Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl
Jaslo4u.pl - Jasielski portal informacyjny
Jaslo4u.pl - Jasło dla Ciebie

Strażacy z diecezji rzeszowskiej podziękowali Bogu za wszystkie łaski

33

Kilkuset strażaków zawodowych i strażaków ochotników wzięło udział w V. Diecezjalnej Pielgrzymce Strażaków do Sanktuarium Matki Bożej Saletyńskiej w Dębowcu. Funkcjonariusze PSP oraz druhny i druhowie OSP przybyli do Dębowca z wielu zakątków diecezji rzeszowskiej. Uroczystej liturgii przewodniczył biskup senior Kazimierz Górny.

Zdjęcia z pielgrzymki strażaków znajdziesz w FOTOGALERII

V. Diecezjalna Pielgrzymka Strażaków do Dębowca rozpoczęła się przejściem pododdziałów pod Bazylikę Mniejszą Najświętszej Maryi Panny z La Salette. Poczty sztandarowe zajęły miejsce przed ołtarzem polowym, na który wniesiono następnie figurę Matki Bożej Saletyńskiej. Mszy św. przewodniczył biskup senior diecezji rzeszowskiej Kazimierz Górny.

 Ks. Bogusław Bogaczewicz/fot. Marcin Dziedzic

Homilę wygłosił ks. Bogusław Bogaczewicz, kapelan strażaków powiatu strzyżowskiego. Przekonywał, że strażacka służba musi mieć silne umocowanie w wierze, tradycji i moralności. – Mówił kiedyś o strażakach święty Jan Paweł I, że są to ludzie, którzy wierni przykazaniu miłości chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi. Dlatego strażacka służba przesiąknięta jest duchem ewangelii, blaskiem bożego miłosierdzia, chrześcijańskiej etyki i moralności. Strażackie działania dobitnie pokazują, że jest to służba ofiarna i ideowa, która jest autentycznym powołaniem – tłumaczył. Proboszcz Parafii pw. Narodzenia NMP we Frysztaku zwrócił także uwagę na to, że powinności każdego strażaka nie ograniczają się jedynie do gaszenia pożarów i niesienia pomocy ofiarom różnego rodzaju zdarzeń. - Na przestrzeni czasów bardzo zmienił się charakter i zakres tej służby. Dziś strażacka powinność to nie tylko gaszenie pożarów, to także pierwsza pomoc medyczna, ratownictwo drogowe, techniczne, chemiczne, wodne, czy też podwodne. Strażacka humanitarna aktywność to honorowe krwiodawstwo, szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy medycznej, prewencja, pokazy działania sprzętu strażackiego, czy też ćwiczenia. W ostatnim czasie, to również szeroko pojęta pomoc uchodźcom. Takie wspólne działania, przyczyniają się także do umocnienia etycznego kośćca strażaka, wrażliwości, czy wręcz empatii. Piękną kartą pisaną przez strażaków jest wierność chrześcijańskiej, narodowej i ojczyźnianej tradycji, jak straż przy bożym grobie, honorowe warty, czy procesje. Ile razy strażackie poczty sztandarowe uświetniały rozmaite uroczystości kościelne, państwowe, czy narodowe? Dawały świadectwo wspólnoty braci strażackiej z Kościołem i ojczyzną. Widzimy jak mocno związane jest nasze strażackie życie z Panem Bogiem. Związane z Bogiem powinno być każde strażackie życie – wyjaśniał.

Wśród uczestników pielgrzymki nie zabrakło funkcjonariuszy pełniących najwyższe stanowiska w wojewódzkich i powiatowych strukturach Państwowej Straży Pożarnej. Wśród nich znaleźli się między innymi: Podkarpacki Komendant Wojewódzki PSP w Rzeszowie nadbryg. Andrzej Babiec oraz Komendant Powiatowy PSP w Jaśle bryg. mgr inż. Piotr Śmietana. Swoją reprezentację miały również Ochotnicze Straże Pożarne. Do Dębowca zawitał bowiem prezes Zarządu Oddziału Wojewódzkiego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej Województwa Podkarpackiego Jan Pac. Powiat jasielski reprezentował z kolei druh Stanisław Święch - prezes Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP w Jaśle. W niedzielnych uroczystościach wzięli również udział przedstawiciele terenowej administracji rządowej, parlamentarzyści oraz samorządowcy.

