Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Afera o internet

44

Prezes zarządu firmy Expro zapewnia, że wywiązali się z projektu dotyczącego budowy światłowodu w gminie Krempna. Nie mówią jednak „nie” dla mieszkańców, którzy chcą mieć lepszy internet. Burzliwa dyskusja na ten temat miała miejsce podczas ostatniej sesji rady gminy.

Wracamy do tematu. Mieszkańcy górnej części Świątkowej Wielkiej chcą zostać podłączeni do internetu szerokopasmowego. Okazało się jednak, że firma Expro nie uwzględniła ich, jak również inne pobliskie miejscowości w projekcie dofinansowanym ze środków publicznych. Według założeń, Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej miała zapewnić dostęp do internetu na obszarach zagrożonych „wykluczeniem cyfrowym”, co jeszcze bardziej bulwersuje tutejszą ludność. Uważają oni, że firma wybrała sobie miejsca, które są dla nich finansowo opłacalne.

Tomasz Szczypiński, prezes Expro wyjaśniał podczas spotkania z radnymi gminy Krempna, że ostatecznie podpisali umowę na wykonanie światłowodu, w której nie były brane pod uwagę miejscowości m.in. Ożenna, Grab, Wyszowatka, czy Myscowa. - Nigdy nie były w naszym projekcie – podkreślał prezes. - Projekt nie został ograniczony. W gminie Krempna mamy przyłączyć 156 gospodarstw domowych i to zostanie wykonane. Warunki naszego konkursu mówiły, że min. 10 % domów musi się przyłączyć, my mieliśmy zadeklarowane 30%. Zasada tych projektów w całej Polsce nigdy nie obejmowała 100% domów w danej miejscowości – dodaje T. Szczypińśki.

Na chwilę obecną podłączonych do internetu jest 22 rodziny, a kolejne umowy będą stopniowo realizowane. Firma Expro dopiero od niedawna zaczęła świadczyć swoje usługi. Opóźnienie, jak wyjaśniał przedstawiciel firmy było spowodowane brakiem sygnału w szafach będących własnością województwa.

Prezes Szczypiński zadeklarował, że dla firmy korzystne będzie z punktu ekonomicznego podłączenie do internetu mieszkańców z miejscowości Wrzosowa Polana, gdzie znajduje się duże osiedle domów jednorodzinnych. - Jest tam około 40 gospodarstw, które moglibyśmy przyłączyć i na pewno to zrobimy z naszych środków. W gminie Krempna są również trudne tereny, górzyste m. in. w górnej części Świątkowej Wielkiej. Jest duży nacisk ze strony mieszkańców, aby światłowód zrobić, zwłaszcza, że jest tam wyciąg narciarski oraz prowadzona jest też inna działalność. Zobaczymy, czy dojdzie do porozumienia pod kątem ceny. Są różne rozwiązania. Gdybyśmy chcieli obniżyć koszty, z naszej inicjatywy możemy zrobić stabilną linię radiową. Myślę, że tuż po świętach spotkamy się z mieszkańcami Świątkowej Wielkiej i złożymy im pewne propozycje – zaznaczył Tomasz Szczypiński z firmy Expro.

Radny Wiesław Kmiecik, wiceprzewodniczący Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju gminy Krempna nie jest zadowolony ze spotkania. Uznał, że prezes Szczypiński nie powiedział o żadnych konkretach. - To co nam pokazał to kilka slajdów zawierających póki co pobożne życzenia. Jeśli chodzi o mieszkańców Świątkowej Wielkiej, którzy zgłosili problem, niczego nowego im nie zaproponował niż internet radiowy, który mają, ale w warunkach górskich w ogóle się nie sprawdza. Sądzę, że skończy się na tym, że albo ludzie zapłacą za przyłączenie, albo zostaną bez dostępu do internetu – skwitował W. Kmiecik.

Więcej na ten temat:

<<Chętni są, a internetu nie ma>>

Ilona Dziedzic

ilona.dziedzic@jaslo4u.pl

Reklama

Komentarze: 43

Dodaj komentarz Widok:
-3
@ krysiak
dnia 08.04.2017, 20:15 · Zgłoś
w Jasle tez nie wszedzie jest swiatlowód podłaczony i nikt z tego nie robi halo , kazdy korzysta ja moze i buli jak za zboze , teraz ciagnęli na gorce klasztornej tez nie do wszystkich domów , tylko skonczyli na zakręcie Wisniowej i co dalej nikt niewie, przykre bo kazdy inny czy to radiowy czy bezprzewodowy dziala tak jak flaki z olejem lub krew z nosa kapie po troszku i co , płacic trzeba i nie jest czlowiek zadowolony bo nie ma z czego
Odpowiedz
7
@ @@@
dnia 08.04.2017, 20:50 · Zgłoś
nie chodzi o światłowód tylko o cywilizowany internet...
Odpowiedz
-7
@ info.
dnia 06.04.2017, 22:30 · Zgłoś
Korzystajcie ze Słowackiego Internetu.
Odpowiedz
-24
@ Leo
dnia 06.04.2017, 19:52 · Zgłoś
Ogarnijcie sobie obejścia obok chałupy bo macie [...] a nie awantura​
O internet
Odpowiedz
16
@ @@@@
dnia 06.04.2017, 20:04 · Zgłoś
@Leo [...] to ty będziesz miał jak przyjdzie większa woda i nasz do Jasła zabierze...
Odpowiedz
-37
@ Tx
dnia 05.04.2017, 21:49 · Zgłoś
Światłowodu się we wsi zachciało. Ryczą że bieda, że pracy nie ma, a tu media, swiatłowód musi być bo radiówka nie wydoli... [...] z radiem 10MBps wszystko chodzi jak burza. Chyba ze to efekt 500+ i w doo.pach sie przewracalo...
Nigdy nie mialem i nie bede mial swiatlowodu, na radiu tez spokojnie mozna ogladac koty na youtube, tudziez streamowac telewizje w HD.
Odpowiedz
29
@ nowy
dnia 05.04.2017, 22:03 · Zgłoś
Uważasz internet za luxus który [...] jest niepotrzebny ???
Jakby radiówka chodziła tak jak w Mieście ( a nie z tyg. przerwami) lub mieli by dostęp do LTE to nikt by kotów nie dar ...
Odpowiedz
26
@ perspektywa
dnia 05.04.2017, 23:01 · Zgłoś
sorry - niestety "tx" [...] jesteś i tyle. Co tam oglądasz sobie w necie - nie wnikam... Nie chodzi o światłowód ale o dostęp do internetu. Radiowy realnie jest czasami... Spróbuj wysilić swoją mózgownicę i wyobraź sobie, że ktoś może chcieć mieć luksus korzystania z interentu niezależnie od tego gdzie mieszka - szczególnie gdy Jasło nie jest w jego perspektywie "ziemią obiecaną" (choć nie wiem czy zrozumiesz odniesienie)...
Odpowiedz
-31
@ Tx
dnia 06.04.2017, 11:39 · Zgłoś
@perspektywa tych [...] i "wysilania mózgownicy" to sobie daruj, nie pajacuj jak nie wiesz z kim rozmawiasz.
Jak Ci radiówka nie dziala jak nalezy, to pewnie coś zakłóca Ci sygnał. A chcesz po kablu? Tu nie jest potrzebny światłowód, zwykły ADSL też będzie śmigał (zwłaszcza że mało zurbanizowana okolica) - łebki na pewno przyłączony telefon mają...
Mnie po prostu rozwala batalia o światłowód (który na Polskie realia jest bądź co bądź luksusem), wiele Europejskich miast nie ma sieci światłowodowej, a tu "Krempnioki" musza mieć światłowód... Nawet jak podepną to nie będzie abonament za 40zł, tylko dużo więcej (w końcu fibra kosztuje). I po co to? Żeby przyłączyć dwóch Marianów i jedną Zochę, bo reszta stwierdzi że jednak taniej neostrada?
A z drugiej strony torrenty blokują, piractwo w sieci się kurczy, oni nie wykorzystają nawet ćwiartki tej przepustowości.
Odpowiedz
28
@ Krempniok
dnia 06.04.2017, 12:03 · Zgłoś
Przeczytaj całość komentarzy, dowiesz sie że chodzi tu o internet którego nie mamy, a "luxusowy światłowód" był dla nas nadzieją że będą mieli internet ci którzy chcą go mieć, bo innej alternatywy na dzień dzisiejszy nie mają.
Nikt tu nie walczy o luksus w postaci 30Mbs nam wystarczy stabilne 5Mbs - a tego nie mamy !!!
Czy to tak wiele ?
Odpowiedz
33
@ nikita
dnia 06.04.2017, 13:21 · Zgłoś
Nie wszyscy potrzebują Internetu tylko po to, aby oglądać telewizję. Jest XXI wiek - teraz dla niektórych dobry zasięg Internetu pozwala im NORMALNIE pracować, bo nie wszyscy z wykształcenia są rolnikami.
Odpowiedz
30
@ perspektywa
dnia 06.04.2017, 17:09 · Zgłoś
Tyle, że: (1) zasięgu komórek tam nie ma, (2) orange z internetem tam nie dociera, (3) abonament EXPRO (dla tych, których podłączyli) wynosi 40 zł. Światłowód nie jest potrzebny - wystarczyłby jakikolwiek kabel dający powiedzmy stabilne 20Mb (żaden luksus). Ale niestety - biała plama. Żadna instytucja ani firma nie widzi w tym problemu. Tyle w temacie.
Swoją drogą poczytaj sobie te komentarze tutaj - po prostu żałosne - podejście ludzi typu "ścieki do rzeki" (podczas gdy idą do biologicznych oczyszczalni", "po co [...] internet" (to głos zapewne jakiegoś inteligentnego [...]), itd. Naprawdę żałosne, ograniczone, zaściankowe myślenie
Odpowiedz
1
@ Tx
dnia 07.04.2017, 13:10 · Zgłoś
@Kremptiok To jak jest tak z ta siecia zle to Cie rozumiem.

