Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Rejestracja narodzin dziecka możliwa przez internet

26

Od 1 czerwca br. rejestrację narodzin dziecka będziemy mogli dokonać elektronicznie przez internet. Projekt Ministerstwa Cyfryzacji został przyjęty przez rząd 23 stycznia.

fot.pixabay.com

Do tej pory rodzice musieli zgłaszać narodziny swojego dziecka osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego. Od 1 czerwca br powinna wejść w życie rejestracja elektroniczna. Zmiany w przepisach ustaw Ewidencji Ludności i Prawa o Aktach Stanu Cywilnego umożliwią jednoznacznie dane rodziców i dzieci w rejestrze PESEL. Do tej pory imiona i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze ich wskazywały, co stanowiło problem do prowadzenia różnych statystyk publicznych, ale także realizowania programu Rodzina 500+.

Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia osoby oraz w rejestrze PESEL. Rozwiązanie to powinno obowiązywać od 1 grudnia 2018 r. – czytamy na serwisie Ministerstwa Cyfryzacji.

Według resortu po rejestracji w USC odpis aktu urodzenia będzie przesyłany zgłaszającemu wraz z powiadomieniem o nadanym numerze PESEL, a także zaświadczeniem o zameldowaniu. Dokument będzie wydawany w postaci papierowej lub elektronicznej.

Obecnie trwają prace nad e-usługą, z której będzie można skorzystać w kilka minut, z dowolnego urządzenia. Osoby zainteresowane mogą sprawdzić jak wyglądają testowe wnioski <wniosek1> <wniosek2>oraz przesyłać swoje uwagi pod adres: narodzinydziecka@mc.gov.pl.

id/MC

Reklama

Komentarze: 26

Dodaj komentarz Widok:
2
@ Statystyka
dnia 27.01.2018, 10:11 · Zgłoś
Droga Redakcjo, a gdzie artykuł o ilości dzieci urodzonych w Jaśle w 2017? Gdzie wykaz imion, które Jaślanie najchętniej nadawali swoim dzieciom? W poprzednich latach można było znaleźć tutaj takie informacje, teraz nibyvtaki [...]-boom, a tu cisza... Nie ma komu przejść się do USC? :)
Odpowiedz
1
@ asia77
dnia 29.01.2018, 14:57 · Zgłoś
Też lubiłam te artykuły. I podobało mi się jeszcze jak podawali najrzadziej nadawane imiona
Odpowiedz
1
@ Statystyka
dnia 29.01.2018, 23:17 · Zgłoś
Dokładnie :) i były też informacje o dzieciach urodzonych w Nowy Rok...
Może jednak któryś redaktor się skusi ogarnąć temat? ;)
Odpowiedz
1
@ asia77
dnia 30.01.2018, 08:43 · Zgłoś
Rzeczywiście i jeszcze podawali, kto pierwszy przyszedł na świat w danym roku. Może byłoby to dobrym pomysłem napisać taki artykuł. który jednak ma jakieś zainteresowanie a nie jakieś zapchaj dziury, żeby tylko coś pisać. Redaktor nie koniecznie musi się fatygować do USC. W końcu od czego są telefony czy mejle?
Odpowiedz
0
@ [...]
dnia 26.01.2018, 13:29 · Zgłoś
Zastanawiam się, czy następnym, konsekwentnym krokiem nie będzie zgłaszanie w ten sam sposób zgonów? No bo z punktu widzenia dokumentów stanu cywilnego, nie ma różnicy między tymi dwoma stanami prawnymi.

Ale idźmy dalej - co ze ślubami? Po co te całe patetyczne imprezy w USC, pod przewodnictwem facia przebranego w średniowieczne [...], skoro można rzecz załatwić przez internet, przy pomocy podpisów elektronicznych? A może w przyszłości rozprawy sądowe będą odbywały się na zasadzie czatu? Czekają nas niewątpliwie "ciekawe czasy".
Odpowiedz
3
@ ...
dnia 25.01.2018, 20:52 · Zgłoś
Wow! Nieprawdopodobne.
Tyle lat istnienia Internetu, tyle aplikacji, serwisów, stron, witryn, sklepów itd. a Ministerstwo Cyfryzacji dopiero mozolnie wprowadza swoje (wolno działające) "e-usługi" XDDDDDDD

