Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Strona główna

"Dziki niszczą nasze plony, podchodzą pod domy. Jest ich za dużo – grzmią rolnicy

97

Rolnicy w gminie Kołaczyce skarżą się na liczne szkody i ogromne straty, które ponoszą na skutek żerowania dzika i innej zwierzyny. Jak podkreślają, problem ten trwa od około dziesięciu lat. Gospodarze załamują ręce, bo nie mogą spokojnie zebrać plonów. Dziki niszczą wszystko. Co więcej, podchodzą pod ich domy, nie boją się nikogo i niczego. Zdaniem rolników, koło łowieckie "Jedność" w Kołaczycach niewiele czyni, aby ograniczyć jego populację. Prezes koła Franciszek Bosak ucina – To kłamstwo, jeśli mówią, że nie strzelamy. W ciągu roku odstrzelonych jest od 150-200 dzików – mówi.

Rolnicy załamują ręce. Od dawna mówią, że dzika zwierzyna powoduje szkody na ich polach, ale w tym roku od wiosny do chwili obecnej nie mogą sobie poradzić z dzikiem, który rozpanoszył się po gminie Kołaczyce. Ich bazą żywieniową stały się głównie grunty rolne. - Niszczą nasze plony. Nie ma dnia, aby nie wchodziły w zboże. Ani siatki ani prąd nie pomagają i tak się dzieje od samego siewu po zbiór. Ja miałem 1 ha pszenżyta posiane i zaraz wiosną wyglądało to tak, jakby tam dyskoteka się odbyła. Były jelenie, sarny po dziki – relacjonuje Paweł Sztaba, mieszkaniec Nawsia Kołaczyckiego. - Mam 4,5 ha pola i wszystkie ziemniaki zostały stłuczone – dodaje Michał Składanowski z Bieździedzy.

 "Dziki podchodzą pod same domy. Niczego się nie boją"

Mieszkańcy niepokoją się o zdrowie i życie swoich bliskich, szczególnie dzieci. Aby zapewnić im bezpieczeństwo podwożą je samochodami na dodatkowe zajęcia, gdyż stado dzików z młodymi nietrudno spotkać nawet w centrum wsi w godzinach porannych, przy drogach gminnych czy powiatowych. Coraz częściej widywane są już pod domami gospodarzy. - W zimie otworzyłem drzwi, a koło mnie stała locha z młodymi. Bramkę miałem niedomkniętą i weszły mi na posesję. Zryły mi 9 arów ziemi. Niedawno poszedłem z kolegą do lasu i natknąłem się na 9 dorosłych osobników i 12 młodych - zaznacza Michał Hendzel. - Chcemy zmniejszenia populacji. Teraz jest za dużo dzików. Każda locha jak się oprosi dwa razy do roku po 10 sztuk to wzrasta pogłowie dzików, a oni mają w inwentaryzacji podane tylko 20 sztuk na całym kole – denerwuje się Michał Baran. - Nie da się policzyć zwierzyny co do sztuki, bo to teren otwarty, ale wpisywanie w inwentaryzacji zwierzyny, że na całe koło od Moderówki po Januszkowice jest 20 sztuk dzika jest to niedorzeczne. Już w lutym widać było stada po 20 osobników w jednym miejscu. To co, nagle się zleciały pod remizę do Kołaczyc z całego obwodu? - wtóruje mu Marek Dominik.

"Za 10 lat nas nie będzie, bo zbankrutujemy"

Gospodarze tracą chęci do pracy widząc, że ich wysiłek idzie na marne. Witold Gozdecki zrezygnował z uprawy 1 ha pszenicy, bo mimo poświęconego czasu, wydanych środków na nawozy, paliwo i kombajn nie zostało mu nic. - Jaki to jest sens uprawiać, pchać w to pieniądze – kwituje. - Ciężko będzie coś zebrać w tym roku. Za domem tylko słoma została. Ściana dzików codziennie tu przychodziła, aż strach było wyjść, żeby nie zaatakowały. Raz naliczyliśmy 30 sztuk. To nie tylko dziki, ale są sarny i jelenie – podkreśla M. Baran. Wielu rolników nawet nie zgłasza szkody do Koła Łowieckiego "Jedność" Kołaczyce, gdyż nie chcą sobie szarpać nerwów. Podkreślają, że samo liczenie przez nich szkód pozostawia wiele do życzenia. - Wszystkich pól nie damy rady ogrodzić, koszty są coraz większe, a oni się tylko z nas śmieją. A jak przyjdzie do szacowania strat to dadzą kilka groszy. W tamtym roku miałem ponad 1 ha owsa i wszystko zostało zniszczone. Koło łowieckie za straty oferowało mi 800 złotych, a sam koszt poniesiony na zasianie i nawożenie tego zboża wyniósł mnie ponad 2000 złotych – wspomina Paweł Włodarczyk.

 Rolnicy nie ukrywają, że jeżeli sytuacja się nie zmieni czeka ich bankructwo. Mają żal do koła łowieckiego, które ich zdaniem nie radzi sobie z odstrzałem tak dużej liczebności dzikiej zwierzyny. - Nie możemy się cofnąć. Albo bankructwo albo się coś zmieni. W sądach trzeba będzie szukać sprawiedliwości, jeżeli zajdzie taka konieczność. My się chcemy dogadać, ale nie ma z kim. Jeszcze bezczelnie mówią, że chcemy żerować na ich odszkodowaniach. My nie chcemy ich pieniędzy, tylko zależy nam na pozbieraniu tego, co urosło – to nam by wystarczyło. Jakie my mamy prawo własności do ziemi, jak nie możemy jej bronić w żaden sposób, a zwierzyna chodzi po naszych polach i wszystko niszczy – podkreśla M. Dominik.

Rolnicy z gminy Kołaczyce zazdroszczą innym gospodarzom, którzy mają pola na terenie innych kół łowieckich i jak twierdzą, z takim problemem się nie stykają. - Na obwodzie łowieckim "Jedność" mamy 28 ha upraw na gruntach ornych, użytków zielonych nie liczyłem. Dzięki Bogu żyjemy i gospodarzymy, bo mamy na sąsiednim terenie podlegającym pod inne koło łowieckie trochę upraw. Tam jest całkiem inny świat. Pytaliśmy zarząd tego koła, jaki jest fenomen, że pole 500 metrów dalej da się uprawiać bez grodzenia. Siejemy tam rzepak, soje, owies, zboże, nie trzeba siać ościstych odmian ani grodzić zasiekami na 2 metry. Jedziesz i zbierasz. A tutaj jedziesz i się denerwujesz od samej wiosny – dodaje Dominik.

"Nie chcemy odszkodowań – chcemy zebrać nasze plony!"

Rolnicy wystosowali petycję do starosty jasielskiego Adama Pawlusia, pod którą podpisało się 261 osób. Wnosili o ich wsparcie poprzez zmniejszenie populacji dzika, sarny, jelenia i lisa. Do chwili obecnej nie otrzymali żadnej odpowiedzi. Niedawno wystosowali kolejne pismo, tym razem do wojewody podkarpackiego. "Nasilające się zjawisko szkód przez dziką zwierzynę, pozbawia nas dochodu i środków do życia, a lekceważący sposób traktowania nas przy szacowaniu szkód przez Koło Łowieckie ,,Jedność”, zmusza nas do skierowania pisma z pilną prośbą o pomoc" – czytamy w petycji. - "Widywane są liczne grupy jeleni, dzików, saren po 30-40 sztuk w ciągu dnia. Proszę porównać to z Planem Łowieckim 2022-2023 na terenie Obwodu K.Ł "Jedność” - Kołaczyce, gdzie są podane stany zwierzyny łowczej - do tych, które my rolnicy i mieszkańcy widzimy i liczymy. Twierdzimy z całą stanowczością, że stan zwierzyny jest dużo wyższy, a użyte sformułowanie, że w/w obwód funkcjonuje jako ,,bardzo słaby” jest nieprawdą a wręcz oszustwem. Zgłaszanych szkód jest ok. 10-20%, co jest skutkiem niechęci, bezsilności i poczucia wyrządzonej nam krzywdy oraz nieuczciwe szacowanie w stosunku do wyrządzonej szkody. W szczególnej sytuacji w tym przypadku, są ludzie starsi, spracowani - tracąc cały plon zboża czy ziemniaków, pozostając bez zapasów żywnościowych. My nie chcemy odszkodowań - wręcz lichwy i jałmużny ze strony koła, chcemy zebrać tylko plon naszej pracy!" - napisali. Liczą, że wojewoda poprze ich wniosek o szybki odstrzał dzikiej zwierzyny przez wojsko i policję, a także odsunie członków koła łowieckiego od liczenia szkód. Ponadto rolnicy utworzyli w mediach społecznościowych profil facebook'owy, na którym można znaleźć liczne amatorskie filmy, czy zdjęcia ukazujące żerowanie m.in. dzika blisko ich domów, na polach o różnych porach dnia i nocy.