Wydarzenie uświetniła swoją grą Orkiestra Dęta Ochotniczej Straży Pożarnej w Gaci. Podczas strażackiej majówki wystąpiły także mażoretki „Migotki” działające przy GOK w Kołaczycach.

MD

Napisany dnia: 30.05.2022, 10:26

Komentarze Czytelników:

Dodaj komentarz Widok:
2
@ dociekliwy
dnia 31.05.2022, 08:35 · Zgłoś
śmiechu warte
Odpowiedz
0
@ Kuba powiatowy
dnia 30.05.2022, 18:02 · Zgłoś
czy strażacy z Gamratu i Rafinerii tez swietowali dzien strazaka
Odpowiedz
0
@ Foto
dnia 30.05.2022, 18:49 · Zgłoś
Tak cię temat interesuje, a nawet nie wiesz że te straże od lat nie istnieją
Odpowiedz
-4
@ Derfflinger
dnia 30.05.2022, 17:34 · Zgłoś
Znowu strazacy...czy wlascicielem j4u jest strazak?
Przestancie z tymi strazakami do cholery!
Ktos sie prewroci -pojawia sie strazak z fotoreporterem
Kto sie zamknal w domu-prosze bardzo-fotorekacja p.t. strazak na drabinie.
Ul mickiewicza jedzie ciezarowka strazy-wszyscy podziwiaja i jrzycza chlopaki trzymajcie sie.zyczymy lysych opon! Panie z j4u daj se pan d... siana bo wymiotowac sie chceg
Odpowiedz
1
@ Seba
dnia 30.05.2022, 15:58 · Zgłoś
Brawo. Bogu na chwałę ludziom na ratunek.
Odpowiedz
4
@ Do wincenta
dnia 30.05.2022, 14:40 · Zgłoś
Jeżeli myślisz że wystarczy być wierzącym żeby omijały cię nieszczęścia to chyba ...nie myślisz
Odpowiedz
3
@ Ola
dnia 30.05.2022, 13:53 · Zgłoś
Masz rację trEba pijąc co to wiara... To podstawa
Odpowiedz
0
@ Vincent
dnia 30.05.2022, 13:13 · Zgłoś
Rok 2022, XXI wiek a ciągle nie wiedzieć czemu królują czary i gusła.
Ja Bogu za nic nie dziękuję, o nic nie proszę i w ogóle niczego nie oczekuję i dzieje się to samo co wtedy gdy bym prosił.
Mało tego! U wierzących sąsiadów same nieszczęścia, raki i inne choroby, a nie wychodzą z kościoła - Bóg ich pewnie nie lubi...skoro pomógł strażakom?
Odpowiedz
-4
@ Poco
dnia 30.05.2022, 13:26 · Zgłoś
Musisz jeszcze trochę pożyć żeby zrozumiał co to jest wiara...na razie to masz wiedzę niemowlaka...mniej już nie mozna
Odpowiedz
3
@ Vincent
dnia 30.05.2022, 13:38 · Zgłoś
Jeśli dojrzewanie miałoby się skończyć tak jak u ciebie, czyli tym, że wiara daje ci poczucie bycia lepszym po tym jak arogancja wyprzedziła intelekt, to wolałbym jednak żebys nie był moim bratem w wierze.
Odpowiedz
2
@ Poco
dnia 30.05.2022, 13:50 · Zgłoś
Sam sobie odpowiadasz jak ci pasuje ...i piszesz że moje słowa..ciekawe dochodzenie swoich racji..
Odpowiedz
9
@ Kuba powiatowy
dnia 30.05.2022, 13:08 · Zgłoś
tylko rozdzial kosciola od panstwa nie widzialem jeszcze na zadnej plebani godla narodowego wiec nie rozumie po co wisi krzyż w urzedzie czy szkole
Odpowiedz
5
@ Rudek
dnia 30.05.2022, 12:55 · Zgłoś
Ktoś chce się pokazać władzy to niech nie wykorzystuje kościoła . A księża tez się dowartościują . Wielu nowych kardynałów a z Polski ani jednego.
Odpowiedz
5
@ Berson
dnia 30.05.2022, 12:52 · Zgłoś
Można by doprecyzować czym są konkretnie te dary i łaski?
Trochę to wygląda jak magia.
Nikt nie wie czym są te dary, nikt nie wie po co się święci różne rzeczy.
Z góry dziękuję.
Odpowiedz
-3
@ P.
dnia 30.05.2022, 13:27 · Zgłoś
Panie Berson, mam nadzieję, że opanował pan odpowiednio wujka Google, aby samemu znaleźć odpowiedź na nurtujące pytania. Jeśli nie, to służę pomocą:

Dlaczego w Polsce wszystko się święci?

Niedziela Ogólnopolska 34/2006, str. 23
Ks. Andrzej Przybylski

Byłem ostatnio świadkiem poświęcenia nowego sklepu. W mojej miejscowości ksiądz proboszcz poświęcił delikatesy, a zaraz po nim wójt gminy przeciął wstęgę na znak otwarcia. Dziwi mnie takie święcenie sklepu, bo z góry wiadomo, że będzie on otwarty w każdą niedzielę i o każdej porze będzie można w nim kupić alkohol. Po co w Polsce święci się prawie wszystko - stacje benzynowe, drogi, mosty, boiska itd., skoro mało kto przejmuje się potem zachowaniem zasad etyki chrześcijańskiej? Czy nie lepiej zarezerwować te wszystkie poświęcenia do rzeczy bardziej sakralnych lub przynajmniej do tych, które dają jakąś gwarancję zachowania zasad moralności?
Kazimierz

Każdą rzecz, którą wykonuje człowiek, można w sposób zewnętrzny i uroczysty oddać Panu Bogu, czyli inaczej - poświęcić ją Bogu. Myślę, że nie byłoby dobrze, gdyby takie „poświęcenia” dotyczyły tylko dzieł kultu i przedmiotów sakralnych czy też obiektów przeznaczonych do działalności kościelnej. To piękny znak, że cała rzeczywistość, również ta świecka, oddawana jest na chwałę Boga. Nie mam więc oporów przed uznaniem, że także rzeczy codziennego użytku mogą być „poświęcone” Bogu. Oczywiście, są rzeczy, które Bogu wprost się sprzeciwiają, trudno je więc poświęcać. Mam nadzieję, że żaden duchowny w Polsce nie święci sex shopów, domów publicznych czy budek z piwem otwartych non stop. Wierzę, że nikt nie święci jakichś absurdalnych pomników na cześć czarnego kota, świni czy kartofla. Dobrze jednak, kiedy dyrektor szkoły chce poświęcić klasy szkolne, aby jeszcze wyraźniej zaprosić Boga do całego trudnego zadania wychowywania dzieci, dobrze, kiedy lekarze proszą o poświęcenie sal szpitalnych, bo dają wtedy świadectwo, że bez Boskiego Uzdrowiciela często są bezradni w swoim medycznym fachu. Dobrze jest poświęcić nowy dom, mieszkanie, samochód, bo jest to wyraz naszej wiary i zaproszenie Boga do codzienności, w której On naprawdę chce być. Woda święcona ma moc, bo chroni te wszystkie poświęcone miejsca przed złym duchem, a także jest świadectwem pragnienia nowego życia z Bogiem. Warto jednak pamiętać, że takie poświęcenia nie są sakramentami. Nazywa się je czasami sakramentaliami i tym się one różnią od sakramentów, że ich skuteczność zależy od wiary i świętości osób, które w tych poświęceniach uczestniczą. Tak więc poświęcenie czegokolwiek nie jest gestem magicznym, które w czarodziejski sposób zmienia natychmiast rzeczy i ludzi. Poświęcenie domu nie gwarantuje, że zawsze będzie w nim panowała zgoda, jeśli jego mieszkańcy nie chcą być ludźmi pojednania i przebaczenia. Kiedyś poświęciłem piękny, nowy samochód. Bezpośrednio po tym wydarzeniu właściciel wsiadł do swojej limuzyny, wyjechał z placu kościelnego i natychmiast miał stłuczkę. Na szczęście wyszedł z samochodu i z uśmiechem stwierdził: „Widzi ksiądz, to pierwsze skutki poświęcenia. Bóg mi przypomniał, że muszę być bardziej ostrożny, bo następnym razem może być tragiczniej”. Poświęcenie czegokolwiek to nie magiczny akt, ale oddanie Bogu rzeczywistości ziemskich i zaproszenie Go do współpracy z człowiekiem w ich użytkowaniu. Zgadzam się z Tobą, że w Polsce często akt poświęcenia staje się bardziej społecznym fenomenem niż religijnym. Stąd, nie zawsze z motywów religijnych, wielu ludzi wszystko chce święcić, i to najlepiej z udziałem wielkiej publiczności. Podzielam Twoje wątpliwości nie tyle w tym, czy święcić rzeczy świeckie, ale w tym, czy zawsze trzeba to robić, zwłaszcza kiedy ludzie nie mają religijnych intencji i z góry zakładają, że i tak będą łamać zasady moralności chrześcijańskiej.
Odpowiedz
12
@ Berson
dnia 30.05.2022, 13:34 · Zgłoś
To jest jeszcze głupsze niż przypuszczałem.
Poświęcić, czyli oddać, a dary i łaski to wszystko co się wydarza.
Prosisz o cos Boga, nie spełniło się - Bóg tak chciał, to będzie dla ciebie lepsze.
Prosisz o coś co się spełnia - Bóg ci pomógł.
Trochę jak dorabianie ideologii do losowych zdarzeń, a w ten sam sposób można wytłumaczyć wiarę we wszystko, ale dzięki.
Odpowiedz
11
@ Woytazzz
dnia 30.05.2022, 13:50 · Zgłoś
"ich skuteczność zależy od wiary i świętości osób, które w tych poświęceniach uczestniczą"