Śmiech na sali.
Odpowiedz
-2
@ mops
dnia 25.01.2018, 18:14 · Zgłoś
To musi miasto zakupić dla Romów laptopy i opłacić dostęp do internetu aby mogli sprawy załatwiać online.
Odpowiedz
-2
@ NIE SZCZEP DZIECKA !
dnia 25.01.2018, 17:41 · Zgłoś
Po co rejestrować dziecko ? Po co wogóle ten zgniły totalitarny system ma wiedzieć o moim dzieku ? Im dłużej dziecko nie zarejestrowane tym zdrowsze. Tutaj mam na myśli szczepionkowy holokaust Polaków.
Odpowiedz
-1
@ [...]
dnia 26.01.2018, 00:05 · Zgłoś
A co zrobisz, jak będziesz chciał wystąpić o 500+?
Odpowiedz
2
@ bolo
dnia 26.01.2018, 06:54 · Zgłoś
Jak cie mój pies ugryzie, to pamiętaj, że go nie szczepiłem, bo szczepionki powodują autyzm.
Odpowiedz
0
@ [...]
dnia 26.01.2018, 13:13 · Zgłoś
Żeby było śmieszniej - to właśnie szczepionki dla zwierząt są bezpieczne, w odróżnieniu od tych dla ludzi. Na razie nikomu nie zależy na depopulacji zwierząt.
Odpowiedz
1
@ Rufen
dnia 27.01.2018, 16:32 · Zgłoś
W latach powojennych i do czasu upadku komuny szczepienia odbywały się w szkołach od podstawowych do średnich. Szczepiono uczniów w szkole w gabinecie higienistki w czasie lekcji i całymi klasami. Przeszedłem cały cykl szczepień i nic mi się nie stało. I nie słyszałem aby komuś ze szkoły coś się stało w wyniku szczepienia. Mam zdrowe dzieci i rozwalają mnie takie NIE SZCZEP DZIECKA.

Jak internet wysiądzie to ogromna część społeczeństwa nic nie załatwi bo nie będzie miało pojęcia gdzie się udać. To zaczyna być chore i niebezpieczne.
Odpowiedz
-2
@ Jaaa
dnia 25.01.2018, 13:27 · Zgłoś
Głupoty wymyślają, bo im się z ludźmi niechce załatwiać a tak to bd jeść pić
I klikać. Jeszcze [...] bd w papierach jak zacznie się to wszystko mieszać
Odpowiedz
-11
@ [...]
dnia 25.01.2018, 12:03 · Zgłoś
Może dożyjemy czasów, że zawieranie małżeństw, a może nawet [...] dziecka będzie możliwe przez internet? Czy naprawdę to przyjście do USC jest aż tak dużą uciążliwością, że trzeba to robić elektronicznie? Przecież to nie wyklucza elektronicznego przetwarzania danych. Kiedyś ta chwila zgłaszania urodzenia dziecka do USC miała w sobie pewien podniosły charakter, a dzisiaj zostanie to sprowadzone do czynności porównywalnej z wysłaniem maila lub SMS-a. Czy o to chodziło, aby zdehumanizować nawet tę sferę ludzkiej aktywności?

