Spółka Unimot przejmie jasielskie zakłady Lotos
Prezes zarządu i dyrektor generalny PKN Orlen Daniel Obajtek poinformował jakim firmom zostanie sprzedana część Lotosu. Wśród czterech partnerów znaleźli się Saudi Arabian Oil Company (Saudi Aramco), Grupa MOL, Rossi Biofuel Zrt. oraz spółka Unimot. Ta ostatnia ma przejąć 100 proc. akcji Lotos Terminale, a w tym Lotos Infrastruktura Jasło i Lotos Asfalt.
fot. lotos.pl
Przejęcie Grupy LOTOS przez PKN Orlen może nastąpić tylko dzięki współpracy z partnerami, z którymi została podpisana umowa przedwstępna. Takie warunki postawiła przez koncernem Komisja Europejska, która nakazała wdrożenie środków zaradczych. Z ośmiu firm, które przystąpiły do rozmów wyłoniono cztery. Partnerem strategicznym została spółka Saudi Aramco. Obejmie ona 30 % wydzielonej Rafinerii Gdańskiej, hurt i obszar paliwa lotniczego. Kolejny partner Grupa MOL nabędzie 417 stacji Lotosu, a PKN Orlen zyska blisko 200 stacji na Węgrzech i ponad 40 na Słowacji. Przedwstępna umowa zbycia 100 proc. udziałów w Lotos Biopaliwa sp. z o.o. została zawarta z węgierską firmą Rossi Biofuel Zrt. Lotos Terminale S.A. kupi firma Unimot Investments. sp. z.o.o.
- To historyczny dzień dla polskiej branży paliwowej. Finalizujemy transakcję przejęcia Grupy LOTOS, która będzie korzystna dla polskiej gospodarki, obu spółek i ich klientów, pracowników oraz akcjonariuszy. Od początku tego procesu podkreślaliśmy, że priorytetem jest zapewnienie dodatkowych korzyści w ramach realizacji środków zaradczych i to się udało. Finalizacja fuzji jest szansą na zapewnienie dostaw stabilnej jakościowo ropy naftowej do Polski od Saudi Aramco – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
W segmencie detalicznym PKN Orlen wynegocjował wymianę aktywów z węgierskim partnerem. Dzięki temu wzmocnią sieć stali paliw na Słowacji i wejdą w nowy rynek na Węgrzech. Ponadto, środki ze sprzedaży stacji paliw pozwolą na pozyskanie kolejnych 100 stacji w regionie. - Połączenie PKN ORLEN z Grupą LOTOS oznacza powstanie jednej silnej firmy, zdolnej zapewnić polskiej gospodarce przyjazną środowisku energię i sprostać wyzwaniom związanym z transformacją sektora paliwowego i energetycznego – podkreśla D. Obajtek. - Kolejnym parterem w zakresie asfaltów i logistyki jest polska firma Unimot, z polskim kapitałem – dodaje.
Spółka Unimot przejmie 9 terminali oraz dwa zakłady produkcji asfaltów w Jaśle. Szacuje się, że sfinalizowanie transakcji będzie ich kosztować co najmniej 450 mln zł. Grupa zamierza zaciągnąć kredyt na kwotę 360 mln zł. Zarząd spółki szacuje, że po przejęciu biznesów będą generować około 70-100 mln zł EBITDA rocznie.
Obecnie Grupa zatrudnia 250 osób a po przejęciu Lotos Terminale będzie zatrudniać dwukrotnie więcej osób. - Biznes „bitumen” będzie z kolei obejmować wydzielane ze spółki Lotos Asfalt zakłady produkcji asfaltów w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach wraz z działem handlowym, jak również dziesięcioletni kontrakt na dostawy przez Grupę Lotos produktów asfaltowych i surowca do ich produkcji w ilości do 500 tys. ton rocznie, dzięki czemu Grupa Unimot stanie się drugim graczem na rynku sprzedaży asfaltów w ujęciu wolumenowym – informuje Unimot Investments. sp. z.o.o.
"Nie będziemy zmniejszać zatrudnienia"
Z wypowiedzi Adama Sikorskiego - prezesa Zarządu Grupy Kapitałowej Unimot, której udzielił podczas dzisiejszej konferencji prasowej wynika, że pracownicy zakładów w Jaśle mogą być spokojni o pracę. - Pracownicy mają zagwarantowany, trzyletni pakiet przez sprzedającego o czym zostaliśmy poinformowani. Ten trzyletni pakiet, nie jest jak gdyby potrzebny. Nie dość, że nie będziemy zmniejszać zatrudnienia, to zakładam, że jeżeli terminale będą jeszcze mocniej operacyjnie pracować i będą realizowane jakieś inwestycje, to zatrudnienie może się tak na prawdę zwiększać. To, że nie mamy baz logistycznych, co ktoś mógłby uznać za naszą słabą stronę, z perspektywy pracowników i managementu, jest to bardzo komfortowa sytuacja. Nie będzie bowiem dublowania stanowisk. Kto będzie kierownikiem bezpieczeństwa baz? Kto będzie kierownikiem logistyki takiej bazy? Kto będzie dyrektorem technicznym? My tych kompetencji potrzebujemy od pracowników dokładnie tych zakładów. Bardzo liczymy na ich wsparcie, szczególnie w okresie transformacji – mówi. Jasielski zakład produkcji asfaltów ma być kluczowym elementem w realizacji długofalowej strategii obliczonej na ekspansję na rynki zagraniczne, przede wszystkim rynek ukraiński.
Grupa Unimot jest trzecim graczem na rynku logistyki paliwowej po PERN i PKN Orlen. Po transakcji przejęcia biznesu „bitumen” ma szansę stać się drugim graczem na rynku sprzedaży asfaltów.
UNIMOT S.A. Ma niemal 30 lat doświadczenia na rynku paliwowym, specjalizuje się w hurtowej sprzedaży oleju napędowego oraz dystrybucji pozostałych paliw płynnych, zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami. Firma rozwija także segment fotowoltaiki, m.in. pod marką AVIA Solar, oraz inwestuje w kolejne sektory OZE.
Od marca 2017 r. spółka notowana jest na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych.
id