Roczny plan łowiecki jest sporządzany na okres od 1 kwietnia do 31 marca następnego roku, w szczególności na podstawie inwentaryzacji zwierzyny. Jak poinformował nas nadleśniczy Artur Paczkowski z Nadleśnictwa Kołaczyce, liczebność populacji zwierzyny na danym terenie ulega zmianom w ciągu roku z uwagi na m.in. ich migrację i rozród. W inwentaryzacji na dzień 4 kwietnia 2022 r. wykazano 20 sztuk dzika, 33 sztuki jelenia szlachetnego oraz 325 sztuk sarny. W ostatnich trzech latach liczba ta się nie zmieniła. Wykazano jedynie wzrost liczby jelenia w 2022 r. o 5 sztuk i spadek liczby sarny od 2021 r. o 10 sztuk. Czy Koło Łowieckie "Jedność" występowało w sezonie łowieckim 2021, jak również w obecnym roku o zwiększenie redukcji populacji dzika? - Według aktualnych przepisów nie ma potrzeby, aby dzierżawca obwodu łowieckiego występował o zwiększenie planu pozyskania dzika, gdyż w rocznym planie łowieckim określona jest tylko minimalna liczba tego gatunku zaplanowana do pozyskania (odstrzału), a nie ma określonej maksymalnej liczby dzików jaką może odstrzelić koło łowieckie w danym roku gospodarczym. W roku 2020/2021 i 2021/2022 Koło Łowieckie "Jedność" w Kołaczycach nie występowało do Nadleśnictwa z takim wnioskiem. Natomiast występowało w tym okresie o zwiększenie planu odstrzału m.in. jeleni i lisów, a nadleśniczy zatwierdził zmiany w rocznym planie łowieckim w tym zakresie – wyjaśnia A. Paczkowski.

W ostatnich latach w rocznym planie łowieckim planowany przez Koło Łowieckie "Jedność" minimalny odstrzał dzika wynosił 40 sztuk. Tyle samo zaplanowano na rok gospodarczy 2022/2023. Niemniej w roku gospodarczym 2020/2021 łącznie z odstrzałem sanitarnym odstrzelono 169 dzików, a w 2021/2022 – 189 dzików. Z danych z inwentaryzacji zwierzyny wynika, że w 2007 r. dzik był rzadkością w okolicach Kołaczyc i Jasła. - Na zmiany liczebności tego gatunku miały wpływ różne czynniki (m.in. warunki pogodowe, zwłaszcza panujące w czasie zim, rozród dzika, odstrzały dokonywane przez myśliwych, lokalne migracje zwierzyny, pośrednio dostępność do bazy żerowej, w tym także urodzaj nasion drzew takich jak dęby i buki). Wzrost udziału upraw wielkopowierzchniowych w ostatnich latach np. kukurydzy, soi i buraków wpływa również na rozwój populacji dzika, jak również na trudność redukcji jego liczebności, gdyż uprawy te stanowią dla niego bazę żerową oraz naturalną osłonę i schronienie – wyjaśnia nadleśniczy. - Należy też twierdzić, że poziom zagospodarowania gruntów rolnych, leżących w granicach obwodu łowieckiego nr 150 pk, z roku na rok spada. Powstają nieużytki, które w wyniku sukcesji naturalnej zarastają roślinnością drzewiastą m.in. tarniną będącą dla dzików bardzo dogodnym miejscem schronienia i bytowania – dodał A. Paczkowski.

"Myśliwi intensywnie polują na dziki" – zapewnia łowczy okręgowy w Krośnie

Jak poinformował nas łowczy okręgowy Bolesław Kazalski, Zarząd Okręgowy PZŁ w Krośnie z uwagi na duże szkody w obwodzie 150pk, dzierżawionym przez Koło Łowieckie „Jedność” Kołaczyce zobowiązał zarząd koła do zintensyfikowania odstrzału dzików na tym terenie, a szczególnie w miejscach występowania szkód łowieckich. - Od dnia 1 kwietnia br. Koło Łowieckie „Jedność” w Kołaczycach odstrzeliło już planowych 46 dzików oraz 18 dzików w ramach odstrzału sanitarnego (razem 64szt.). Myśliwi Koła Łowieckiego „Jedność” w Kołaczycach intensywnie polują na dziki. Od 1 września 2021 do dnia dzisiejszego zanotowali 2531 wyjść na polowanie indywidualne celem odstrzału dzików – podał dane na dzień 27 lipca br. łowczy okręgowy z Krosna. - Niewątpliwie ilość odstrzelonej zwierzyny zwiększy się z chwilą uruchomienia polowań zbiorowych – podkreśla B. Kazalski. - Koło zakontraktowało już polowania zbiorowe na dziki przez myśliwych zagranicznych oraz myśliwych krajowych z sąsiednich kół i członków niestowarzyszonych – dodaje. Odniósł się również do działań związanych z ograniczaniem szkód wyrządzonych przez dziki. Jak podkreślił, członkowie tego koła bardzo aktywnie uczestniczyli przy pomocy grodzenia upraw rolnych z wykorzystaniem pastuchów elektrycznych i siatek ogrodzeniowych. W kolejnych miesiącach przewidziane jest dalsze ich grodzenie. - Szkody łowieckie zgłoszone do zarządu koła są na likwidowane przez komisję szacującą szkody i na bieżąco wypłacane odszkodowania poszkodowanym rolnikom. W sezonie 2021/22 Koło Łowieckie „Jedność” w Kołaczycach tytułem odszkodowań za szkody w uprawach rolnych wypłaciło kwotę 110 990 zł, przy ogólnych rocznych przychodach Koła 82 323zł. Szkody likwidowane są za pomocą obopólnych ugód. Do tej pory nie miały miejsca sprawy sądowe – dodał łowczy M. Kazalski.

Jak wyjaśnił nam prezes Koła Łowieckiego "Jedność" Franciszek Bosak, myśliwy ma obowiązek wpisania w książce elektronicznej każde wyjście na polowanie. Idą tam, gdzie są wyrządzone szkody przez dziką zwierzynę. W godzinach wieczornych używają noktowizorów. - Obecnie nie ma limitów na odstrzał dzika i lisa. Czy myśliwy strzeli do lochy w ciąży – to już kwestia moralna każdego myśliwego. My działamy zgodnie z planem łowieckim, w którym mamy określoną liczbę do odstrzału łań, saren, koziołków i jeleni. Wiem o tym, że rolnicy ponoszą szkody. My im za nie płacimy. A jak nam brakuje środków to musimy się na nie złożyć - wyjaśnia F. Bosak. Prezes Koła Łowieckiego "Jedność"-Kołaczyce wyjaśnił, skąd się wzięła tak duża liczba dzików, ale również zwierzyny płowej. - Wilki pędzą je od Bieszczad w kierunku drogi Jasło-Pilzno, a jest ich obecnie 7 na naszym terenie. Jak zwierzyna dochodzi do drogi krajowej, a z tyłu jest atakowana przez wilki to ucieka do zakrzaczeń i stamtąd wychodzi na żer i pola uprawne – wyjaśnia i dodaje, że zarzuty wobec myśliwych, że nie strzelają są bzdurą i pomówieniem. Kiedyś byliśmy limitowani jeśli chodzi o odstrzał dzika, obecnie to już nie obowiązuje. Rocznie pozyskujemy 150-200 dzików w zależności od natężenia – kwituje prezes koła F. Bosak.