Nawiasem mówiąc, nie bardzo wyobrażam sobie z punktu widzenia formalnego taką procedurę. Dotychczas, aby otrzymać akt urodzenia, należało dostarczyć do USC oryginał świadectwa urodzenia ze szpitala. Czy teraz wystarczy wysłany wraz z wnioskiem skan, który przecież można stworzyć w programie graficznym? A może w ogóle nie trzeba będzie świadectwa urodzenia, aby otrzymać akt urodzenia? Coś mi tu [...], zwłaszcza w kontekście procederu handlu dziećmi i pseudo-adopcji zagranicznych. A może chodzi o to, aby była możliwość tworzenia fikcyjnych tożsamości dla noworodków?
Odpowiedz
9
@ mama
dnia 25.01.2018, 13:17 · Zgłoś
Zgadzam się, że zgłaszane urodzenia dziecka do USC osobiście ma swój urok. Jednak był to też dla mnie kłopot, bo musiałam poświęcić cały dzień - zostawić noworodka, żeby tam dojechać i to załatwić (dziecko zgłasza się w urzędzie w miejscu urodzenia, a los sprawił, że moje urodziło się dość daleko od domu). więc nie jest to takie złe rozwiązanie. A co do dostarczania oryginału świadectwa urodzenia - ja nie miałam go nawet w ręce! Szpital w którym rodziłam wysyłał to bezpośrednio do USC. Ale wiem, że nie każdy szpital tak robi. Tez się zgadzam, że można sfałszować. Nie wiem jak rozwiążą ten problem. Może właśnie wszystkie szpitale powinny to przesyłać od razu do urzędów i po problemie.
Odpowiedz
-1
@ [...]
dnia 26.01.2018, 00:03 · Zgłoś
Przesyłać do urzędów - OK, ale czy zawsze będzie wiadomo do jakich? W chwili obecnej w dowodach osobistych już nie ma adresu zamieszkania, a w najbliższej przyszłości obowiązek meldunkowy ma być w ogóle zniesiony. Jak w tej sytuacji szpital ma wiedzieć, gdzie wysłać świadectwo urodzenia? A co w sytuacji, gdy poród następuje w domu lub w klinice prywatnej?
Odpowiedz
0
@ mama
dnia 26.01.2018, 12:16 · Zgłoś
Wiadomo! Do odpowiedniego dla szpitala w który urodziło się dziecko. Tak jak napisałam, rejestracja odbywa się w miejscu narodzin dziecka, więc to gdzie jest zameldowana matka, czy jakie ma ona miejsce zamieszkani nie ma tu nic do rzeczy. w przypadku porodu w domu dokumenty wystawia szpital, do którego zgłosi sie matka po porodzie. Klinika prywatna przecież też wystawia świadectwa urodzenia.
Odpowiedz
2
@ XXL
dnia 27.01.2018, 13:38 · Zgłoś
Urodzilam dwojke dzieci w Stanach. Do USC nie chodzilam tak jak i inni rodzice nowo narodzonych dzieci. Uwierz mi, ze na swiecie to norma, ze nie chodzi sie od urzedu do urzedu by zalatwic byle [...]e. Gdzie Ty widzisz problem, gdzie handel czy tez pseudo adopcje. Witamy w XXI wieku. Mam tez nadzieje, ze w koncu zblizy sie Polska do Swiata i bedzie mozna pooplacac rachunki przez telefon.
Odpowiedz
4
@ [...]
dnia 25.01.2018, 11:56 · Zgłoś
Ojciec x matka y , rodzina xy , dopisac dziecko z , to faktycznie problem wszechczasow.
Bez ministra cyfryzacji ( co to wogole [...][...] jest) to by sie nie udalo. Naprawde nie maja nad czym debatowac ,tylko nad takimi [...].
Przeciez to powinno istniec xx lat i byc proste jak zalozenie maila .
Sto lat za [...] ...
Odpowiedz
4
@ hahahahaa
dnia 25.01.2018, 14:32 · Zgłoś
Skoro to takie proste to dlaczego wczesniej nikt nie zrobił?
Odpowiedz
2
@ ixi
dnia 25.01.2018, 22:10 · Zgłoś
Bo nie było woli politycznej, a władza była zajęta rozkradaniem Polski..
Odpowiedz
9
@ obywatel
dnia 25.01.2018, 11:55 · Zgłoś
czyli można zmniejszyć biurokracje???
Odpowiedz
-2
@ [...]
dnia 25.01.2018, 11:57 · Zgłoś
Ha ha chcialbys.
Mozna zwiekszyc ,i to nastepuje caly czas.
Odpowiedz
-3
@ edek śnieżynka
dnia 25.01.2018, 21:59 · Zgłoś
tak żeby twoje dziecko było narażone na wyciek danych os
Odpowiedz
-5
@ opa
dnia 25.01.2018, 11:48 · Zgłoś
cepik 3. powodzenia
Odpowiedz
0
@ Plemnik
dnia 25.01.2018, 12:36 · Zgłoś
Dzieci niepłodnych rodziców z in vitro też ?
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.