A zatem, jeśli inicjatorem poświęcenia jest na przykład samorządowiec, który jako człowiek jest oszalały z nienawiści, bywa znany ze swojej arogancji i buty, nie potrafi słuchać, współpracować ani przepraszać, to poświęcona droga czy most nie będą chronione?
Odpowiedz
2
@ eva
dnia 30.05.2022, 15:58 · Zgłoś
do "P" - jak ktoś chce święcić ---nikt mu nie zabroni. Tobie też !
Odpowiedz
4
@ Stary
dnia 30.05.2022, 16:35 · Zgłoś
Za czasow slusznie minionych wszystko zawdzieczalismy partii natura nie znosi pustki
Odpowiedz
0
@ Magda Gaułslerr
dnia 31.05.2022, 10:54 · Zgłoś
To co są dary łaski to nie skumasz tego nigdy
Odpowiedz
10
@ Rudek
dnia 30.05.2022, 12:51 · Zgłoś
Strażacy powinni dbać o bezpieczeństwo a nie biegać po kościołach
Odpowiedz
38
@ Ja
dnia 30.05.2022, 11:24 · Zgłoś
Pracuje w restauracji . Coś wam powiem. Te wszystki szopki z kościołami
I zagorzałymi katolikami. Moje koleżanki wczoraj podczas obiadu komunijnego
Zostały obrażane przez rodzinę dziecka i nazwana ,,wieśniarami,,
Powiedział to jeden z tatusiów dziecka, po czym mamusia potwierdziła
że tak jest , goście zaczęli obgadywać całą ekipę, bezczelnie się naśmiewać
...tak właśnie wygląda katolik który dzień wczesniej sie wyspowiadał,
puścił dziecko do pierwszej komuni, sam przyjął andruta bo tak trzeba!!!
Po czym pokazał swoje prostactwo w restauracji. Nic tylko zwymiotować
Te katolickie szopki !!!
Odpowiedz
26
@ rysiu
dnia 30.05.2022, 11:30 · Zgłoś
trafna, wypowiedż, jedna wielka szopka
Odpowiedz
16
@ Stary
dnia 30.05.2022, 12:31 · Zgłoś
To jak inaczej dostac sie do wladzy ??? Ten suweren tylko to kupi.
Odpowiedz
23
@ P.
dnia 30.05.2022, 13:22 · Zgłoś
To nie byli zagorzali katolicy, to były zwykłe chamy. Spokojnie wśród agnostyków i ateistów tez się zdarzają. Prawdziwi zagorzali katolicy nie obrażają innych. Tak robią tylko dewoci.
Odpowiedz
0
@ fan
dnia 30.05.2022, 14:44 · Zgłoś
Bog odsieje ziarna od plew co tam nadajesz na katolikow
