Korzystając z portalu Jaslo4u.pl wyrażasz zgodę na użytkowanie mechanizmu plików cookie. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania portalu Jaslo4u.pl. Korzystając ze strony akceptujesz Politykę Prywatności portalu Jasło4u.pl

Wystawa pt.„Społeczność żydowska w Jaśle” w jasielskim muzeum

93

Do końca marca w jasielskim muzeum zobaczyć można wystawę „Społeczność żydowska w Jaśle”. Pretekstem do jej przygotowania były IX Obchody Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Wernisaż wystawy odbył się 25 stycznia. Obecni byli przedstawiciele magistratu z burmistrzem Ryszardem Pabianem oraz bardzo liczne grono mieszkańców miasta.

Społeczność żydowska, dziś właściwie nieobecna, stanowiła przed wojną liczną grupę, liczącą około 25 % mieszkańców Jasła. Centrum osadnictwa żydowskiego były ulice Szajnochy, Jagiełły, PCK i Tkaczowa (wtedy Wysoka i Nowa). Tam też na początku XX w. powstała imponująca synagoga zwana Wielką, zniszczona przez Niemców na początku wojny. Społeczność ta wywarła istotny wpływ na życie gospodarcze miasta. Żydzi zajmowali się głównie handlem; na 197 sklepów, w ich posiadaniu było 148. Prowadzili również restauracje i szynki (19). W ich posiadaniu były zakłady krawieckie, szewskie i fryzjerskie. Wśród inteligencji przeważali lekarze i adwokaci. W znacznym stopniu w rękach żydów znajdował się przemysł.

Były to młyny, tartaki i cegielnie, ale również rafineria, rafineria spirytusu, drukarnia, huta szkła. W czasach wojny społeczność ta była systematycznie mordowana przez Niemców, miejscem egzekucji był cmentarz żydowski i las warzycki. Na terenie miasta utworzono getto, po którego likwidacji wywieziono Żydów do obozu w Bełżcu. Jedyną materialną pamiątką po żydowskich mieszkańcach miasta jest cmentarz, zdewastowany podczas wojny, z którego pamiątkowe tablice zwane macewami posłużyły do wybrukowania ulic.

Celem wystawy, jak mówi kustosz Mariusz Świątek, było pokazanie sylwetek ludzi. Stąd liczne zdjęcia i krótkie biogramy kilkudziesięciu przedstawicieli jasielskiej społeczności żydowskiej dokumentujące koleje ich losu, osiągnięcia i dokonania, w tym tak znanych jej przedstawicieli jak Hugo Steinhaus. Zebrane i przedstawione dokumenty i artefakty przybliżają życie i działalność społeczną i zawodową tej grupy. Dowiadujemy się jakimi zawodami parali się w Jaśle żydzi, jaki nosili strój, poznajemy nawet zawodników klubu sportowego „Makkabi”, którego sekcja piłki nożnej stała się, według przekazów, zagorzałym rywalem „Czarnych”.

Wystawa przybliża też w wielkim skrócie kwestie wiary i obrządków, prezentuje historię wspaniałej jasielskiej synagogi. Najliczniej udokumentowana jest jednocześnie najtragiczniejsza część historii jasielskich żydów, czyli czasy wojny i zagłady. Oprócz zdjęć z tej epoki, dokumentujących życie codzienne oraz zdjęć z jasielskiego getta, na wystawie znalazły swoje miejsce również wypowiedzi artystyczne, a więc prace rzeźbiarskie, malarskie i drzeworytnicze komentujące tragiczną rzeczywistość. Nie pominięto świadectw bohaterskich postawy tych jaślan, jak Anna Bogdanowicz, Julian Ney, czy Eleonora Goleń, którzy ratując żydów i stając w obronie ich życia, płacili najwyższą cenę i sami tracili swoje.

MRJ

„Społeczność żydowska w Jaśle” Muzeum Regionalne w Jaśle. Od 25 stycznia do 31 marca 2017 r.

