Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Rocznica oswobodzenia Jasła - 17 stycznia 1945 roku

39

17 stycznia, to data powrotu jaślan do zburzonego Jasła. Jest to jedno z wielu istotnych wydarzeń w historii miasta, które zadecydowały o jego współczesnym wyglądzie, jak również odbiło piętno przykrych wspomnień wśród żyjących do dziś mieszkańców Jasła.

Skutki działań zbrojnych z okresu II wojny światowej dotknęły również Jasło i okolice. Sytuacja na froncie, ale przede wszystkim osobista decyzja starosty jasielskiego Waltera Gentza przesądziła o dalszych losach miasta.

W sierpniu 1944 roku mieszkańcy Jasła liczyli na szybkie wyzwolenie spod okupacji hitlerowskiej. Wzrastała intensywność działania lotnictwa radzieckiego, jak również wzmożenie ruchu wojsk niemieckich, którego kolumny przeciągały w kierunku frontu, ewakuacja rannych, świadczyły o zbliżaniu się oddziałów radzieckich.

Jednak po wybuchu powstania warszawskiego, a następnie po wybuchu powstania w Słowacji całkowicie zmieniono planowany kierunek działań. Dało to władzom niemieckim czas na wysiedlenie i zniszczenie miasta Jasła. Okupant w tym przypadku dążył do unicestwienia miasta, z którego opuszczeniem niewątpliwie już musiał się liczyć. 13 września 1944 roku rozpoczął akt niszczenia Jasła decyzją wysiedlenia mieszkańców, którzy szukali schronienia w okolicznych wioskach. Miasto po opuszczeniu przez mieszkańców było systematycznie grabione i niszczone przez cztery pełne miesiące. Zniszczono 98% jego zabudowy, a zatem miasto przestało praktycznie istnieć.

Dopiero 16 stycznia 1945 roku wojska 4 Frontu Ukraińskiego wyzwoliły Jasło. Obok żołnierzy radzieckich w walkach o Jasło wzięły również udział oddziały artylerii Czechosłowackiej. Po dwudniowych walkach na terenie powiatu jasielskiego około godziny 11 miasto, a raczej jego ruiny zostały oswobodzone. Już w następnych dniach zaczęli powracać do miasta pierwsi mieszkańcy. W zgliszczach starali się odnaleźć resztki dobytku, jakiś osłonięty kąt, w którym mogliby zamieszkać. W dniu 17 stycznia z Rzeszowa przybyła „Grupa Operacyjna”, która przejęła miasto w imieniu władz polskich od radzieckiego komendanta wojskowego. Wydarzenia te upamiętnia nazwa ulicy 17 stycznia.

- 17 stycznia dla mieszkańców Jasła, którzy przez cztery długie miesiące z okolicznych wzgórz obserwowali zagładę Jasła, gdzie pozostawili dorobek swojego życia, był dniem szczególnym. Stwarzał on szansę na powrót do normalnego życia, jeżeli możemy mówić o normalnym życiu w tak zburzonym mieście – podkreśla pan Mariusz Świątek, kustosz Muzeum Regionalnego w Jaśle.

UM Jasła
Fotografie ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Jaśle.

Reklama

Komentarze: 39

Dodaj komentarz Widok:
2
@ tomek
dnia 20.01.2011, 19:23 · Zgłoś
do litość-nie używaj caps locka to na marginesie postaraj się tak własnym zdaniem oceniać Fakty myślenie nie boli a odwaga w wyrażaniu swojego zdania warta jest złośliwych komentarzy "ludzi" poprawnych politycznie jak ty -bez odbioru
Odpowiedz
-3
@ LITOŚĆ do tomek
dnia 20.01.2011, 12:05 · Zgłoś
ZMIEŃ LEKARZA NA SPECJALISTĘ DO NIEGO NIE WYMAGANE SKIEROWANIE OD RODZINNEGO,ŻYCZĘ POWROTU DO ZDROWIA.
Odpowiedz
5
@ kiss me russia
dnia 20.01.2011, 11:59 · Zgłoś
kto pomógł hitlerowi wywołać wojne , kto go hodował jeśli nie Stalin , hitler miał mu zrobić porządek na zachodzie i w Polsce (ale sam Hitler pokrzyżował te plany)

a potem niezwyciężona [...] sowiecka ze zdobycznymi zegarkami na ręku i skradzionymi pompkami do roweru, [...]c po drodze co się dało miala wprowadzić szarej masie czerwony raj ... ...może przy okazji wprowadzając powtórke z wielkiego głodu na Ukrainie lub wywołująć konflikt nuklearny w imie walki o pokój ..