Jak przekazał nam Bolesław Kazalski, łowczy okręgowy z Zarząd Okręgowego PZŁ w Krośnie w sierpniu br. nastąpi w Kole Łowieckim „Jedność” Kołaczyce zmiana zarządu. Jest przekonany, że to niewątpliwie wpłynie to na polepszenie stosunków z rolnikami.

Ilona Dziedzic

ilona.dziedzic@jaslo4u.pl

Napisany dnia: 05.08.2022, 17:43
Komentarze Czytelników:
Dodaj nowy komentarz Wyświetlaj:
@ yozef
dnia 05.08.2022, 17:58
Ocena
komentarza:
5
plaga nie ma wilka więc populacja wzrasta . 200 szt to Pikuś trzeba oddzielić tysiac
@ Lulek
dnia 05.08.2022, 19:24
Ocena
komentarza:
8
Wilki sa w lasach i na obrzezach lasow w nadmiarze i dlatego dziki uciekaja do siedlisk ludzkich. Kolega z Folusza opowiadal ze po okolicznych lakach wieczorem i rankiem wilki spaceruja i nawet przyblizaja sie do domow
@ Sztaba
dnia 05.08.2022, 20:56
Ocena
komentarza:
4
Sztaba powiedział, że wchodzą w " zborze"?
Chodzi o zbór ewangelicki?
Może jednak wchodzą w zboże?
@ Komarek dominika
dnia 06.08.2022, 03:14
Ocena
komentarza:
-3
A nie za sucho w tym roku? Albo może zbyt wilgotno?
@ Yozef
dnia 06.08.2022, 16:26
Ocena
komentarza:
9
albo dajcie wolna reke rolnikom .oni sobie poradza jesli nie bedzie kar ..przeciez to plaga .w sowinie obok kosciola w strone rzymu przebieglo obok mnie stado 32 sztuk .dobrze ze bylem w aucie
szok uwierzcie .a ten odyniec taki duzy .boze o malo mi auta nie wywalil .cos strasznego .zona o malo nie dostala zawalu
@ xddddddd
dnia 07.08.2022, 06:39
Ocena
komentarza:
-16
ło boże, zwierzę zobaczyłem i zgłupiałem... Ale w was ludzie dużo zła, dla własnej wygody chcecie zabierać życie, którego nie daliście.
@ miki
dnia 07.08.2022, 09:23
Ocena
komentarza:
5
z tym Foluszem, trochę przesada... dwa dni temu rano około 6:30 stado dzików ( ok. 15 szt) przeszło drogę wjazdową na Folusz i poszło w kierunku Pielgrzymki.., no wię gdzie te wilki ?
@ swot
dnia 07.08.2022, 09:36
Ocena
komentarza:
5
Potrzeba trochę matematyki: myśliwych w Polsce jest około 120000 , a rolników około 1 milion. Koło łowieckie to nie podmiot prowadzący działalność gospodarczą a stowarzyszenie hobbystów i pasjonatów, tak też koła łowieckie nie ochronią upraw rolników ani nie wypłacą stosownych odszkodowań za zniszczenia. Myśliwy w zestawieniu z rolnikiem to biedak którego nie stać na wypłacanie rolnikom wielotysięcznych odszkodowań, które musi wypłacać z budżetów swoich rodzin pomniejszając status materialny swojej rodziny. Są w Polsce specjalistyczne firmy u których można kupić ochronę upraw rolnych. Może rolnicy powinni z takiej ochrony skorzystać.
@ eva
dnia 07.08.2022, 10:03
Ocena
komentarza:
7
zgadzam się z tą matematyka; myśliwych w kole może być około 50 osób, a w gminie Kołaczyce rolników około 1000. jak więc koło łowieckie może wypłacić odszkodowania w wysokości 2000 zł jednemu rolnikowi skoro musiałoby mieć fundusze na ten cel w wysokości 1000 rolników X 2000 zł = 2 mln . troch to śmieszne ...!!!
@ Rolnik
dnia 07.08.2022, 12:52
Ocena
komentarza:
-10
Radzę poczytać z czego składa się budżet koła. Mają dostęp do darmowego mięsa z którym mogą robić co się im rzewnie podoba. Poza tym dzierżawa obwodu łowieckiego to przywilej a nie obowiązek, nie pasuje poszli won.
@ eeerolnik
dnia 07.08.2022, 14:19
Ocena
komentarza:
8
dzierżawa, obwodu to żaden przywilej, w Polsce jest wiele obwodów łowieckich które nikt nie dzierżawi...
@ do rolnik
dnia 07.08.2022, 14:23
Ocena
komentarza:
11
budżet koła to : składki , dotacje???, darowizny???, dochód ze sprzedaży pozyskanych tusz zgodnie z planem łowieckim... . Plan to zwykle około 50 szt różnego gatunku zwierząt ( dziki ,jelenie, sarny) . Średnia cena to 200 zł za sztukę tuszy . Policz sam ile to wynosi
@ Mam pytanie
dnia 07.08.2022, 14:59
Ocena
komentarza:
8
Czy rolnicy w jakimś wymiarze wspomagają myśliwych?
@ Rolnik
dnia 07.08.2022, 16:47
Ocena
komentarza:
-8
Skoro taki biedny myśliwy, a koło jeszcze biedniejsze każdy może zrezygnować -myśliwy z członkostwa, a koło z ,,dzierżawy" obwodu (cudzysłów pozwoliłem dodać, ponieważ za takie grosze ile płacą tej niby dzierżawy nawet śmiechem nie można nazwać, za nieograniczone możliwości działania na taki rozległym terenie bogatym w zwierzynę, a tym samym możliwości handlu tuszami) A prawda zupełnie inna nikt nie myśli odejść, całe klany rodzinne są członkami koła Jedność- powinno być nazwane inaczej: ,,Elita Jedność Kołaczyce, zdrowe mięso tylko dla notabli"
@ Mariuszek
dnia 07.08.2022, 18:51
Ocena
komentarza:
2
Panie Józefie, zdrowia życzę. Ukłony dla małżonki
@ do rolnik
dnia 08.08.2022, 09:15
Ocena
komentarza:
9
Dzierżawa to około 1800 zł/ rok, kolejna opłata do PZŁ to 1600 zł /rok,. Co do rezygnacji z dzierżaw, to kilka kół z powiatu jasielskiego zastanawiało się czy jest potrzeba dzierżawy obwodu. Myśliwym można być tzw. niestowarzyszonym - co zwalnia go z płacenia odszkodowań rolnikom oraz opłat dzierżaw.
Kolejne koszty jakie musi ponieść myśliwy to : prywatny zakup broni na którego żaden rolnik nie dotuje, musi ponieść koszty dojazdu do łowiska ( średnio około 300zł za jeden dojazd) , myśliwy musi poświęcić swój czas aby pozyskać dzika i średnio to około 20 godzin / dzika . Licząc że godzina pracy to około 25 zł/ godzinę , daje to kolejną kwotę 500 zł. Tak też apel do rolników : macie pełne prawo zostać myśliwym , stosowne procedury należy rozpocząć w kole łowieckim na terenie którego mieszkacie. Obowiązkiem koła jest aby was przyjąć na staż (bezpłatnie), potem kurs w Zarządzie okręgowym PZŁ - koszt około 3000 zł, potem egzaminy - kolejne 1000 zł, zakup broni to kolejny wydatek około 5000 zł, jeszcze wpisowe do koła zgodne ze Statutem PZŁ na chwilę obecną to około 3500zł. Rolniku, już jesteś myśliwym, ochraniaj swoje uprawy, strzeż upraw sąsiadów...przecież zostałeś myśliwym ---tzn. jesteś bogaty.
@ Rolnik