Reklama

Komentarze: 93

Dodaj komentarz Widok:
0
@ re
dnia 30.12.2018, 08:01 · Zgłoś
Przed wojną żyło w Polsce 3.200.000 Żydów. [...] zostało 3.000.000. Czyli 94% polskich Żydów zostało [...]. Jak w żadnym innym kraju. Niewielu zostało. A w Jaśle? Tu się wychowałam a nikt o Żydach nie mówił. Wychowywano, uczono nas w szkole bez wiedzy o przeszłości miasta i regionu.
Odpowiedz
0
@ a propo
dnia 15.02.2017, 08:14 · Zgłoś
Może wreszcie dołączą do dyskusji osoby, które mają wiedzę o społeczności żydowskiej w Jaśle?
Odpowiedz
4
@ kasia
dnia 14.02.2017, 09:12 · Zgłoś
Cóż za wrażliwy naród z tych niemców. Najpierw [...] pół Europy a teraz nie mogą o tym słuchać.
Odpowiedz
5
@ a propo
dnia 13.02.2017, 20:00 · Zgłoś
Kilka lat temu Jasło odwiedziła grupa nauczycieli z Niemiec. podczas spotkania wysłuchali wykładu na temat historii miasta i kontaktów z Niemcami i kulturą niemiecką. Kiedy omawiano zniszczenie miasta jako sprawców określono Niemców. Opiekun grupy (z Rzeszowa) zaprotestował, że to nie Niemcy a naziści. Wówczas wstał przedstawiciel delegacji z Niemiec i oświadczył, że społeczeństwo niemieckie doskonale zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za II wojnę. Jeżeli już ktoś chce być delikatny powinien używać sformułowania naziści niemieccy.
Odpowiedz
8
@ a propo
dnia 13.02.2017, 09:34 · Zgłoś
Już w latach 30-tych Żydzi emigrowali z Niemiec bo czuli się zagrożeni. Niektórzy z nich zamieszkali w 1939 r. w Jaśle. Wielu jasielskich Żydów przeżyło dzięki pomocy ludności polskiej. Polska była jedynym krajem w okupowanej Europie gdzie za jakąkolwiek pomoc groziła kara śmierci. Na cmentarzu żydowskim w jaśle rozstrzelano wiele osób za pomoc Żydom. Obecnie powszechnie używa się sformułowania "polskie obozy śmierci". Jakakolwiek próba sprostowania tego przekłamania spotyka się z oporem. Nawet instytut Yad Vashem stwierdził że karanie za to sformułowanie jest negowaniem holokaustu. Dziwne to tym bardziej, że najwięcej odznaczonych przez instytut to Polacy. Nikt nie zwraca uwagi na to, że Oświęcim został włączony do Rzeszy. Nie był wiec położony na terenach okupowanych gdzie obowiązywały inne przepisy prawa. Był w czasie wojny integralną częścią III Rzeszy.
Wśród Polaków były oczywiście osoby, które by wyrównać swe prywatne rachunki lub z chęci zysku współpracowały z władzami niemieckimi i wydawały ukrywających się Żydów.
Temu nikt myślący nie zaprzeczy.
Odpowiedz
5
@ a propo
dnia 12.02.2017, 12:33 · Zgłoś
Nie wiem kogo sprawy żydowskie obchodzą ale większość dotyczą.
Odpowiedz
0
@ av
dnia 12.02.2017, 12:24 · Zgłoś
A co nas Polaków obchodzą jakieś muzealne spotkania żydowskie?
Odpowiedz
1
@ a propo
dnia 11.02.2017, 18:16 · Zgłoś
Tylko na kirkucie w czasie okupacji według danych Okręgowej Komisji Badania Zbrodni [...] w Polsce [...] około 1500 osób. Zarówno Polaków jak i Żydów.
W Warzycach wobec zalewania zbiorowych mogił wapnem dane są niejednoznaczne szacuje się że zginęło od 4 do 5 tysięcy ludzi. Tylko w jednej egzekucji w Iwoniczu rozstrzelano 72 osoby przywiezione z więzienia w Jaśle. Byli to głównie mieszkańcy Brzostka. W pierwszej kolejności likwidowano społeczność żydowską ale każdy chyba słyszał o akcji AB.
Odpowiedz
0
@ a propo
dnia 10.02.2017, 11:50 · Zgłoś
czyli nikt nie był!
Odpowiedz
7
@ mbv
dnia 10.02.2017, 14:19 · Zgłoś
Ja byłem. Ciekawa wystawa.
Odpowiedz
2
@ a propo
dnia 09.02.2017, 18:36 · Zgłoś
Był ktoś na tej wystawie?
Odpowiedz
3
@ Pelaśka
dnia 08.02.2017, 19:28 · Zgłoś
Tak ich potępiacie,ale wiele z Was nie zna ich historii od początku. Nie będę jej tu przytaczać dla wyjaśnienia...ale powiem ,że pomimo tego ,że żyją w diasporach na całym świecie bardzo szanuja sie wzajemnie czego nie można powiedzieć o nas Polakach,którzy uzurpują sobie prawa do wszystkiego,ale co z siebie dają?? Żydzi przeszli pieklo,ale są jednością,natomiast Polacy wspierają się tylko przy kieliszku.Dokąd będziemy narzekać?? Dokąd będziemy rasistami w każdym calu?? Oprócz praw i wolności, mamy jeszcze obowiązki zgodnie z konstytucją. Więc weżcie się w garsć i przestańcie widzieć wszędzie i we wszystkich zło a wejrzyjcie w siebie...ile jesteście warci??
Odpowiedz
6
@ Pastone
dnia 07.02.2017, 23:37 · Zgłoś
Uświadamiać, czytać, mówić, krzyczeć i rozumieć. Nie bredzić-pracować, nad sobą również. Będzie nam lepiej. wszystkim. Pozdrawiam moje Jasło.
Odpowiedz
3
@ Pastone
dnia 07.02.2017, 23:35 · Zgłoś
Świetna wystawa. Gratuluję pomysłu. Przy okazji-popytajcie Babć i [...]ków jakich w Jaśle mieli bratków...
Odpowiedz
4
@ ok
dnia 06.02.2017, 18:39 · Zgłoś
Matematyka w tych czasach to podstawa i bardzo dobra dobra ksiegowa.
Odpowiedz
-4
@ k
dnia 06.02.2017, 15:06 · Zgłoś
Każdy inerpunkcje i ortografie zna uczą tego w szkole ale tego jak dorobić sie tak w kródkim czasie pieniędzy i majątku to nie pracuj to bedziesz miał coś chyba nie tak jest.
Odpowiedz
7
@ łojeju
dnia 06.02.2017, 16:00 · Zgłoś
,,,