Sam pochodze krótko mówiąc "z lasu" przy granicy z Malopolska (nie mieszkam tam juz od dawna) i jedyna opcja to byl ADSL po kablu telefonicznym. (I chodzilo bardzo ladnie) Nie wierze ze w Krempnej nie maja telefonow? Po ADSL tez sie nie da?
Odpowiedz
0
@ Tx
dnia 07.04.2017, 13:10 · Zgłoś
errata: mialo byc @Krempniok, sorry;)
Odpowiedz
14
@ Krempniok
dnia 07.04.2017, 13:45 · Zgłoś
Sama Krempna ma i GSM ma i ADSL dużo gorzej jest z innymi miejscowościami bo ADSL pow 5 km od centrali(Krempna) to już max 2Mbs łapie sie w to Kotań , kawałek Świątkowej i kawałek Polan, natomiast Grab , Ożenna ,Wyszowatka to tylko GSM i to 2G - taka rzeczywistość!!!
Ale jest nadzieja, nasza władza wreszczcie ryszyła [...] i będą sie "dogadywać" z wykonawcą, bo do tej pory nie byli w temacie - czyżby siła mediów ...
Odpowiedz
-35
@ Oj ludzie, ludzie!
dnia 05.04.2017, 20:23 · Zgłoś
Czy wy nie macie innych problemów? Poważnych problemów? Mam na ścianie tzw. światłowód i przeszedłem z radiówki na Orange. Wróciłem na kablówkę tak szybko, jak umowa pozwalała. Jaki to światłowód? Brednie, a nie światłowód. Zobaczcie u tych co mają, jakie podłączenie mają na ścianie. Miedź, czy włókno szklane? Ano miedź. Porównajcie koszt miesięczny w Orange i w radiówce przy podobnych parametrach i zobaczycie co lepiej wychodzi. Jeżeli ktoś zupełnie nie chce radiówki to może korzystać z internetu telefonii komórkowej. Dziś już chyba każdy operator daje w abonamencie co najmniej 8 Gb darmowego internetu. Masz komórkę, jednym ruchem robisz z niej router i internet LTE śmiga aż miło. Zapewniam, że 8 czy 10 G na miesiąc nie jest do skonsumowania przy zwykłym korzystaniu z połączeń. Ściągając ciągle filmy to za mało, ale nie wszyscy są hakerami.
Zatem nie róbcie problemu tam gdzie go nie ma tylko poczytajcie, albo zapytajcie kogoś co chociaż trochę kuma w temacie i po sprawie. Pozdrawiam.
Odpowiedz
32
@ nowy
dnia 05.04.2017, 22:05 · Zgłoś
Człowieku u nas zwykły zasięg GSM jest luksusem , nie pisz więc o LTE ...
Odpowiedz
33
@ perspektywa
dnia 05.04.2017, 22:55 · Zgłoś
o czym ty piszesz - właśnie to jest perspektywa obłudna nasyconego: co tu wybrać? Hmmmm... światłowód, czy orange - osiołkowi w żłobie dano - tam nie ma nic co działałoby w miarę stabilnie. Odłącz sobie telefon to pogadamy (nota bene telefonu też tam nie ma...)
Odpowiedz
32
@ gg
dnia 06.04.2017, 00:15 · Zgłoś
Dokładnie, problem w przygranicznych miejscowościach jest taki że często zmuszeni jesteśmy dzwonić lub korzystać z danych przez slowackich operatorów. To jakaś masakra żeby człowiek na terenie RP płacił roaming. To dotyczy większej częsci pogranicza.
Odpowiedz
0
@ monster
dnia 06.04.2017, 08:55 · Zgłoś
Zależy jaka firma realizuje. Natomiast jeśli są to środki z UE to raczej nie masz racji. Takie podłączenie odbywa się włóknem szklanym gdzie najczęściej z mufy światłowodowej (ewentualnie szafy) idzie kabel na ścianę i do domu, tam w zależności jaki kabel robi się przełącznice w której montuje się adapter i schodzi patchcordem do GPON-a. Więc jest to jak najbardziej połączenie światłowodowe, a nie miedź.
Odpowiedz
24
@ nowy
dnia 05.04.2017, 15:16 · Zgłoś
Wpiszcie w google - Tomasz Szczypiński
zobaczycie jaki chłop przedsiębiorczy...
Odpowiedz
-25
@ Ja
dnia 05.04.2017, 14:24 · Zgłoś
Najpierw to do kanalizacji się podłączcie,aby nie zanieczyszczać środowiska,a potem starajcie się o lepszy internet!
Odpowiedz
-15
@ masło4u
dnia 05.04.2017, 14:34 · Zgłoś
Taaa i uzależnić się od abonamentu mafii urzędniczej. Własne szambo to wolność wyboru i tanie [...]*nie
Odpowiedz
-27
@ dragoness
dnia 05.04.2017, 19:03 · Zgłoś
I do rzeki można spuścić...
Odpowiedz
-21
@ jaś
dnia 06.04.2017, 07:46 · Zgłoś
ale w kanalizacji nie ma stron [...] a wodę ze ściekami i tak piją.
Odpowiedz
16
@ nikita
dnia 06.04.2017, 13:28 · Zgłoś
Widzę, że jesteś nie w temacie, więc pozwól, że cię doinformuję. Po pierwsze do każdego gospodarstwa podłączona jest oczyszczalnia biologiczna, a po drugie odległość ostatniego gospodarstwa, które zostanie podłączone do Internetu od gospodarstwa, które już się nie kwalifikuje wynosi może ze 100 metrów. W konsekwencji Internet będą miały osoby, które tak naprawdę ledwo posługują się komputerem a tam gdzie jest potrzeba szybszego połączenia to po prostu go nie będzie.
Odpowiedz
1
@ sw3
dnia 05.04.2017, 14:09 · Zgłoś
Nie ma się co dziwić, że przedsiębiorca wybiera najbardziej opłacalne dla siebie rozwiązanie. Skoro w warunkach dotacji nie jest zapisane, że ma podłączyć wszystkich chętnych, to logiczne, że podłącza tych, których podłączyć jest najtaniej. Czyli jak to zwykle w takich sytuacjach - niektórzy się załapali na dofinansowanie a ci najbardziej oddaleni, rozproszeni, "wykluczeni" i tak muszą zapłacić normalną cenę rynkową (albo i wyższą).