Znam duzo takich osob co widza dzazge w czyims oku a belki w swoim oku nie widza.
Katolik to wiara nie przynaleznosc.
Odpowiedz
1
@ Mag
dnia 31.05.2022, 07:04 · Zgłoś
Komentarz tematycznie związany z artykułem
Odpowiedz
1
@ Magda Gaułslerr
dnia 31.05.2022, 10:51 · Zgłoś
Zaś wy wierni wyznawcy samowybuchającego powsającego świata zapewne rozmawiacie o ratach kredytu i dorobku feminizmu ? Tacy oni katolicy jak z kozy trąba
Odpowiedz
0
@ do P
dnia 04.06.2022, 17:28 · Zgłoś
Tyle że ateiści czy agnostycy nie wycierają sobie gęby tzw. wartościami i nie palili ludzi na stosach.
Odpowiedz
0
@ jaślanin
dnia 30.05.2022, 10:46 · Zgłoś
Tak powinno być, czyli należy pokazywać strażaków, a nie polityków, jak to robi konkurencyjny portal.
Odpowiedz
30
@ Do jaślanin
dnia 30.05.2022, 11:21 · Zgłoś
TEN portal to największa tuba polityków i i mainstreamowej propagandy. A spróbuj mieć inne zdanie, od razu cenzura!
Odpowiedz
2
@ to to ?
dnia 31.05.2022, 10:29 · Zgłoś
wazelinowe jasło ?
Odpowiedz
2
@ Marynia
dnia 31.05.2022, 13:08 · Zgłoś
A to niby tu nie pokazują polityków? Na ilu zdjęciach widać p. Kurowską i p. Rzońcę w pierwszym szeregu? Co oni mają wspólnego ze strażakami?
P. Kurowska na każdej uroczystości się lansuje, a krzywdę Polsce robi ze swoją partią przez blokowanie pieniędzy unijnych i psucie wymiaru sprawiedliwości. Jej wyborcy tego nie widzą???
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Serwis Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezwiązanych z tematem, zawierających wulgaryzmy, reklamy i obrażających osoby trzecie. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem i normami obyczajowymi. Pełne zasady komentowania dostępne na stronie: Regulamin komentarzy

Wiesz coś ciekawego? Poinformuj nas o tym!
Wiesz coś, o czym my nie wiemy?
Chcesz podzielić się z nami informacjami?
Napisz do Redakcji lub wypełnij poniższy formularz.
Treść (wymagana):
Kontakt (opcjonalnie):
Kontakt z redakcją:

Mailowo: [email protected]
Telefonicznie: 508 772 657