po to by gdziekolwiek na świecie nie było innego systemu jak komunizm - tylko to gwarantowało mu sukces przetrwania ... brak świadomości że gdzieś na świecie są wolni ludzie i nie ma gułagów


czerwona [...] weszła i wprowadziła rządy ludowe. sierpem i młotem, eliminując patriotyczne elity a wprowadzając prymitywów których potomkowie do dziś dnia nie mają problemów z dobrą pracą,stanowiskami itp. (ale o to zadbały pierwsze tzw niepodległe rządy po 1989 roku które najbardziej bały się zaszkodzić samym komunistom

przez co demokratyczny raj okazał sie gorszy od czasów komunistycznych

komuniści ...przez 40 lat zgnoili kraj a cały system państw komunistycznych rozlatywał się gospodarczo ze trza było szukac [...] z solidarności by wprowadzać tak zwany kapitalizm , który z prawdziwym kapitalizmem za wiele wspólnego nie miał ( układy i kolesiostwo decyduje o sukcesie)

by byli komuniści dobierając przyjaciół z okrągłego stołu mogli wypłynąć na lepsze perspektywy...

rozliczył ktoś tyle afer .. gdzie paru sprytnych(ale nie każdy mógl być sprytnym) w krótkiem czasie zyskiwało miliony na państwowym majątku , rujnując to co jeszcze zostało a zarazem POLSKE ..
wg zasady by coś mieć pierwszy milion należy ukraść

.. fakt byla praca - 100 procent zatrudnienia i nic w sklepach do tego dało się i [...] w fabryce i potem ciągnąć budowe domu przez 24 godziny na dobe i tak na okrągło - dodać wspaniale dofinansowania pgrów, i innych [...] - coś takiego musiał [...] trafić - nawet jakby nikogo nie [...] przy tym

,marnotrawstwo i [...]ostwo na każdym kroku , jak coś trza było w domu to przynosiło się z zakładu, czy się stało czy leżało kasa się należała, za którą [...] było ,za to na papierze 10 potęga gospodarcza świata i uprzywilejowania pewnych grup zawodowych do których całe życie się dopłacało , marzeniem było wyjechać za granice by coś mieć nie mówiąc już o takich wartościach jak wolność , brak strachu,prawda...

gierek dołożył zagraniczne kredyty i przestarzałe inwestycje kupione na zachodzie więc budowało się, i nawet przeciętny człowiek coś z tego dostawał za friko- no ale to tak jak z kredytem z banku - kiedyś za to trzeba zapłacić ...

jasne było że system [...], i prymitywów musi upaść- ,a efekty takiego życia jeszcze będziemy płacić przez wiele lat, zwłaszcza żę tzw. demokracja doprowadziła ludzi do rozczarowania widząc na czym to polega , (poustawiać swoich na stołkach a [...] niech to utrzymuje)
Odpowiedz
0
@ nideerlander
dnia 19.01.2011, 19:24 · Zgłoś
podziemiezbrojne kropka blox kropka pl

wyzwolenie? kogo?

...

Uroczysko "[...]" w Kąkolewnicy koło Radzynia Podlaskiego zwane jest przez okoliczną ludność Małym Katyniem. W lesie tym w czasie stacjonowania w okolicy II Armii Wojska Polskiego od jesieni 1944 do przełomu stycznia i lutego 1945 roku rozstrzeliwano żołnierzy AK, ale także WiN i BCh, prawdziwych i urojonych dezerterów oraz innych, którzy nie spodobali się nowej władzy. Dotychczas nie jest znana liczba osób tam rozstrzelanych. Najostrożniejsze szacunki mówią o kilkuset ofiarach, ale padają też liczby 1300-1800.