BTW Nie demonizujmy radiolinii. Dobrze zbudowana i skonfigurowana sieć radiowa może zapewnić >10Mbps na użytkownika i pingi na poziomie kilkunastu ms.
Odpowiedz
29
@ nowy
dnia 05.04.2017, 15:06 · Zgłoś
Właśnie podłączył tych co miał najbliżej i jemu sie opłacało, tylko Ci którzy zostali podłączeni "jakiś" internet już mieli, a ci co nie mają mieć nie będą! Załozeniem projektu była likwidacja białych plam, wykazana dla każdej miejscowości łącznie z nr domów ...
Odpowiedz
-18
@ obserwator333
dnia 05.04.2017, 15:17 · Zgłoś
Logicznym jest iż nikt nie będzie dokładał do interesu. Podłączone zostało tyle domów na ile starczyło pieniędzy. Oczywiste też jest iż w tym przypadku wybiera się teren najgęściej zamieszkany aby jak najwięcej osób mogło być podłączonych w ramach dostępnych środków. Przecież jeśli jest wybór- ciągnąć światłowód 10 km do 1 domu czy podłączyć 10 domów w promieniu 1 km każdy rozsądny człowiek wybierze to drugie.
Odpowiedz
31
@ nikt
dnia 05.04.2017, 16:19 · Zgłoś
Tylko, że celem programu była walka z wykluczeniem cyfrowym, więc skoro firma nie zamierzała czy nie potrafiła tego celu osiągnąć to nie powinna się za to brać. Proste, nie?
Odpowiedz
0
@ monter
dnia 05.04.2017, 16:23 · Zgłoś
Nie, nie proste. Na takich projektach przedsiębiorca ma 10% mieszkańców podłączyć, jeśli są to środki z UE i tak też firma zrobiła. A czy to jest klient, który internet ma czy nie, nie ma znaczenia, bo oni każde podłączenie traktują jako nowy klient. Zmieniają po prostu umowę i mają nowego klienta. Wiem, bo pracowałem przy takim projekcie kilka razy.
Odpowiedz
17
@ nowy
dnia 05.04.2017, 16:53 · Zgłoś
10% w każdej miejscowości ...
Odpowiedz
-11
@ obserwator 333
dnia 05.04.2017, 17:01 · Zgłoś
"Nikt" - ty dalej nie pojmujesz. Dostajesz pewne środki finansowe i możesz za nie podłączyć albo 1 osobę zagrożoną wykluczeniem mieszkającą bardzo daleko albo 10 mieszkających bliżej na obszarze gdzie masz zrealizować projekt. Wybór jest oczywisty. Więc bez sensu jest mieć pretensje do firmy która otrzymała określone pieniądze na ten cel i wykorzystała je rozsądnie.
Odpowiedz
29
@ nikt
dnia 05.04.2017, 17:16 · Zgłoś
Ach tak! Walka z wykluczeniem cyfrowym polega zatem na tym, że zamiast założyć internet jednemu "wykluczonemu" zakłada się go 10 tym, którzy już go mają, bo to jest opłacalne i zyskowne dal firmy! Dziękuję ci, że mi to w jasny i przystępny sposób wytłumaczyłeś! Coś pominąłem?
Odpowiedz
-18