Niech sobie Pan/Pani skopiuje i wklei!
Odpowiedz
7
@ konik
dnia 06.02.2017, 16:50 · Zgłoś
Albo słabo uczą, albo uczeń nie teges...
Odpowiedz
-3
@ kiri
dnia 06.02.2017, 07:12 · Zgłoś
Tak znam takiego jednego super kolega był jak poszłam do niego do pracy to człowieka już nie zna i zjego strony wykorzystywanie było i oszustwo papierkowe a z kąd dorobili się takich majątków normalny człowiek uczciwą pracą niczego wiele sie nie dorobi cóż chyba lichwa byla chlebem powszednim.
Odpowiedz
6
@ żydek
dnia 06.02.2017, 08:22 · Zgłoś
Dorobił się, bo znał interpunkcję i ortografię :-D
Odpowiedz
-4
@ y
dnia 05.02.2017, 08:02 · Zgłoś
Nie chciał bym dożyć czasów gdy w Jaśle
będzie przeważała społeczność [...]
Odpowiedz
17
@ zst
dnia 05.02.2017, 10:15 · Zgłoś
taaa... bo oni mają gwiazdę Dawida na czole. Żyjesz kolo nich i nawet nie wiesz.
Odpowiedz
1
@ Krzysztof
dnia 03.02.2017, 19:59 · Zgłoś
Wielkie dzięki dla Panów Dyrektora Alfreda Sepioła oraz Pana Mariusza Świstaka za realizację muzealną prawdziwej historii Jasła!!
Odpowiedz
11
@ łojeju
dnia 03.02.2017, 20:54 · Zgłoś
Pan Mariusz ma inne nazwisko ;)
Odpowiedz
14
@ kasia
dnia 03.02.2017, 15:56 · Zgłoś
To wzruszające co pisze polka, ale też trzeba pamiętać, że nie wszyscy żydzi zginęli w czasie wojny, a ogromna liczba z ocalonych ochoczo zrobiła holocaust Polakom po wojnie. Prawie 90% obsady Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego to byli żydzi. Taka [...] prokurator Wolińska, żydówka, o której inny żyd Pawlikowski zrobił oskarowy film "Ida", jak się dowiedziała, że szuka jej listem gończym prokurator z IPN powiedziała w wywiadzie, że jakby go dorwała to by mu [...] ukręciła. W to akurat nie wątpię.
Odpowiedz
0
@ Stefan
dnia 08.02.2017, 19:44 · Zgłoś
A ja kojarzę takich z obsady jasielskiego UB którzy Żydami nie byli tylko Polakami. Czyli Polacy Polakom urządzili holocaust?
Odpowiedz
3
@ kasia
dnia 09.02.2017, 00:42 · Zgłoś
Odpowiem tak; najpierw holocaust urządxili Polakom niemcy, potem dołączyli do nich sowieci a kto przezył w lesie czy na emigracji to rozprawili sie z nim [...]. Poczytaj Stefanie historie Ireny Sendlerowej, ktora ratowała źydowskie dzieci a potem [...] podczas przesłuchań przez źydowskie w głownej mierze UB straciła własne dxiecko.
Odpowiedz
0
@ Maria
dnia 09.02.2017, 20:55 · Zgłoś
Myślę, że używanie terminu holocaust w stosunku do Polaków jest jednak pewnym nadużyciem. Holocaust to całkowita zagłada narodu żydowskiego zaplanowana przez [...] Niemcy i każdy Żyd był na nią skazany tylko z tego powodu, że był Żydem. Tak jednak nie było z Polakami, owszem w czasie wojny zginęło wielu Polaków, ale raczej rzadko (może z łapanek jako zakładnicy) tylko z tego powodu, że byli Polakami. A po wojnie [...] wrogów nowego ustroju, którzy walczyli z nową władzą, a nie wszystkich Polaków jak leci!
Odpowiedz
0
@ kasia
dnia 10.02.2017, 12:04 · Zgłoś
Polacy rzadko ginęli w czasie wojny? To jakiś ponury żart? Jak Pani nazwie wymordowanie przez niemiecką [...] 60 tysięcy mieszkańców warszawskiej Woli w sierpniu 1944? Nie żołnierzy tylko mieszkańców.Kobiet, dzieci? Zginęli tylko dlatego, że byli Polakami. Jeśli to nie był to holocaust to co to było?
Odpowiedz
0
@ Maria
dnia 10.02.2017, 21:01 · Zgłoś
Rzeź warszawskiej Woli to było jednak zdarzenie wyjątkowe, a nie zwyczajna codzienność w czasie wojny. Ludzie ci zginęli dlatego, że wybuchło powstanie, a więc była to akcja odwetowa. I pewnie by jej nie było, gdyby powstanie nie wybuchło. W końcu wojna trwała już kilka lat i podobnych zdarzeń nie było.
Więc proszę nie mieszajmy pojęć, bo to niepotrzebne.
Określenie holocaust nie jest polskim słowem i z niczym polskim się nie kojarzy, zostało powszechnie przyjęte na świecie dla określenia całkowitej zagłady narodu żydowskiego. I tak niech pozostanie. Myślę, że w języku polskim mamy wystarczające "polskie" określenia na bolesne zdarzenia z naszej historii.
Odpowiedz
-5
@ polka
dnia 03.02.2017, 15:01 · Zgłoś
tu nikt nie uprawia kultu Żyda czy innej narodowości , tu upamiętnia się niewinnych, pomordowanych, cały narów w ciągu kilku chwil zniknął z Polski jak bo wybuchu bombmy, [...] bestialsko dzieci, starców , kobiety i mężczyzn za przynależność do innej religii!!
Żydzi budowali ten kraj jak i Polacy przez ponad 800 lat i to oni musieli wyjechać z kraju ale nigdy Polska z nich nie wyjechała! Zaczyna sie od stygmatyzacji a kończy sie komorami gazowymi-opamietania!!!
Odpowiedz
0
@ ja@
dnia 08.05.2017, 21:06 · Zgłoś
Teraz za przynaleznosc do religi katolickie gnebi sie I [...] na clym swiecie katolikow.Chcialabym obejrzec wystawe o [...] patriotach polskich I waznych osobistosciach z Jasla .