dnia 08.08.2022, 09:39
Ocena
komentarza:
-4
Proszę czytać ze zrozumieniem i nie pisać bzdur 300zl dojazd kliku km 20 godzin na jednego szuka dobre żarty. Ale nie ważne nie opłaca wam się zrezygnujcie i tyle. Pozdrawiam
@ do rolnik
dnia 08.08.2022, 10:57
Ocena
komentarza:
7
Z czego myśliwy ma rezygnować ? Rozumiem że z wypłat odszkodowań łowieckich. Wszystko co myśliwy osiągnął to za swoje prywatne pieniądze, nikt mu nic nie zakupił ani nie wypłacił odszkodowania. Myślistwo to hobby , pasja, a nie firma prowadzące działalność gospodarczą. Co do dojazdu to myśliwy nie jedzie autobusem, tylko prywatnym samochodem do którego musi naleć paliwa za 7 zł/l, oraz naliczyć koszty amortyzacji samochodu tj 0,5% procenta od wartości. Czasem musi zapłacić mechanikowi za naprawę tego samochodu.
@ Rolnik
dnia 08.08.2022, 12:11
Ocena
komentarza:
-5
Nie myśliwy a raczej koło i myśliwi z tego niby koła - przede wszystkim z okradania rolników. Traktujecie nasze uprawy jako bazę żerową. My jesteśmy na swojej własności a obwód łowiecki to także obowiązki. Zresztą szkoda pisać mądremu dosc po słowie głupim szkoda tłumaczyć. Skoro za jednym dzikiem jeździsz dwadzieścia godzin przy tej liczebności jaka występuje to raczej pora udać się do lekarzy specjalistów.
@ ika
dnia 08.08.2022, 12:21
Ocena
komentarza:
0
a inni to jeżdżą na wodzie, a mechanik naprawia za darmo i jeszcze części kupuje za swoje, ,chcesz się bawić w myśliwego to płać, hobby kosztują
@ kali
dnia 08.08.2022, 16:07
Ocena
komentarza:
5
Do "rolnik" - mądrze piszesz, jesteś na swoim; wiec nie oczekuj od myśliwych jakiejś ochrony, tylko sam pilnuj swojego !!
@ To ja !
dnia 05.08.2022, 18:03
Ocena
komentarza:
38
Jak zginie poroże od potrąconego przez auto jelenia ,to wielkie poszukiwania trofeum myśliwskiego ,straszenie karami itd. Ale jak dzika zwierzyna wyrządzi szkodę to ich to nie obchodzi.
@ Ciekawy
dnia 06.08.2022, 12:19
Ocena
komentarza:
4
Z jakiego powodu ci rolnicy nie wstępują do związku lowieckiego i nie polują na te dziki ??? Plony by uratowali i dziczyznę by mieli lepiej oczekiwać na pomoc od innych.
@ Roztropny
dnia 06.08.2022, 14:52
Ocena
komentarza:
3
Podobno wszystkie koła łowieckie w Polsce mają zmieniać(rozszerzać nazwy swoich kół). Po zmianie n.p. "Elita-Jedność" Kołaczyce.
To jest odpowiedź na Twój komentarz
@ Człowiek też zwierzę
dnia 06.08.2022, 21:01
Ocena
komentarza:
-5
Samo uprawianie zbóż przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji przez ludzi zmniejszyłoby powierzchnię upraw, a więc i potencjalne szkody. Resztę załatwiłaby antykoncepcja i niedokarmiane zwierząt przez myśliwych tylko po to, żeby je móc potem odstrzelić.
@ obserwator
dnia 05.08.2022, 18:09
Ocena
komentarza:
16
Z tą inwentaryzacją dzikiej zwierzyny to największa głupota, jak można policzyć zwierzęta które się przemieszczają z miejsca na miejsce,pewnie stoi tam jeden na warcie i to co policzone maluje.A może zwołują wszystkie zwierzątka do klatek , policzą i wypuszczają.Taż to bzdura nad bzdurami a może jeszcze policzą ptaszki które fruwają i też powiedzą że tyle ich inwentaryzacja wykazała.Najlepsze rozwiązanie to ponawozić pola trutkami i wtedy będzie po problemie, tylko że można wytruć swoje bydło i to też nie jest rozwiązanie.Najlepsze rozwiązanie to by było kłusownictwo, przerzadziła by się ta plaga.
@ bolo
dnia 05.08.2022, 19:33
Ocena
komentarza:
6
O tak, plaga by zmalała bo idioci nażarliby się niebadanego mięsa, złapali pasożyty i wyzdychali.
@ Mieszkaniec
dnia 05.08.2022, 18:17
Ocena
komentarza:
14
W końcu trzeba zrobić porządek z całą tą sytuacją ile człowiek wsadza pracy w pole żeby zebrać plon ten problem jest w naszej gminie już od wielu lat stopniowo zwiększa się pogłowie dzika, saren. Musi w końcu dojść do zmienienia władzy w kole łowieckim i monitorowanie całej populacji w dzień i w nocy. ZOSTSAŁÓ TYLKO ZWIĘKSZYĆ ODSTRZAŁY DZIKÓW!!!
@ xddddddd
dnia 07.08.2022, 06:37
Ocena
komentarza:
0
A co robią rolnicy aby zabezpieczyć swoje uprawy? Jak dbasz, tak masz.
@ łodyniec
dnia 07.08.2022, 10:43
Ocena
komentarza:
4
Kopać dołki i ubijać dziki samemu. Nie chcą pomóc - załatwić to samemu.
@ Człowiek też zwierzę
dnia 07.08.2022, 11:48
Ocena
komentarza:
-5
Zwierzęta są tak "ponad człowiekiem", że można bezkarnie nawoływać do ich zabijania...
@ A
dnia 05.08.2022, 18:22
Ocena
komentarza:
2
Gdzie myśliwi???
@ Człowiek też zwierzę
dnia 05.08.2022, 18:30
Ocena
komentarza:
-6
Może najpierw nie uzależniać zwierząt od pokarmu, którego potem zmuszone są poszukiwać na polach?;-)
@ Gul
dnia 05.08.2022, 18:33
Ocena
komentarza:
25
Zwierzę ponad człowieka się stawia. Nie jestem rolnikiem ale rozumiem tych ludzie to jest ciężka praca,każdy plony chce zebrać a jak nie zjawiska pogodowe to dziki itp
@ Człowiek też zwierzę
dnia 06.08.2022, 13:07
Ocena
komentarza:
-11
Za zachowanie dzików i zjawiska pogodowe odpowiada człowiek.
@ Roztropny
dnia 06.08.2022, 14:40
Ocena
komentarza:
2
Mówi Ci coś "epoka lodowcowa" i następne. Nie było wtedy samochodów, samolotów itd.
Nie pomyśl, że nie jestem za ochroną środowiska.
@ Człowiek też zwierzę
dnia 06.08.2022, 20:56
Ocena
komentarza:
-2
A teraz są i dlatego mamy antropogeniczne zmiany klimatu. Mówi Ci to coś?
@ Woytazzz
dnia 05.08.2022, 18:51
Ocena
komentarza:
36
"Rolnicy wystosowali petycję do starosty jasielskiego Adama Pawlusia, Do chwili obecnej nie otrzymali żadnej odpowiedzi."

A to ci zaskoczenie :-D
@ Woytazzz
dnia 05.08.2022, 18:59
Ocena
komentarza:
25
"Jak poinformował nas nadleśniczy Artur Paczkowski z Nadleśnictwa Kołaczyce (...) W inwentaryzacji na dzień 4 kwietnia 2022 r. wykazano 20 sztuk dzika"

"Od dnia 1 kwietnia br. Koło Łowieckie „Jedność” w Kołaczycach odstrzeliło już planowych 46 dzików oraz 18 dzików w ramach odstrzału sanitarnego (razem 64szt.)"