@ obserwator 333
dnia 05.04.2017, 17:53 · Zgłoś
Normalnie tłumaczyć jak przedszkolakowi trzeba- dziesięciu również "wykluczonych" ale mieszkających bliżej siebie tak że koszt podłączenia tym 10 osobom jest taki sam jak tej jednej.
Odpowiedz
28
@ nikt
dnia 05.04.2017, 18:27 · Zgłoś
Po prostu tak się przypadkiem złożyło, że ci najbardziej wykluczeni mieszkali w centrum. A wy tylko przypadkiem przechodziliście z tragarzami, więc im po prostu - też przypadkiem - założyliście internet szerokopasmowy. I też - przypadkiem - się złożyło, że to dla waszej firmy było najbardziej korzystne biznesowo. Co za przypadkowy zbiór zdarzeń korzystnych przypadkowo dla waszej firmy...
Odpowiedz
-14
@ obserwator 333
dnia 05.04.2017, 19:02 · Zgłoś
Wybacz ale bredzisz...
Skąd pomysł że ja mam coś wspólnego z firmą która to robiła :P
I co ma do rzeczy fakt że mieszkali w centrum miejscowości???
Skoro cała miejscowość była uznana za obszar zagrożony wykluczeniem więc wykorzystano przeznaczone środki jak najlepiej było można -podłączono jak najwięcej osób.
Ciekawe jaki podniósłby się szum gdyby zamiast do kilkudziesięciu gospodarstw w centrum podłączono do odległych dwóch lub trzech??
Odpowiedz
32
@ nikt
dnia 05.04.2017, 23:25 · Zgłoś
Wiesz misu... Czytałem z nudów protokół posiedzenia Rady Gminy Krempna z 9 lutego 2016 roku, gdzie m.in. byli przedstawiciele firmy Expro (twojego pracodawcy). I w tym protokole jest napisane, że na etapie podpisywania umowy mowa było o Grabiu, Wyszowatce i Ożennej a później te miejscowości znikły. Moim zdaniem, zrobiliście z ludzi [...].
Odpowiedz
-9
@ kot
dnia 05.04.2017, 14:02 · Zgłoś
znowu jakies gupoty
Odpowiedz
-15
@ Analogia
dnia 05.04.2017, 21:19 · Zgłoś
Wagę tego problemu dla powiatu jasielskiego można porównać do problemu:

Czy jeżeli do miejscowości Toki dołączy się literkę "o" to będzie to metropolia czy nie?
Odpowiedz
13
@ nowy
dnia 05.04.2017, 22:08 · Zgłoś
Sprawa dotyczy całej gm Krempna , a to już chyba nie jest "literówka "
Odpowiedz
12
@ perspektywa
dnia 05.04.2017, 22:49 · Zgłoś
a co rozumiesz intelekcie pod pojęciem "waga dla powiatu jasielskiego". Czy gdybyś nie maił wody w domu to byłoby to ważne dla powiatu jasielskiego, czy może powiat jasielski mógłby to zignorować. Zdejmij czapkę z oczu bo ci widzenie zaciemnia
Odpowiedz
-14
@ mariusz
dnia 06.04.2017, 16:37 · Zgłoś
nie róbcie afery o [...] internet
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.