Odpowiedz
0
@ Asia
dnia 02.02.2017, 19:45 · Zgłoś
Proszę podać godziny zwiedzania, mama chętnie zobaczy, bo pamięta tamte lata...
Odpowiedz
7
@ poinformowany
dnia 02.02.2017, 20:08 · Zgłoś
Muzeum czynne codziennie od 7 do 15, w sobotę i niedziele od 10 do 14
Odpowiedz
0
@ Maria
dnia 02.02.2017, 21:13 · Zgłoś
Czy wstęp na wystawę jest płatny? Jeśli tak, to ile kosztuje bilet?
Odpowiedz
-1
@ uu
dnia 03.02.2017, 06:46 · Zgłoś
Może przynieść bilet do domu?
Odpowiedz
2
@ Maria
dnia 03.02.2017, 19:00 · Zgłoś
Nie, dziękuję, kupię sobie sama, jeśli będzie mnie stać. :)
Odpowiedz
10
@ ok
dnia 02.02.2017, 16:35 · Zgłoś
ciągle gdzieś coś żydowskiego, msza, pochód, upamiętnienie, coś tam...tak było dawniej czy tylko ja mam takie wrażenie ze jest jakieś nasilenie
Odpowiedz
3
@ do ok
dnia 02.02.2017, 18:28 · Zgłoś
a co ci człowieku wystawa w muzeum przeszkadza?? nie prowokuj ludzi dziwnymi insynuacjami. To przypomnienie o ludziach, którzy żyli w Jaśle przed wojną i którzy zostali [...]. To są fakty. A wystawa bardzo ciekawa. Może by się dzisiejsza młodzież dowiedziała jak to miasto wyglądało przed wojną i że kiedyś życie koncentrowało się na czymś innym niż na grach na smartfonach.
Odpowiedz
7
@ Stefan
dnia 08.02.2017, 20:05 · Zgłoś
Szkoda, że zaraz po wojnie niektórym Polakom żydowskie majątki i domy tak nie śmierdziały jak teraz im Żydzi wadzą. Miło się mieszka do dzisiaj i nikomu nie przeszkadzało, że na ludzkiej krzywdzie i śmierci się wzbogacili.
Odpowiedz
2
@ Cyryl
dnia 12.02.2017, 01:54 · Zgłoś
To po prostu prawda. Nie dotyczy zresztą tylko Jasła.Stefan ma rację, wiem co mówię, bo przez 40 lat mieszkałem w takim domu w Jaśle...
Odpowiedz
0
@ Stefan
dnia 12.02.2017, 21:21 · Zgłoś
Mądry człowiek zawsze rozumie a na głupotę nie ma rady.
Odpowiedz
49
@ CHORE PANSTWO!!!
dnia 02.02.2017, 12:07 · Zgłoś
Jako pamięć historyczną o tamtych, lub powojennych czasach należałoby przedstawiać zarówno ciemne, jak i te jaśniejsze karty wzajemnych stosunków między narodami... Dlaczego młode pokolenie w Izraelu jest tak nastawiane przeciw innym - o czym wypowiadają się sami uczestnicy wycieczek do Polski i Oświęcimia...dlaczego istnieją roszczenia do ogółu Polaków za poniesione "straty"...a nie do tych którzy byli tego powodem...??? Przecież zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie: byli są i będą szubrawcy, których uczynki, czy zachowanie należałoby potępić i potępiać.. Kreowanie odpowiedzialności zbiorowej nie służy i nie będzie służyć wzajemnym relacjom...
Odpowiedz
27
@ Ak
dnia 02.02.2017, 13:32 · Zgłoś
Tak prawda
Odpowiedz
-6
@ poinformowany
dnia 02.02.2017, 16:09 · Zgłoś
Zapraszam na wystawę. Jest zamieszczona informacja o odpowiedzialnych za likwidację tej społeczności
Odpowiedz
22
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 02.02.2017, 20:37 · Zgłoś
Jeżeli jesteś tak dobrze poinformowany, to z pewnością będziesz wiedział, czy i kiedy powstanie jakaś wystawa informująca o martyrologi Polaków - nie tylko w czasie wojny, ale i przez kolejne dekady reżimowej okupacji i zostanie tak jasno określony "tego skutek" dla Narodu, oraz przedstawieni winni tej sytuacji...
Żydom po wojnie dano możliwość wyboru i stworzono alternatywę wyjazdu i osiedlenia sie w wolnym kraju, czego nie można powiedzieć o Polakach pozostawionych pod dyktatem reżimu, niejednokrotnie mieszkańców naszej Ojczyzny - czyli zaprzedańców, lub wypierających się polskości...
Jeżeli ktoś mieszka na terenie innego kraju, korzysta z jego gościnności, praw i przywilejów, a jednocześnie swoim działaniem powoduje "osłabianie gospodarcze, ciemiężenie, czy oparte na fałszu insynuacje - działając wyłącznie na korzyść swojej nacji" - musi wiedzieć o tym że w końcu spotka się to z odpowiednią reakcją...
Tylko prawda może wymazać zaszłości...
Odpowiedz
-17
@ Maria
dnia 02.02.2017, 21:36 · Zgłoś
Prawda jest taka, że owszem, to Niemcy zniszczyli majątek (domy, sklepy, warsztaty itd.) będący własnością obywateli Polski narodowości żydowskiej, ale przecież ziemia, na której były one zlokalizowane pozostała i została przejęta i jest użytkowana przez państwo polskie i Polaków. Tak trudno zrozumieć, że potomkowie tamtych właścicieli chcieliby jednak uzyskać jakąś rekompensatę nawet tylko za tę ziemię po swoich przodkach? Przecież gdyby nie wojna, to dzisiaj potomkowie tamtych właścicieli prawdopodobnie zajmowaliby większą niż kiedyś ich przodkowie część miasta. Całkowicie legalnie i zgodnie z prawem.
Odpowiedz
15
@ CHORE PAŃSTWO!!!
dnia 02.02.2017, 22:20 · Zgłoś