...

Stan szczątków i ich usytuowanie w mogiłach świadczyły o wyjątkowej brutalności wykonawców egzekucji i ogromie cierpień ofiar. Jak czytamy w protokole sporządzonym przez Zakład Medycyny Sądowej, skazani mieli ręce i nogi związane kablami metalowymi, ręce wykręcone były do tyłu. W chwili zgonu niektóre ofiary miały złamane kości podudzi i ramion, czaszki nosiły ślady urazów mechanicznych zadanych z dużą siłą [...] i twardym narzędziem. W kościach czaszek biegli stwierdzili obrażenia postrzałowe, świadczące o tym, że ofiary ginęły od strzałów oddawanych w tył lub bok głowy. Jedna spośród odnalezionych czaszek nie była przestrzelona, lecz rozbita.
Nie zdołano zidentyfikować żadnej z ofiar, ale wydobyte z grobów podczas ekshumacji przedmioty - buty, łańcuszek ze szczątkami szkaplerza, pierścionek z orzełkiem, haftowana polska gwiazdka wojskowa, okładki modlitewnika, dwa wojskowe przedwojenne mosiężne guziki mundurowe, mosiężny wojskowy orzełek - świadczą, że zabici byli żołnierzami AK.
Odpowiedz
-2
@ niderlander
dnia 19.01.2011, 18:55 · Zgłoś
jak w praktyce wygladalo to i inne "wyzwolenia" mozna sobie poczytac np na stronie podziemiezbrojne.blox.pl, historie Lupaszki, majora Ognia czy innych pozbawiaja zludzen co do tego czy nalezy ta rocznice porownywac do 17wrzesnia czy do 11listopada

a komentarze jak to dobrze bylo za komuny-zalosne- kartki obowiazywaly do 1989, miesa np w pewnym momencie mozna bylo kupic 1kg na osobe na miesiac

w latach 1944-1963 w powstaniu antykomunistycznym zginelo 60 tysiecy Polakow a jakos historia o tym milczy
Odpowiedz
1
@ Podkomorzy
dnia 19.01.2011, 17:01 · Zgłoś
Fragment mowy Podkomorzego z Pana Tadeusza:

Miała nad umysłami wielką moc ta [...];
Bo Pan Bóg, kiedy karę na naród przepuszcza,
Odbiera naprzód rozum od obywateli.
I tak mędrsi fircykom oprzeć się nie śmieli,
I zląkł ich się jak dżumy jakiej cały naród,