Panie nadleśniczy, te dziki to sam pan liczył czy macie od tego jakiegoś fachowca?
@ obserwator
dnia 05.08.2022, 21:18
Ocena
komentarza:
9
4 kwietnia 20 sztuk na stanie od 1kwietnia 64 odstrzelone Panie Paczkowski pasowały by korepetycje z matematyki
@ ixi
dnia 06.08.2022, 07:39
Ocena
komentarza:
0
[Komentarz nie na temat]
@ Stary
dnia 06.08.2022, 12:22
Ocena
komentarza:
5
Tak samo prawda jak stare drzewa tlen nam zabierają.
@ ed
dnia 05.08.2022, 19:16
Ocena
komentarza:
13
Ludzie. Kupcie sobie karabiny i strzelajcie do szkodnikow.
Najwyzszy czas na wolny dostep do broni dla ludzi
@ Człowiek też zwierzę
dnia 06.08.2022, 23:18
Ocena
komentarza:
-8
A gdy ktoś uzna Ciebie za szkodnika?
@ spostrzegawczy
dnia 05.08.2022, 19:50
Ocena
komentarza:
16
Przecież Kołaczyce są miastem, to skąd w mieście dziki?
@ Człowiek też zwierzę
dnia 05.08.2022, 20:03
Ocena
komentarza:
1
Z lasu. Też bym uciekał przed polowaniem i kuszony jedzeniem, do którego mnie przyzwyczaili.
@ alfred
dnia 05.08.2022, 20:19
Ocena
komentarza:
-7
Dają odszkodowania według plonów 35kwintali z ha a teraz pszenica daje ponad 60 kwintali ,plus pokrycie kosztów i będą się przykładać,
@ xddddddd
dnia 07.08.2022, 06:46
Ocena
komentarza:
-3
ja bym nic nie dał! Niech zaczną ogradzać swoje uprawy zamiast żebrać o hajs.
@ obserwator
dnia 05.08.2022, 21:12
Ocena
komentarza:
12
Może p. Bosak zamieni koło łowieckie na różańcowe bo już mu chyba najwyższy czas a zrobi miejsce komuś młodszemu
@ do obserwator
dnia 05.08.2022, 23:58
Ocena
komentarza:
8
Jak przekazał nam Bolesław Kazalski, łowczy okręgowy z Zarząd Okręgowego PZŁ w Krośnie w sierpniu br. nastąpi w Kole Łowieckim „Jedność” Kołaczyce zmiana zarządu. Jest przekonany, że to niewątpliwie wpłynie to na polepszenie stosunków z rolnikami.
@ Maria Bosak - Sojka
dnia 06.08.2022, 22:52
Ocena
komentarza:
5
Czy mógłby Pan wyjaśnić dlaczego uważa Pan, ze mój Ojciec zajmuje komukolwiek miejsce w owym kole? Tylko proszę uprzejmie o podpisanie się imieniem i nazwiskiem, a także uczciwe i merytoryczne uzasadnienie Pańskiej wypowiedzi.
@ Mysliwy
dnia 07.08.2022, 01:23
Ocena
komentarza:
7
Cóż za wyważona wypowiedź niejakiego Kazalskiego , ten to by się do polityki zagranicznej nadawał, co zmieni nowy zarząd koła ? Dodrukują worek pieniędzy ? Bzdura !!!
@ Niepewny
dnia 07.08.2022, 11:30
Ocena
komentarza:
6
To nowym prezesem zostanie rolnik michol ??? Bylo by ciekawie.
@ ika
dnia 08.08.2022, 12:28
Ocena
komentarza:
0
myśl ! to nie boli !
@ Jaslak
dnia 05.08.2022, 21:46
Ocena
komentarza:
10
Witosa od strony 17 stycznia i okolice w Jaśle to samo
@ Wichajster
dnia 05.08.2022, 22:15
Ocena
komentarza:
12
Cyt. " W ciągu roku odstrzelonych jest od 150-200 dzików " To nie sa w stanie dokładnie porachować ile zabito np. 179. A swoja drogą, to kto nabywa to mięsiwo, czy tylko ci wybrani z arkebuzami. Gdzie obywatel drugiego sortu może kupić se dziczyzny, bo ponoć cena jest bardzo przyzwoita
@ Człowiek też zwierzę
dnia 05.08.2022, 23:49
Ocena
komentarza:
-7
Życie nagle ma cenę? Przyzwoitą?
@ Łukasz
dnia 05.08.2022, 22:27
Ocena
komentarza:
11
Serce mi się kraja jak widzę to zdeptane przez dziki zboże. Sam mam niewielką gospodarkę, którą pustoszą sarny, które przychodzą na moje pole jak do bufetu ze stołem szwedzkim. Uprzedzając pytania - ogrodzić pola się nie da.
@ Człowiek też zwierzę
dnia 05.08.2022, 23:14
Ocena
komentarza:
-1
@Łukasz
Rolnictwo wertykalne.
@ xddddddd
dnia 07.08.2022, 06:53
Ocena
komentarza:
-1
Jak to nie da rady odgrodzić pola?
@ eva
dnia 07.08.2022, 12:52
Ocena
komentarza:
0
Łukasz, nie śpij tylko płosz te sarny, dziki, jelenie... to twoje pole nikt go dla ciebie nie będzie pilnował .
@ pedrosan
dnia 05.08.2022, 22:46
Ocena
komentarza:
8
po prostu dajcie rolnikom broń, jak w ameryce
@ Dobra dobra
dnia 06.08.2022, 06:41
Ocena
komentarza:
-7
Za parę lat w ogóle nie będzie zwierzat bo czlowiek wszystko wybije...
@ Kpp
dnia 06.08.2022, 07:18
Ocena
komentarza:
-6
Kołaczycokom nic nie pasuje. Wąsole
@ Marta
dnia 06.08.2022, 08:28
Ocena
komentarza:
13
Czekam aż w rozwiązanie tego problemu włączy się Kurowska Maria
z
dąbrowki , ona ma zawsze nowatorskie pomysły
@ Sajmon
dnia 06.08.2022, 08:34
Ocena
komentarza:
13
Stare dziki zabierają dużo tlenu.Odstrzelić .
@ Stary
dnia 06.08.2022, 12:27
Ocena
komentarza:
6
Może jakaś relikwia wilka z czerwonego kapturka by pomogła ??
@ Rudek
dnia 06.08.2022, 13:37
Ocena
komentarza:
7
O ta pancia zajmuje sie Teraz zbieraniem podpisow do projektu SP o Ustawie zakazujacej przesladowania katolikow.
@ prezes koła łowieckiego
dnia 06.08.2022, 09:29
Ocena
komentarza:
8
Prezes koła łowieckiego jedność ze względu na zaawansowany wiek, powinien już dawno być zmieniony. Tu potrzebna osoba, która zrozumie rolników i poważnie zajmie się przeciwdziałaniem trwającej lata ...krzywdzie ludzkiej.
@ Mysliwy
dnia 07.08.2022, 01:19
Ocena
komentarza:
5
Zrozumie rolników , znaczy co ? Młody prezes magik, który wyciągnie kasę z kapelusza? , nie bądź śmieszny , chore przepisy a gdzie odpowiedzialność państwa , czyje są te zwierzęta ? Rolnicy swoją droga banda pieniaczy i cwaniaków, którzy chcą wyłudzić jak najwiecej pieniędzy . Zainteresuj się i zobacz ile odstrzałów ma to koło w porównaniu z innymi !!!
@ mbs
dnia 07.08.2022, 01:52
Ocena
komentarza:
4
Po pierwsze: prezes koła jest wybierany w wyborach tajnych, a więc tak zadecydowali pozostali członkowie koła. Wynika to z przepisów ustawy prawo łowieckie. Po drugie - faktycznie, to wiek prezesa jest problemem? Gdyby pochylić się nad przepisami, zamiast pisać złośliwe komentarze, ktoś z krytykantów poczytał, to byłoby wiadomo, że kasa, którą część z krzykaczy wyłudza z tytułu szkód pochodzi ze składek członkowskich tego koła. Przecież to chora sytuacja … jaki wpływ ma człowiek - w kole lub poza nim - na zachowanie zwierząt ?! Pomyślcie ludzie, tak serio …
No i prezes - nowemu, młodszemu, trzeba życzyć szybkiego opanowanie języka dzików - może się dogadają i razem zawojują okolicznymi polami … a może to dziki dostaną się do zarządu kola jedność, wtedy będzie trzeba ostrożniej negocjować tematy szkód, bo zwierzęta, w przeciwieństwie do ludzi, są przecież pod ochroną …
@ Człowiek też zwierzę
dnia 07.08.2022, 10:46
Ocena
komentarza:
-2
Jak odstrzeli, to już nie ma (wpływu na zachowanie zwierzęcia). Jak zastosuje np. u niego np. antykoncepcję - to i owszem.
@ do myśliwego
dnia 07.08.2022, 11:47
Ocena
komentarza:
2
Nieważne ile odstrzałów ...jak widać dużo za mało. ...ale ważne, by dzikie zwierzęta nie pozbawiały ludzi harujących na roli środków do ...życia. Od dawna przez tamtejsze tereny bezkarnie wędrowały całe hordy dzików i nadal to zjawisko ma miejsce ...zagrażając człowiekowi. Toż to człowiek jest najważniejszy. ...po wtóre ...bycie prezesem nie polega na ..."magikowaniu", lecz też na ...odwadze a niekiedy i tupecie, by upomnieć się o to do czego ...senior podchodzi z rezerwą ...i odpuszcza. Dla dobra Koła i mieszkańców rejonu należy p.F. Boska uczynić honorowym prezesem, a kogoś energicznego powołać na jego miejsce. ...albo "zezwolić rolnikom" na samoobronę przed zwierzętami. Szybko by się z tym problemem uporali.
@ Mysliwy
dnia 07.08.2022, 13:50
Ocena
komentarza:
2