Zapytam tylko, kto tworzył takie prawo i czy było to uzasadnione poparciem społecznym - a wzwiązku z tym czy Polacy mogli, lub mogą liczyć na podobne "rekompensaty"...w związku z "zabranym mieniem"...gdyż z dotychczasowej praktyki wynika co innego...Jedni porzucili ten kraj [można powiedzieć wyparli się polskości, nie zostali tutaj i nie walczyli wraz z innymi o swoje prawa], a teraz korzystając z wywalczonej zmiamy systemu - rządają dla siebie uprzywilejowanej pozycji - ale czyim kosztem...???
Odpowiedz
32
@ kasia
dnia 03.02.2017, 08:51 · Zgłoś
Niestety p. Mario nie ma Pani racji. Żydzi w czasie wojny zginęli, często bezpotomnie. Dziś o ich majątki upominają się nie ich spadkobiercy, tylko żydowscy biznesmeni, którzy żyją z tzw. przedsiębiorstwa holocaust. Nawiasem mówiąc to słowo też ukradli, bo kiedyś oznaczało ludobójstwo, a teraz oznacza tylko ludobójstwo żydów. No i żydzi wprowadzili do prawa tzw. dziedziczenie plemienne. Przejmują majątki bo są z tej samej nacji. Absurd niedziałający w żadnym cywilizowanym systemie prawnym. Nawiasem mówiąc wielkie podziękowania Autorowi artykułu za nieużycie w tekście ani raz [...]go słowa "naziści". niemcy wymyślili "nazistów" żeby zdjąć z siebie odium odpowiedzialności.
Odpowiedz
9
@ prawda
dnia 03.02.2017, 22:35 · Zgłoś
Jak żyd zajumie to OK, jak żydowi zajumią to nie ok.
"W pustyni i w puszczy".
.Kali
Odpowiedz
10
@ Stefan
dnia 08.02.2017, 19:36 · Zgłoś
Niestety droga Kasiu nie odrobiłaś lekcji. Nie wszyscy Niemcy byli w okresie Trzeciej Rzeszy nazistami (O. Schindler, niektórzy żołnierze Wehrmachtu w okupowanych krajach, w tym w Polsce, potrafili uratować od śmierci wielu Żydów - płk Battel) więc nie wszyscy Niemcy byli sprawcami zbrodni wojennych i zagłady Żydów. Natomiast naziści, narodowi socjaliści byli programowo antysemitami i pragnęli zagłady Żydów. Narodowość (Niemcy) to co innego niż ideologia (nazizm). Nie takie to wszystko proste, prawda?
Odpowiedz
1
@ kezio
dnia 08.02.2017, 19:44 · Zgłoś
-2
@ Stefan
dnia 08.02.2017, 19:47 · Zgłoś
Najwyższy Czas!? Nie rozśmieszaj mnie.
Odpowiedz
3
@ kasia
dnia 09.02.2017, 00:32 · Zgłoś
Niestety drogi Stefanie prawda jest jedna i wbrew temu, co piszesz prosta. Niemcy wybrali hitlera w demokratycznych wyborach. Spełnił ich germanskie przekonanie o tym, ze są rasą nadludzi. Oczywiście nie wszyscy niemcy byli nazistami ale za to wszyscy naziści byli niemcami. I to niemcy palili [...] w piecach, robili z nich mydlo. Przepraszam za dosłowność ale tak było. I pojedyncze przypadki uczciwych niemcow tego nie zmienią. Odrebny temat to cicha zgoda na holocaust zydow z Ameryki, ktorzy nie pomogli, choć mogli, swoim pobratymcom. Mało tego, zydowskie banki wspierały III rzesze w budowie jej potegi, bo państwo niemieckie było wtedy dość słabe. Ciekawa ta historia, choć nie czarno-biała jak niektorzy myślą.
Odpowiedz
-8
@ dragoness
dnia 09.02.2017, 07:18 · Zgłoś
0
@ zst
dnia 09.02.2017, 09:12 · Zgłoś
Oooo, uleczka trolliczka wstała.
Odpowiedz
2
@ Stefan
dnia 09.02.2017, 11:39 · Zgłoś
Wiadomo, że nie był aniołem (kto był?) i nie splynał z nieba by uratować świat. Ale ludziom pomógł. Nic nie jest i nie było czarno-biale. Mozna się przerzucać życiorysami tylko co z tego, liczą się wymierne efekty.
Odpowiedz
1
@ kikut
dnia 09.02.2017, 11:46 · Zgłoś
Sendlerowa była. Bez zastrzeżeń.
Odpowiedz
3
@ Stefan
dnia 09.02.2017, 11:51 · Zgłoś
Czyli jednak byli to naziści narodowości niemieckiej a nie Niemcy jako cały naród. W Niemczech istniała opozycja antyhitlerowska także po dojściu Hitlera do władzy i nie były to pojedyńcze przypadki. Kilka prób zamachu na jego życie nie wzięło sie znikąd. Owszem, większość Niemców poparła Hitlera ale nie wszyscy, warto o tym pamiętać. Nie cały naród niemiecki winien jest Holocaustu. Co do "cichej zgody" czy pomocy która miała uratować Żydów w Europie. To tylko spekulacje.
Odpowiedz
2
@ kikut
dnia 09.02.2017, 12:16 · Zgłoś
Irena Sendlerowa nie była Niemką! A Niemcy entuzjastycznie poparli Hitlera w wyborach. Nie było tajemniczych "nazistów", co nam aktualnie chętnie próbuje się wmówić.
Odpowiedz
0
@ kasia
dnia 09.02.2017, 14:42 · Zgłoś
Po kolei. Zbrodniarza hitlera wybrali zwykli niemcy, nie naziści. Wszyscy niemcy odpowiadają za ten wybór. Polaków i żydów [...] niemcy. Czy mówimy, że naziści [...] piłsudczyków albo ludowców? Nie. Mówimy, że niemcy [...] Polaków. Nie naziści piłsudczyków tylko niemcy Polaków. To po pierwsze.
Po drugie pisanie, że możliwa pomoc, która mogła uratować żydów to, jak piszesz Stefanie "spekulacje", no to trudno dyskutować. Polecam szeroko opisaną historię Kuriera z Warszawy, który poleciał do USA walczyć o żydów, tylko nikt go nie chciał słuchać. A powoływanie się na opozycję antyhitlerowską to już w ogóle brak słów. Najpopularniejszy zamachowiec Staufenberg, który chciał [...] hitlera o Polakach pisał "niewiarygodny [...] który potrzebuje batoga".