Świtnie pasuje do odreagowania, przegięcia i zakłamania w najnowszej historii. Od ponad 20 lat bezkrytycznie miłujemy Amerykanów za wizy, NATO za umożliwienie walki na obczyźnie w cudzych interesach oraz dzielnie drzemy koty z Rosją między innymi niszcząc pomniki upamiętniające najczęściej szeregowych żołnierzy którzy walczyli i ginęli daleko od swojego domu. Oni to odpowiadają za zbrodnie Stalina. Typowo po polsku: od ściany do ścianu - bez refleksji i zastanowienia.
Odpowiedz
0
@ lh
dnia 19.01.2011, 09:57 · Zgłoś
do sylvek - i kolego pewnie było by w Jasle lepiej niż jest
Odpowiedz
3
@ ac
dnia 18.01.2011, 23:59 · Zgłoś
Jaslo wyzwolili tez Polacy oraz armia Czechoslowacka jak sie stalo po wojnie tak bylo tylko pamietajcie o tym ze to byla Armia Radziecka i Czechoslowacka ci chlopaki nie chcieli isc na wojne taka po prostu byla polityka i tak jest i bedzie.Dzieki nim zyjemy gdyby nie to Hitler wybil by nas co do jednego ani mnie anie was by prawdopodobnie tu nie bylo.Prosze pojechac do na cmetarz do Warzyc do Bierowki na przelecz Halbowska do Dukli Niznego Komornika na Slowacji zobaczycie ilu ludzi zginelo a i przejdzcie sie do starego szpitala do piwnic tak z ciekawosci.......itd
Odpowiedz
-4
@ SYLVEK
dnia 18.01.2011, 23:03 · Zgłoś
Na innych forach gremialnie oddaje sie hold i dziekczynienie - wyzwolicielom spod okupacji niemieckiej - gdyby postkomunisci jasielscy mogli to jeszcze sprowadziliby sojusznikow zza Buga
do pomocy wybranej nowej wladzy w miescie
Odpowiedz
5
@ oborowy
dnia 18.01.2011, 22:14 · Zgłoś
Gdyby nie ten ruski popędzany sołdat (a nie było już na co czekać), to ta wojna mogła trwać jeszcze 10 lat. Wówczas [...]kowie karaoke, noico i ixi "wypłynęliby" przez komin, któregoś z krematoriów. Skończyłby się holokaust Żydów a zacząłby słowian, bo takie były plany. Zaś ci w/w, nie klepaliby dzisiaj w klawiaturę kompa, bredząc przy okazji. Enter.
Odpowiedz
4
@ bułka
dnia 18.01.2011, 21:17 · Zgłoś
Dziekuje pani z Ujejskiego za piękny komentarz. Niestety dzis młodym mieszkańcom niewiele mówią lata przeszłe. Historie traktuje sie jako nielubiany przedmiot a nie źródło wiedzy . W jasle szczególnie powinno upamiętniac się miejsca i zabytki których nie ma.
Może wzorem innych miast powinny znaleźć sie tablice ze zdjęciami budynków których w tych miejscach juz brak ??
Odpowiedz
1
@ Przemich
dnia 18.01.2011, 21:06 · Zgłoś
Serdecznie polecam stronę Pana Jerzego Rucińskiego - "Jasło na starej pocztówce" http://www.kartki.republika.pl/ . Jest to wspaniała dokumentacja dawnego Jasła w multimedialnej formie. Gorąco Polecam !!! http://www.kartki.republika.pl/
Odpowiedz
-1
@ ja
dnia 18.01.2011, 20:42 · Zgłoś
nie radzieckich tylko sowieckich, a przynieśli oni do zniszczonego Jasła następne 44 lata niewoli i dlatego dziś jest tak źle - wszystko wina komunistów i innych ich popierających !
To nie było oswobodzenie tylko kolejna agresja ze wschodu
- nie rozumiem dlaczego ulica nazywa się jeszcze od daty tej agresji, dawno powinna być zmieniona nazwa - widać w Jaśle dużo "czerwonych", którym było dobrze za systemu gdy prześladowano człowieka i nie było nic wolno jak nie należałeś do zms itp
Odpowiedz
-1
@ gru
dnia 18.01.2011, 20:18 · Zgłoś
stalin i hitler byli najlepszymi kumplami tylko nie wiadomo czemu hitler potem zaatakował przyjaciela - przez co plan podboju całej europy przez bolszewizm nie wypalił ...