Szanowny Panie przykłady odwagi i tupetu poproszę , może jakieś gotowe pomysły ? Pomysł z samoobrona rolników super , tylko ustawodawca nie przewidział i mogą być negatywne konsekwencje prawne ale Rolnicy kosy na sztorc i do Warszawy może ustawodawca się ugnie i coś zmieni. Obecny mechanizm jest prostu szkoda wyrządzona przez dzika zwierzynę i odszkodowanie płaca myśliwi , skarb państwa tradycyjnie umywa ręce i cóż tu można zmienić jak pieniądza kołom łowieckim się kończą . Wracając do rolników szanowny panie to pytanie dlaczego cześć z nich nie zgodziła się zagrodzenie upraw elektrycznym pastuchem proponowane przez koło ? Może z troski o plony ? Pod rozwagę
@ Rolnik
dnia 07.08.2022, 15:02
Ocena
komentarza:
0
Proszę podać nazwiska rolników którzy rzekomo ,,nie zgodzili" się na grodzenie pól ogrodzeniem elektrycznym, może być na adres e mail antares130@wp.pl. Za niewłaściwą gospodarkę łowiecką tego koła państwo polskie czyli każdy z nas również ponosi koszty. Urząd marszałkowski wypłaca odszkodowania na terenach wyłączonych z obwodu, a szkody występują dlatego ze plan łowiecki i inwentaryzacja zwierzyny jest jednym wielkim oszustwem, w dodatku podpisanym przez izbę rolnicza, burmistrzów, wójtów oraz nadleśniczego. Jeśli na tym terenie będzie dwadzieścia dzików, jak tam mieli czelność napisać każdy będzie zadowolony. Czekam na wiadomość e mail. Pozdrawiam
@ Mysliwy
dnia 07.08.2022, 19:01
Ocena
komentarza:
0
O taką informacje proszę się zwrócić do samych zaintersowanych „rolników” może dla odmiany trochę prawdy.
@ Rolnik
dnia 07.08.2022, 21:28
Ocena
komentarza:
-3
Hehe kolejny myśliwy na kolanach klęczący przed zarządem koła powtarzający brednie prezesa...dobre koło chciało grodzic uprawy źli rolnicy się nie zgodzili. Nie wiem co tam bierzesz ale przez połowę proponuje.
@ Pola
dnia 06.08.2022, 09:44
Ocena
komentarza:
7
Kiedyś jakiś w piśmie uczony powiedział że podkarpacie zalesią i będzie rezerwat tak też powoli się to sprawdza.
@ Seba
dnia 06.08.2022, 12:53
Ocena
komentarza:
14
Gdzie są zieloni i obroncy zwierzyny dla czego nie pilnują dyżurami pól?
@ Niepewny
dnia 07.08.2022, 08:42
Ocena
komentarza:
8
Wyjechali na safari nabrac sil by bronic kornika drukarza.
@ Człowiek też zwierzę
dnia 07.08.2022, 10:58
Ocena
komentarza:
-2
A kto burzy ambony? Twoi koledzy?
@ Kika
dnia 06.08.2022, 13:32
Ocena
komentarza:
-4
Nadmierny odstrzał dzików przyczynia się do wzrostu zachorowań na boreliozę.
Nie wszyscy znają tę zależność ale tak niestety jest.
Ponadto dziki ,zjadają wiele gatunków owadów niszczących lasy.
Wystrzelajmy wszystkie i ooryskujmy lasy chemią, trujmy siebie i przyrodę (później pyszne grzyby i jagodki)
Uprawy kukurydzy również wpływają na nadmierny wzrost populacji dzika nie mówiąc już o głupocie
jaka wykazują się niektórzy dokarmiajac te zwierzęta, lub wyrzucajac
odpadki zywnosci w przypadkowych miejscach.
@ Do zwierz...
dnia 06.08.2022, 15:43
Ocena
komentarza:
0
[komentarz zawierał obraźliwe treści]
@ Człowiek też zwierzę
dnia 06.08.2022, 20:51
Ocena
komentarza:
0
Jeśli nie potępia, to niech sypnie na to groszem. Bo zabijanie potępia na pewno, a tym niewątpliwie jest polowanie.
@ xddddddd
dnia 07.08.2022, 06:33
Ocena
komentarza:
0
Zaraz... a gdzie są Ci wielcy obrońcy zwierząt? Popieram rolników w wielu kwestiach ale co zrobili oni aby zabezpieczyć zboże przed zniszczeniem? Mądry Polak po szkodzie czy na odszkodowania liczą?
@ Rolnik
dnia 07.08.2022, 15:36
Ocena
komentarza:
0
Skoro taki biedny myśliwy, a koło jeszcze biedniejsze każdy może zrezygnować -myśliwy z członkostwa, a koło z ,,dzierżawy" obwodu (cudzysłów pozwoliłem dodać, ponieważ za takie grosze ile płacą tej niby dzierżawy nawet śmiechem nie można nazwać za nieograniczone możliwości działania na taki rozległym terenie bogatym w zwierzynę, a tym samym możliwości handlu tuszami) A prawda zupełnie inna całe klany rodzinne są członkami koła jedność- powinno być nazwane inaczej: ,,Elita Jedność Kołaczyce, zdrowe mięso tylko dla notabli"
@ Mysliwy
dnia 07.08.2022, 19:10
Ocena
komentarza:
0
Idąc pana rozumowaniem to rolnicy tez mogą się przekwalifikować np na sadowników a poważnie to proszę o konkrety tych klanów, a czy może składał pan wniosek o przyjęcie do koła ? Bo jeżeli nie to może warto spróbować a nie głupoty , zachęcam do działania , zostanie Pan myśliwym zapłaci składki i będzie pan z cała reszta odpowiadał za szkody !
@ Rolnik
dnia 07.08.2022, 21:32
Ocena
komentarza:
3
Nie będę tu pisał nazwisk bo to ludzie mściwi. Dla przykładu pewna rodzina z Krajowych ojciec z synem oraz zięć. Jest takich przypadkowi co najmniej kilka...do tego koła przyjmowani są tylko ludzie z układu . Inni całe życie są na ,,stażu" . Co innego jak ktos sypnie kasą i np sfinansuje zakup okien do domku myśliwskiego budowanego w Bierowce. Wtedy bez jakiegokolwiek przygotowania jest taki delikwent pełnoprawnym myśliwym
@ Rolnik
dnia 07.08.2022, 21:36
Ocena
komentarza:
1
Czopku prezesa
@ Rolnik
dnia 07.08.2022, 21:48
Ocena
komentarza:
0
Pozatym my rolnicy uprawiamy swoje pola często zdobywane ciężko praca także z pomocą kredytów, a jaśnie post ubecka kasta pozbawia nas jakiegokolwiek dochodu uprawiając swoje ,,hobby" którym jest chyba najbardziej chęć nękania spracowanych rolników. Nie radzicie sobie z tym terenem jeszcze raz pisze poszli won. My wam odbieramy wypłaty ? Pewnie napiszesz że tak bo płacicie składki 250zl na rok no naprawdę kupę kasy ...a rolnik traci rocznie kilkadziesiąt tysięcy przez tą nieudolność i kłamstwa.
@ Rolnik
dnia 07.08.2022, 21:38
Ocena
komentarza:
1
Prezes zrobi z wami i kołem to samo co zrobił z Pektowinem. Skończy to koło bo przecież jest jego do śmierci. Wy jak te dzbany nawet głosu nie zabierzecie i będziecie klęczeć na kolanach. Koło padnie teren obejmie inne a wy nikomu na nic potrzebni nie będziecie.
@ Mysliwy
dnia 07.08.2022, 23:23
Ocena
komentarza:
1
Szanowny panie rolniku , mógłbym po kolei odnieśli do wygłoszonych ohydnych kłamstw i pomówień opartych na płotach i braku elementarnej wiedzy ale pisząc to sięgnął pan poziomu szamba pokazując ze jest to pana naturalne środowisko. Pana poziom kultury i wiedzy jednoznacznie wskazuje kim pan jest i o co panu chodzi.
Jednak to za mało , z uwagi na obelgi i pomówienia skierowane ad personam, proponuje refleksje i przeprosiny osób których dobre imię pan naruszył . Jeżeli to nie nastąpi zostaną podjęte kroki prawne a dane pana zostaną uzyskane od administratora portalu.
@ Rolnik
dnia 08.08.2022, 08:27
Ocena
komentarza:
-2
Prawda zabolała ?
@ Rolnik
dnia 08.08.2022, 12:15
Ocena
komentarza:
-1
Do myśliwy . To nie pierwsze groźby słyszane od jaśnie elity jedność Kołaczyce. Nie strasz nie strasz bo się... Przyjdzie taka chwila po kółku z szumna nazwa jedność działająca zupełnie przeciwnie do nazwy zostanie wspomnienie . Teren obejmie ktoś kompetentny problemu się skończą . Czego wszystkim rolnikom oraz mieszkańcom życzę. Pozdrawiam tych rozsądnych.
@ ika
dnia 08.08.2022, 12:10
Ocena
komentarza:
0
dziki niszczą uprawy ,bo koło łowieckie jest do niczego, jakoś inni sobie z tym problemem poradzili, podaje przykład, w nadleśnictwie Kolbuszowa był ten sam problem kilka lat temu, dziki wchodziły na podwórka, ludzie się bali wychodzić wieczorem z domu, ale sprawnie działające koło łowieckie problem rozwiązało, dziś tam dzika na polach nie uświadczysz, a piszę o terenach między Kolbuszową a Mielcem !!!
@ fascio
dnia 10.08.2022, 13:19
Ocena
komentarza:
4
witamy w gminie kołaczyce...
sie niedo się, nima piniyndzy, nima a każdo złotófkę oglondom czy razy zanim wydom.
szkoda, że nie ogląda się każdej złotówki gdy sprawa dotyczy podwyżek dla burmiszcza i radnych-bezradnych.
Dodaj komentarz
⇓ ⇓ ⇓ Powiększ pole komentarza ⇓ ⇓ ⇓