Odpowiedz
-2
@ Stefan
dnia 11.02.2017, 11:11 · Zgłoś
Trochę bełkotliwe to wszystko i naciągane pod przyjętą tezę, że żadni naziści (tak jakby to pojęcie nie istniało w ogóle) tylko Niemcy jako naród. Odpuszczam dalszą dyskusję bo to bez sensu. "Biała Róża" to też pewnie wymysł żydowskiej propagandy.
Odpowiedz
-1
@ dragoness
dnia 12.02.2017, 11:02 · Zgłoś
Faktycznie, organizacja o zasięgu narodowym... PIĘCIU członków. Czyli wyjątek potwierdzający regułę.
Odpowiedz
1
@ kasia
dnia 12.02.2017, 15:25 · Zgłoś
Z ust mi to Pani wyjeła Pani Dragones. Pieciu członkow wielkiej antyfaszystowskiej organizacji w tym rodzeństwo ktoś stawia jako przeciwwage dla masowego poparcia jakim cieszył sie hitler. Ale jak ktos braki wiedzy maskuje ideologicznymi frazesami no to mamy taki popis ignorancji jak powyzej.
Odpowiedz
2
@ zst
dnia 12.02.2017, 17:53 · Zgłoś
teraz taka moda zwalać wszystko na "nazistów".
Odpowiedz
-2
@ Stefan
dnia 12.02.2017, 21:05 · Zgłoś
Niektórzy tutaj (kasia, dragoness) mają poważne problemy z czytaniem ze zrozumieniem. Byle kolanem przepchnąć swoją "rację".
Odpowiedz
3
@ Stefan
dnia 12.02.2017, 21:06 · Zgłoś
Ktoś twierdził, że o zasięgu ogólnonarodowym? W Polsce każdy należał do AK?
Odpowiedz
1
@ Stefan
dnia 12.02.2017, 21:14 · Zgłoś
Jaśniej dla niektórych - jeżeli w danym kraju (także w okupowanej Polsce) nie każdy jego mieszkaniec był aktywnym członkiem ruchu oporu to należy przyjąć że ten ruch oporu nie istniał wcale? Pogratulować logiki obu paniom:)
Odpowiedz
0
@ Stefan
dnia 12.02.2017, 21:18 · Zgłoś
Poproszę jeszcze o przykłady tych "ideologicznych frazesów" wg kasi bo odnoszę wrażenie, że ktoś tutaj posługuje się słowami których znaczenia nie rozumie.
Odpowiedz
0
@ kasia
dnia 12.02.2017, 22:57 · Zgłoś
Jeśli zbyt trudnych słów używam to przepraszam i już tłumaczę. Frazes etymologicznie pochodzi od frazy i oznacza banał, komunał, ogólnik. Komunałem jest twierdzenie, że za wojnę odpowiedzialni są naziści a nie niemcy. To fałszywe uogólnienie wprowadzili, o czym nie wszyscy wiedzą, dawni funkcjonariusze propagandy III rzeszy, którzy, o ironio dziejowa, znaleźli zatrudnienie w aparacie propagandy państwa niemieckiego po wojnie. Coś Pan Stefan wspomniał o problemie z logicznym myśleniem, więc tu też mogę Panu pomóc zrozumieć to, przyznaj, trudne zagadnienie. Otóż odszkodowania za zbrodnie wojenne kto płacił? Naziści? Zła odpowiedź: niemcy płacili. Wszyscy niemieccy podatnicy. Ostatnio bodaj przed dwoma laty Grecja wystąpiła o odszkodowania za zniszczenie przez NIEMCÓW ich zabytków. Mają b. duże szanse na uzyskanie wielkich kwot od PAŃSTWA NIEMIECKIEGO. Czyli od każdego Helmuta i Helgi, którzy osobiście nikogo nie [...] ale muszą płacić za zbrodnie ojców. Dura lex sed leź. kurczę, znów trudne wyrazy piszę. Tak mam.
Odpowiedz
2
@ Stefan
dnia 13.02.2017, 00:09 · Zgłoś
O czym właściwie jest ta dyskusja droga kasiu? Może uporządkujmy i wróćmy do początku. Twierdzisz, że jedynym poprawnym określeniem sprawców zbrodni wojennych, w tym Holocaustu (trochę boję się używać tego określenia bo znów coś zaczniesz radośnie tworzyć o polskim Holokauście) byli Niemcy a nie żadni naziści (określenie wg Ciebie fikcyjne, bez znaczenia). Ja natomiast twierdzę, że byli to niemieccy naziści , [...] i że nie wszyscy Niemcy byli nazistami a nawet pewna część z nich była wrogo nastawiona do nazizmu i polityki Hitlera. W którym miejscu napisałem nieprawdę?
Zawsze odszkodowania wojenne płaci dane PAŃSTWO jako pewna całość geopolityczna, a nie indywidualnie grupa polityków stojących na jego czele czy wyłącznie grupa zbrodniarzy wojennych (polecam również zapoznać się z właściwym znaczeniem terminów: państwo i naród, Bo zdaje się że to nie to samo). Tak również było po I wojnie światowej jak i po każdej innej. Popracuj nad konkretem, jasnością przekazu bo ciężko zrozumieć o co Ci właściwie chodzi.
Odpowiedz
0
@ gucio
dnia 13.02.2017, 07:13 · Zgłoś
Ja tu tylko zrozumiałem, że pięc osób oznacza, że Niemcy aktywnie przeciwstawiali się nazizmowi. Padłem...
Odpowiedz
1
@ Stefan
dnia 13.02.2017, 08:26 · Zgłoś
Czyli nic nie zrozumiałeś guciu, pszczółko kochana. Ludzie działali przeciwko reżimowi, ponieśli z tego tytułu smierć. A ze było ich niewielu w państwie terroru gdzie większość popierała władze lub po prostu sie bała..czemu sie tutaj dziwić. Czy to umniejsza ich role w historii? Odsyłam do lektur na ten temat.
Odpowiedz
2
@ kasia
dnia 13.02.2017, 11:40 · Zgłoś
