W ZSM nr 3 w Jaśle szóstoklasiści uczestniczyli w „Lekcjach z pomysłem”
Pokazanie szóstoklasistom potencjału szkoły i przekonanie ich do kontynuowania edukacji w jej murach – taki cel przyświecał przedsięwzięciu pt. „Lekcje z pomysłem”, które w czwartek 27 lutego realizowane było w Zespole Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle. Uczniowie kończący tego roku naukę w „podstawówce” uczestniczyli w ciekawych zajęciach z różnych przedmiotów gimnazjalnych przeprowadzonych przez nauczycieli placówki z pomocą jej uczniów.
O idei czwartkowego wydarzenia, stanowiącego oryginalną formę tzw. „dnia otwartego” opowiedziała nam Aleksandra Zajdel-Kijowska, Dyrektor Zespołu Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle: Dzień otwarty organizowaliśmy w gimnazjum od początku jego istnienia. Odbywał się w soboty – przychodzili do nas uczniowie klas szóstych z rodzicami oraz, ku naszej radości, duże rzesze absolwentów szkoły. Cztery lata temu zmieniliśmy formułę tego wydarzenia – przerodziło się ono w „Lekcje z pomysłem”, czyli zajęcia lekcyjne prowadzone przez nauczycieli gimnazjum wraz z jego uczniami. Odbywają się one co roku w dzień powszedni. Celem przedsięwzięcia jest przybliżenie uczniom ze szkół podstawowych naszej szkoły, jej oferty edukacyjnej, wychowawczej, działających w jej ramach organizacji, zajęć pozalekcyjnych. Chcemy, aby uczeń o wyborze naszej szkoły decydował świadomie. Dyrektor ZSM nr 3 w Jaśle podkreśliła również, iż każdy spośród uczestniczących w „Lekcjach z pomysłem” szóstoklasistów otrzymał folder przedstawiający ofertę szkoły oraz podanie o przyjęcie do gimnazjum, które może wypełnić i złożyć w sekretariacie placówki.
Aleksandra Zajdel-Kijowska
Przybyli wczoraj do Zespołu Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle uczniowie mogli wziąć udział w sześciu „lekcjach z pomysłem” z przedmiotów chemia, biologia, fizyka, język angielski, technika oraz zajęciach przybliżających działalność funkcjonującej przy placówce 139. Drużyny Harcerskiej „Lisy”. W pracowniach fizycznej i chemicznej szóstoklasiści byli świadkami efektownych doświadczeń dotyczących m.in. zmiany barw wskaźników w roztworach i aktywności metali (chemia) oraz oddziaływania ciśnienia elektrostatycznego (fizyka). W sali biologicznej obserwowali pod mikroskopem krew i komórki drożdży oraz dowiedzieli się, dlaczego ciasto drożdżowe rośnie i jakie korzyści daje picie mleka. Uczestnicząc w lekcji gotowania, będącego jednym z modułów przedmiotu „technika”, szóstoklasiści mogli obserwować, jak uczniowie Gimnazjum nr 2 przyrządzają ciastka z płatków owsianych oraz tzw. „amoniaczki” – po zakończeniu zajęć mogli się tymi smakołykami poczęstować. Podczas lekcji z języka angielskiego pt. „Zrozumieć, to poznać” gimnazjaliści przybliżyli swoim młodszym koleżankom i kolegom ważne informacje nt. Wielkiej Brytanii odrywając przy tym scenki z życia jej mieszkańców. Ostatnia „lekcja z pomysłem” miała miejsce w harcówce 139. DH „Lisy”, gdzie potencjalni przyszli uczniowie gimnazjum zapoznali się z ofertą drużyny, nauczyli się rolować koc oraz poznali podstawy udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Przechadzając się korytarzami budynku szkoły szóstoklasiści i ich opiekunowie mogli dodatkowo zapoznać się z wystawą dotyczącą międzynarodowego projektu Comenius pt. „Przyroda moim placem zabaw”, w ramach którego Zespół Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle od 2012 roku współpracuje ze szkołami rumuńskimi, tureckimi, włoskimi oraz hiszpańskimi.
Za każdym razem w programie „Lekcji z pomysłem” staramy się coś zmieniać. Oferta naszej szkoły jest bardzo szeroka – zdajemy sobie sprawę, iż w ciągu jednego dnia nie mamy możliwości zaprezentowania wszystkiego, co byśmy chcieli. W tym roku zrezygnowaliśmy z występów śpiewającej młodzieży czy teatru szkolnego – w ich miejsce weszła akcja „Wyślij pączka dla Afryki” czy prezentacja projektu Comenius. Za rok chcielibyśmy dołączyć lekcje z przedmiotów artystycznych, podczas których uczniowie mogliby malować albo rysować – powiedziała Dyrektor Aleksandra Zajdel-Kijowska.
O podzielenie się wrażeniami na temat „lekcji z pomysłem” poprosiliśmy dwoje ich uczestników, uczniów szóstej klasy Szkoły Podstawowej nr 2 w Jaśle. Jestem zachwycony tym gimnazjum. Szkoła jest strasznie duża i rozbudowana, wiele jest w niej ciekawych sal, w których z pewnością można się dużo nauczyć. Z lekcji, w których wraz z moimi koleżankami i kolegami wziąłem dziś udział najbardziej przypadły mi do gustu zajęcia kulinarne i chemiczne – powiedział nam Gabriel Kielar. Na pytanie czy chciałby kształcić się w niej od września odpowiedział: Wciąż mam dylemat między „jedynką” a „dwójką”, jednak po tym, co dzisiaj tutaj zobaczyłem raczej wybiorę „dwójkę”.
Gabriel Kielar
Julia Gajecka, podobnie jak jej kolega szkołę odebrała bardzo pozytywnie: Jestem oszołomiona tym, co tutaj zobaczyłam. Tu jest pięknie – szkoła jest rozbudowana, pracują w niej sympatyczni nauczyciele ciekawie przedstawiający przedmioty, których uczą. Najbardziej zaciekawiły mnie lekcje z biologii i chemii. Czy będę chodzić od września do Gimnazjum nr 2? Mam dylemat, gdyż część mojej obecnej klasy chce uczyć się tutaj, część w „jedynce”. Ale ja chciałabym przyjść do „dwójki” i będę zachęcać znajomych, żeby zrobili podobnie.
Julia Gajecka
Następne „Lekcje z pomysłem” w Zespole Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle już za rok.
Jakub Hap