Odpowiedz
7
@ Piotr
dnia 18.01.2011, 20:00 · Zgłoś
Brawo Hmm tutaj widać jak można wyprać ludziom mózgi i zmienić racjonalną ocenę wszystkiego. Ciekawy jestem, czy ci , którzy uważają, że z jednej okupacji wpadliśmy pod drugą woleliby żyć w czasie okupacji niemieckiej. Może spróbowaliby żyć w ciągłym strachu przed łapankami, wywózkami do obozów koncentracyjnych, rozstrzeliwaniem za byle wykroczenie. A to, że znaleźliśmy się w takiej a nie innej sytuacji geopolitycznej, to należy zawdzięczać tak przez Polaków uwielbianemu wujowi Samowi zza oceanu. Kiedy wreszcie potrafimy oceniać historię sprawiedliwie i pragmatycznie. Chyba nigdy. Bo Polacy zawsze z uwielbieniem patrzyli na zachód, który tylko wtedy się angażował, jeżeli miał duży w tym interes. Najlepiej to widać obecnie, jakie korzyści mamy z uczestnictwa w wojnie w Iraku i Afganistanie. A moim skromnym zdaniem to było wyzwolenie Jasła od terroru niemieckiego i danie ludziom szansę życia w normalnych warunkach. Uczcie się rozsądnie oceniać historię, a wyjdzie to wszystkim polakom na dobre.
Odpowiedz
2
@ do z ulicy Ujejskieg
dnia 18.01.2011, 19:33 · Zgłoś
Całkowicie zgadzam się z Twoimi komentarzami bo o tym należy pamiętać i przypomonać młodemu pokoleniu. Może nieświadomemu młodemu pokoleniu ale nie z ich winy tylko z winy współczesnych i jakże "słusznych pseudo historyków" którzy przedstawiają młodzieży zgoła inne fakty. Co do rocznicy i wyzwolicieli Jasła to faktycznie starano się przemilczać te fakty od czasów Solidarnościowo-AWSsowsko-PiSowskich. Dobrze, że teraz ktoś o tym przypomniał.
Odpowiedz
-1
@ tak
dnia 18.01.2011, 19:28 · Zgłoś
ale najlepiej to chyba bylo"za babki Austri",moze lepiej by sie nam powodzilo jak stolica byl by Wieden,a warszawiaki jezdzili by do Moskwy po paszporty,fajnie.
Odpowiedz
1
@ acapulco
dnia 18.01.2011, 19:27 · Zgłoś
nazwy ulic piszemy z dużej litery. W tym artykule ul.17 stycznia jest napisana z małej. Autorka artykułu z Urzędu Miasta powinna to chyba wiedzieć,,,
Odpowiedz
-1
@ tomek
dnia 18.01.2011, 15:53 · Zgłoś
win nsz ak to prawdziwi bohaterowie a nie jakieś sowieckie [...] 4 frontu ukraińskiego chwała bohaterom wyklętym czy zdajecie sobie sprawę,że ostatni partyzant został podstępnie zabity [...]1963 roku?
Odpowiedz
2
@ co jest na zdjęciach
dnia 18.01.2011, 15:33 · Zgłoś
1. Hotel Krakowski, dziś Rejon Energetyczny ul. Kościuszki
2. widok na rynek pierzeję w stronę ruin urzędu miasta, kościoła farnego.
3. ruiny Sokoła. ul. Sokoła
4. południowa strona rynku od dzisiejszego "deptaka" widziana od strony urzędu miasta
5. Ruiny Banku Polskiego ul. Kościuszki. okolice Europy i PKOSA
6. ?
7. Ruiny Kościoła Franciszkanów, dzisiejszy KRUS ul. Mickiewicza
8.?
Odpowiedz
1
@ Czarny
dnia 17.01.2022, 09:24 · Zgłoś
Właśnie ten punkt 8 coś brakuje więzienie co jest teraz sąd i bank
Odpowiedz
1
@ pamięć
dnia 18.01.2011, 15:10 · Zgłoś
Jednym z pomników upamiętniających wyzwolenie Jasła jednak przez wojska radzieckie - nie przez NATO czy Amerykanów - był oprócz armaty na placu Żwirki i pomniku w parku - pomnik przy Gamracie. Pomnik pozostał, ale uległ zmianie i opatrzony jest napisem mówiącym o hołdzie dla żołnierzy AK i akcji AK w Gamracie. Sciągnięto stare napisy, wyremontowano pomnik i założono nowe napisy. Tak traktuje się historię - nie tylko u nas. Nie miejmy zatem pretensji, że gdzieś za granicą niszczy się pomniki polskości.Historia fałaszowana jest także u nas . I ta najnowasza i ta nieco starsza - w zależności od doraźnych potrzeb.