O czym jest ta dyskusja? Powiem Ci Stefanie o czym. Podsumowujesz moje poglądy, oceniasz i potępiasz. Piszesz, że nie znam historii, coś radośnie tworzę i ogólnie bełkoczę. Dobrotliwie acz z wyższością stawiasz diagnozę: mam popracować nad przekazem. Z miną mędrca stawiasz pytania na poziomie testu gimnazjalnego typu: czym się różni państwo od narodu. Zacytuję Gucia: padłam. Pomijając fakt, że trochę niegrzecznie odnosisz się do mnie jako do kobiety pouczając mnie i oceniając, to istotniejsza jest inna sprawa. W dyskusji, na pewnym poziomie nie stosuje się argumentów ad personam tylko ad rem. Chyba że brakuje merytorycznych argumentów to wtedy przechodzimy do obrażania przeciwnika i udowadniania mu, że bełkocze i nie zna języka polskiego.
Odpowiedz
-2
@ Stefan
dnia 13.02.2017, 12:27 · Zgłoś
Merytoryczne argumenty przedstawiłem w poprzednim poście zadając dodatkowo proste pytanie na które nie uzyskałem odpowiedzi za to widzę tupanie nóżkami ze złości. Wszystkiego dobrego życzę, bez złośliwości.
Odpowiedz
1
@ ken
dnia 13.02.2017, 14:13 · Zgłoś
Taaa... rozumiem, że dla pięciu sprawiedliwych miała być oszczędzona Sodoma, ale tam chyba było trochę mniej ludności, nie?
Odpowiedz
6
@ Nikki
dnia 13.02.2017, 14:24 · Zgłoś
Niestety, wydaje mi się, że nie masz racji. Od kilkudziesięciu lat historycy niemieccy i państwo niemieckie prowadzi dobrze zorganizowaną akcję przesuwania punktu ciężkości z odpowiedzialności za II wojnę światową i dokonane w jej czasie zbrodnie z "niemieckiej" na "nazistowską". Dzisiaj, upraszczając sprawę, narracja jest taka, że wszystko co złe zrobili nie Niemcy, tylko naziści. Pojawili się znikąd w 1933 roku i bezpowrotnie zniknęli w 1945 roku. Że jest to polityka wysoce skuteczna, świadczy choćby cytat z polskiej (!) wersji Wikipedii:
"III Rzesza prowadziła politykę ludobójczą na nieznaną wcześniej skalę. Z powodów ideologicznych (rasizm) głównie w latach 1942–1945 wymordowano prawie 6 milionów Żydów i kilkaset tysięcy Romów. Polityce wykluczenia i nieludzkiego traktowania, a w skrajnej sytuacji masowym [...], byli poddawani Słowianie z podbitych i przeznaczonych do germanizacji terenów, głównie Polacy i Rosjanie."
Nic dodać, nic ująć.
Miliony zabitych Polaków, Rosjan, Ukraińców, Serbów, Chorwatów i wielu, wielu innych nacji - o tym się już nie mówi, nie pisze i nie pokazuje - nawet w Polsce. Oglądając chociazby słynny serial "Nasze matki, nasi ojcowie" czy ekranizację "Złodziejki książek" widzimy, że wg nich praktycznie jedynymi ofiarami wojny byli Żydzi i Niemcy. Ci ostatni dodatkowo [...] przez garstkę "nazistów", głodujący i bombardowani przez lotnictwo aliantów.
Owszem, w 1945 roku do partii NSDAP należało nieco ponad 8 milionów Niemców. Piszesz, że nie wszyscy Niemcy byli nazistami - i zapewne masz rację. Ale czy tylko naziści brali udział w wojnie? Tylko oni brali udział w masowych [...] i egzekucjach? Tylko oni stanowili załogi obozów koncentracyjnych? Tylko oni okradali całą zajętą przez siebie Europę? Tylko u nazistów pracowali robotnicy przymusowi, w tym w gospodarstwach rolnych? Tylko naziści zajadali smakołyki kradzione gdzie indziej? Tylko oni używali ubrań, sprzętów i majątku odebranego zabitym i prześladowanym?
To byli w głównej mierze Niemcy, Niemcy, którzy bronili swojego fuhrera i III Rzeszy do końca. Ktoś ich do tego zmuszał? Nie, oni naprawdę uwierzyli w to co mówił i popierali jego wszystkie działania, w ogromnej większości. I nic tego nie zmieni.
Odpowiedz
3
@ Stefan
dnia 13.02.2017, 16:28 · Zgłoś
Oczywiście częściowo zgoda (poza tym że załogi obozów koncentracyjnych stanowili wyłącznie SS-mani a więc naziści, ewentualnie Ukraińcy w niektórych obozach jako strażnicy). Bezpośrednio dokonywali zbrodni (pod okiem nazistów) m.in. również Ukraińcy, Łotysze, Rosjanie. Jednak nadal nie zmienia to faktu że jak sam(a) przyznałeś NIE WSZYSCY Niemcy brali w tym udział - tak jak nie wszyscy Polacy byli kolaborantami, nie wszyscy sprzedawali Żydów Niemcom, nie wszyscy wzbogacili się po wojnie na pożydowskich majątkach itd. Dlatego określenie Niemiec = nazista wydaje się krzywdzące dla NIEKTÓRYCH Niemców. Tyle. Po prostu nie zakładam z góry, że nigdy nie istnieli ludzie którzy nie mieli nic wspólnego z faszystowskim reżimem, nie walczyli na froncie i w żaden inny świadomy sposób nie korzystałli z rozpętanej przez Hitlera wojny. Nie wrzucam ich do jednego worka z innymi.
Odpowiedz
-3
@ Stefan
dnia 13.02.2017, 17:06 · Zgłoś
"Miliony zabitych Polaków, Rosjan, Ukraińców, Serbów, Chorwatów i wielu, wielu innych nacji - o tym się już nie mówi, nie pisze i nie pokazuje - nawet w Polsce. "