Zasady komentowania

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

  • Ta zbrodnia na zawsze zmieniła Jasło. 80 lat temu naziści dokonali likwidacji jasielskiego getta

     

    80 lat temu, w Jaśle rozegrały się wydarzenia, które stanowią jedną z najtragiczniejszych kart w historii miasta i jego mieszkańców. W sierpniu 1942 r. w ramach zrealizowanej przez niemieckiego okupanta, zbrodniczej akcji o kryptonimie „Reinhardt”, przeprowadzono likwidację getta w Jaśle. Jasielscy Żydzi zostali deportowani do obozu zagłady w Bełżcu, gdzie czekała ich śmierć z rąk nazistowskich oprawców. W środę uczczono ich pamięć, podczas obchodów 5. Dnia Pamięci o społeczności jasielskich Żydów.

  • Rozporządzenie ws. wzoru o dodatek węglowy podpisane. Polacy mogą już składać wnioski

     

    Przed kilkoma dniami Prezydent Andrzej Duda złożył swój podpis pod ustawą o dodatku węglowym. 16 sierpnia br. (wtorek) Anna Moskwa, szefowa resortu klimatu i środowiska, poinformowała z kolei, że podpisane zostało rozporządzenie w sprawie wzoru o dodatek węglowy. Oznacza to, że Polacy mogą składać już stosowne wnioski w swoich gminach.

  • „Tour de Konstytucja PL” zawita do Jasła

     

    20 sierpnia br. na płycie jasielskiego rynku odbędzie się spotkanie w ramach ogólnopolskiej akcji „Tour de Konstytucja PL”. Wydarzenia organizowane przez fundację Kongres Obywatelskich Ruchów Demokratycznych, skupiają aktywistów, którym bliska jest idea społeczeństwa obywatelskiego oraz zasady demokratycznego państwa prawnego. Projekt, swoim patronatem objął były Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar, który w najbliższą sobotę pojawi się w Jaśle.

  • Wiele twarzy pedagogiki

     

    Trwa gorący okres wybierania kierunku studiów i rekrutacji na Uczelnie. Wybierają świeżo upieczeni maturzyści i ci, którzy chcą podnieść swoje wykształcenie zyskując tytuł magistra. Możliwość podjęcia takich studiów jest także w Jaśle – jaką „magisterkę” można tutaj studiować?

  • W Jaśle świętowano 102. rocznicę zwycięskiej Bitwy Warszawskiej

     

    Na pamiątkę zwycięskiej Bitwy Warszawskiej, 15 sierpnia obchodzimy Święto Wojska Polskiego. W całym kraju odbywają się uroczystości państwowe i samorządowe, których celem jest upamiętnienie wiktorii, uznawanej za jedną z najbardziej chwalebnych w historii polskiego oręża. W Jaśle rozpoczęły się one mszą św. w intencji ojczyzny, odprawioną w Sanktuarium Św. Antoniego.

  • Kawaleryjskie święto na „łąkach hubalowych” w Jaśle

     

    Choć Święto Kawalerii Polskiej przypada na dzień 31 sierpnia, to już dzisiaj mieszkańcy Jasła mogli oglądać w akcji kawalerzystów, którzy za cel obrali sobie pielęgnowanie tradycji jazdy polskiej. W ramach tegorocznego Memoriału Majora Henryka Dobrzańskiego "Hubala" zaprezentowano między innymi pokaz musztry konnej oraz konkurs władania lancą i szablą. „Łąki hubalowe” odwiedziły również grupy rekonstrukcyjne, przywożąc z sobą uzbrojenie i wyposażenie pochodzące z okresu I i II wojny światowej oraz dwudziestolecia międzywojennego.