Odpowiedz
0
@ język polski
dnia 18.01.2011, 14:54 · Zgłoś
popieram karaoke, tytuł jest bez sensu - aż mnie mdli
Odpowiedz
3
@ ja
dnia 18.01.2011, 13:59 · Zgłoś
W dniu 15 stycznia ruszyła radziecka ofensywa z udziałem silnego zgrupowania 38 Armii IV Frontu Ukraińskiego oraz wojska 60 Armii I Frontu Ukraińskiego. Po styczniowej ofensywie trwającej na tym terenie w dniach od 15 do 17 I 1945 r., wyzwolony został cały region jasielski. Tak wydarzenie to wspomina Fiodor Daniłowicz Balbot, dowódca Perekopskiej Dywizji Artylerii 38 Armii ZSRR: W czasie pierwszego spotkania z mieszkańcami Jasła i okolicznych wsi odczuliśmy ich serdeczną radość i uświadomiliśmy sobie ich pomoc i zdecydowanie w walce z okrutnym wrogiem faszyzmem. Radość i wiara w zwycięstwo nad naszym wspólnym wrogiem natchnęła chęcią walki naszych żołnierzy, którzy nawet bez specjalnego rozkazu dążyli do tego, aby jak najszybciej uderzyć na wroga8. W wyniku tej ofensywy styczniowej Pozostały praktycznie mury ze zwalonym dachem. Spłonęło wiele domów, Wieś zniszczona była w 60 procentach. Pola były zaminowane. Dopiero w jesieni 1945 r. polscy saperzy rozminowali pola przy Wisłoce.W okolicach Duli rozegrala sie najwieksza bitwa gorska.Przy drodze Dukla Nowy Zmigrod rozegrala sie bitwa pancerna
Odpowiedz
4
@ Jaślak
dnia 18.01.2011, 13:45 · Zgłoś
[...], zanim coś napiszecie pomyślcie,
To było wyzwolenie spod okupacji [...],
Powstały duże piękne fabryki, ludzie mieli pracę, ochronę zdrowia, wczasy , przedszkola i żłobki bezpłatne, szkoły i uczelnie. Nie obawiali sie jutra.
Aż do czasu gdy przyszła "solidarność' w której grupka cwaniaków wykorzystała głupotę rzeszy robotników po to aby obalić wspaniały system socjalistyczny, system który im słuzył. Wy młodzi nawet nie wiecie jak to wyglądało.
Co macie teraz?
kolejki w Urzędach Pracy, pozamykane fabryki, drożyznę, brak środków do życia, niepewne jutro, brak opieki zdrowotnej, huligaństwo a wręcz bandytyzm , [...] klerykalne i tyle.
piknijcie się więc w głowe zanim napiszecie głupotę o czasach w których chcielibyście żyć pewnie i bezpiecznie.
Odpowiedz
11
@ Z ulicy Ujejskiego
dnia 18.01.2011, 13:41 · Zgłoś
Jestem oburzona niektórymi komentarzami ale myślę,że pisze je " twardy beton" , niemyślący i niereformowalny. Historia , historią, polityka , polityką a wdzięczność ludziom , którzy o chłodzie i głodzie pędzili Niemców na zachód, należy się . Ja widziałam żołnierzy radzieckich, którzy w ogrodach miasta wykopywali zmarznięte ziemniaki, brukiew i przyszli do nas prosząc o cebulę. A mieli do jedzenia tylko tuszonkę i [...]. Wzamian za cebulę i chleb dali moim rodzicom puszke tuszonki. Trzeba o tym pisać i zbierać informacje świadków, którzy to widzieli, póki starsi ludzie jeszcze żyją. Przedwojenni Jaślanie wiedzą co jest na fotografiach a dla młodych byłoby wskazane je podpisać. Ja mam fotografie jak mój ojciec wraz z innymi ludźmi wśród morza ruin ładuje gruz na furmanki. I niech młodzi wiedzą, że w latach powojennych aż do roku 1989 było miastem z rozwiniętym przemysłem i kulturą. A teraz? Co z tego, że ma piękne fasady, bruki, galerie i blichtr? Nie ma przemysłu i nie ma pracy. Trzeba to wszystko rozsądnie oceniać. Życzę dużo rozsądku i precz z fanatyzmem. M.K.
