłoś
Wybudowany w obrębie dworca PKP generator na pewno da temu miastu siłę i mocz niezbędną do przetrwania w warunkach zapowiadanego niedoboru energii.
Dodając do tego znaną, wprost szokującą sprawność w zarządzaniu tą branżą osiągnięty sukces
pozwoli na eksport nadwyżki tej mocy do miast ościennych, a może nawet na Ukrainę.
Już widzę oczami wyobraźni ten hub energetyczny przy zrewitalizowanym węźle kolejowym
Jasło Dworzec Główny Multi - Kulti - Modalny.
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657