Ten fragment to zupełna nieprawda.
Odpowiedz
5
@ Nikki
dnia 13.02.2017, 19:01 · Zgłoś
Oczywiście, że prawda. Jeśli znasz jakiś zachodni język, to poczytaj chociażby podręczniki do historii. Jeśli nie znasz, a znajdziesz w internecie - przetłumacz choćby w google. W pojęciu przeciętnego zachodniego Europejczyka (a o Amerykanach nie wspomnę) w II wojnie światowej ginęli, oprócz żołnierzy oczywiście, Żydzi. O innych nacjach, słowiańskich głównie, czasami nie ma nawet wzmianki. Jeśli porozmawiasz np. z Amerykaninem, będzie zdziwiony, że Polacy ginęli w czasie wojny. Natomiast cała niemiecka narracja idzie w jednym kierunku - holokaust uczynili naziści i ci, którzy nazistom pomagali. Czyli głównie Polacy. Ponieważ "naziści" zniknęli bezpowrotnie w 1945 roku, jako winni pozostali przede wszystkim Polacy, z pomocą Ukraińców może jeszcze. Jak nadal będziemy na to pozwalać, i pozwalać na wmawianie nam winy - to się nie zdziwię, jak za jakieś 20 lat okaże się, że to my 1 września napadliśmy na miłujących pokój Niemców.
Odpowiedz
1
@ Stefan
dnia 14.02.2017, 09:39 · Zgłoś
Świetny sposób prowadzenia dyskusji - "znajdż sobie sam, poszukaj i jeszcze przetłumacz". Jeżeli coś twierdzisz to sama, kasiu vel Nikki, podaj te źródła i dowody wtedy ocenię i się odniosę a nie zrzucaj na mnie obowiązku weryfikacji Twoich wyssanych z palca teorii.
Odpowiedz
1
@ Stefan
dnia 14.02.2017, 09:44 · Zgłoś
Stan świadomośći niektórych na Zachodzie na temat historii jest wiadomy, tragiczny i nie musimy tutaj przywoływać "polskich obozów" itp. bo o tym wiadomo i nalezy to prostować zawsze i wszędzie. Odrębną sprawą natomiast jest stan świadomości Polaków czy innych narodów, które podobnie jak część Niemców stara się wypierać lub zaprzeczać niewygodnym faktom z historii własnego kraju. To działa w obie strony.
Odpowiedz
0
@ kasia
dnia 14.02.2017, 11:55 · Zgłoś
Masz jakąś obsesję Stefanie na moim punkcie, że w każdym tu piszącym widzisz moją skromną osobę? Nikki to nie ja, choć myśli podobnie.
Odpowiedz
0
@ Stefan
dnia 14.02.2017, 13:48 · Zgłoś
Oczywiście. A świstak siedzi i zawija..:)
Odpowiedz
5
@ Nikki
dnia 14.02.2017, 23:23 · Zgłoś
Drogi Stefanie, dziwacznie nieco prowadzisz dyskusję - domagasz się źródeł i dowodów (może jeszcze tłumaczyć mam?), natomiast w swojej własnej narracji ich nie używasz, ani nie podajesz. No, ale czemu nie, w wolnej chwili zerknij na przykład do tego:
- John Cox, To Kill A People, Genocide in the Twentieth Century,
- R. A. C. Parker, The Second World War: A Short History,
- Frans Coetzee and Marilyn Shevin-Coetzee, The World in Flames, A World War II Sourcebook.
O tyle klasyczne, że są to podręczniki akademickie. Osobiście polecam to:
- Liddell Hart, History of the Second World War.
Z klasyki dostępnej po polsku polecam:
- Charles de Gaulle, Pamiętniki wojenne,
- Winston Churchill, II wojna światowa.
Moim zadaniem nie jest jednak pełnienie roli nauczyciela. Jeśli głosisz jakieś sądy i opinie, to powinieneś być w stanie samodzielnie je obronić, wychodząc poza wiedzę, dajmy na to, Gazety Wyborczej. Inaczej, jak większość ludzi, powielać będziesz mity i legendy historyczne z rzeczywistością nie mające nic wspólnego. A że są one trwałe świadczy chociażby święto narodowe Francji, upamiętniające zdobycie Bastylii. Napisano o tym setki książek, namalowano tysiące obrazów, nakręcono dziesiątki filmów, naucza się o tym w szkołach - także polskich. A każdy historyk wie, że jej nie zdobywano, tylko zajęto, a nieliczną załogę złożoną z inwalidów, która się nota bene nie broniła, wymordowano. Oczywiście wcześniej obiecując im bezpieczeństwo i wolność.
P.S. Nie jestem kasią.
Odpowiedz
1
@ Stefan
dnia 15.02.2017, 13:32 · Zgłoś
Cześć kasiu. Wiedza z [...]wow, ale cios. Możemy tak bez końca się przerzucać ale i tak raczej nikogo to nie obchodzi. Pozostańmy zatem przy swoich zdaniach. Pozdrawiam.
Odpowiedz
2
@ kasia
dnia 15.02.2017, 13:49 · Zgłoś
Cześć Stefanku. Biję się w mą kształtną pierś, że Nikki to nie ja, co zresztą gołym okiem widać po różnym sposobie konstruowania zdań i, w jego przypadku, mniej emocjonalnej niż u mnie argumentacji. Ale przekonanego nie przekonasz. Skoro uważasz, że podstępnie podszyłam się pod inny nick by z Tobą na dwa fronty dyskutować, no to pozostań przy tym. Miłego popołudnia.
Odpowiedz
0
@ ja@
dnia 08.05.2017, 21:03 · Zgłoś
Jest wystawa ,ktora garstka oglada w czterech scianach a na swiecie mowi sie o bestialstwie polakw.Zrobcie cos ,zeby swiat dowiedzial sie jak bylo naprawde.
Odpowiedz
0
@ nina
dnia 01.01.2019, 14:13 · Zgłoś
To jest ziemia polska !
Odpowiedz
3
@ hmmm
dnia 02.02.2017, 10:59 · Zgłoś
"sprzedajny naród"?
Odpowiedz
2
@ y
dnia 05.02.2017, 07:58 · Zgłoś
To teraz napiszcie o społeczności romskiej
Odpowiedz
8
@ zst
dnia 05.02.2017, 10:15 · Zgłoś
Aktualnej, czy byłej?
Odpowiedz
Dodaj komentarz
Piszesz jako:

Jaslo4u.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za treść komentarzy zgodnie z Polskim Prawem. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania i redagowania komentarzy niezgodnych z regulaminem.