Odpowiedz
7
@ Hmm...
dnia 18.01.2011, 12:47 · Zgłoś
Dla krytykantów - widać po was odbyte gruntowne pranie mózgu. Żaden nie bierze pod uwagę - KTO (?!) zmasakrował miasto. Szkoda, że nieliczni którzy pamiętają tamten czas mają dziś po ponad 80 lat. Jeżeli któryś ma jeszcze żyjącego [...]ka lub babcie którzy to pamiętają to popytajcie.
Odpowiedz
3
@ Bogdan
dnia 18.01.2011, 11:25 · Zgłoś
Jest to rocznica WYZWOLENIA MIASTA.Od kilku lat jakby zapomniane prawie we wszystkich mediach.Przecież wtedy nikt niemców grzecznie nie prosił "może byscie już sobie z tego Jasła poszli".Było to WYZWOLENIE.
Odpowiedz
-2
@ lechosław.pl
dnia 18.01.2011, 11:11 · Zgłoś
Przypomnieli sobie pseudohistorycy miejscy (było,nie było ważna data w historii miasta)o godz.17,dnia 17-tego.Bardzo sprytnie?Pożałowania godne...
Odpowiedz
-2
@ uu
dnia 18.01.2011, 10:50 · Zgłoś
faszystowskie [...]:/
Odpowiedz
0
@ denat
dnia 18.01.2011, 10:29 · Zgłoś
raz sierpem, raz młotem czerwoną [...]!
Odpowiedz
0
@ shadow
dnia 18.01.2011, 10:25 · Zgłoś
Nie ma co gdybać stało się. Jasło jakie jest każdy widzi. Ale gdyby losy potoczyły się inaczej i wojska sprzymierzone wcześniej wyzwoliły Jasło, a nie stały i patrzyły jak wojska Niemieckie grabią Jasło to mielibyśmy teraz bardzo piękne i rozwinięte miasto i nikt nie musiałby wyjeżdżać za pracą do innych miast. Popełniono także wiele błędów po wojnie których można było uniknąć. Miejmy nadzieje że już niedługo wrócą czasy dobrobytu dla Jasła i będziemy mogli powrócić do swojego miasta żyć, mieszkać, spokojni o nasza przyszłość.
Odpowiedz
4
@ sss3
dnia 18.01.2011, 10:17 · Zgłoś
Jakieś odszkodowanie? Ależ skąd! To tylko my mamy płacić odszkodowania za przesiedlenia...
Odpowiedz
2
@ ixi
dnia 18.01.2011, 09:57 · Zgłoś
jakie "oswobodzenie" ??? zaminil stryjek siekierke na kijek - [...] oprawce na oprawce Stalinowskiego-komunistycznego??? JAKIE OSWOBODZENIE???
Odpowiedz
10
@ Z ulicy Ujejskiego
dnia 18.01.2011, 08:56 · Zgłoś
Dziękuję Panu Mariuszowi Świątkowi za artykuł i fotografie z okazji rocznicy wyzwolenia Jasła w 1945 roku. Klimaty polityczne paru ostatnich lat powodowały, że przykrywano milczeniem tę rocznicę. Sa to przecież fakty historyczne . Należy potępiać reżim stalinowski, podobnie jak nazizm i wszystkie totalitarne systemy ale nie możemy zapominać o bohaterstwie zwykłych żołnierzy rosyjskich , polskich i innych narodowości.Ja pamiętam powrót do Jasła na wiosnę 1945 roku. I próbuję to opisać dla pamięci potomnych. M.K.
Odpowiedz
4
@ Jaślanin
dnia 18.01.2011, 08:15 · Zgłoś
Dlaczego nikt nie podpisuje zdjęć umieszczonych w artykule ??? ani rysunku w Tuszu ??? na pewno same się nie zrobiły te zdjęcia pamiętajmy też o Tych ludziach którzy żyli w tamtych czasach !!!! Proszę o podpis tych o to zdjęć !!!
Odpowiedz
-2
@ noico
dnia 18.01.2011, 00:46 · Zgłoś
jak można takie brednie pisać?Jakie oswobodzenie?Polska znalazła się w 1945 roku w strefie wpływów sowieckich, a to by agresor, a nie sojusznik.Jak agresor mógł "oswobodzić" ofiarę napaści. Użyjcie rozumu, nie boli
Odpowiedz
0
@ karaoke
dnia 18.01.2011, 00:33 · Zgłoś
co "oswobodzenia Jasła"? Co za [...] tytuł.kto takie głupoty pisze
Odpowiedz
-1
@ dragoness
dnia 18.01.2025, 14:50 · Zgłoś
A było wolne?
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.