  • Tak wygląda dziś Wojsko Polskie. Na jasielskim runku odbył się piknik wojskowy

     

    W minioną sobotę na płycie jasielskiego rynku odbył się piknik wojskowy okazji obchodów Święta Wojska Polskiego oraz 102. rocznicy Bitwy Warszawskiej. Żołnierze zaprezentowali najnowocześniejszy sprzęt, jaki znajduje się na wyposażeniu wybranych oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W efekcie, sobotnie popołudnie z Wojskiej Polskim postanowiły spędzić tłumy jaślan. Największym zainteresowaniem cieszył się czołg Leopard 2A5.

  • Kierowcy pomstują na utrudnienia w ruchu spowodowane remontami dróg. Posypały się pierwsze mandaty

     

    Remont wiaduktu drogowego w ciągu ul. 3 Maja w Jaśle (DK28) oraz budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Szkolnej z ul. Chopina i ul. Grota – Roweckiego sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się ze sporymi utrudnieniami w ruchu. Niektórzy ignorują znaki zakazu. Tylko wczoraj, siedmiu kierujących zostało przez policjantów ukaranych mandatami karnymi. W związku z utrudnieniami, kierowcy poruszający się objazdami, zmuszeni są stać w korkach. Znacząco zwiększył się również ruch samochodów na osiedlu Gądki.

  • Wygraj bilety na MONSTER TRUCK SHOW w Jaśle!

     

    We wtorek 16 sierpnia do Jasła zawita ekipa Extrem Cascaders Team z MONSTER TRUCK SHOW. To gwarancja ponad godzinnej doskonałej zabawy. Z tej okazji postanowiliśmy zorganizować dla naszych Czytelników konkurs, w którym do wygrania są darmowe bilety na emocjonujący pokaz z wykonaniu kaskaderów i ich maszyn.

  • „Skoda Suchego” znów wyruszy w szczytnym celu na trasę rajdu „Złombol”

     

    Za niespełna miesiąc kilkaset, a może nawet ponad tysiąc załóg wyruszy na trasę kolejnej edycji rajdu ”Złombol”. Wśród nich znajdzie się ekipa „Skody Suchego”, dla której będzie to trzeci start w imprezie, z której dochód niezmiennie trafia domów dziecka w całej Polsce. Tym razem na Jolę i Krzyśka Rąpałów czeka przygoda z metą w oddalonej o niemal dwa tysiące kilometrów od Polski Albanii. Trasę liczącą łącznie 2500 kilometrów zamierzają przemierzyć starą, poczciwą skodą 120.

  • W Brzyskach powstał ośrodek rehabilitacyjny dla dzikich zwierząt

     

    W centrum Brzysk powstał ośrodek, w którym pomoc rannym i chorym zwierzętom, głównie ptakom niesie Robert Pogorzelski, miłośnik przyrody, pasjonat rodzimych gatunków zwierząt z ponad 30-letnim doświadczeniem. Pod jego opieką znajduje się obecnie 200 ptaków różnego gatunku.

  • Jasielscy policjanci rejestrują interwencję za pomocą kamer nasobnych

     

    Funkcjonariusze jasielskiej policji otrzymali dwadzieścia pięć kamer nasobnych, z których od lutego korzystają policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego oraz Referatu Patrolowo-Interwencyjnego. - Kamery gwarantują transparentność działań policji, ochronę obywateli, a także ochronę prawna samych funkcjonariuszy – wyjaśnia kom. Piotr Wojtunik, rzecznik prasowy KPP w Jaśle.

  • 79 lat temu oddział „Korczaka” przeprowadził Akcję „Pensjonat”

     

    W Jaśle odbyły się dzisiaj miejskie obchody 79. rocznicy Akcji „Pensjonat”. Bohaterów wydarzeń z 5 na 6 sierpnia 1943 r. upamiętnili między innymi parlamentarzyści, przedstawiciele władz samorządowych i instytucji kultury oraz funkcjonariusze służb mundurowych. Pod pomnikiem Armii Krajowej złożono kwiaty i zapalono symboliczne znicze.

  • Pielęgnują pamięć o uczestnikach Akcji „Pensjonat”

     

    W nocy z 5 na 6 sierpnia 1943 r. oddział dywersyjny Armii Krajowej pod dowództwem ppor. Zenona Soboty ps. „Korczak” przeprowadził śmiałą akcję uwolnienia więźniów z więzienia gestapo w Jaśle. Akcja o kryptonimie „Pensjonat” odbiła się szerokim echem w całym okupowanym przez hitlerowskie Niemcy kraju. W Jaśle wciąż są ludzie, którzy pielęgnują pamięć o bohaterach jednego z najistotniejszych wydarzeń w historii okupowanego Jasła. Wczoraj, już po raz dziesiąty odbył się Jasielski Marsz Wolności.

  • "Dziki niszczą nasze plony, podchodzą pod domy. Jest ich za dużo – grzmią rolnicy

    Rolnicy w gminie Kołaczyce skarżą się na liczne szkody i ogromne straty, które ponoszą na skutek żerowania dzika i innej zwierzyny. Gospodarze załamują ręce, bo nie mogą spokojnie zebrać plonów. Dziki niszczą wszystko. Zdaniem rolników, koło łowieckie "Jedność" w Kołaczycach niewiele czyni, aby ograniczyć jego populację. Prezes koła Franciszek Bosak ucina – To kłamstwo, jeśli mówią, że nie strzelamy. W ciągu roku odstrzelonych jest od 150-200 dzików – mówi.

  • Poważny wypadek w Kołaczycach na drodze krajowej nr 73

    Dzisiaj po godzinie 14. na ul Mickiewicza w Kołaczycach w rejonie ośrodka zdrowia doszło do zderzenia się busa i samochodu osobowego. Na miejscu pracują  trzy zespoły ratownictwa medycznego, które udzielają pomocy osobom poszkodowanym. Obecnie droga w miejscu zdarzenia jest całkowicie zamknięta.

  • W poniedziałek rozpocznie się zamknięcie wiaduktu na ul. 3 Maja

     

    Firma PRI-MOST Południe Sp. z o.o. realizuje remont wiaduktu drogowego w ciągu ul. 3 Maja nad nieużytkowaną linią kolejową. Od najbliższego poniedziałku (8 sierpnia) ruch kołowy samochodów osobowych i ciężarowych zostanie skierowany na objazd wyznaczany drogą wojewódzką nr 992 oraz drogą powiatową nr 2512R (ul. Wojska Polskiego).

  • Konkurs! Wygraj komiksy i książki o Akcji „Pensjonat”

  • Wracają pytania o przyszłość dworca kolejowego w Jaśle. Czy teren, na którym stoi doczeka się wreszcie kompleksowej modernizacji?

     

    Dworzec kolejowy w Jaśle lata świetności dawno ma już za sobą. Co więcej, obiekt nawet w najmniejszym stopniu nie spełnia swojej pierwotnej roli. Podróżni nie mogą z niego korzystać. Nic więc dziwnego, że co pewien czas wracają pytania o to, jaki plan na zagospodarowanie budynku i przyległego do niego terenu, mają władze miasta.

  • Uczniowie jasielskiego Ekonomika w finale turnieju "Sukces na Bank"

    Uczniowie Technikum nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Jaśle przeszli do finału czwartej edycji ogólnopolskiego turnieju ekonomicznego dla szkół średnich "Sukces na Bank". W ubiegłym roku uczniowie jasielskiego Ekonomika zajęli I miejsce i wygrali 20 tys. zł. Czy w tym roku uda się im powtórzyć ten sukces? Finał programu odbędzie się 13 sierpnia o godz. 9.00 w TVP3.

  • Śledczy wciąż badają sprawę nielegalnego składowania odpadów w Zimnej Wodzie

    Sprawa magazynowania śmieci w Zimnej Wodzie, na działce należącej do znanego przedsiębiorcy wyszła na jaw początkiem marca br. Inspektorzy WIOŚ, którzy przeprowadzili kontrolę w miejscu nielegalnego składowania odpadów ujawnili pewne nieprawidłowości. Śledztwo prowadzone przez prokuraturę jest nadal w toku.

Panel Logowania

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Nadawca (opcjonalnie):Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: redakcja@jaslo4u.pl
Telefonicznie: 508 772 657